Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2765 ggr
[ngupa]
0

Lisas chokladmuffins

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

14-16 st beroende på stl på formen.

Ingredienser:
6 ägg
2-3 msk sukrin och ev en knivsudd stevia
1 tsk vaniljpulver
150g smält smör
100g philadelphiaost
2 msk fiberhusk
0,5 dl kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
2 1/2 tsk bakpulver

100 g mörk choklad

Gör så här
Vispa ägg och sukrin fluffigt.
Häll i smält smör och vaniljen och philadelphiaosten. vispa till en jämn smet.
Blanda alla torra ingredienser och blanda sedan det ner i smeten väl.
Hacka chokladen i lagom stora/små bitar och blanda ner dem i smeten.
Låt stå någon liten minut att svälla.
Fördela i muffinsformar fyllda till 3/4 och gärna i silikon eller lägg pappersformarna i en muffinsplåtform. Då blir de högre än dessa.

Grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter.

Jenny40
0

Det här är ju bara för bra för att vara sant!! Glad

Gör du receptena själv, eller har du 'lånat' dem från nån annan o bara bytt ut lite ingredienser?
Ifall du gör receptena själv, tycker jag verkligen att du ska ta dig en funderare på om att printa ihop en kokbok eller öppna ett LCHF café där du bor, kanske..
Är du möjligtvis utbildad som konditor eller nåt åt det hållet?

Jenny

[ngupa]
0

Nix inte utbildad alls…. jag tänker bara ut nått, ibland blir det bra ibland inte. Oskyldig

Självklart blir man ju inspirerad av andra recept, det finns ju de råvaror som finns så  Flört

.

Jenny40
0

#2 Du påminner väldigt mycket om min farmor när hon levde… hon var sån som älskade att baka och exprimentera ihop egna recept och ibland fick hon insperation från tidningar - ibland blev det några floppar men oftats blev det succé! Glad

När det gäller matlagning är jag väldigt lik min farmor - jag går sällan efter recept lagar maten helt efter känsla o smak och efter de råvaror jag tycker passar ihop.
Jag älskar att baka också, men då gärna efter recept. Fegar lite att exprimenterar för mycket, är så tråkigt om man måste slänga allt pga misslyckande. 

Så jag är så glad över att det finns människor som du o många andra på det här forumet, som kan baka GODA njutningsbara bakverk o bröd… så man känner att man kan leva ett rätt så normalt lchf liv utan att kosten blir tjatig o smakfattig.

Jenny

Fjallraven
0

Mmmm! ser jättegoda ut! Känns som att philadelphiaosten gör att dom blir saftiga och härliga :)

[Sias]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mariann

TACK för dina recept - och inspiration till att baka hälsovänligare, även till de som inte valt att hålla sig till LCHF.

Muffins - utan vanligt mjöl & socker - har jag fått önskemål om att baka. Tänkte baka dessa. Men - det får inte vara någon mandel.

Därför undrar jag om du tror att det går att byra ut mandlen mot något - och i så fall vad, och vilken mängd!

Tacksam för svar!

[ngupa]
0

#5 TACK så mycket för dina fina ord! Kyss

Ta och prova 1 dl kokosnötsmjöl och 0,5 dl pofiber + fiberhusken, detta borde gå.

Lämnar dock inga garantier Flört

Marianns LCHF Mat & bak
0

Vill bara här säga att jag skaffat en bättre identitet här på KiF!

Jag kommer mer och mer övergå till den.

Kram på er alla!