Äggvitor
Jag slänger minst tre, kanske sex äggvitor varje dag. Jag vet att de går att frysa, men vad ska jag använda dem till? Jag har blandat litet äggvita med riven ost och gjort ostkex, men de var ingen höjdare.

Jag gör flingor till maken med vitorna. Linfrö, fibrer, frön, malda mandlar, kokos, vad jag har hemma. Kletar ihop de med vitorna och gräddar/torkar i ugnen. Han var förut chrunchy-frälst, men numera tycker att mina flingor är godare.

Jag brukar göra plättar.
Vispa vitorna hårt. Vänd ner lite malda nötter och/eller kokosflingor. Stek frasiga i mycket smör.
Sen har tyvärr min fantasi tagit stopp när det gäller äggviteanvändandet….
Nån mer som har tips?
#0, Släng du dom lika gärna, dom innehåller inte särskilt mycket av värde.
Visst, högvärdigt protein, men all näringen i ägget sitter i äggulan, och tillräckligt med protein får man väl på LCHF ändå.
Slänga mat? Vilket slöser! Prova göra en omelett med ost, grädde, bacon och lök av dom.

Jag gör som andreas0 - kastar dem….äggvita är ju inte direkt något aptitligt (antagligen därför det tar stopp i fantasin).
Men man skulle väl kunna använda dem till bindemedel i färs…..eller till swartzwaldtårta (stavas det så?) och glace au four nån gång ibland.
Jo, att ha dom att göra för att göra så t.ex. köttbullar och pannbiffar håller ihop går säkert utmärkt.
Pasi, du har rätt i färs går det helt utmärkt. Jag tog oxfärs, grädde och äggvitor och det blev mycket goda saftiga biffar. Jag försöker att inte slänga alltför mykcet.
Det går bara lite mandelbröd med äggvitorna.

Tack för alla vänliga svar! Jag ska tejpa upp en lista, så nu ska jag inte slänga mat mer…

Mina åker i komposten så får maskarna dom 

Slänga äggvitor kommer aldrig på fråga, det är de som är det goda i ägg, gulan får jag anstränga mig för att trycka i mig, jag gör det pga näringsvärdet. Dock har jag inga specifika tips utöver de som finns i tråden redan.

Varför inte använda till att vända mat i och panera? Panerad ost med sesamfrön eller kanske baconcrisp?
Du kan steka äggvitan och använda som proteinkälla tillsammans med något fett, bea, majonnäs, ost. Det är ju =stekt ägg där man tagit bort äggulan.
#4: Mina vitor blir ju över just när jag gör omelett… :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jo att göra nått av dom kan jag tänka mig, men just nu tar jag bort dom i mina omeletter för att få upp fetthalten.
Man kanske kan göra nå kexaktigt på vita, ost o 
Och du kan använda stekt äggvita (el pocherad) för att få upp proteinmängden om du har för lite kött el fisk till en måltid och vill vara ekonomisk, är ju väldigt billigt protein. Gör t.ex. äggsås utan gula till fisk.
Använd kokt/posherad äggvita i röror som du kan ha till kött, fisk, sallader eller på en bit bröd.
Jag använder hackade kokta ägg (inkl gulan visserligen) till just så'na röror - ibland tillsammans med andra ingredienser (som t ex ost, gurka eller nåt annat som jag tycker är gott) och kryddor, ibland inte - blandat med crême fraiche eller dyl. Går säkert att göra en god röra med grädde i också, har inte provat ännu…
Näe, släng inte proteinkällorna! :)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag har tyvärr lämnat tillbaka SSS bok. Men jag har för mej att han hade nåt tips om äggvitor. Det var nåt med riven ost+vitorna som muffins eller nån sorts "ostmaräng". 
Nån som har boken kanske kan kolla åt dej.

Det kanske kan verka dumt att slänga en proteinkälla…men om man redan får sitt proteinbehov täckt av kött så är det, rent näringsmässigt, vettigare att slänga dem än att byta ut köttet mot äggvita med tanke på alla vitaminer och mineraler man missar då. Se äggvita.
Det är nog vanligare med vitaminbrist än proteinbrist.
Argumentera gärna emot….det gillar jag.

Kan inte argumentera emot, slänger ca 6-8 vitor per dag själv…
I GI-Noll skriver SSS om Pirjos ostmaränger.
1. Hårdvispa äggvitor.
2. Blanda i ett par msk riven ost per äggvita.
3.Klicka ut på bakplåtspapper grädda i ca 100 grader tills det är helt torra tar ca en halvtimme. Ratio 0,5.
Man kan även göra kokospannkakor
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
#13 - Ska inte argumentera emot… :) förutom.. ifall en vegetarian (som jag) som äter ägg läser tråden… Då kan det vara bra att knapra på äggvitorna också!
De är min huvudsakliga proteinkälla alltså…
No more arguments!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Kanske time att göra en RESTER-tråd, vad gör man för vettig mat eller ätbart av sånt vi andra slänger!
I dessa bistra tider kanske det blir en succe
Blanda med sand och mura med det vettja! Så gjorde man visst innan cementet vid murbyggen (enligt Kwasniewski var befolkning då relativt välmående då det blev gott om äggula över!)
Och numera vid tätning av kakelugnar:
"Det är nog inte fel. Men vissa blandar kalk och äggvita till en pasta att snygga till i sprickor och fogar med. Vår gamla kakelugnsmakare gjorde så och fogen blir lite elastisk, sa han."
# 23 - 
#13 + #14 Det är därför man skall ha rejält med bacon, ost och grädde i äggvite-omeletten för att höja fetthalten.
Det är precis vad jag har i min ägguleomelett! :-)
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#26 LOL 
Öka mänden ytterligare då.
eller så kan man väl torka ägvitorna och smula till eget proteinpulver. Billigare än att köpa färdigt. 
Torkade äggvitor har jag nog av mellan spisen och soppåsen. :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Kan man inte göra pemmican av äggvitepulver och kokofett? Kanske inte så gott men hälsosamt.

#31 Men vitaminerna då?
ha i några blåbär då.

Ja då kan man vara säker på att vitaminbygget blir fullständigt! ;-) *Beklädnadstråden spökar fortfarande*

Ser att det redan är fler som gör så, men inför mig själv var jag uppfinnaren. Eftersom jag inte gärna sitter och fikar på enbart kaffe med grädde, utan vill ha något till, gjorde jag ett litet bröd - blandade vitan med mald mandel och bredde ut blandningen på ett fat. Gräddade en kort stund i mikron. Blev bra med bregott o smör på.
Några gånger slängt äggvitorna, för så gör man ofta när man lchf:ar tänkte jag och ville vara en gänget. Men tar emot lite att slänga. Så uppfann jag det där som redan var uppfunnet.
Sitter och tittar ut på fåglarna … kanske man skulle kunna rådda ihop lite just fågelmat med äggvita + talg eller nåt?
#23 Hm, kan man fräscha upp mörknade kakelfogar med det också?
#36 Tänkte just att man kan väl koka äggvitan (typ pochera) och ge tillbaka till fågelsläktet :) Mina skator äter då allting jag slänger ut, till och med benen i fläskkotletterna försvinner. Antagligen släpps de ner hos grannen…
#37 - tror att det skulle funka - prova i liten skala först och se om du blir nöjd, vettja :D
Jag har precis lagt in ett recept på mandelkakor där det går åt två vitor åtminstone.
Annars kan använda äggvita istället för hårgele.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Googla "äggvitor hudvård" så får ni fram en massa tips om äggvitor som hudvård. Samtidigt som jag steker min omelett på i huvudsak äggulor så smetar jag in äggvitan i ansiktet som får ligga kvar medan jag mumsar på omeletten!
nu finns en tråd med maränger också, då går det åt äggvitor! Greensis testar vidare där, tårtbottnar är på g!

… gor som Da Vinci … mala vaggar i egg tempera

#44 Men då används ju främst gulan!?

#45 Nej … originaltempera gjordes endast pa aggvitor.
Mandelbiskvier är ett hett och enkelt tips. Det är bara att vispa vitan hårt och sedan hälla i mandelmjöl, lite vaniljpulver och eventuellt lite sukrin. Efter det häller du i smeten i en sprits och klickar ut på bakplåtspapper. Grädda i ungnen på 200 grader. Biskvierna är gott att ha på glass eller mousse..
Chokladsufflé
vispa äggvitor till fast skum, smält mörk choklad och blanda i.
Grädda (helst i suffléform) och ät med grädde eller glass.
Budapestrulle, enligt recept här på KiF.
# 47 blir de hårda? jag har testat att göra diverse kakor med äggvita som jag försökt få hårda/spröda men de blir bara mjuka tycker jag.

#46 Aha, det visste jag inte (har aldrig sett nåt som antyder det). 
Men jag hittade detta (äggtempera av äggula användes främst på hårda ytor, men passade mindre bra när man började måla på mjuka underlag, t ex en duk):
…medieval and Renaissancebanners were usually painted with distempers, which are pigments mixed with animal glue, and works on paperwere executed in a paint made with egg whites, called glare
#49 nej, de blir inte hårda. Men de blir så fina, goda och vaniljiga att man glömmer bort att Cloettas mandelbiskvier är hårda och knapriga. Undrar hur man skulle kunna få dem hårda? Något förslag?

Har ar litet mer
- my italics:
Egg Tempera
(Excerpts from ART HARDWARE: The Definitive Guide to Artists’ Materials, by Steven Saitzyk © 1987)
The term "tempera" comes from temper or tempering, which means to bring something to a desired, or usable, consistency. In this case, the something is a pigment. Egg tempera is one of the oldest, most versatile, and most durable methods of painting. Said to date back to prehistoric times, it is generally unaffected by humidity and temperature changes. Tempera emulsions form their own protective surface film and do not darken with age as oil paint films do. They dry rapidly and become water-resistant, which means one application of paint can be rapidly followed with another without the two layers mixing. This unique property is a distinct advantage over ordinary watercolor in that a wash of a different color may be applied over the original color without the two colors mixing to form a third. This allows you to see one color through the other. In egg tempera, a red wash may, for example, be applied over a blue wash, and the result will be a blue-red or violet, whereas the result of this procedure in watercolor will tend to appear as a muddy brown.
Tempera colors can be scraped off easily and reworked. When applied in thin layers the results are more transparent than transparent watercolor; when applied more thickly the results are opaque like gouache. After the tempera painting is completed, it can be burnished (polished) with an agate to add depth and brilliance and to increase transparency, or it can be varnished to look like an oil painting.
The first recorded recipes for egg tempera called for only the egg whites and were used for illuminating manuscripts on paper and parchment. Because this mixture is brittle, it was eventually replaced by a recipe that required only the egg yolk, which contains semidrying oils and produces a tougher, more flexible paint film. This recipe was prevalent with the Byzantine artists of the thirteenth and fourteenth centuries. In the fifteenth century, with the development of oil painting, egg-oil emulsions came into use. Soon after, egg tempera took second place to oil paints and became just a convenient medium for underpainting before the application of oil paints. Many of the old masters used a green earth tempera color underpainting in their oil paintings to create more realistic flesh tones.
Egg tempera paints are made by mixing powdered pigments with egg yolk in roughly equal parts. The pigment is first made into a paste with a small amount of water. (Some pigments, such as alizarin crimson, Prussian blue, and some blacks do not mix readily into a water paste and so a small amount of alcohol must be added as a wetting agent.) A fresh hen's egg (eggs sold in most markets are often several weeks old) and distilled water are used for the binder. To prepare the binding medium, an egg is cracked and the yolk is separated from the white. The yolk is dried by rolling it in the hand or by placing it on a sheet of absorbent paper. The yolk is then cut with a knife and the liquid allowed to run into a glass jar. Distilled water is added to bring the egg to the consistency of thin cream. The pigment paste is now mixed with the egg yolk binder and the paint is ready for use.
Tempera made with only an egg yolk is not as workable a painting medium as an egg-oil emulsion. The addition of a small amount of stand oil improves the handling properties and increases the resistance to cracking so that the paint film can be made thicker. Egg-oil emulsions can be used on flexible supports such as canvas, heavy watercolor paper, and thick bristol paper, if applied in thin layers. Thicker layers, like those used in the application of gouache, are quite safe if they are built up slowly in thin layers. Egg-oil emulsions produce a glossier finish than pure egg tempera and dry harder. Like egg tempera, an egg-oil emulsion dries very rapidly, in seconds in thin washes, and can be painted over almost immediately.
Egg-oil emulsion temperas are now being offered in tubes by the Rowney Company and the Sennelier Company. After thinning with a little distilled water, the paint can be used straight from the tube, saving the artist the inconvenience of having to prepare the color from the raw materials before each painting session.
You can prepare your own egg-oil emulsions according to the following instructions. But you should take extreme caution when using dry pigments. Egg Yolk and Linseed Oil are combined to create an egg-oil emulsion with an oil paint consistency. Mix one teaspoonful of oil with a single egg yolk. Too much oil slows the rate of drying significantly and tends to leave a tacky surface. One part of this emulsion can then be mixed with one part of waterdampened pigment.
Egg Yolk, Stand Oil, and Damar Varnish make a durable and flexible egg-oil emulsion. Mix one egg yolk and one level teaspoonful of a mixture of half stand oil and half Damar varnish. Pigment can then be added one part to one part. As with all egg or egg-oil temperas the surface can be polished with a silk pad when dry. The disadvantage of this egg-oil emulsion is that it very much resembles oil paint with its inherent yellowing; thus it has little advantage over oil paint. Venice turpentine can, however, be used as a substitute for stand oil, to reduce future yellowing and to improve the clarity of the paint film.