Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6808 ggr
Wand
0

Stenåldersdiet?

Finns det någon här som har erfarenheter av denna diet? (som egentligen heter stenålderskosten, men jag råkar alltid kalla den för diet ändå)

På Kost iFokus såg jag en artikel om denna, och den låter oerhört intressant. Det går ut på att man ska försöka ta bort allt spannmål, socker och sådant i sin kost, och i stort sett endast äta fettsnålt kött, frukt, grönsaker, nötter och rotfrukter.  

Då mina matvanor i överlag är hemskt dåliga så känner jag att detta skulle kunna bli en bra omvändning för mitt liv + en push till att gå ner i vikt.

Av vad jag har förstått så är det väldigt likt LCHF, men folk som rekommenderar denna "diet" säger själv att det inte gör någon skillnad om man fuskar med en vanlig måltid en eller två gånger i veckan.

Dessutom är det denna kost vi åt i en del av stenåldern, och det är "det vi är ämnade att äta".

Jag är 17 år och har därmed en oerhört låg inkomst, jag lever endast på studiebidraget. Skulle det vara möjligt att kunna leva på en sådan här kost med 700-800 i månaden?  
Och folk med övriga tips, råd och tillägg - SKRIV!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

MimLan
0

Vi åt inte fettsnålt.

Det handlar väl mer om vad du fungerar på. Jag fick hål i tänderna när jag åt frukt stup i kvarten, och jag reserverar mig för att vi åt frukt stup i kvarten på stenåldern också.

Är du frisk och inte metabolt skadad finns det väl inget som säger att du inte kan äta en stor andel rotfrukter. Men fettsnålt är bara dumt, det är grundar för ohälsa.

Wand
0

#1 Enligt stenålderskosten så ska man inte äta mejeriprodukter, i alla fall undvika så länge kroppen kan, och äta fettsnålt kött + inte tillsätta eget fett. 
Och självklart ska man inte äta frukt stup i kvarten, men det är något som ingår i våra liv i överlag, att man ska äta frukt.

greensis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Frukt är dyrt förutom att det innehåller en massa socker. Och inte hade stenåldersmänniskorna tillgång till de mängderna frukt som finns tillgängligt i butikerna året om, nästan oavsett var de levde (har man inte sommar/vinter, har man kanske regn/torka osv)

Frysta grönsaker, typ broccoli, är ofta billigt och är lätt att kombinera med framför allt ägg som också är både näringstätt och prisvärt.

Mejeriprodukter menar stenålderskostare bör undvikas för att de kommit in i vårt kosthåll sent, i norden för en 4-5000 år sedan.

Varför skulle du undvika fett? För att någon har sagt att det ska vara fettsnålt i stenålderskost? Har du fått någon förklaring varför det skulle vara bra eller dokumenterbart?

Ja, rent protein på vilda djur är relativt magert, men det finns feta delar, bl a tunga, lever osv, som varit mycket efterfrågade historiskt. Jag rekommenderar gärna boken Imagining Head-Smashed-In som handlar om indianers buffeljakt i södra Kanada/norra USA.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

#2 Du missar att stenålderskost handlar om att äta HELA djuret, inte fettsnåla filébitar. Däri ingår t.ex. märg och hjärna, rejält fett.

(Jag menar på riktigt, inte modern stenåldersdiet.)

Wand
0

#4 Javisst. Men nu är det inte det jag talar om, så då kan du ju gärna få bidra med något som kan vara till hjälp istället. :)

magma
0

#5: Du skrev i ditt startinlägg "Dessutom är det denna kost vi åt i en del av stenåldern, och det är "det vi är ämnade att äta"."

Om folk har åsikter och kanske t.o.m har invändningar kring det du själv har skrivit, så är det kanske något du får acceptera?

Du svarade i #1 att man inte är ämnade att äta mejeriprodukter, trots att #1 inte nämnt något alls om detta utan bara att vi inte åt fettsnålt. Så en öppning att diskutera vad stenålderskost innebär hade redan där inletts.

MimLan
0

Eftersom du bestämt dig för vad du skall äta, oavsett om det ärnaturligt eller inte, är det ju bara att titta i avdelningen "Mat - Billiga ingredienser"?

Wand
0

#6 Jag skrev inte att vi inte är ämnade att äta mejeriprodukter. Jag skrev att stenålderskosten, dvs den som nu är framtagen, går ut på att man inte ska äta/dricka mejeriprodukter. 

Sedan är det inte jag som har bestämt hur den "moderna stenålderskosten" ska se ut. Jag tycker att den låter bra, och har hört mycket bra om den.

#3 Nu är det ju inte så att man ska gå och köpa 3 kg frukt och äta, utan att man helt enkelt ska få i sig lite frukt/bär.

Anledningen till att det inte ska vara fett med är heller inget som jag har bestämt, utan det står i de flesta artiklar om det + folk som själva följt stenålderskosten.

vinteralvan
0

Du är helt enkelt tvungen att prova och se vad som passar dig. De flesta på den här sidan har valt LCHF för att det passar oss. Alla är olika.

greensis
0

#8 "Anledningen till att det inte ska vara fett med är heller inget som jag har bestämt, utan det står i de flesta artiklar om det + folk som själva följt stenålderskosten."

OK, det gick tydligen inte fram det jag försökte fråga i mitt förra inlägg. My bad. Obestämd

Jag menade inte att du hade bestämt att det skulle vara så, jag undrade bara om du var insatt i varför det står så i artiklarna och på vilka grunder de avråder från fett. Vet man varför någon föreslår det ena eller andra kan man sedan fatta beslut om det verkar rimligt och något att följa.

Men eftersom du verkar övertygad så får jag önska lycka till. Jag har redan tipsat om att minska frukt till förmån för grönsaker och att ägg är näringsrika för en billig penning - det var den sortens råd jag uppfattade att du efterfrågade i #1: praktiska råd för stenålderskost på begränsad inkomst.

Fabricati diem, pvnc!

Wand
0

#9 Jag ska prova, och mår jag inte bra av det så är det självklart att jag inte fortsätter. Isåfall är LCHF mitt andrahandsval, då jag vill börja med en kost/diet som jag kan leva efter. 

#10 Nej, jag vet inte det. Jag har endast funnit att folk med t.ex hjärtsjukdomar har tillfrisknat helt pga inget fett och att då man varken äter mycket fett eller mycket kolhydrater så är det nästintill omöjligt att kroppen skapar/behåller fett.
Men det är ännu en ganska ny kost så alla fördelar/nackdelar är inte testade än.

Och jag tackar för dina tips.

starhawk
0

"då man varken äter mycket fett eller mycket kolhydrater så är det nästintill omöjligt att kroppen skapar/behåller fett."

Det låter ju logiskt men tyvärr så fungerar inte kroppen på det sättet, om du äter lite fett så tolkar kroppen det som att det råder fettbrist och håller hårt i fettreserverna, och om du äter mycket fett så tolkar kroppen det som att det finns gott om fett och då finns det ju ingen anledning att hålla på reserverna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

stenålderskost är en ganska ny kost? Det låter väldigt motsägelsefullt! Obestämd Om man varken äter fett eller kolhydrater, då är det alltså protein som är främsta näringskällan? Det låter som ganska onyttigt, protein ska man ju inte äta för mycket av eftersom det inte är bra för musklerna, då måste det innebära svältkost förmodar jag?

Cykel-Anders
0

Sök på Paleo diet och du kommer hitta massor. Cordain heter den professor som varit tongivande och han har goda belägg - som han ser det - för att förorda en relativt fettsnål diet utan mjölkprodukter. Cordains bok finns översatt til svenska.

Sedan finns det de som inte riktigt håller med Cordain men som ändå tillhör Paleogruppen. Det finns inte en diet utan är mer som en rörelse som LCHF.

Dessutom finns det de som försöker göra Paleokosten lätttillgänglig. Se exempelvis www.marksdailyapple.com .

För mig är Palediet och LCHF i praktiken väldigt lika och jag tycker därför jag provat båda då jag är relativt fri med mjölkprodukter.

Din budget är ett problem men sök på "Paleo on a budget".

Wand
0

#13 Den är ganska ny, ja! Men det med att inte äta något fett eller några kolhydrater är ju inte helt 100%, då det är kolhydrater i frukt och mer eller mindre fett i visst kött. Sedan så beror det mycket på hur mycket man väger och varför man äter enligt stenåldersdieten. Många följer den för att de har hjärtproblem, och bristen på fett och kolhydrater hjälper då mycket. Äter man det för att endast få i sig något bra och nyttigt så är det helt okej att fuska med lite fett (att man kanske steker köttet i smör eller äter lite extra feta köttsorter, osv) eller t.ex surdegsbröd. 

Sedan som sagt så kan man fuska några gånger i veckan om man vill, oavsett om det är för att gå ner i vikt eller någon annan orsak så funkar den lika bra ändå.

[Pennylane1]
0

då borde det inte kallas för stenåldern det brukar inte direkt beteckna något nytt menar jag.

[tick]
0

#8, om du kollar på moderna paleo/primal-siter som marksdailyapple.com, robbwolf.com, eller archevore.com så ser du att det egentligen rör sig om ganska LCHF-lik kost. Även om många rekommenderar att man provar tex 30 dagar utan mejerier och sedan om man vill återinför det, betyder inte det att man måste göra så. Många mår bättre av att skippa framförallt ofermenterade mejerier som mjölk och ost, men klarar av smör och ibland yoghurt och grädde bra. Det är upp till var och en att testa sig fram.

Anledningen till att börja med en väldigt strikt månad är att många inte vet hur det känns att "må bra", man har kanske haft halvt svullna bihålor hela livet av intolerans mot mejerier, och tror att det är normalt. Märker man ingen skillnad har man inte förlorat något.

Att det ibland pratas om magert kött verkar tyvärr delvis vara lite av ett feghetsdrag för att inte direkt stöta bort 99% av alla som är hjärntvättade med att mättat fett är farligt. Men även det faktum att industrikött har dålig omega-6/omega-3-balans spelar in, och då tycker man det är bättre att äta magert kött och komplettera med tex kokosfett.

Man pratar också lite mer om andra livsstilsfaktorer än mat, som vikten av sömn, stresshantering, träning, socialt nätverk, lek, osv.

[maxxtro]
0

Kött, fisk, fågel, ägg, rotsaker, grönsaker, frukt, bär och nötter är ungefär det jag äter. Med stenålderkosten kan du äta det mesta av det nämnda. Tror dock det blir rätt svårt att klara den kosten på 7-800 / månad.

dufva
0

Stenålderskosten såg nog rätt olika ut beroende var på klotet man befann sig.

Vi har också utvecklats lite olika beroende på var på planeten vi har parkerat ändan de senaste 50000 åren Tungan ute

Ett lysande exempel är ju att vi i Norden tolererar laktos till en så hög grad som 98% av befolkningen

Det är kanske smart att fundera på ens egna förutsättningar och alltså äta efter sin egen genuppsättning så långt det är möjligt.

Tål man mejerier är det således listigt att utnyttja den fördel man har begåvats med av naturen tycker jag

Sen finns det några aspekter av stenålderskost där man inte tänker igenom vilka skillnader som fanns jämfört med att ranta runt på en modern Ica-butik idag.

Som exempel har vi fruktdisken där en Stenålderskille nog skulle känna sig rätt vilsen idag

Frukt fanns öht bara i begränsad mängd under korta perioder och den frukt som ligger i våra butiker idag fanns inte ens på planeten då

Dagens frukter innehåller upp till 200ggr mer socker än dom vilda varianterna.

Jämför tex ett vildäpple med ett grannysmith för att få en uppfattning.

Angående fettet kan man lyckligtvis ännu studera en del folkspillror som lever på ursprungligt vis fortfarande.

Dom är genomgående mycket intrsserade av de fetaste delarna av bytesdjuren.

Vid god tillgång på villebråd ger man tom ofta bort det mesta av muskelköttet till hundarna Skrattande

En omvärdering av hur mager kosten egentligen var är alltså definitivt under omvärdering för tillfället.

Wand
1

#18 Ja, det är det som sägs. Av det så kan man äta NÄSTAN allt hur mycket man vill, sägs det också. Inte av nötter och frukt, men av grönsaker och kött och fisk. Och det känns ju bra att kunna hitta en nyttig kost som man kan hålla utan att gå hungrig - jag har alltid haft problem med min ämnesomsättning och har nog inte varit mätt på hur länge som helst, då jag går upp hela tiden trots att jag äter en lagom mängd.

Det går att hålla den längre, men jag själv ska antagligen blanda den med annat då jag känner att jag är nöjd eller inte vill fortsätta fullt ut.

Loria
0

Min bana in på LCHF vägen gick via Stenålderskost-Gi-Atkins och landade som sagt till sist i min version av LCHF. Jag äter mig mätt på kött, grönsaker och eventuella mejeriprodukter.

Jag tycker att det bara är att tuta och köra och kän dig fram. Förr eler senare kommer man ju till en balans kroppen mår bra av.

Wand
0

#21 Tack så mycket!

Jag känner att jag antagligen också kommer halka in på LCHF efteråt. Jag har svårt att hålla mig ifrån godsaker, men LCHF har många bra recept som är "bra" och goda, vilket inte Stenålders har. ;)
Jag vill bara börja med en hårdstart för att komma igång och ställa om kroppen ifrån allt, sedan får vi se vad som passar mig!

Zepp
0

Strunta i hårdstarter, det är sällan några goda ideer!

Ta fasta på Stenålderskostens syn på naturlig mat.. med eller utan fett!

Det tar längre tid än du anar, man blir tvungen att lära sig en massa saker, sånt du inte kände till förut, en del näringslära och annat.

Det enda som krävs för att äta Paleo/LCHF är att man är intelligent, och kan ta till sig kunskap om hur mäniskokroppen fungerar, vad som är artriktig föda osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KarinJ46
0

Wand, dissa inte fettet! Det är fettet som håller dig mätt och gör att du slipper "suget" efter snabba kolhydrater/godis/socker mm.

Jag äter lite bär när det är säsong. En näve röda vinbär eller krusbär direkt från busken. Eller kanske nån dl blåbär eller smultron direkt från trädgården. Obesprutat och ogödslat :-)

Kostar även på mig nån färskpotatis från det egna potatislandet till sommarens sillluncher men det är bara för att jag vet var den kommer ifrån.

Novisan
0

Jag håller med #23.

Det är väl jättebra Wand att du ser över din kost och testar stenålderskost. Sen håller jag naturligvis med övriga talare om att du ska äta mer fett än vad det verkar som att du har tänkt dig. Men Rom byggdes inte på en dag ;)

Eftersom du tänker äta "ren" mat (alltså inte färdigmat) så är det bara att hålla utkik i kött- och fiskdiskarna efter bästa pris på mat. Det skiljer sig ju så mycket åt från affär till affär. Jag köper nötkött på konsum men kyckling på ICA t ex. Du lär dig snart kg-priserna på de olika varorna.

Kolla också i frysdiskarna - - mkt billigare. Kycklinglever är fantastiskt billigt och näringsrikt. Sök i sökrutan här på Kif så får du fram recept på mousse/leverpastej som är kanon. Rotfrukter är ju överlag billigt, särskilt nu till hösten.

Det är nog bara att söka runt på nätet så hittar du massor säkert, och sen ut i affären och leta billigaste alternativen. Du kommer naturligtvis inte ha råd att köpa ekologiskt men så är det när man är student. När du börjar jobba kanske du får råd med det och tar kosten ett steg vidare.

Lycka till, det går säkert kanonbra.

Sindri
0

Skall man kunna äta stenålderskost idag är det bäst man styckar köttet själv. Det som finns i affären är helt strippat på fett. Jag kan inte tänka mig att våra förfäder var så korkade så de skar bort fettet. Då skulle vi antagligen inte funnits nu. Jag tror många som äter paleo inte riktigt vet vad det innebär.

Jag har en roman som utspelar sig i f.d. Tanganyika i början på förra seklet. Där beskrivs måltiderna rätt mycket, det står bl a om hur köttet simmar i fett i grytan, hur de fetaste bitarna delas ut först till de som står högst i rang.

Det kan vara vanskligt att försöka översätta våra förfäders verkliga diet till de matvaror vi får tag på idag. Klart att de inte åt mejerier - men som sagt så mycket annat som vi inte kan köpa i affären idag. Kolla t ex när Monique Forslund åt märgben med Loren Cordain.

Och skulle vi visa dagens frukt för en stenåldersmänniska skulle de nog göra stora ögon, för frukten de åt såg sannolikt varken ut eller smakade som den vi äter idag. Om man undantar det vi hittar i skogen. De hade varken konstgödsel eller pesticider och inte tror jag de beskar eller gallrade några träd.

Det viktiga tycker jag är att försöka räkna ut hur sammansättningen såg ut näringsmässigt. Sedan får man försöka efterlikna det på bästa sätt och kanske kompensera en fet hjärna eller benmärg med lite smör. Det är inte mindre paleo än att äta ett modernt äpple.

Wand
0

#26 Okej! Så, med att stycka själv så menar du t.ex att man köper kött ifrån ett slakteri, och ber dem ta vara på nästan allt? Jag skulle aldrig kunna stycka ett djur själv (bara det faktum att jag faktiskt kan äta det är ju egentligen hemskt) men det skulle nog gå bra annars. 
Sedan så börjar väl jaktsäsongen här uppe snart om jag inte misstar mig, då brukar min mor "beställa" en älg av plastbror som jagar, och även jobbar på slakteri.
Så sådant är rätt lätt att på tag på för mig, det har jag faktiskt inte tänkt på tidigare.

Wand
0

I övrigt till alla som skrivit - tack för push + tips!

Sindri
0

#27 Lyllos dig! Och kan du få din plastbror att stycka kött utan att strippa det så har du väldig tur. Lycka till med kosten och kom gärna igen i tråden och berätta efter ett tag hur du äter och mår och vad det gett för resultat i övrigt.

Wand
0

#29 Absolut tror jag att han kan göra det, om jag säger att jag vill ha det så! Sedan bör det inte bli alltför dyrt heller, t.ex en hel gris brukar oftast bli mycket billigare än att köpa bara skinka, etc. 

Det ska jag absolut göra!

MimLan
0

#30 Glöm inte lever och märgben!

Brynhilde
0

…och tunga,hjärta och njurar…och lungor…

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Zepp
0

Älgen lagrar inte så mycket fett i köttet som nötkreatur gör utan på höften, under skinnet och som märg.

Man mäter hälsostatus på hur mycket fett det finns i märgbenen.

Grejen är väl att äta som de gjorde på stenåldern är jobbigt i dag, jäsa fett i skinnsäckar, koka ben osv.

Äter man LCHF så gör man en kompromiss och lägger till annat animaliskt fett, typ smör.

yvonnel
0

Zepp, att jäsa fett i skinnsäckar????? Det verkar vara en kunskap som jag behagligt nog har sluppit ifrån, hittills, i praktiken alltså.

Vill du vänligen berätta vad detta innebär?

Zepp
0

Man samlade fett i skinnsäckar.. för att ha det till det rätt fettfria älgköttet.

Man har sett samma metoder hos Inuiter.. och även de bekräftar att de föredrar surt fett.. dvs syrat, jäst syrefritt.. jämför surströming, Isterband.

yvonnel
0

Då är det kanske inte detsamma som härsket fett trots allt?

Men något lurt är det, kan inte med varken isterband eller surströmming och vissa påläggskorvar typ hushållsmedvurst får det att krylla av obehag, men det är kanske relaterat på något sätt till tex. blodgrupp eller nåt annat sånt där lite halvmystiskt.

Läste någonstans att den som har B-blod inte blir smittad av vinterkräksjukan.

Wand
0

#36 Undrar om jag har B-blod? Har aldrig haft vinterkräksjuka, och har för övrigt inte blivit smittad av magsjuka sedan jag var 10 år, trots att 4 systrar får magsjuka minst en gång var per år. Skööntttt.

*för att få bli lite off topic*

MimLan
0

#36 Nej, så är det inte. Viruset har inte med blodet att göra, det kommer ju inte in där.

Det är frågan om en genvariant som en del av oss inte har påslagen för ett enzym, varpå viruset inte kan ta sig in i cellerna.

Internettan
0

#38:

Enligt nedanstående text verkar det ändå som att genvarianten är kopplad till blodgrupp B (vilket jag själv har.. :).

Forskarna kom genvarianten på spåret när en amerikansk grupp rapporterade att personer med blodgrupp B blir smittade av vinterkräksjukan mer sällan än personer med blodgrupp 0.

- Vi visste att det inte kunde ha med blodet att göra eftersom viruset aldrig tar sig in i blodbanan. Därför undersökte vi vilka tarmrelaterade gener som ligger i närheten av blodgruppsmarkörerna på kromosom 19 och hittade då FUT2, säger Lennart Svensson.

http://www.fof.se/tidning/2004/2/var-femte-svensk-immun-mot-vinterkraksjukan

"Every point of view is a view from a point."

MimLan
0

#39 Vi läser nog olika för i din text hittar jag inte "i närheten av blodgruppsmarkören för blodgrupp B".

Novisan
0

Wand, när ska du börja?

Wildrat
0

Wand - Stenålderkost finns i två varianter beroende på vilken guru man vill följa…

Den ena säger att man ska äta fettsnålt med magert kött, den andra att man ska äta fett kött, det är största skillnaden. Som alltid fiinns det en massa myter när det gäller mat och du väljer själv vad du vill TRO på, för ingen sitter inne med full kunskap.

Wand
0

#41 Jag skulle gärna börja på en gång, men jag har inte haft mycket pengar nu i sommar så jag sätter igång någon gång i september. 

#42 Ja, jag ska prova båda alternativen. Huvudsaken är att jag och kroppen mår bra och att jag finner en kost/diet som verkligen passar mig. Så jag kommer antagligen inte stanna på ett alternativ.

Internettan
0

#40:

Vi läser nog olika för i din text hittar jag inte "i närheten av blodgruppsmarkören för blodgrupp B".

Men du kanske hittar

Forskarna kom genvarianten på spåret när en amerikansk grupp rapporterade att personer med blodgrupp B blir smittade av vinterkräksjukan mer sällan än personer med blodgrupp 0.

Varför skulle personer med blodgrupp B bli smittade mer sällan än O om det inte hade någon betydelse i sammanhanget? Det känns lite som att personer med blodgrupp B oftare har de aktuella generna.

"Every point of view is a view from a point."

camsve09
0

OT - Jag har blodgrupp noll och har aldrig haft kräksjuka i hela mitt liv. Är 36 år gammal, har två barn som haft kräksjuka MASSOR av gånger, liksom deras pappa.

starhawk
0

Jag har blodgrupp 0 och är snart 58 (imorgon för att vara exakt) och jag har heller aldrig haft vinterkräksjukan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MegN
0

#35 Har hört att de använde magsäcken, MED djurets maginnehåll, lade till fett och kött och lät jäsa…!?