Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2022 ggr
AnnikaiSedona
0

Dalig pa matte

Ar en svenk tjej som bor i USA och har borjat ata LCHF kost.

Vill fa en "kansla" for hur mycket jag kan ata av protein/kolhydrater/fett per dag. Sa jag har hallt koll pa vad jag atit i nagra dagar och vet hur manga gram jag atit. Men hur far jag det att bli energi %?

Haromdagen at jag 70 g protein, 136 gram fett och 52 gram kolhydrater. Det var 1720 kalorier. Har i USA har de inte Kcal pa varorna och jag ar inte saker pa hur det jamfor med kalorier.

Jag har ett stilla sittande jobb och vager 65 kg. Behover inte ga ned i vikt men ater for halsa och for att undvika diabetes.

All hjalp mottages tacksamt!Tungan ute

[Pennylane1]
0

kohydraterna var ju rätt högt, de flesta lägger sig runt 20 gram. Om det hade varit 20 gram kh så hade nog fördelningen varit ungefär 70 -75  % fett, 20 -25 % protein och 5 % kh, en bra fördelning.

Nu klarar jag inte att räkna ut det på en höft men det blir ju betydligt högre på kh och lägre på de övriga.

Du kan själv lägga in det du ätit på minmat.net så får du fördelningen exakt.

MimLan
0

Tycker inte kolhydraterna ligger på en för hög nivå, TS är ju inte metabolt skadad eller överviktig.

Det ser bra ut. Du behöver inte sitta och räkna på saker. Utgå från en proteinkälla, lägg till grönsaker och fett. Det kan vara så enkelt. Ät mer om du blir hungrig snabbt.

Effie
0

Kolhydraterna ca 210 kcal; 12% av 1720 kcal

Protein ca 280 kcal; 16% av 1720 kcal

Fett ca 1225 kcal; 71% av 1720 kcal.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

AnnikaiSedona
0

Tack for hjalpen. Jag vill garna rakna i borjan for att fa en "kansla" for vad de olika % innebar. Antar att jag forsoker fatta hur manga gram jag kan/bor ata av de olika grupperna. Gillar att laga mat och har massor av favorit recept jag behover "anpassa".

Sa om jag stravar efter 70e% fett, 20e%protein och 10e% kolhydrater och ater ungefar 1800 kcal / dag sa blir det ungerfar:

Fett 141 gram

Protein 88 gram

Kolhydrater 43 gram

Stammer det??

[Pennylane1]
0

(aha! Jag såg ordet diabetes men missade att det bara  var för att undvika att få det! Då är det säkert helt ok att äta så! Matte är inte min starka sida så jag kan inte hjälpa dig där men nån annan gör det säkert! Glad )