LCHF-fakir-recept!!
Hej alla!
Efter en sommar med alldeles för många undantag och snedsteg ur LCHF-synpunkt, så har jag tänkt fakira i ett par veckor med start nästa vecka.
Vad jag förstår så ska det innebära att man håller sig helst vid 0g kolhydrater per dag. Jag älskar kött och ägg så det borde fungera ganska bra för mig, tänker jag.
Nu till saken: Finns det några andra fakirare som skulle vilja dela med sig av sina "recept", och tips på livsmedel att använda sig av?
Vore skönt att ha ett lager med lite olika tips på hur man kan variera fakir-kosten. Jag är rädd att jag ska hinna bli leds på ägg om jag äter det till frukost, lunch och middag.
Tack på förhand!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
Jag har idag börjat med fakir enligt SSS bok GI-noll pga alldeles för mycket glass i sommar 
Det betyder att jag äter bara hans "bantarbiff" 3-4 gånger per dag, så mycket som behövs för att bli mätt, ca 150-250 g per gång beroende på vilken måltid det är. Biffarna görs av 2 delar fläskfärs och 1 del nötfärs med olika kryddning. Till det aromsmör med olika smak och jag dricker vatten till maten och ibland mellan måltiderna. Jag dricker också thé 3-4 gånger per dag (utan grädde).
Detta gör jag för att helt nolla kolhydraterna. Jag hoppas på en positiv effekt både på min diabetes typ 2 och min övervikt. Hur länge jag klarar att vara så strikt beror nog på resultatet, så det får jag se. Sedan kommer jag att fortsätta enligt hans 50+ diet.
I boken finns många andra bra recept, som inte alls är lika strikta, beroende på hur mycket kolhydrater man vill äta. Även här på forumet finns massor med recept att läsa. Lycka till

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag äter mycket av fläskköttet nu när jag "nästan" Fakirar. I tråden Två veckor…. finns ett kanonrecept på carre i ugn. Man köper carre i bit, skär i Tourneduos stora bitar, ca 5 gånger 5 cm. Kryddar med valfria kryddor, lägger i ugnsform, tcker med folie o ungsbakar i låg temperatur i ett par timmar, jag hade 125-150 grader. Äter den som den 'är eller med kryddsmör.
Jag gör äggakaka med fläsk oxå. Sist tog jag 400 g fläsk, skar skivora på mitten och la dom tätt brevid varandra i en ugnsform.Över hällde jag 5 ägg, en dl vatten (undviker grädde nu, annars brukar jag ha det) och ett par dl riven ost (kan man oxå låta bli, men jag kör på det). Lite salt o svartpeppar i äggsmeten. Ugn 200 grader i tjugo minuter. Väldigt gott o mättande både varmt och kallt.
Sen 'är ju ägg blandat med majjo och räkor eller tonfisk väldigt gott..
Mjukkokta ägg, varmrökt sidfläsk i småbitar , lite smör och gräslök…
Kyckling i alla dess former, stekt i gryta, vingar i ugn, klubbor, knapriga ugnsstekta med vitlök..
Bra tråd, man behöver lite nya tips ibland! LYcka till

Och jag kör förutom ägg och SSS bantarbiff även fläskarré, kyckling (hemmagrillad ), någon nötbiff, fisk…kryddsmör och/eller majo till det, mer eller mindre beroende på fetthalten i proteinet.
Jag dricker även kaffe.
Något recept behövs inte vid fakir….stek eller koka bra kött, lägg till fett och kryddor om det behövs, tugga och svälj….ät tills du är ohungrig och ät nästa måltid då du börjar bli hungrig igen.

Jo, vad man kan kalla "recept" är väl att förbereda proteinet istörre mängder så att det finns något att stoppa i munnen när hungern kommer. Det tar ju lite långre tid att grilla en kyckling än att bre en finncrisp eller hyvla en ostbit 
Bantarbiffarna och även den ugnsbakade fläskkarrén som copia nämner är bra "mjukt o lättuggat protein" vilket jag tycker är viktigt….det kan bli ganska tufft att tugga sig igenom helt stekt kött flera ggr / dag.
Bra alternativ är att helsteka en rostbiff, entrecoté eller fläskfilé och sedan skära i tunna skivor…. gott och snabbt att äta 2 kalla skivor med smör emellan.
Lycka till!
Jag har kört äggmuffins nu ett par dar….
Då finns grädde och ost i men jag tar mozzarella med 1 gr på 100 gr så det känns helt ok….
Annars grillad karre med bea sås mmmm

Varför bara välja kött från nöt eller fläsk?
Variera gärna med kyckling eller ännu bättre med fet och viltfångad fisk, då får du också massor med nyttig omega-3. Gott istället för kryddsmör och med ungefär samma låga innehåll av kolhydrater är bearnaise och hollandaise.
Tack för alla tips och råd! Fler är välkomna :)