Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1931 ggr
marieangela
0

saknar kolhydrater !

jag har hållt på med lchf i en vecka nu, det har gått jätte bra ! - 3,5 kg

är inte så dumt, och det har gått väldigt lätt egentligen, men jag känner

en saknad o sorg efter enkelheten med mackor, gröt, pasta m.m. Det känns som man bara står o lagar mat hela tiden o allt fett är i ärlighetens namn ganska kvalmigt. Jag är inte hungrig och inte sötsugen men jag saknar det enkla, gör jag mej förstådd ? Jag hoppas så mycket på det här för jag har provat allt ! Kommer man att vänja sej vid allt fett ? och är sorgen över kolhydraterna också en del övergångsbesvären man kan ha ?

[Pennylane1]
0

tror du vi skulle vara så många som praktiserar den här kosten om svaret på dina frågor är nej? Flört

Ge det tid!

LinaIsabell
0

Jag förstår dig. Jag var sjukligt sockerberoende (åt i princip bara godis och inte mat förut). 

Jag kan sakna varm oboy med mackor, att köpa och knapra på godis (och det hjälper inte att ALLA affären, inte bara mataffärer, har börjat sälja godis), eller att köpa en läsk eller något att äta på stan.

Men det går. Det finns alternativ. Man kan göra eget godis, egna bakelser (jag tipsar om boken "bakglädje med LCHF") som man kan frysa in och alltid ha hemma. Det finns bröd man kan baka och frysa så att man alltid har hemma det med. 

På stan går oftast att beställa lite specialmat. Man ber om att bara få köttet och pålägget i hamburgare, eller byta ut pommes frites till sallad. 

Det finns säkerligen någon LCHF-variant av gröt. Pasta är nog svårare, men jag ersätter med sallad. Ibland äter jag sallad med köttfärssås, och det fungerar. 

Det blir jobbigt om man ska laga mat hela tiden när man inte är van, men det finns enklare maträtter. Kotlett man bara steker, hamburgerkött, konservmat finns och så att FRYSA IN. Baka bröd i mängder och ha i frysen. Då kan man enkelt smöra en macka till frukost utan att bekymmra sig om matlagning.

LinaIsabell
0

Kan lägga till att i början åt jag mycket fett. Lade till smör i allt. Jag blev ganska illamående. Nu läggerj ag inte till fett ,förutom i form av dressing. Man behöver inte alltid lägga till fett, utan det går oftast bra med den fetthalt som exempelvis köttet redan besitter.

Seglarina
0

Se det för vad det är:Kolhydrater är en drog och du håller på med avvänjning. Det tar tid, men för mig gick det ganska fort ändå.

Det jag kan sakna ibland är frisk frukt, men jag är så glad att jag tycker om vatten (har förstått att inte alla för det) så om du gör det, ta ett glas!

Sen är kokta ägg bra mat och inte krångligt. Det är för mig som en bas mat, som potatis ungefär, eller gröt. 2 kokta ägg på morgonen skinka och majonäs, känns inte krångligt tycker jag.

Henkez
0

Finns ju massa saker som är enkla att göra och går snabbt. Steka hamburgare eller bacon tar inte mer än 7-8 min. Många saker tar ingen tid alls t.ex korv kan man ju äta kall, koka upp massa ägg och ha i kylskåpet, ost, smör, avokado t.ex behöver man inte laga alls. Det tar inte längre tid att laga lågkolhydratkost, det handlar bara om att ändra vanor.

marieangela
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är nog som ni säger, den där mackan är enkel o god och jag behöver vänja mej vid " nya " matvaror att äta. Lustigt jag har aldrig upplevt mej som kräsen men nu känner jag mej så. Ah det är bara att kämpa på.

Tack för inläggen

KarinSch
0

Ja, man vänjer sig men det är ju som med alla dieter, man får tvinga sig.

Om man äter för mycket blir man förr eller senare tjock och då måste man försaka något, antingen måste man äta mycket mindre mat och hålla sig precis på svältgränsen eller så äter man sig mätt på LC och försakar den enkla o snabba. Jag har hållt på i två år och vänjer mig nog aldrig, från att älskat att laga mat har jag blivit fruktansvärt trött på mat, äter för att jag måste och inte för att det är gott. Är diabetiker och lyckas hålla blodsockret jämt med den här kosten, men om jag varit frisk skulle jag mycket hellre ätit vanlig mat i mindre portioner.

En helg i månaden äter vi bröd till frukost, ris/potatis till middag och efterrätt för att inte bli komplett skogstokiga.

Tips på snabbmat är färdiga pannbiffar som snabbt värms i mikro, gör några kg åt gången, bra korv eller ost.

Aliki
0

Jag lagar mat 2-3 ggr i veckan.

En grillad kyckling kan ätas som den är med majo eller bli tex. kycklingsallad, med lite kryddor,lök och ev. kokt ägg i majo blir det en god, matig röra att ha färdig i kylskåpet. Eller varför inte fyllning till omelette eller bas i en wok.

Färdigstekt kryddad köttfärs kan lätt bli många smarriga gratänger…enkelt i micron t.om.

1 kg färs stekt som pannbiffar/ hamburgare färdiga i kylen kan bli hur många olika måltider som helst…hamburgare i salladsblad, parisare eller ätas enkelt med kryddsmör.

Portionsförpackad lax går att "ångkoka" med plasten kvar en dryg minut i micron och sedan kryddas i efterhand och avnjutas med tex romsås…snabbare och mindre osigt kan det väl knappast bli?

Varför skulle jag ställa mig att koka spaghetti när jag kan fixa mig en hamburgare snabbare än pastavattnet kokat upp?

Är du däremot sugen /hungrig på kolhydrater så föreslår jag att du äter lite mer mat.

Fiana
0

De flesta som klagar på "fett och kvalmigt" brukar ha missat att tänka på att man faktiskt kan göra sallad. Så länge man håller sig borta från potatis, ris och pasta och bröd tillräckligt länge brukar ens tanken på det försvinna."underhåller" man det med att regelbundet äta det brukar suget vara kvar (och gärna göra att det blir oftare och oftare), håller man sig helt borta försvinner idén om att det vore något att äta. Så fungerar det för mig, och mja de flesta som säger de inte kommer över suget brukar också vara de som gör undantag för det hela tiden.

Det brukar också vara lättare om man hoppar över att försöka "ersätta", för ersättningarna kommer inte vara det samma och då påminns man ännu mer om vad som "saknas". Fokuserar man mer på vad man ska äta än vad man inte "får" äta eller vad man ska ersätta med för att äta nästan "samma" blir det lätt svårare.

I vilket fall som helst är mitt tips sallad så här i början om man inte är väldigt förtjust i fett kött och feta såser. Du "märker" oftast inte fettet alls lika mycket om  t ex osten är i salladen i kalla kuber istället för smält på något redan fett i ugnen, mindre om cremé fraichen är en del av salladsdressing, om köttfärsen är stekt i "smulor" och lagd i salladen osv. Eller för att inte nämna kall knaperstekt bacon till skillnad från direkt nystekt. Ett bra "knep" att ta till innan man kommit in i det hela för att inte riskera att äta för lite (vilket gör omställningen svårare).

Snabbt går det också om man ser till att ha lite förberett i kylen.

Se till att ha en god dressing färdig (t ex cremé fraiche, majonnäs, kryddor etc. späd gärna med lite vatten om man inte gillar väldigt tjock dressing).

Utgå från strimlad isbergssallad eller vilken vanlig grönsallad du föredrar och stoppa i  t ex lite av följande:

ostkuber, kycklingbitar, knaperstekt bacon, ägg halvor/klyftor/hackat, tonfisk, räkor, kräftsjärtar, gurka, tomat (eventuellt lite snålare mängd), paprika (grön minst kolhydrater, röd mest), minimajs(fortfarande spannmål men inte mycket kolhydrater till skillnad från vanlig majs), stekt kryddad köttfärs.

Naturligtvis går det även att göra majonnässallader (t ex hackat ägg, finhackad rå lök och eventuellt små kuber av lagrad ost - mycket gott) och ha färdigt.

Även gott att göra i förväg "lådor" alltså ta valfria kött och/eller grönsaker och häll över en äggstanning (ägg, grädde (och eventuellt vatten) och eventuellt ost. (en alternativ som är mycket god är att blanda äggen med majonnäs istället för grädde, godare än det låter).

Minorca
0

Jag var superfettskrämd när jag började med LCHF för 3½ år sedan. Jag tog bort spannmål, ris, potatis och socker ur min kost och tillsatte lite fet ost, bacon och lite CF till att början sådan fett som jag tyckte var lättast att äta. Sedan har jag långsamt ökat mängden fett i min kost. Det har nog tagit ca 4-5 månader innan jag hade kommit upp i fettmängd. Det tog ett år innan jag började med kokosfett i te.

Jag har vänt mej med grädde och ägg . Som jag nästan aldrig åt innan LCHF tiden, idag tycker jag det är gott. Mina smaklökar har ändras under LCHF tiden.

copia
0

En jättebra tråd med många bra tips och råd! Det där med att inte krångla till det , är ju så sant. Speciellt i början är det nog viktigt att inte tänka så mycke! Vet att många upplever att frukosten är det svåraste. DÅ kanske en ersättning med LCHF-bröd vara bra, annars är det väldigt gott med bara pålägget i ett salladsblad oxå!

marieangela
0

Känns skönt att fler känner som jag. Tack för alla tips och det känns väldigt hoppfullt att man tillslut kanske vänjer sej vid den större fettnängd man använder i dag i maten jämfört med förr. Jag är väldigt positiv till det här för att inte tala om min sambo, han älskar maten.