Tårta och tårtbotten
Hej allesammans!
Nu har jag provbakat flera olika receptalternativ på mjuka kakor av kokosnötmjöl att använda som tårtbotten. Då ett av mina barn är nöt/mandelallergiker så har det verkligen inte varit helt lätt att få till en i mitt tycke bra sådan. Igår lyckades jag efter flera försök få till en något försenad namnsdagstårta till min ena dotter mha. av en botten som är så nära jag hittills lyckats få till en saftig sockerkakstårtbotten som funkar med kräm och grädde/bär. Receptet är väldigt, väldigt likt min kanelkaka. Men utan kanel och i en annan form vilket ger en annan gräddningstid. Jag har dessutom här använt mig av mindre mängder av sötningen med bra resultat. Iom. att det i den här tårt-tappningen finns med en rabarbersmörkräm som fyllning samt grädde/bär på toppen så funkar det bra tycker jag. Men inte heller med fyllningar och andra tårttillbehör så är det ju gott med en smakupplevelse av "osöt" tårtbotten. Vad som sedan smakar osött eller för sött är individuellt. Prova dig fram och anpassa mängder och sötningskombinationer efter dina egna smakpreferenser. Det här blev bra för mig och mina barns smak.
Tårtbotten:
150 gram normalsaltad, smält smör
3 ägg
0,75 dl Sukrin
0,75 dl Strösöt
ett stänk flytande Sukett
1 tsk bakpulver
0,5-1 tsk flytande vaniljarom (smaka fram önskad grad av vaniljsmak)
några korn vaniljpulver (inte alls mycket för det ger lätt en sjaskig färg på smeten)
1-2 drp. mandelarom (valfritt, funkar lika bra utan)
1,5 (luftigt uppmätt) dl kokosnötmjöl
1 dl turkisk youghurt som blandas med 0,5 tsk bikarbonat.
3-4 tsk Sukrin blandas med vaniljpuler till ett "strössel" som strös ovanpå kakan innan gräddning. Ger en god skorpa i botten av tårtan när man vänt upp kakan.
Blanda ihop allt, bred ut i väl smord och bröad (pofiber) form. Här använde jag en rektangulär alu.form på 18x27 cm. Tårtbottnen blev ca 2,5 cm hög och jag har inte delat den utan brett smörkrämen ovanpå och sedan grädden. Grädda i 175 grader i 19-20 minuter (med angiven form, annars måste man troligen anpassa). Passa noga det räcker att smeten stannar i mitten. Prova med sticka.
Därefter kokade jag en sockerfri Smörkräm på:
- 30 gram osaltat smör
- 0,25 dl Sukrin
- 0,25 dl vispgrädde
- 2 äggulor
Smält smöret i en liten kastrull, rör i Sukrin och vispgrädde. Sedan äggulorna. Sjud försiktigt på låg värme till krämen tjocknar. Aldrig koka! Det tar lite tid, rör hela tiden med visp. När den är tjock och krämig så ta av och sätt i vattenbad att kallna. Smaka av med flytande vailjarom och några korn vaniljpulver (för att inte bruna ner den guldgula såsen). Den är nu jättefin för den som vill ha bara en traditionell vanilj/smörkräm på sin tårta. Men den smörsmaken gillar inte mina barn. Så jag vill ha en rabarberkompott (hade även vildhallon denna gång) i smörkrämen. Ska du inte göra rabarberkompott så behöver du nog dubbel sats smörkräm för att det ska räcka över hela kakan.
Men för att det ska bli en rabarbersmörkräm så gjorde jag en Rabarberkompott på:
- 2 stjälkar rabarber (150 gram ca)
- Sukrin eller Strösöt efter smak (gissningsvis 2-3 msk strösöt använde jag).
- 2 msk vatten
- Lite vaniljpulver/arom
- en gnutta pressad citron (valfritt, avväg mot den sötma ni är villiga att addera)
Koka småskurna bitar av rabarbern med vattnet tills allt blivit krämigt mos. Späd med lite mer vatten efter behov under kokningen ifall det blir för torrt. Tillsätt strösöt eller sukrin precis på slutet och smaka av med vanilj och citron när allt är klart. Låt kompotten kallna. Jag hade kvar en halv kopp små vildhallon som jag rörde i när kompottten var klar, vilket är valfritt. Det går lika bra utan. Vänd därefter ihop kompotten (med eller utan hallon) med den kalla smörkrämen. Bred över tårtan. Sedan på med ett genröst lager grädde (smörkrämen blandar sig inte med grädden) och rejält med vildhallon. Pudra hallonen med Sukrinmelis och garnera eventuellt med lite citronmeliss.
Smaklig spis, det blev riktigt riktigt bra! Kan tyckas som många moment, men är egentlligen ingen big deal och inget är krångligt direkt. Även om det tar en liten stund att sjuda smörkrämen. Tårtan blir ljuvlig och vacker och med ett minimum av kolhydrater i.
Hälsar Kricko!
Intressant recept. Och spännande att du fått en skorpa av sukrin. Det har diskuterats i andra trådar att få lite knäckighet.
Det där andra du använt; strösöt och sukett hoppas jag man kan ersätta med annat eller skippa?
Hej Sindri!
Ja, det blir som en lite krispigt knaprig skorpa (inte riktigt i paritet med knäckigheten som uppstår med vanligt socker förstås) skorpa som blir mycket god när man får en liten flaga med i munsbiten av kaka/tårta.
Sötningsdelen är upp till var och an att anpassa efter tycke och smak. Sukrinet behövs, om inte annat så för konsistensen och volymens skull. Inte lika mycket här som i kanelkakan, iom. att tårtbottnen skulle bli relativt platt men utan att bli torr och/eller lite stabbig. De andra sötningsmedlen behövs för en god sötsmaks skull. Enligt mitt och mina barns tycke och smak.
Vill du ha det mindre sött så ta bort allt utom sukrin och testa. Men det blir en annan smak förstås och jag tycker att sukrin i sig vinner smakmässigt på en kombination med ett annat sötningsmedel. Det går säkert alldeles utmärkt att använda det där steviapreparatet också, många vittnar om det. Det känner jag emellertid inte till personligen och därför så avstår jag från att kommentera det.
Vänliga hälsningar! /K.
det är nog bara för att sukrinet inte smälter utan behåller sin krispighet förmodar jag? För det går inte att smälta sukrin så det blir knäck. Jag har försökt.
Troligen är det så, Penny! För det blir mer som en tunn och spröd men smaklig skorpa. Inte knäckigt som tosca, eller hårt som karamelliserat socker. Men då satte jag iof. bara ett litet tunt lager "strössel" över hela kakan. Jag har inte velat slösa så mycket med Sukrinet faktiskt 
VH/K.