råbiffsfrågor...
Ursäkta men jag kan inte sluta tjata eftersom det dyker upp nya frågor i huvet hela tiden…. (och, ja jag har googlat med fettsnålt resultat)
Kan man äta råbiff på tidigare fryst färs? Dör inte ev bakterier av kylan?
(ICA Maxi brukar ha fryst älgfärs, det måste ju vara bra eftersom älgar inte blir uppfödda på spannmål typ
)
Vilka färser förutom nöt kan man råbiffa? (fläsk är inge bra har jag förstått) Lamm?
Varför har jag plötsligt blivit så fixerad vid rått kött? …(nä, den behöver ni inte försöka besvara haha…) Har redan plågat mina jobbarkompisar med den under 12 timmar idag, men dom bara skrattade och sen diskuterade vi (tillagade) maträtter i två timmar alltmedan våra magar kurrade högre och högre…Lunchen av kycklingfile dränkt i smör och späckad med superkrämig blåmögelost satt som en smäck efter det!

Fröken T-Rex
- Lamm, nöt och all vilt (och fisk och skaldjur såklart), tror jag går bra. The Bear äter även rå fågel men är noga varifrån han köper dem.
Fläskkött är ju inte bra att äta rå pga parasiter…men jag såg en som rekommenderade torkat sidfläsk och att det skulle vara kanongott. Fläsket skulle ha varit fryst i minst 3 veckor innan torkningen gjordes.
Hmmmm, en tanke - Men om man torkar först och fryser det torkade köttet så tar det mindre plats och energi i frysen.
Fisk är inte säkert att äta rått om den inte varit fryst först. Frysning är inte helt säkert för gris och vilt (en köldresistent trikinvariant finns här).

Man behöver nog inte vara överdrivet rädd! Eller!?
För trikiner? Antagligen inte, men har man otur så kan det ju vara rätt kört. Det är liksom inte den första diagnosen medicinmännen gissar på idag. Fisk äter jag absolut inte rå om den inte varit frusen några veckor.

Okej, tack för svaren!
Fisk har jag inte tänkt göra råbiff på, känner på mig att jag uppskattar laxen mer tillagad.
Men fryst upptinad nöt går alltså bra?
Haha…Fru T-rex får det väl bli då…kanske får byta användarnamn?
Har precis strimlat upp några skivor rostbiff och lagt dom i ugnen på 60-70, ska bli spännande att se vad det blir av det i eftermiddag!
Så även viltkött (då tänker jag inte på vildsvin som det skuttar runt häromkring i skogarna, utan hare, rådjur, älg) kan ha trikiner i sig? Det var nytt för mig, alltid får man lära sig något:)

Pasi. Vem är The Bear?

Tack hemul!

Tillägg om vilt: Jag är jägare och kan meddela att trikiner förekommer i vildsvin, grävlingar, rävar, björnar etc, etc. Alltså rovdjur, allätare och andra "bökare" Jag har aldrig sett ett fall där det skulle ha förekommit trikiner i älg, rådjur, (eller hjortar överhuvudtaget) harar, fåglar etc etc. Det finns även andra parasiter som kan ställa till problem, dock inte allvarliga. Och inte lika vanligt som i tamboskap heller. Jag skulle vilja säga med handen på hjärtat att vilt fungerar utmärkt att göra råbiff på, särskilt älg och skogsfågel! Frysning ska räcka gott och väl för att ta kål på dom eventuella parasiter som kan finnas. Vilt är alltså inte bara vilt, det är stor skillnad på dom olika sorterna 

Ok, läste in mig en aning på just trikiner så här kommer lite kompletterande info:Hästar kan också av någon underlig orsak ha trikiner (inga fall av insjuknande pga hästkött i sverige) och man har lyckats smitta växtätare som dovhjort med trikiner i försök. I princip i ALLA fall med smittade människor handlar det om folk som ätit vildsvin eller björn. Detta inträffar ungefär en gång per 2-3 år i sverige. det tycks mig nästan på den statistiken att det är mindre farligt att leva helt på råa vildsvin än att korsa en väg
skämt åsido så tycker jag inte att det finns någon orsak till oro på något vis överhuvudtaget vad gäller att äta kött från olika viltarter. Hårdstek gris och björn, resten går att äta lättstekt/rått. Och älgkött ar ju så oerhört gott…*slurp* ungarna kallar nötkött för "fuskkött". Skogsfågel har en oerhört fin smak när den är rå eller riktigt lättstekt, finskuren eller malen med lök, ägg och kryddor. Rökt rådjurslår…mmm. Eller att steka biffraden som om den var en filé. (rådjusrssadel=köttförstöring) Harkalops, duvbröst fyllda med vitlöksost… Lite offtopic här men det vattnas i munnen när jag tänker på alla godsakerna!

Skogiz - Skitbra info!
Du får nog lägga in lite roliga recept i avdelningen "Mat - Recept…..", tror jag!

Jag lapar i mej av berömmet.
Ja, jag kan väl försöka sätta mig någon dag och skriva ner recept. När jag lagar mat har jag oftast recepten i huvudet och/eller så improviserar jag. Men finns intresse så ska jag ta mej tid till det.

Trikiner är ena sega små varelser som kräver 3 veckor i minst 18 grader i frysenför att ge upp..
Bakterier och virus kan klara frysen. Många fortsätter bara mumsa där dom slutade när dom tinas upp.
Däremot lämnar dom in vid 65 grader i ugnen
För att bli av med prioner (galna kosjukan) krävs 400 grader, men då vill väl ingen äta upp resultatet längre
.
dufva: kremerad ko blir det då…
Numer pensionär i Nynäshamn

Mycket off topic och lite perspektiv på att saker och ting lever och överlever i frys… Jag har gjort provrörsbefruktning. Min dotter har varit fryst i ett halvår…
Fundera på den 
Dansa kan man alltid göra!

Haha, det var en seglivad rackare Lotta!
Jag kom på att det finns en sak till (minst) att säga i trikinfrågan. Kött av trikinbärare såsom vildsvin som säljs i butik är besiktigat ENLIGT LAG för trikiner. Så återigen: Ja, dom är ohyggligt farliga. Och svåra att ta kål på i frys. Men så oerhört sällsynta att det bara är slöseri med tid att grubbla på dom. Ifall man inte gillar att käka rå räv förstås, läste att 10% av rävstammen har dom små äcklen.

Ska just steka upp lite hjortytterfilé…smakade en bit med lite salt och befarade det värsta….men det var mört, saftigt och jättegott. Imorgon blir det råbiff!!!!!