Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6628 ggr
[ngupa]
0

Önskekaka?

Jag vill gärna ha tips på vilka bakverk ni skulle önska skulle gå att lchf-baka!

Jag förbereder för höstens experimenteringsarbete Flört

Skriv i inlägget på min blogg, jag vill gärna ha allt samlat på ett ställe.

Tack för hjälpen!

BbBh
0

Skrev där men skriver här också. Schackrutor. Dom är min absoluta favorit :)

[stuxen]
0

Kannel bulle

Baguett är något jag saknar till skagenröra med.
Men kanelbulle är nog det jag letar efter.

[ngupa]
0

håll ögonen på lchf-butiken om ca 2 veckor, där kommer ett "mjöl-mix" in som ska vara som frallor mm. Helt utan mös och bös som jag kallar det. Skrattande

jag måste ju köpa och prova iaf…

en "vete"-kanellängd kommer nog med i bakboken.

[stuxen]
0

#3 Bakboken?
Kannellängd duger utmärkt, det är som bulle.

Skall testa din buddapest.

[ngupa]
0

#4 jag kommer ut med en bakbok vad det lider… vet mer här framöver. Skrattande

sedan är kanellängden ganska lik en vetelängd, 100% vetemjölsbulle går ej att få.

Många saknar just "bullsmaken". Konsistensen är kanske inte lika viktig..Obestämd

jag behöver arbetstips inför hösten, därav blogginlägget, alltid kul med nytt att baka…Cool

kricko1
0

Mariann, vilket sympatiskt och vänligt initiativ av dig! Jag har redan lämnat min "önskelista" på din blogg.

Härlig sommar önskar jag Dig och tackar också på förhand för all spännande inspiration i vardande, även om det inte skulle bli just det som jag har önskat så blir det roligt ändå!

MVH! Glad/Kricko.

misty09
0

Budapesttårtan var mums!

Har du någon idé om vad man kan ersätta dajm med? Har en fryst dajmtårta som är fantastisk. Man skulle kunna använda Budapesttårtan som botten,är väldigt lik, sen ska det bara vara vispad grädde och ägg emellan bottnarna samt hackad dajm. Så kruxet är… vad ersätta dajmen med?

Man monterar ihop allt och fryser 4 timmar. Såååå god!

[ngupa]
0

#6 Tack! Önskar dig också en härlig sommar!Skrattande

Dajm blir svårt då kola inte går (tror jag) att göra på sukrin, behövs ju att det kan bli knäck…

men om man kan frångå knäck/kola och tänka sig choklad och eller nötter.

kan man kanske göra en jätte god chokladkräm som snart kommer ut på bloggen, den borde bli fin frusen och kanske blanda den med malda hasselnötter och få en slags "chokladnötkräm", borde kunna påminna om den man köper i de små påsarna, vet inte vad de heter.

jag ahde tänkt blanda ner den i glass och göra vaniljglass med denna chokladkräm i ränder och sjok…

Borde gå utmärkt i en sådan tårta…. fast dajm är det ju inte…

AnneN
0

Skriver mitt önskemål även i denna tråd:

Jag har önskemål på lchf vänliga brownies utan nötter.

Skulle även önska recept på bakverk utan sötningsmedel, då jag och många jag känner får problem med magen av minsta lilla sötningsmedel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag bakade en sorts finkaka/småkaka efter recept i Allt om mat för ganska längesedan (15 år ?) och kan inte hitta det receptet igen. Det var nötter och mandel i degen och man skulle ha 2 kakor med kaffegojs emellan och tillslut doppa dem i choklad runt hela kanten. Dessa kakor fick jag mycket beröm för, alldeles nyligen påminde syrran om dem och hur goda hon tyckte dom var och hon är den i släkten som är bakerskan.

Kanske har någon ett recept på något marängliknande med mandelmjöl och hasselnötter till själva kakorna och kokt smörkräm med kaffe till fyllningen.

[ngupa]
0

#9 prova att bara något helt enkelt utan sötning och se om det smakar ok, kanske?

#10 hittar du receptet så maila mig det! Glad

Jag vill gärna fortfarande få in tips och önskningar på bakverk som ni önskar omvandlat till lchf.

Jätte tack för hjälp!

mooonlight
0

Vad säger du om kladdkaka, sån där som är lite krispig/knäckig i kanterna och kletig inuti? De lchf-recept jag har hittat blir det mest något chokladtryffelaktigt av, eller torrt äggskum med chokladsmak.

Eller chokladfondant, kanske?

[ngupa]
0

kladdkaka har jag, dock är det alltid svårt att få till knäckighet då socker inte används.

chokladfondanten sätts på listan

DesK
0

Mariann de recept som jag lägger ut får du gärna göra om, det är ju många fler än "bara" lchf:are som har glädje av dina recept Glad Måste bara fråga! Visst har du väl bytt bloggadress? I din länk tycker jag det ser ut som att man hamnar i din "gamla" blogg - eller?

/Désirée

Miyu
0

Pappas kladdiga sockerkaka..

[ngupa]
0

#14 Stämmer gott!

Min adress är nu mariannslchf.se

jag ahr inte velat besvära medarbetarna med att ändra länken i alla mina inlägg. Jag hoppas folk ser att ajg har nu där.

Jag kommer ju förstås ta bort gamla bloggen snart, då alla inlägg från där finns importerade till nya! Skrattande

Men om någon Medarbetare ville förbarma sig över mina receptinlägg  med länk till gamla bloggen är ju de självklart välkomna att ändra…

#15 behöver ett recept på den om det ska gå, då pappas kladdiga sockerkaka inte står att hitta på nätet… kontakta mig via formuläret på bloggen och skriv ner det där, så ska vi se om det kan gå…

yvonnel
0

Kladdig sockerkaka? är inte det detsamma som en misslyckad?

Isåfall behöver man bara öppna ugnsluckan och smälla igen den så kakan sjunker ihop efter ½ tiden. HA;HA;HA; eller?

Sammet1
0

Jag förknippar "kladdig sockerkaka" med solskenskaka, eventuellt utan mandeln. Dvs mer smör, mer socker, mindre mjöl och inget bakpulver. Kortare gräddningstid också, om jag inte missminner mig.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[ngupa]
0

aha, ja solskenskaka kan det vara.  Skrattande jag noterar en sån ändå på listan.

Miyu
0

#17 Haha nej en sån som är saftig och god men är kladdig undertill och på kanten. MUMS!

[ngupa]
0

#20 och recept?

Trollpyret
0

Mandelkubbar saknar jag! Något du kan slänga ihop tror du? Glad

[ngupa]
0

#22 Kommer komma i denna "berömda bakbok" som jag vet nada något om just nu… ObestämdSkrattande

Miyu
0

#20 Vet inte, det är gammalt familjerecept tror jag. Han fixar ihop den bara sådär, minns den från min barndom. Supergod och smälter i munnen…

[Pennylane1]
0

haha det var hårda krav på dig nu ngupa! Flört Du ska kunna konstruera recept utifrån ett "familjenamn" och att den smälter i munnen och är god. Piece of cake!

[ngupa]
0

jag skulle säga att det blir omöjligt utan recept…

kricko1
0

En kort fråga, Marianne… om något delvis annat. Har du möjligen något tips eller idé på hur man kan "ersätta", eller eg. komplettera/"krydda upp" sötningsmedlets egen sötsmak med den mustiga smaken av mörkt socker som exv. farin o/e muscovadoråsocker har?

MVH!/K.

[ngupa]
0

Nej det har jag inte, inget just nu iaf… ska grunna., fast låter omöjligt.

jag såg någon fråga någonstans om man kunde tillverka sirap av eyrithol, så aldrig något svar på…. om man hade kunnat få fram någon form av sirap kanske det skulle kunna vara svaret… fast sirap är ju inte det som du nämner heller…

[Pennylane1]
0

# 26 det skulle jag med! Det var liksom det jag menade! GladSjälvklart behövs originalreceptet!!

gun92884
0

Jag tycker mig komma ihag ett sa'nt recept na'nstans … ska skicka ut ett SOS … annars sa kan man fa tag pa maltitol (sugar alcohol) syrup har … har samma egenskaper som vanlig sirap, men, men … alla klarar inte av maltitol utan far magknip och diarrhea …

[Sias]
0

ÖNSKEMÅL; Muffins-recept. Saftiga, lite kompakta - typ amerikanska - inte som sockerkaka/tårtbotten, torra som smular och faller sönder.

En muffins-fråga: Vilket är bäst, för att få saftiga - inte torra, tårtbottenaktiga muffins. 1) Vispa smör och socker vitt och pösigt, tillsätta 1 ägg i taget - eller 2) vispa ägg och socker, tillsätta smält smör ?

[Pennylane1]
0

mina chokladmuffins blir bra, finns i recepten här.

fast det kanske jag inte ska skriva här…

[Sias]
0

#32 Pennylane Jag bakade dina chokladmuffins i går! De blev riktigt bra! Jag har dragit mig för att använda sockerersättning - därför har det inte blivit av tidigare, fast jag sparade receptet direkt du la ut det. Men nu när min man också vill  satsa på LCHF till 100 % - sluta med de dagliga vanliga muffinsarna - så bestämde jag mig för att försöka baka något som så mycket som möjligt liknar de Amerikanska muffins han är så förtjust i. Dina chokladmuffins OK, tyckte han - lite för dåligt söta bara. Men - Choklad inte hans favorit

Tack för receptet!

[Pennylane1]
0

Du kan testa utan choklad och ta vaniljpulver eller citronskal (eller nåt annat han gillar, en liten äppelbit och kanel?) Söta lite till då, för du gräddade dem inte i mer än 180? Det förstör sötman.

Aliki
0

Jag som inte bakar eller äter efterrätter kanske kan få önska ett snacks istället:

OLW Crunchy Cheese Doodles ……Näää, nu var jag oseriös Flört

Ville bara önska dig Lycka till Marianne! Det blir säkert en jättebra bakbok.

Qamilla
0

Åhhh, jag skulle vilja kunna baka vaniljdrömmar. Mina älsklingskakor. Och även havreflarn är underbara.

När du får till en bak-kokbok så säg till. Jag kommer att stå först i ledet för att köpa den. Tack för att du gör detta.  Glad

[Sias]
0

#34 TACK FÖR TIPSEN!  Jag trodde att kakaon  behövdes för att få smeten att tjockna till - därför har jag inte testat att ersätta med annan smak. Om man utesluter kakaon behöver man då tillsätta mer pofiber eller kanske lite husk?

Inte mer än 180 grader! Värdefull info - iallafall för mig! TACK pennylane!

Sindri
0

#28 Rosta sukrin eller…..?????

Saknar också att kunna ge den där mustiga smaken som sirap/råsocker/farin ger.

Kunde kanske krydda med pyttelite malt, eller????

Annat lite bränt/mörkt man skulle kunna tänka sig????

I tråden om knäckebröd skriver magica att hon kryddar med starkt kaffe för att få en mustig smak. Kanske man kan utveckla?

gun92884
0

Har tar man ofta tjuren vid hornen och lagger till 1 tsk sirap (unsulfured molasses) till sotningsmedlet nar man absolut maste ha den dar 'bruna' smaken … 1 tsk nagon gang kanske inte ar sa farligt? … om man inte behover rakna vartenda gram som insulinberoende diabetiker, vill saga ..

DesK
0

Riktigt fin mörk balsamvinäger funkar också, men man får se upp med syran, den varierar starkt mellan de olika märkena.

/Désirée

[Pennylane1]
0

# 37 möjligen en gnutta mer pofiber men jag tror eg. inte att det behövs. Kanske en gnutta kokosmjöl istället, jag hade ännu inte hört talas om det när jag gjorde receptet.# 38 jag har testat att försöka smälta sukrin men det går inte , det blir ungefär samma, tror det smälte (minns inte riktigt det var länge sen) men så fort det stelnade så blev det lika smuligt igen. Och smaken blev inte annorlunda.

[ngupa]
0

#36 SkrattandeKyss

Tusen tack för att du "står i kön" för å köpa min bakbok! Värmer mitt hjärta att veta att det finns någon som gärna vill att den kommer ut!

När så blir lovar jag att iaf på min blogg gasta ut det!

Här får jag nog inte lov själv antar jag? Det blir ju reklam i eget syfte då.

men andra kan säkert tipsa om min bok, bara jag inte gör det själv.

Så bloggläsarna lär bli de första att få veta detaljerna så fort ajg vet något och också de som gillat min Fb-sida som är knuten till bloggen.

Vad gäller dina önskemål är de inte lätta då drömmar liksom smälter i munnen och det blir inte lätt, då det är potatismjölet som står för smältningen… men vaniljkakor går ju. Skrattande konsistens som mandelkubb typ.

Sedan havrekakor har jag ett recept på bloggen som jag tycker påminner, dock inte flarn, men ändå smaken av havre, så som jag nu vill minnas det efter 3 års bortavaro från dylika ting.

Du hittar dem här

hoppa över chokladen, jag gillar dem bäst utan och om du utesluter mandelhacket kommer man säkert ännu närmare havrekakor.

[ngupa]
0

#35 TACK!!

Känns gott med ett lycka till i detta fallet! Skrattande

[ngupa]
0

ja det är svårt detta med det mustiga…

vi får experimentera allihop och tillslut kommer någon på det, kanske!?

Qamilla
0

Du ska se att någon här "råkar nämna" att din bok kommit ut när den väl kommer.  Flört

Tack för tipset om havrekakorna. Ska prova dom.

[ngupa]
0

#45 Skrattande

jejjja
0

Å jag saknar kärleksmums som är riktigt kladdig i mitten, såg det på ett bageri i Ystad när jag var där i helgen. Tog bara en kaffe =(

[ngupa]
0

Kan inte tänka mig något annat än att det går å baka mina kärleksmums och ta ut dem kanske 5 minuter innan. Känn med sticka så den är  lagom kladdig.

Sheyla
0

Jag skulle vilja baka en mjuk pepparkaka till jul…jag längtar redan dit :-) Fast det kanske redan finns ett recept på det som jag har missat…

//Sheyla

Bloggen

Sindri
0

Om du använder sökfunktionen och säker på mjuk pepparkaka så hittar du bl a det här och det här Finns fler så prova dig fram.

[ngupa]
0

#49 och så är det ett recept som kommer att komma med i den nu snart berömda Flört bakbok jag HOPPAS få ge ut…

men prova du de andra i #50