Jättegod bantarbiff - MUMS! :)
Hej alla!
Ni som har testat mer extrem LCHF (t.ex. UFO/Under 5 kolhydrater per dag, eller FAKIR, 0 gram kolhydrater) har säkert kommit i kontakt med Skaldemans berömda bantarbiffar. De som enligt boken görs på t.ex. 2 delar fläskfärs och 1 del nötfärs liksom inte saltas för mycket.
Äter man bara bantarbiffar så är det väldigt svårt för kroppen att inte gå ner i vikt, med tanke på att kolhydraterna är i praktiken 0.00 gram. De är näringsmässigt sett optimala.
Jag har nu experimenterat med dessa biffar eftersom jag finner grundreceptet ovan nästintill oätligt.
Prova detta recept:
- Blandfärs (50% nöt, 50% fläsk) - bestäm själv storleken på biffen. Själv gör jag biffar på ca 300 gram.
- Vitlökspulver
- Frysta örtkryddor från Provence (!)
- 1 st äggula
- Svartpeppar
- Inget salt
- Stek i smör!
Blanda ihop allt i en bunke och stek med en stor klick smör. Detta var den saftigaste och godaste biffen jag har ätit på länge. Hade inga problem att äta hela och fick inga uppstötningar som jag får med traditionella bantarbiffar.
Lätt 5/5 i bantarbetyg. Mycket godare än de traditionella biffarna och jag har svårt att se att man kan tröttna på dessa :-)
Saltet kan man ju undvika om man är beroende av dagliga resultat på vågen. Men smakmässigt skulle jag använda salt, men även pga att vi behöver salt.
Men goda är dom =)
Hej,
Jag ställer mig lite fundersamt till detta… Jag gjorde en snabb uträkning på www.minmat.net och ratiot är väl helt OK 70F 30P - men varför inte dra upp det mer genom att tillsätta en skvätt grädde - eller att köra 2delar fläskfärs, och 1 del nötfärs? Det blir dessutom mer "ekonomiskt" om man nu gör en stor batch då fläskfärsen kan med lite detektivarbete inhandlas för 20-30 spänn per kilo.
Har du något annat till? Något för att öka fetthalten?
Tjing,
Freddie
Ska testas! Har inte testat SSS's bantarbiff men jag går direkt på det här, för jag gillar blandfärs 
Örtsalt kanske kan vara gott?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jag skall ta en funderare om jag skall köra bantarbiffar en vecka när jag börjat skolan, vore ju simpelt att förbereda biffar och slänga i sig när man blir hungrig. Och sedan bli smalare på kuppen är ju såklart målet.
Jag tror absolut örtsalt kan vara en höjdare till biffarna :)

Jo, fläskfärsen gör ju sitt för att biffarna inte ska bli hårda "hamburgerbullar" men 50/50 eller annan % är väl en smaksak.
När jag ska äta mina färdistekta biffar delar jag de på mitten och värmer med kryddsmör som får smälta in (och ev. klick majo ovanpå) och på så vis blir det fett och gott.
(Vid "ickefakir" bukar jag köra en lök, en viitlöksklyfta och önskade kryddor till en smet med mixern som jag blandar med grädde och sedan med färsen…typ Wallenbergare)
Äter man bara köttbiten och inget till?
#2 SSS säger 2 delar fläsk, 1 del nöt så ration blir ju lite högre.
Ett recpet som jag använder mig av innehåller:
1kg fläskfärs, 500g nötfärs
15 äggulor
5 dl grädde
Kryddor.

#6 Det väljer man nog själv.
Ska prova nu under min Fakirvecka!
Ska ha i en del kryddor och grilla dom på grillen!

Ska testa att göra samma biff med 2 delar fläskfärs så får vi se resultatet. Jag har inte sett några "strålande" resultat med mina biffar tyvärr, undrar om andelen protein blir för hög.
Strålande resultat har jag däremot fått av att äta endast ägg + smör (utan salt) eller biff med bearnaise-sås. Då jävlar drar förbränningen igång :)
Provade att göra hamburgare av fläskfärs idag, var kanongott. Brukar köpa färdiga frysta hamburgare med 80% kött annars men det kostar ungefär lika mycket, är 100 gånger godare och innehåller inga konstiga tillsatser att göra hamburgare av fläskfärs istället. Det var nästan så att jag inte ville ha något smör på som jag brukar ha för det var så gott i sig självt.
#2 #7 Grädde hör inte hemma under fakir alls, så var det just fakirbiffarna man ska åt så går det inte. Så mycket som 5 dl grädde till 1,kg färs är gränsfall ens till UFO.
Det har blivit lite missförstånd med ett recept som Skaldeman tagit med som han kallat "Fakirbiffar på wallenbergsvis" eller liknande - det är inte några fakirbiffar alls och inte receptet på dem. Det är helt enkelt en variant av dem som ska göra dem godare och passa i andra sammanhang.
Obs dock här, något som oftast förutsätts i program för uträkning och även av Skaldeman när han rekommenderade 2 delar fläskfärs och 1 del nöt är att fläskfärsen skulle vara fetare. I oerhört många affärer så är det *inte* fallet utan fläskfärsen är mycket magrare än antaget (många gånger finns t om fetare nötfärs än fläskfärs). Ärligt talat springer jag mycket sällan på den gamla typens feta fläskfärs på i alla fall 20-25% fett. Max 10% är vanligare (var nog inte så populärt under fettminskar tider med fullfet fläskfärs), möjligen 15% och då försvinner hela vitsen så det gäller att läsa ordentligt på förpackningarna. "Originalreceptet" som Skaldeman i sin tur utgick från var på malet nöt och talg, så får man tag på fett nog nöt är det inget fel med det.
Ofta finns 20% nötfärs billigare än vanlig, dock är den ofta Irländsk så man får ta ställning till det, från vissa håll sägs det det irländska köttet är bättre än vårt svenska på andra tvärt om. Själv brukar jag dock inte tycka den är så god, men känner många som gillar den skarpt.
#10 Inte tokigt alls att i så fall äta något mindre biff och lägga smör ovanpå den om du tror det är problemet :)