Mat efter 2 veckors fasta?
Efter att ha fastat i två veckor så undrar jag hur jag ska börja äta igen utan att kroppen suger åt sig som en svamp… Går det?
Under fastan har jag dock druckit kaffe och ört te och vatten då såklart.
Finns det någon som har erfarenhet eller bra tips på lut?
Det finns reomendationer om ris och ghee, men riset är jag inte ett dugg intresserad av!
Ser tacksamt emot lite tips och råd.
Mvh// Elin

LCHF, riktig mat och undvik mjölkprodukter (förutom smör).
(Nyfiken på vad anledningen har varit till att du fastade i två veckor.)

Men det känns inte som om jag skulle ge mig på en köttbit med Bea det första jag gör eller? Magen skulle väl rymma ifrån mig då…
Anldeningen är lite peersonlig, men man kan säga såhär: Förutom att få det rekomenderat av läkare (bara 1 vecka) så är det även en nystart ser jag det som.

Enligt paleoiterna var fastan något vanligt förekommande för länge sedan då det inte fanns tillgång till föda. Med lchf kan man ju gå utan mat länge. Fasta är nog inte farligt i alla fall.

Hej!
Det tror inte jag heller, även om det varit lite jobbigt att se på när andra äter min favoritmat så tycker jag att det känns riktigt bra!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skulle börja med mosade ägg i smör, broccolli med smör, kyckling. Soppor är ju perfekt, med grönaker, kyckling, köttfärs, fisk,,, Hoppas att fastan gav dig en bra start!!

Det låter ju ganska snällt mot magen :)
På måndag ska jag förbereda "ätarstarten" med att koka en grönsaksbuljong, kanske med lite räkskal i …
Tack för tipsen!
Jag skulle snarare sätta igång kycklingbuljongkok och köttbuljongkok. Det är ju milt sagt lättsmält och mycket näring du behöver. Fullt med protein.
Absolut inte grönsaksbuljong.

Borja med buljong och mycket vatten. Enligt klassiska fasteregler sa ska man 'introducera' mat valdigt sakta och over samma tid som man fastat … alltsa for din del, 2 veckor. Manga talade sig ocksa varma for filmjolk som introduktion till 'ordentlig' mat.
Jag fastade flera ganger under sent 60-tal borjan 70-tal nar det var valdigt populart. Forsta fastan var 2 veckors vatten och gronsaksjuice och jag arbetade hela tiden. Den langsta fastan var 1 manads vatten/gronsaksbuljong.
Min sista fasta var borjan pa 90-talet. Det var efter jag hade slutat roka. Eftersom jag hade gett mig pa att jag skulle klara av det (rokslutet) sa brydde jag mig om detta forst och framst … eventuell viktuppgang fick tas hand om senare. Jag fastade och se'n gick jag over till raw food vegetarian. Fungerade bra, och jag har aldrig viljat borja roka igen.
Du kommer att se vattenvikt komma tillbaka men om du inte gar tillbaka till (daliga) vanor sa ska kroppen inte dra at sig alltfor mycket. Nu ar detta naturligtvis MIN erfarenhet, och andra kan ju ha annan syn pa saken

Ok, då ska jag alltså ta det vackert med mat i 2 veckor till. Ska jag ha grönsaksbuljong eller kycklingbuljong? Ska jag enbart äta flytande under dessa 2 veckor också eller börja äta fast mat?
Underbart att höra det där med rökstoppet, jag förstår att det funkar. Man får någon innre tro på sig själv och känner sig star även om än inte i fysisk bemärkelse!
Jag tackar för Dina tips :)
Hej! Jag har fastat i en vecka nu och kommer att börja äta imorgon. Jag tänkte börja med kokt ägg och grönsaker bara, inget kött första dagen, det är för tungt för magen.

Jag skulle varva med gronsaksbuljong (selleri och tomat som silas bort) och kycklingbuljong och dag for dag introducera litet olika saker som kokt kyckling … och man ska tuggatuggatugga sa att man far igang matsmaltningen.
Pa den tiden det gav sig (nagon som kommer ihag MaBratidningen nar den var mest om vegetarisk kost och fasta?) sa holl de pa mycket med morotsjuice men det ar ju rena sockerbomben sa det skulle jag halla mig borta ifran … men, daremot om du tal mjolkvaror och det LCHF du vill ata, sa skulle jag introducera fran andra dagen helfet fil (bara nan dl at gangen) och full fet ost som introduktion till 'ordentlig' mat. Du lagger till litet mer mat dag for dag sa till slut efter tva veckor sa ar du uppe i en 'vanlig' maltid. Kom ocksa ihag att samtidigt som du ater tuggmat sa ska du fortsatta att dricka mycket.

MimLan-Varför inte grönsaksbuljong? Under en fasta dricker man ju en del grönsaksjuice och buljonger, åtminstonde gjorde jag det.
#12 Bortsett från att jag inte ser någon poäng med fastan för kroppen ur hälsomässig synvinkel (där argumentet relaterat till fastan blir bara än mer konstig för mig), så vad är det för näring i grönsaksbuljong du har?
Buljong gjord på kyckling och kött/ben innehåller något som är essentiellt för kroppen, dvs protein och fett. (Det är ingen slump att det aldrig är grönsaksbuljoner folk kom kutandes med förr i tiden när folk var sjuka..) Grönsaksbuljong, om den innehåller kyckling eller kött/ben fungerar bra, eftersom det isf innehåller något essentiellt och därmed är hälsobefrämjande.

Buljong med ngn form av pritein och ost låter bra det!
Ska jag vara helt ärlig så har jag saknat ost och kött mest faktiskt… Idag var jag med min särbo och hans tre barn på pizzeria och det brukar inte vara några problem alls, men idag var det jobbigt då jag föreställde mig hur det skulle kännas och smaka om jag skulle sätta tänderna i en pizza med mycket ost på
! Tur att det snart är tisdag för då har det gått 2 veckor!
Hoppas Ni alla har en skön och trevlig söndagskväll, vad Ni än gör där ute.

Jaha, halvvägs in på jobbdagen var jag i stort sätt apatisk (inte riktigt men nästan) och totalt orkeslös. Jobbar i butik och de stackars kunder som kom idag fick ingen vidare service
. På grund av detta så beslutade jag att tidigarelägga min "ätstart" till idag istället för i morgon.
Jag jobbade inte förra veckan utan var på semester och tog det lungt, så det är nog därför min kropp och jag hamnade i en sådan chock av fysisk ansträngning på jobbet idag (varudag).
Det blev iaf en soppa på kycklingbuljong, kyckling, broccoli och kålrot.
Jag är fylld med ny energi och hoppas på en trevligare arbetsdag imorgon på alla sätt och för mina kunder.
Magen däremot är inte lika glad som jag! Har inte ont men den är en aning upprörd för att uttrycka mig milt.