Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3889 ggr
sirandrew
0

LCHF för normalviktig

Hej

Har en gubbmage som jag helst av allt vill bli av med.

Väger idag 74kg och är 178cm lång, ett enkelt BMI test på nätet ger ett BMI på 23. Dvs helt normatl enligt alla tabeller.

Är då LCHF någonting för mig? Får man bort gubbmagen eller är det den bistra sanningen att träning är lösningen?

Man vill alltid ta den enkla vägen ut

dejsi
0

Lchf kan vara lösningen. För kolhydrater/socker tenderar öka magens omfång. Är du förtjust i öl får du tänka om, tyvärr.

Du får säkert flera råd här på forumetGlad

MimLan
0

En bra början är att dra slutsatsen att BMI är värdelöst för individer.

Gubbmagar byggs upp av för mycket (eller fel) kolhydrater och/eller stress. LCHF avhjälper bådadera en hel del.

sirandrew
0

Trevligt att läsa,

Gillar öl men inte överdrivet mycket tycker att det var den lättaste att avstå, svårast är godiset där det finns ett enormt sug som inte vill ge med sig…..

Hur dåligt är det med "lördagsgodis"

LinaIsabell
0

#3 Lördagsgodis är inte bra, och en "icke-LCHF-dag" per vecka fungerar inte för de allra flesta (men det finns säkert undantag). De jag känner på LCHF säger att såfort de fuskar så stannar vågen. 

Jag är själv normalviktig och har gått ner ca 7 kg på LCHF och har väl en cirka 5 kg kvar att gå ner. Jag har unnat mig bär och grädde som "godis" då och då, eller så har jag smält mörk choklad till hallon eller blandat med grädde.

Det finns recept på LCHFgodis också, såsom chokladbollar, minttryfflar och så vidare. Jag rekommenderar starkt boken "bakglädje med LCHF".

Det bästa är ju såklart att avstå från bakelser, även LCHF-bakelser, om man vill ner lite i vikt, men ibland så känns ju TV-kvällarna med familjen/kompisarna så tomma utan något att tugga på.

MimLan
0

Hur länge har du hållt på? Jag frågar för är man i omställningsfasen finns det lätt en massa sug hit och dit. Har du kommit igenom den fasen kan det vara bra att reda ut varför du har sug. Du kanske äter något du inte tål?

LinaIsabell
0

Kan även tillägga att många som äter LCHF, speciellt män, bygger mer muskler med den kosten, även utan att träna. Så jag tror att LCHF kan vara väldigt bra för att få bort lite gubbmage och kanske bli lite muskulösare på köpet. 

Har själv varit sockerberoende, och LCHF är min enda räddning! Det går absolut att sluta med godis och socker även om det känns omöjligt. Utan LCHF hade jag varit kvar i träsket där jag åt kakor, glass och godis istället för middag varje dag.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sluta för altivärlden inte med lördagsgodis.. för kör du LCHF i två-tre månader så kommer du inte ens tycka det är gott.. och då sitter du där sen vaje lördag. hålögd o stirrar rätt fram och vet inte vad du skall stoppa i munnen!  Förvånad

Näe.. skämtosido, Lördagsgodis är inte bra i något samanhang, för någon, förutom att underhålla suget!

Ät god mat, unna dig goda delikatesser vid helg o fest.. vad e det för fel på vin o räkor, ostbricka, kallskuret, osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.