Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 41566 ggr
Mumrikshumla
37

Maränger på LCHF vis

Jag skulle häromdagen göra en rätt med massor med äggulor och då slog det mig att man kanske kan göra maränger med vitorna? Någon som har provat med tex. stevia eller dylikt?

Jag har aldrig gjort maränger på vanligvis heller, men jag tänkte att det kunde vara en bra botten till någon lyxig LCHF efterrätt på helgen?

MissGaladriel
0

Skulle det inte gå att smaksätta marängerna med lite av det där ekologiska vaniljpulvret istället för Stevia? Det skall ha en bitter bismak, har jag läst.

Mumrikshumla
0

Jag tänkte faktiskt på det också. Jag köpte ett sån där ekologisk vaniljpulver och det smakade fantastiskt gått. Ska prova det! Man kanske kan ha lite vispad grädde och hallos på som en tårta :)

MissGaladriel
4

Mmmmmmmmmmm =)

Men var skall man foga in fettet? Ha smöret som dopp vid sidan av? :D

magma
3

Har försökt förut men det har inte lyckats utan sockret- däremot så lyckades jag för första gången häromdagen. Använde 3 vitor, några droppar ättika och Sukrin. De blev spröda och inte sega alls. Åt ett par ihop med vispad grädde och hallon.

matsmurfen
4

#4 - Ursäkta, men varför ättika…?

Inke
0

Man kan ta citron också. Det blir lättare att få smeten stel.Varför?????

Mumrikshumla
1

Jag tror det har något med att göra att det stöter bort vatten eller nåt sånt. Om man får vatten i smeten så blir det inget fluff i marängen… jag tror det är något sånt…

sockersara
2

Skaldeman skriver om ostmaränger i sin bok, men jag har inte hunnit testa ännu. 1-2 msk riven ost per äggvita, grädds i ugn som vanligt. (100 gr i ca 30 minuter)

vikingmormor
1

Tillsats av syra i marängsmet är för att äggvitan (protein) då koagulerar snabbare, går fortare att vispa styv. Marängerna  håller också formen under gräddningen bättre, om man tillsatt t.ex ättika eller citronsaft. Beroende på om man önskar spröda eller sega maränger tillför man värme under vispning.

Mumrikshumla
0

Aha…

nobban7
2

#9 - vilket ger sega och vilket ger spröda?

nobban7
0

ingen som provat?

[Pennylane1]
0

antagligen ger värmen spröda… för jag gjorde några idag (utan att ha sett denna tfåden först) och de blev väldigt sega , men då hade jag inget socker förstås, eller sucrin heller, däremot gjorde jag en mockakräm att bre på. en äggula lite pulverkaffe och smör mixelimixas och så en gnutta sötningsmedel, tycker jag behövs.

mjanner
0

#4 HUR MYCKET SUKRIN REKOMMENDERAR DU I DITT RECEPT? JAG TYCKER ATT SUKRIN KAN KÄNNAS KONSTIGT I MUNNEN NÄR DET BLIR FÖR MYCKET.

magma
1

mjanner: Nu var det så länge sedan att jag inte minns hur jag gjorde..!Tungan ute En skvätt? Det behövdes inte mycket, kanske en knapp halv dl till 4-5 vitor? Jag håller med om smaken, det blir lite kallt/metalliskt på något vis av sukrinet.

greensis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rapport från en köksbänk:

Jag har lyckats med spröda maränger.

Nästa test med kokad marängsmet avser lyckas med marängbottnar.

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

HUR gjorde du då???

greensis
1

Jag kollade min mormors anteckningar i kokboken med utgivningsår 1937 - där det fanns ett knep. (Jag ÄLSKAR fuskkoderOskyldig)

De två tricken är 1) Låt äggvitorna stå minst över natten (då dunstar de av och blir fastare att vispa)

2) Tillsätt salt, förutom äggvitan.

Jag gjorde på sukrin, de blir lite metalliska i smaken, men om man lägger på vispgrädde blir det helt OK.

Kokad marängsmet ger sega maränger, som bottnar tex, det är nästa projekt, men jag har slut på alla slags sötningsmedel.

Fabricati diem, pvnc!

Seglarina
1

Kan mananvända sukrin att göra spröda maränger av? Jippi!!

Jag kan fortsätta att äta mammas marrängtårta. Hurra

greensis
1

#19 Lösa enskilda maränger, alltså.

Tårtbottnar är en annan sak, och kräver kokad/ångad marängsmet. Jag ska testa och avrapportera så fort jag fått mer vitt pulver på påse i posten.Flört

Fabricati diem, pvnc!

lelli
1

tror ni det funkar lika bra med stevia? hade tänkt prova att göra macarons

Seglarina
0

#20 Hur menar du. Lösa enskilda maränger? Kokad ångad marängsmet?

Tårtan min mamma brukade göra hade tunna bottnar av maräng.

[Pennylane1]
0

man borde väl kunna göra även spröda bottnar på samma sätt. Om man vill ha sådana, liknande dem man köper färdiga.

Vill man göra typ Pavlova måste man sjuda smeten för att den ska bli seg.

Lösa enskilda = vanliga maränger, inte bottnar.

greensis
1

#20 Det finns två sätt att göra maränger på - antingen vispar man kall smet eller också vispar man det över vattenbad. I det senare fallet blir smeten segare och blankare. Då håller den ihop bättre för att göra bottnar, svanar och annat skoj.

Maränger på kall smet blir marängklickar i kakstorlek.

Jag är tveksam till om stevia funkar. Att sukrin fungerar verkar vara för att det är kemiskt är en sockeralkohol - det är alltså inte enbart den söta smaken man är ute efter, utan även sockrets kemiska reaktion med äggvitan.

Fabricati diem, pvnc!

kricko1
0

Penny och Greensis, måste få fråga även om det kanske verkar dumt. Men menar ni att marängtårta/botten typ "Pavlova" måste sjudas när den görs på Sukrin?

Jag har gjot Pavlovatårta på vanligt socker ett oräkneligt antal gånger, då det var mina barns favvotårta från det de fyllde två år, men jag har aldrig gjort den på sjuden marängsmet. Jag har faktiskt inte ens sett ett recept på sjuden smet till Pavlova. Kanske mest för att jag alltid kört med samma gamla och beprövade Allt om Mat-recept ständigt och jämnt?!

Så hur gör Ni egentligen kall marängsmet med Sukrin, proportioner av sötning vs. äggvita? Ugnstemperatur, tid?

Jag har aldrig lyckats med maränger utan vanligt socker, antingen blir de platta och fula eller så smakar de "räv". I ärlighetens namn bägge delar vanligtvis. Så hur gör ni för att få något som både ser ut och smakar som traditionella maränger?

Tack på förhand!/K.

[Pennylane1]
0

kanske jag har fel ang. Pavlovan!  Jag har sjudit smet och gjort sega maränger, men just pavlova kanske det inte var!

greensis
0

Jag var in och dubbelkollade Pavlova-recept på nätet och de tre första jag spanade på innehöll maizena/majsstärkelse (4 äggvitor, 2,5dl och så maizena, BRRR) Pavlovasmet är alltså inte vanlig marängsmet.

Jag har också gjort marängbottnar tidigare med socker med kall smet, men jag testade att göra bottnar med den smeten jag använde nu, med sukrin inte socker, och de håller INTE ihop.Rynkar på näsan Det verkar vara rent kemiskt.

Eftersom sjuden smet är segare och i gamla kokböcker rekommenderas till just bottnar tänkte jag prova detta, eftersom konsistensen på smeten verkar mycket känslig, precis på gränsen vad som fungerar.

Maränger gjorda på sukrin får en metallisk bismak, och jag skulle inte rekommendera att äta dem rakt på. Däremot med vispgrädde och tex blåbär är de helt OK.

Jag återkommer med exakt poportionerna - Lilltrollet har ockuperat datorn där jag har vårt kokboksmanuskript och för middags-lagnings-fridens skull får han sitta där just nu.

Fabricati diem, pvnc!

Seglarina
0

Hmm.. vet inte vad Pavlivan är.

Här är mammas supergoda marängtårta, med spröd marängbotten. Ej LCHF, men endast 2 ingredienser behöver bytas ut.

Originalrecept

Mammas marängtårta

3 äggvitor = 1/2 dl

3 dl socker (går det att använda sukrin)

1 droppe ättika

1 dl nötter eller mandel( jag har tagit ca 50-50)

Rita runda formar, använd en upp och nervänd mattallrik, på två bakplåtspapper

Smeta ut marängsmeten inom cirkelarna, blir ganska tunt lager. Ha dessa i ugnen på svag värme, ca 150 gr i en timme. Lyft lite på pappret i spisen för att se om det lossnar.

Pensla på pappret med fuktig pensel (vatten) om den sitter fast.

Fyllning

Vispa grädde så att det räcker att breda ut på båda bottnarna. Mamma brukade ha en burk coktailbär som hon lät rinna av och balndade uoo den vispade grädden med. Jag tänker mig att använda hallon istället.

Lägg den ena marängbotten på ett fat bred över hälften av gräddblandningen lägg på den andra botten. Bred andra hälften över. Toppa eventuellt med lite riven mörkchoklad.

Detta är min absoluta favorittårta, det handlar bara om att byta ut sockret til något vettigare. Bottnarna ska inte vara sega utan spricka när man skär upp tårtan. Så jag ser inte i så fall någon mening med att koka om det blir sprött endå.

[Pennylane1]
0

Det är ursprungligen en Nya Zeeländsk rätt som tillägnades danserskan Anna Pavlova. Marängtårta som är mjuk och seg innuti och fylls med bär och grädde.

Seglarina
0

#29 Det låter ju iofs inte dumt alsTungan ute men om den innehåller maisena så får vi väl låta bli den.

Själv ska jag börja experimentera med min tårtbotten när jag har kommit på plats i mitt nya hem. (Håller på att packa ihob mina saker för fullt)

kricko1
0

Det må vara bara en endaste ingrediens i själva marängbotten som behöver bytas ut…. men det är DEN (viktigaste, tillsammans med äggvitan) ingrediensen för en maräng. Både smakmässigt och konsistensmässigt. Hittills har inget tagit mig ur uppfattningen att det faktiskt inte går att baka det som i gängse tal kallas maränger utan vanligt socker.

Men jag hoppas vid Gud att någon ska överbevisa mig. Helst nu och på en gång ;-)

Så låt oss hoppas på att någon här har ett recept som fungerar ur bägge aspekter Glad

[Pennylane1]
0

Seglarina, om du bara byter ut sockret mot sukrin och i övrigt gör lika blir det två ynkans tunna bottnar som knappt håller ihop mjuka blir dom också. Jag har testat flera gånger. Testa istället att göra som Greensis beskriver.

Seglarina
0

Rynkar på näsan

kricko1
1

#27 Greensis, nog är Pavlova en marängbotten alltid. Vanlig eller inte vet jag väl inte, men den är ffa. mycket tjockare och det beror inte på Maizenan Flört

I mitt AoM-recept från feb-2000, det år mina småtroll fyllde två år, så är det 1 tesked maizena tilll 6 äggvitor och 4 dl socker (förutom 2 tsk vitvinsvinäger och vaniljsocker, blir alltså en jättemarängtårta).  Den teskeden maizena har jag lika ofta utelämnat och det blir ingen märkbar skillnad. Grejen med Pavlova och alla andra maränger är ju kombinationen socker och äggvita och temperaturen. Hur man framgångsrikt kommer runt det problem som frånvaro av socker innebär är jag inte kvinna att tala om. Jag har tom. försökt med Sempers mjölkpulver för att jag läste att det skulle ge mer volym och en stabilare marängsmet. Tja… det blev en maräng som såg ut ungefär som en maräng. Lite lägre kanske. Men den smakade dammigt (torr mjölk) och osött.

Med sukrin blev det oätligt, oavsett grädde. Mycket konstig bismak. Vad som skulle behövas är Sukrinets volym, men med tillsats av något som tog bort dess bismak som blir helt dominerande med bara äggvita som övrig ingrediens. Ska bli spännande att höra hur det går med den sjudna varianten Glad

Väntar med spänning! /K.

[Pennylane1]
0

det brukar ju sägas att en kvivsudd stevia ska ta bort bismaken, men jag har inte själv upplevt det…

greensis
0

Ska testa att tillsätta även en dutt stevia när jag fått mitt postpaket. Både smaksätta om de "kallvispade" marängerna och nytesta de "sjudna".

Jag träffade Dana Carpender, amerikansk LowCarb-kokboksförfattare, en hel på kryssningen i maj, och hon sa att om man använder maltitol kan man göra i princip samma saker som med socker. Sukrin (=erythritol) funkar hygglo men smakar täääskigt. Jag ska göra en surfning och se om jag kan få tag i maltitol och testa maränger på det med.

(Min paradistårta - marängbotten m rosenvatten & pistaschnötter, vispgrädde, rosenbladTungan ute - är värd den uppoffringen om jag kan få bottnar att fungera)

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

jag körde mycket med maltitol för ett par år sen. I mitt tycke fulländad sockersmak. Köpte på Panduro, (tänkt till karamelltillvekning) sen togs det bort ur deras sortiment. Hittar du det så hojta till! En gång åt jag för mycket och fick sjukt ont i magen men då var det MYCKET

kricko1
0

Greensis, maltitol låter extremt intressant så jag säger detsamma som Penny. Hojta till högt och ljudligt om du lyckas lista ut var man som vanlig privatperson kan få tag på det.

Själv känner jag inte till det annat än från innehållsförteckningarna på diverse köpesprodukter. Men iom det faktumet så är jag tämligen övertygad om att det med all sannolikhet är ett säkrare kort än den där stevian.

"Sukrin (=erythritol) funkar hygglo men smakar täääskigt."

Haha… tack för det "erkännandet" Flört Ibland kan man få för sig att man har nåt fel på smaklökarna. Visst är Sukrin okej till en hel del, men inte smakar det som socker. Och till maränger är det då rent bedrövligt rent smakmässigt. Tyvärr!

Penny, vet du varför Maltitol drogs in i Sverige (eller om det kanske bara var Panduro som sålde det här)?

MVH!/K.

[Pennylane1]
0

HA!!!

http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?QRY=maltitol&p=IXS750&m=1

verkar som om

1  de har tagit in det igen

eller

2 killen i Pandurobutiken inte kunde leta ordentligt

greensis
0

#39 Nu har jag testat att beställa maltitol från Panduro.

Vi håller tummarna för 1) att de fått in det 2) att det fungerar att använda.

Samtidigt har jag i åtanke att ett receptbelagt laxermedel som jag sett är gjort på högdoser sockeralkoholer. Förvånad

Jag är inte mycket för att använda sötningsmedel överhuvudtaget, men om det handlar om en efterlängtad efterrätt att bjuda gäster på 1-2 gånger per år är jag villig att diskutera och testa.

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

ja somliga är väldigt känsliga för Maltitol. Överkonsumering ger definitivt magknip. Jag gjorde karameller en gång till en försäljning, de med maltitol (gjorde vanliga till försäljningen och testade sockerfria till mig själv) blev klibbiga (vilket stod i instruktionerna) och tillslut hade jag en stor klump med karamell. Denna åt jag upp på en gång!  Men äter jag det i måttligare mängd, dvs matskedsvis märker jag ingenting.

Det står ju på sidan att det finns i lager så det borde inte vara några problem.

mooonlight
0

Ursäkta, men vad är vitsen med maltitol?

Det är en processad kolhydrat, och ger närmare 3 kcal/g. Socker ger ca 4 kcal/g.
Maltitols sötma är 75-90% av sockrets, så om man vill ha samma sötma blir kolhydrat-/kalorimängden i princip samma.
Maltitol har ett GI på 36-53 (beroende på form), jämfört med sockrets 64. Ingen jätteskillnad alltså.

Det verkar helt enkelt mest vara ett svindyrt sockersubstitut för att "sockerfritt" låter bra, men effekten på kroppen är i stort sett samma, förutom att maltitol kan ge magknip som bonus.

[Pennylane1]
0

GI struntar jag i men man behöver inte räkna mer än max hälften (kanske inga) av kolhydraterna vad gäller sockeralkoholer.

Även sukrin är en sockeralkohol.

greensis
0

#42 Jag har upptäckt att man kan göra maränger med mycket mycket mindre mängd socker-ersättning än rent socker, med hjälp av några tricks från min mormor. Konsistensen blir inte exakt lika, men nära.

Kan man få ned kolhydrathalten med 25% på ingående ämne, samt att man bara räknar med effekten OCH därtill sänka mängden kolhydratbärande ämne (socker, sukrin, maltitol osv) kan det i alla fall vara värt att testa.

Jag kan inte lova att det fungerar, bara att jag ska testa att göra marängbottnar.

Fabricati diem, pvnc!

Tzatze
0

Åh, vad gott det låter. Nu måste jag baka……Glad

[Pennylane1]
2

# 42 sen är det så att alla LCHF:are inte är sockerberoende, och vill kunna äta fikabröd men på ett nyttigare sätt. Kan man reducera kolhydraterna till ett minimum (man tar som greensis påpekade betydligt mindre av sockerersättningarna än av vanligt socker och de har dessutom mindre kolisar eller tom inga som man behlver räkna alls) Många av oss känner att vi inte vill för all framtid avstå från fikabröd även om vi förstås vet att många vill avstå från allt sött men vi är alla olika, och det är rätt tröttsamt att folk alltid ska in och predika i "kaktrådarna". Starta gärna en diskussion omkring detta i en annan tråd än i en recepttråd!

Lisabet
1

Ja, jag gillar sött fortfarande, men det jag tycker är sött skulle nog inte uppfattas så av dem som äter "vanliga" kakor.

Så jag uppskattar recept med liten "socker"mängd. I en del recept kan man välja nivån själv, men inte i andra, t ex maränger.

Sen om jag bör äta fikabröd alls, det är en heeelt annan diskussion, som jag får ta med mig själv. Men jag är lite trött på fläsksvålar.

Seglarina
0

Sen var det ju det rent kemiska: Att om vi ska äta maränger och inte vill äta socker så behövs ett annat ämne som tillsammans med äggvitan gör maräng, sött eller inte.

Men vi ska ju naturligtvis inte byta till något som är lika dåligt, det håller jag med om.

Hur är det med detta? Fick en medicin av min läkare för ett tag sedan som var väldigt söt. När jag ifrågasatte det, sa han att det "sockret" inte kunde tas upp i kroppen, gick dirrekt ut. Kanske det var maltitol?