Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2938 ggr
[WX5]
0

En väldigt dum fråga

Men jag ställer den ändå. Måste man vara under 20 gram kolhydrater i början eller kan man sakta ta bort kolhydraterna och minska ner succesivt?

MimLan
0

Man gör precis som man vill. 20 gram är bara ett riktmärke för personer med skadad metabolism. Inget som är hugget i sten, allt handlar ändå om att lära känna vad som fungerar för ens egen kropp.

[WX5]
0

Okej tack för svaret. Skrattande

Siggebus
0

Man ska göra det som passar en själv bäst Glad

En del får väldiga omställningsbesvär och vill lindra det lite genom att inte dra ner för snabbt.

Själv var jag "pang på" och drog ner direkt - en bra bit under de 20 grammen.

Margareta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu vet vi ingenting om dig och vad du vill uppnå med att äta LCFH - jag utgår från viktminskning - det brukar börja så.

Det finns - lite förenklat - två vägar att gå.

Antingen så nära NOLL kh man kan komma och successivt tillåta sig att äta uppåt tills man vänder och inte går ner längre - eller NERÅT från där man är också tills man når ökad effekt. Min erfarenhet från att ha läst det här forumet i 5 år är att jag TROR det verkar som att de som kör "pang på rödbetan" klarar sig bäst i längden. De är vana att "ta smällen" med omställninsbesvär och det brukar gå lättare för var gång man gör det.

De som smyger ner tycks inte alltid ta sig så långt ner i kolhydratmängd att de får sitt önskade resultat. Jag skrev om det här i en annan tråd häromdagen som handlade om "varför går jag inte ner i vikt?". Man tillåter sig en hel del bara för att "alla andra" tycks äta så och fortfarande gå ner.

Fördelen med att smyga ner är att omställningen blir enklare, men nackdelen är i så fall att den inte heller blir lika effektiv. Man behöver vänja sig av med att hela tiden höja sitt blodsocker, oavsett med vad man gör det.

Numer pensionär i Nynäshamn

Zepp
0

Enklast.. iallafall i början är att strunta i att räkna alls!

Och börja med att ta bort alla stora kolhydratkällor, bröd, pasta, ris, rotfrukter osv, för att behålla fri mängd grönsaker och mejerier.

Bara det ställer ju till det vad gäller matinköp och tillagning, så det tar ändå en viss tid innan det mesta är utsorterat och man hittat nya sätt att äta, vid varje måltid.

Som regel går det enklast med midagen, man äter bara sovlet, grönsaker och så får man lägga till mer fett, gärna någon fetare sås eller typ coleslave.

Frukosten vekar de flesta ha svårast för, men ägg i alla dess former är kanon, med bacon eller bara mosade i smör.

Vill man fortsätta med mejerifrukost väljer man med fördel fetast tänkbara youghurt, turkisk eller rysk, smetana eller liknande.. gärna förstärkt med fullfet grädde och om man inte är superstrikt några bär, nötter eller liknande som smakförhöjare.

Sen så.. för de som inte kan sluta helt med bröd.. ta en skov grov rågbröd, och lasta på kopiöst med smör, pålägg osv, stekt ägg duger oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[WX5]
0

Jag är en sån som har svårt att sluta med bröd. Iaf på morgonen för under dagarna går det bra att inte äta. Mackorna är så enkla att bre' och går snabbt på morgonen och nu börjar skolan och dagis så det behövs lite snabb frukost. Har ingen ork att ställa mig och steka ägg eller kesoplättar eller liknande på morgonen. Obestämd

Tänkte dra ner rejält med dom stora källorna men bara ta lite ibland.

#4 Jo det är för viktminskning jag prövar för sjuttielfte gången men också för min mage/tarmars skull.

MimLan
0

#6 Till frukost kan du äta gårdagens rester. Värm upp i mikron bara. Eller förbered vardgaen så att du alltid har tillgång till något lätt att äta. T.ex. gör ägg- och baconmuffins (rent krasst en äggstanning med ost som du har stekt bacon eller fläsk i, eller allt annat möjligt som t.ex. svamp och grönsaker) som bara är att äta eller värma. Ha kokta ägg i kylen. Ha burkar med makrill i tomatsås och tonfisk hemma.

Vinkla synen lite och ät skinka och ost. Bred smör eller majonnäs med dijonsenap på. Tomatskiva på och salladsblad om ifall du vill ha grönsaker. Det går snabbare än att dessutom ta ut bröd och smör.

LinaIsabell
0

#6 LCHF-bröd finns ju! Finns många recept på olika bröd.

[WX5]
0

Det blir knappt några rester för vi lagar mat så det räcker till just den måltiden. Flört Men kött kan det bli lite nu och då men inte alltid.

Jag har ingen koll på alla dessa roliga saker man kan laga. Men oopsies skall jag pröva iaf och kesoplättar.

Margareta
0

Du kommer att få en bättre start om du får bort brödet från frukosten redan från början. Det är bättre på flera sätt.

Du kan ha kokta ägg i kylen och äta till frukost. Smält smör, häll över och mosa. Det går lika fort som att bre mackor. Det är bara en vana.

[WX5]
0

Ja det skulle man kunna göra. Blir bara inte mätt på 1-2 ägg utan måste äta flera styckna. Är det inte farligt med så många ägg på en gång? Flera dumma frågor. Skäms

Margareta
0

Du får äta hur många ägg du vill. Smält ordentligt med smör till så blir du mätt fortare än du tror.

[WX5]
0

Okej. Tack! Skrattande

Emea67
0

Ägg ägg ägg är det bästa som finns och det är inte farligt att äta många.

Vissa dagar när det int finns mat hemma som är vänlig för mig så äts det ägg, det kan bli 3 kokta till frukost och 2 - 3 i en omelett till lunch Skrattande

Äter du kokta ägg med majonäs eller smör till frukost så ska fettet hjälpa till att mätta!

[WX5]
0

Äter den som den är. Med en kopp te med mjölk i.

sussie
0

Det finns inga dumma frågor!!!!

[WX5]
0

Hihi. Nä det kanske det inte finns. Tungan ute

Margareta
0

Inte bara ägg, ta sör eller majjo

[WX5]
0

Majjo tycker jag inte om och jag kan inte äta så mycket smör på en gång. Men att steka i mycket smör går bra.

_Lo_
0

Det går även att göra någon god röra som skagen eller baconröra och ha i kylen och bre på ägget på morgonen. :) Eller att göra en "äggsmörgås" av ett kallt stekt ägg som du brer med smör och lägger pålägg på precis som en vanlig macka. :) Kan du ha förberett sedan dagen innan.