Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 13913 ggr
raphanus
0

Potatisgratäng utan potatis

På begäran lägger jag ut mitt recept på potatisgratäng utan potatis. Eller, det handlar bara om att ta ett godtyckligt potatisgratängsrecept och byta ut potatisen mot rättika. Rättikan måste förvällas tills den blir riktigt mjuk, med fördel skivad, innan man lägger den i gratängformen, annars blir gratängen väl så al dente.

Jag brukar täcka skivad, förvälld rättika med ordentligt med riven ost, grädde och kryddor, gärna timjan, och sen gräddar jag hela rasket tills ytan är gyllenbrun (typ 175° i typ trekvart, lite beroende på spis). Man kan förstås också göra en gratängsmet i ett särskilt kärl så att ingredienserna fördelas jämnare. Tänk bara på att rättikan inte är lika stärkelserik som potatisen, så konsistensen på gratängen kan kännas lite ovan.

magma
0

Tack för tipset! Har använt rättika en gång men minns inte till vad, ska testa detta nästa gång.

nobban7
1

Passar på att slänga med min goda, stuvade "potatis" också.
Skär rättika och purjolök i bitar, koka i grädde (och gärna en klick smör) tills rättikan är riktigt mjuk. Salt, peppar och rikligt med färsk basilika. Åt det idag med torsk och rökt fläsk. Gott!

molana
0

Tack!   Bokmärker!   En ny grönsak att testa som jag inte provat förr.   Skrattande

Mervi
0

Låter jättegott! Tack för receptet raphanus och nobban 7, kan du lägga din stuvade potatis som en egen post bland recepten så det blir lättare att hitta.

Mervi
0

Tack!Skrattande

DaMum
0

Jisses, vilka underbara recept! Tack både Raphanus och nobban7!

Kram!

marabe
0

Gjorde rättikagratängen häromdan…..

Klart godkänd…..ja rent utav smaskigt gott.

Jag hade lök och vitlök i också.

Glad

papope
0

Hur många kolisar är det i rättika? Vad smakar den? Har tittat på den många gånger men inte vetat vad man gör med den.

marabe
0

Rättika är en släkting till rädisa vilket tydligt märks på både smak och konsistens. Den karaktäristiskt friska och beska smaken kommer från senapsoljor, och den kan vara olika stark beroende på storlek och hur de odlats.

Rättika är betydligt större än rädisor och helt vita till ljust gula i färgen. Det är inte ovanligt att de är upp till 50cm långa, men det finns även mindre sorter, t.ex. den som kallas istapp och endast är ca 10cm.

Rättika är god att använda rå i sallader, som tillbehör eller smörgåspålägg, men passar även bra i wook-rätter och kokt i grytor. Man gör även inläggningar av rättika tillsammans med salt och andra kryddor.

Rättika är särskilt populär i Kina och Japan, och i Japan, där man lägger stor vikt vid hur maten ser ut, gör man vackra dekorationer av rättika och serverar som tillbehör till t.ex. sushirätter.

Per 100 gr.

Energi:

14.3kcal/59.8kJ

Vatten:

94g

Protein:

1g

Fett:

0.1g varav mättat: 0.02g, enkelomättat: 0.01g, fleromättat: 0.05g, kolesterol: 0mg

Kolhydrater:

2.3g, varav sockerarter: 2.2g

Fibrer:

1.6g

Vattenlösl. vitaminer:

C: 20mg, Folat: 24mcg, Niacin: 0.4mg, B2: 0.04mg, B1: 0.05mg, B6: 0.11mg

Fettlösl. vitaminer:

Karoten (A-vit): 20mcg

Mineraler:

Fosfor: 29mg, Järn: 0.6mg, Kalcium: 50mg, Kalium: 350mg, Magnesium: 9mg, Natrium: 9mg, Selen: 0.1mcg, Zink: 0.2mg

papope
0

Tack snälla marabe! Nu kommer det med en rättika hem.

marabe
0

Det luktade blomkål när jag kokade den men den smakade inte så.

Jag skar skivor (ca 1 cm) av 2 st och kokade i lättsaltat vatten tills de blev mjuka. Blandade 3 dl grädde med ca 2 msk philadelphiaost och1 stor pressad vitlök i en bunke och blandade ner de väl avrunna rättiksskivorna. Varvade "röran" med skivad lök och ostskivor (ev salt och peppar). Överst ost och gräddade i 200 grader ca 45 min.

Det kändes som jag åt riktig potatisgratäng! Skrattande

papope
0

# 12 Herregud, man blir matfixerad! Det låter jättegott!

raphanus
0

:) raphanus vivat!

MimLan
0

Gjorde gratängen igår, med grädde och gryuere-ost. Riktigt gott!

Bert
0

Det är mycket nyttigare med fettsnål potatissallad i butikerna!

Wenn
0

Ska testa  !Glad

nobban7
0

# På vilket vis är de nyttigare?

Annabbk
0

Jag minns plötsligt att det fanns blomkålsgratäng att köpa förr (kanske finns än). Så man kan säkert göra det på blomkål

Eller Aubergine

Fast jag ska pröva rättika först, har aldrig kommit på vad man ska ha den till, så det känns fin fint

Vet ni föresten att man kan odla rädisa o låta den gå i blom och äta frökapslarna

lelli
0

tack för receptet.. gjorde gratängen idag och jag fick den t om godare än när jag hade potatis till. jag hade mycket ost och lite purjolök. grädde, creamfraice, philadelphiaost. mycket gott..

Busan3
0

Idag gjorde jag gratängen men använde gul lök och purjolök, vitlökspulver o salt mellan lagren.. grädde, CF och cantadoumjukost med vitlök och örter, fick koka upp och få osten att smälta.

Hällde det över. Sen lade jag gräddost på gratängen när den vart inne 20 min. Sen gräddade den 25 min till.

Det var så gott. Tack för tipset  Tungan ute

shols
0

Hmmm….

Tyvärr måste jag säga att trots idoga försök med byte av kokvatten och grädd/mjölkkokning sista 15 minuterna för att mildra smaken tycker jag att Rättika smakar som halstabletten "Kungen av Danmark"….och den smakar vedervärdigt.

Jakten på potatissupplement fortsätter….Skall prova jodärtskocka, kronärtskockshjärtan och aubergin härnäst

Skrattande

maxiq
0

Jag skulle handla rättika idag men kom hem med felika…

Rynkar på näsan

raphanus
0

# 23 - jo, men du gick till fel ICA. Gå till rätt ICA eller till Hemköp, så hittar du vad du söker.

Melindrea
0

Idag tänkte jag testa den här potatisgratängen, med rättika istället för potatis, och grädde istället för mjölk…

http://www.vegetariskhusmanskost.se/recept/potatisgratanglergryta

Staffan-i-Uppsala
0

22: Varför inte blomkål? Jag äter den gärna som den är, men också som mos. Tillsammans med grädde, smör och kryddor blir det fett och nyttigt, och samma konsistens som potatismos. Glad

Maia
0

Måste inflika. Jag frågade efter det på Coop Forum i Kållered och grönsakschefen sa att det inte är någon efterfrågan. "Jag skulle köpa det" sa jag. Sedan dess finns det alltid rättika, trallala! Snacka om att de lyssnar på oss. Rätt-ICA tycks vara Coop!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mariamy
0

Jag har gjort broccoligratäng istället för potatisgratäng.

Broccolins smak tränger inte igenom på samma sätt som tex blomkålens. Jag gillar båda smakerna men anser att broccolin är bättre att göra gratäng på.

Fryst eller färsk spelar inte heller någon roll… så jag har alltid fryst broccoli hemma.

1. Häll en påse (800g) broccoli i en ungsfast form.
  2. Salta och peppra.
  3. Pressa MÅNGA vitlökar jämt fördelat över
  4. Häll på grädde som räcker upp till hälften ungefär
  5. Sprid ut riven ost, också den jämt fördelat
  6. In i ugnen tills broccolin sugit åt sig all vätska och osten fått färg
  7. Klar att äta, istället för potatisgratäng

Hoppas fler än jag gillar detta och får nytta av det…..

Skrattande

[Pennylane1]
0

många vitlökar ! Förvånad Eller menar du många klyftor?

Jojo55
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#22 Om du inte gillar rättika kan du prova med squach/zucchini istället!

[Pennylane1]
0

tre år fick han vänta på det tipset Tungan ute är han kvar här inne tro?

raphanus
0

Sho-hols! Hallåååå! Eru kva-haaar?

[maxxtro]
0

Den här lökgratängen smakar som en potatisgratäng. Tycker i alla fall jag Glad

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=891

Monnis
0

Jag måste ge rättika en ny chans nu när jag läst denna tråden och blivit sugen på olika gratänger och röror :)

raphanus
0

#34 - Har du haft otrevliga erfarenheter av rättika? Gråter

nobban7
0

#35 Jag tror inte du behöver ta det personligt :-D

raphanus
0

#36 - Nej, då, det gör jag inte. Men jag är bara lite nyfiken på vad som kan gå snett. Själv har jag t.ex. haft väldig otur med lever, men jag har också haft stor glädje av lever, och oturen har då berott på antingen en klantig kock eller tillfälligtvis dåliga råvaror. Detsamma kan naturligtvis gälla rättika.

Monnis
0

#35- första gången jag gjorde rättikagratäng blev den otroligt vattnig, inte alls krämig som jag förväntat mig trots att jag förkokade rättikan. Andra gången kokade jag rättikan mjuk i grädde och det blev mycket godare, men väldigt vattnigt ändå. Tycker rättika är god att äta rå också som snacks, men jag tror inte jag gjort något mer med rättika sen jag skrev i tråden, är dålig på att handla grönsaker Skäms