LCHF "light"
Hej! Jag har en liten fråga angående LCHF som jag hoppas någon av er trogna LCHF:are kan svara på.
Saken är den att jag skulle vilja börja med LCHF, men jag bor fortfarande hemma och går fortfarande i skolan, d.v.s. jag äter maten som serveras.
Jag kan självklart prata med mina föräldrar om att jag skulle vilja testa LCHF, men hur ska man säga? För det är trotsallt min mamma som lagar maten och jag lever nog i en av de kräsnasde familjerna som finns när det gäller mat; jag vill helt enkelt inte göra det svårare för henne än vad det redan är. Finns det något enkelt sätt att lösa det här på?
I skolan kan jag ganska lätt göra mina egna val. Serverar dem t.ex. spagetti och köttfärsås kan jag ju bara skippa spagettin och äta ovanjordgrönsaker istället. De dagar de serverar ex. pastagratäng, pastasallad eller ex. potatissoppa med bröd, då blir det ju lite svårare. Mat måste jag ju få i mig, men hur gör jag då?
Kan jag mixa LCHF med "vanlig" kolhydratkost och köra en sk. LCHF light? Och då äta LCHF i den mån det går? Eller hur kommer kroppen att reagera då? Om jag t.ex. 4 mål om dagen varav 3 är LCHF. Är det bättre med lite LCHF än ingen LCHF alls? You tell me :)
Matlåda
Klart att det är bättre ju mer LCHF du äter. Om du inte har sockerberoende eller andra svåra problem fixar du det nog som är så ung.
Har ni bara riktigt smör, grädde o.s.v. hemma så kan det också fixa sig bra. Du kan välja bort så mycket kolhydrater som går hemma. tror du din mamma skulle tycka det känns tungt om du kommer med egna förslag så kan du ju uttrycka ditt gillande över sådant som är just LCHF, poängtera hur mycket du gillar mat som är lagad från grunden, gräddsåser, riktigt smör, ovanjordsgrönsaker som serveras o.s.v.
Du kanske kan erbjuda dig att delta i matlagning och handling lite och styra på så sätt? Vid middagsbordet är det trevligt med diskussioner och du kan ju slltid ta upp något du hört eller läst om LCHF och fråga vad de andra tror.
Ser du att det någon dag är helt hopplös mat i skolan så smyg med ett kokt ägg eller annat du akn äta. Om du har förmågan att äta rejäl frukost så spelar kanske inte lunchen någon roll om du inte har en väldigt lång dag.
Önskar dig lycka till!
Enligt flera på forumet så är det antingen eller som gäller varken man vill eller inte.
Sedan lägger alla till att det är bättre med lite LCHF än inte alls

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Beror ju mest på varför!
LCHF handlar mest om att sänka den glykemiska belastningen, så man slipper pendlande blodsocker.. dvs vi går steget längre än GI.
Och det finns ingen magisk komponent i kosten, utan det handlar för övrigt att äta så nyttigt som möjligt.. dvs mat med mycket näring i förhållande till energin.
Om man nu vill/behöver sänka den glykemiska belastning och är frisk för övrig kan man ju dra ner på de stora kolhydratkällorna och äta resten, med lite extra fett för energin.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vet själv att det är svårt att äta LCHF hemma när de andra inte gör det.
Be dem att lägga undan lite kött eller vad de nu ska ha i gratängen/pastasalladen innan de börjar blanda ihop det. Det funkade för mig hemma, det är bara att göra en stor sallad till det och någon fet sås :)
Tackar så himla mycket för alla svar, jag har väl tänkt i ungefär samma banor som er men det är så mycket enklare att få ordning på tankarna när kan diskutera det och får höra det från andra också :)
sirandrew: Jo det är just därför som jag frågar, blandade åsikter och erfarenheter, men det kanske beror på att vi alla är olika individer och som Zepp säger: att det beror på anledningen till att man vill äta LCHF.
Jag strävar inte efter att gå ner i vikt, utan vill endast testa LCHF för att se om det kan få mig att må bättre. Jag tror att om min blodsockernivå blev jämnare skulle jag orka vara "mig själv" mycket mer (jag blir idag ganska lätt irriterad), samt att jag tror att min koncentrations och prestationsförmåga kanske skulle bli mycket bättre och det skadar ju absolut inte under långa dagar i skolan!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det låter klokt hejbaby att äta LCHF av de skäl du nämner. Det hjälper verkligen också. Mina egna barn säger det om och om igen även om de växlar mellan ren LCHF och annan mat.
Viktigt är att göra bra val så att maten blir nyttigare. Det viktigaste för dig är att få bort socker. Det kan ingen "tvinga" dig att äta.
Det som också är viktigt är att inte få i sig för mkt dåliga fetter, i första hand margarin. Var hellre utan i så fall. Margarin gör mer skada.
Har du kommit så långt är du på god väg. Jag tycker att koncentration är så viktig för dig att du kanske kan prata hemma om det? Om du säger att du mår bättre kanske det är lättare att anpassa?
Fortsätt att berätta här i tråden så vet vi hur det går och kan hjälpa dig komma vidare.
Numer pensionär i Nynäshamn