Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 2538 ggr
[CarnageCandy]
2011-08-10 12:18
0

Fröllor!

Frallor med frön - fröllor! Detta svängde jag ihop häromdan och de blev underbara…

4 stora ägg

1 dl vispgrädde

0,5 dl solroskärnor

1,5 dl krossat linfrö

0,5-1 dl fiberhusk

1 dl kruskakli

1 msk bikarbonat/bakpulver

ca 75 g (smält) smör & rapsolja

brödkryddor, salt - kardemumma, kummin…

Vispa ägg och vispgrädde (gärna med elvisp, så fluffigt som möjligt), blanda i resten av ingredienserna. Se till att fiberhusken inte klumpar sig, kan vara en bra idé att röra ut den först om man inte har elvisp. Låt jäsa/svälla 10-15 min. Klicka ut fyra höga, runda bullar och baka på 175 grader tills de blivit vackert bruna och känns fasta och genombakta (15 min? Känn efter!).

Vispgrädden gör brödet väldigt fylligt, nästan sött; smöroljan likaså, utan att bullarna för den sakens skull blir kladdiga - bara väldigt saftiga. För den som oroar sig kan jag berätta att 1 dl kruskakli innehåller ungefär 3 g kh, som inte ens tas upp av kroppen. Vill man minimera kolhydraterna kan man byta ut solrosfröna mot nåt annat (sesamfrö kanske?) men personligen tycker jag att de ger fantastisk smak.

[Pennylane1]
2011-08-10 12:40
0

använde du bakpulver eller bikarbonat? Jag tror man måste ha något syrligt (fil t.ex.) för att bikarbonatet ska fungera.

[CarnageCandy]
2011-08-10 14:48
0

Jag använde faktiskt bikarbonat och nu när du säger det hade jag i en skvätt rödvinsvinäger! Så bra att du påpekar det, det visste jag inte :) nåväl, de jäste upp fint med hjälp av bikarbonat + vinäger.

[Pennylane1]
2011-08-10 15:49
0

vilken röta du hade då, som tog i vinäger trots att du inte visste att det behövdes! Glad

LIPO
2011-08-10 16:41
0

Att använda solrosfrön, är inte det att tillföra omega 6 i onödan?

[CarnageCandy]
2011-08-13 14:28
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 äsch, så bakar en naturbegåvning! ;)

#4 Solrosfrö är för smaken, det är frivilligt att "utsätta" sig för det ;)