Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 15217 ggr
Katranija
0

Byta ut pasta, potatis och ris?

Hejsan!

Jag är påväg mot ett häslosammare liv. Och nu undrar jag om det är bättre att äta qinoa och couscous än att äta pasta, ris och potatis? I så fall kan jag tänka mig byta ut det.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mnja.. du har nog fått det om bakfoten.. man byter ut pasta, ris potatis, bröd quinoa, coscous och den mesta stärkelsen mot fett!

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
1

Couscous är pasta.

Men som sagt, man skiftar från kolhydrater till fett. Man äter alltså mest av sovlet och fyller inte ut med kolhydratkällor.

Katranija
0

Det jag menar är vad är bäst att äta? Har hört att qinoa och couscous är nyttigare.

MimLan
0

#3 Jag tror också du har missat en del. Läs gärna"OM SAJTEN" här ovanför.

Och couscous är fortfarande vete. Lika illa som pasta och bröd. Quinoa är fortfarande en kolhydratkälla, dvs ingen nödvändig energi eller näring.

[maxxtro]
0

#1 Om man ska följa LCHF ja ;) Enligt GI metoden så är couscous ett bättre alternativ, te.x Och i Montignac metoden tillåts fullkornsprodukter som räknas som "bra" kolhydrater.

Bästa alternativet är nog dock helt klart att helt plocka bort pasta, ris och potatis. Sedan ersätta dessa med fett, protein eller grönsaker beroende på vilken metod man vill använda.

[Pennylane1]
0

man borde kunna förutsätta att folk vill följa LCHF om de ställer frågor härinne, men det visar sig då och då att en del brakar in och börjar ställa frågor och ifrågasätta utan att läsa "Om sajten" vilket ju vore önskvärt….

yvonnel
0

Visst är det underligt, har ju varit några nu på senare tid, är det en ny intrikant rörelse på gång, eller? Hur som helst så verkar det inte vara särskilt smarta s.k. frågeställare, dessutom ganska barnsliga på något vis.

Åsså vi då, som så himla snällt försöker att visa dem den "rätta vägen".

Fast jag ska gärna fortsätta med det i förhoppningen att dom tar sitt medfödda förnuft tillfånga.

Zepp
0

Couscous är vetemjöl och vatten, pasta är oftast vetmjöl, vatten och ägg,, varvid pastan oftast vinner i näringsvärde.. i de fall ägg faktist tillsats.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Couscous

Quinoa är nyttigt.. för vegetarianer som till stora delar lever på kolhydrater, då det innehåller en bra proteinkälla.

Men det består trots allt till över 50% av sockerarter.. varför det går fetbort inom LCHF.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Quinoa

Fråga du på så reder vi ut begreppen, tror du mer tänker på GI, där man väljer typ nyttigare kolhydratkällor, med näring och lågt Glykemiskt Index.

Och då kom vi osökt in på GI.. det är bara en delmängd i det viktigare GL.. dvs Glykemic Load.. eller på ren svenska Glykemisk belastning.

LCHF handlar om GL, dvs hela belastningen och hur fungerar då GI inom LCHF.. jo ju högre GI så försiktigare får man vara med intaget.. men i långa loppet är det den totala mängden som spelar mest roll.. lite beroende på hur känslig man är.

Du kanske inte ens är känslig för blodsockrets bergodalbana utan kan nöja dig med att äta bra mat och strunta i all skräpmat.

Hur som helst.. det e bra mycket bättre att äta Quinoa till maten än pasta.. och det är få som överäter Quionoa iallafall.. så himla gott är det inte!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tankgirl
3

Känns inte riktigt smart att kalla newbies för barnsliga och inte särskilt smarta

Cool

[Thesoulforged]
0

Om man har svårt att släppa taget ibörjan om det kolhydratrika tillbehören kan jag tipsa om konserverade Soyabönor. Det ska vara 2,9 g kolhydrater per hundra gram. Brukar köra på det för att göra min sallader matigare.

Katranija
0

Bara för att jag ställer denna fråga betyder inte det att jag vill följa LCHF. Frågan var bara vad som är nyttigare och innehåller mer näring. Kanske ställt frågan på fel forum.

Jag tackar för att ha blivit kallad osmart och barnslig, kommer inte störa er mer på detta forum.

Tack till er alla som svarat på mina frågor, har även fått många vettiga svar. :)

lenmor
0

Pennylane 1 och Yvonnel, menar ni båda att man måste läsa om saiten för att kunna ställa en fråga om man vill ha info om LCHF? Skall man då uppfattas som ifrågasättande som "brakar in här" med sina frågor. Eller misstänkas tillhöra någon "intrikant röreslse" eller bli kallad osmart och barnslig?
Jag kan verkligen inte hålla med dig Pennylaine1 om att du "snällt försöker visa rätta vägen" med tanke på din kommentar ovan.

Själv har jag ätit LCHF i fyra år och vid något tillfälle tagit mig den fräcka friheten att ställa en (enligt vissa) dum fråga, för att få hjälp och stöd men fått en och annan "besserwisser" kommentar som brukar informera om vad LCHF är utan att svara på frågan.

Ingen bra reklam för att sprida LCHF-kostens fördelar visadare.

Katranija! Önskar dig lycka till på din hälsosamma väg, vad du än väljer att äta för kost för att må bra.

[Pennylane1]
0

nu menade jag inte specifikt frågeställaren med min kommentar ovan