Strömlös
På torpet har vi ingen ström och inget kylskåp. I segelbåten likaså.
Har du några tips om sådant som klarar sig utan kylskåp?
Många konserver i butikerna innehåller smakförstärkare, jästextrakt, arom, kryddblandning…
När jag var barn, innan det fanns frys, ägnade sig många husmödrar åt att konservera mat i glasburkar i en konserveringsapparat. Hittade en sammanställning om olika konserveringsmetoder.
När strömmen går och det blir ett längre avbrott kommer allt man har i frysen att förstöras. Då kan det vara bra att kunna konservera även om man inte gör det till vardags, för att kunna rädda maten som tinat. Har man ingen konserveringsapparat fungerar det även att sätta burkarna i en långpanna med vatten i ugnen. Men de flesta ugnar går på el. Konserveringsapparaten kan man ställa på ett fotogenkök.
Ett alternativ är att skaffa en frys med kompressor som klarar sig med 12V från solpanel eller batterier.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min mamma brukade använda vattenglas för att konservera färska ägg i sitt skal. En hink fylldes/lavades med ägg i försiktig ordning. Sedan hälldes den där blandningen av vatten och vattenglas över så det helt täckte. Äggspannen fick sedan stå svalt i källaren och äggen höll sig färska hela vintern.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett alternativ är att skaffa en frys med kompressor som klarar sig med 12V från solpanel eller batterier………………
På sin plats att någon kunnig person talar om hur man fixar/var man köper tex en solpanel eller kanske en snurra som producerar el i vinden när man är ute i sin båt.
Mao, jag puffar denna tråd för att jag tycker det är intressant att veta hur mycket praktiska kunskaper som finns i våra led, om hur man klarar sig utan "ett hål i väggen".

Ägg håller sig i rumstemperatur till det datum som står på förpackningen ( 1 månad till i kylskåp)
Willys har en tysk korv i glasburk med bara 1,5 kh / 100g som klarar rumstemperatur.
Har du kollat vad skinka och salta biten innehåller ? De är ju konserver.
Makrill, tonfisk, sardiner.
Tips! En burk skinka, 1 glasburk sparris
1 burk hollandäs blandas med 1 burk bearnes
ost
Detta blir en supergod gratäng vi brukar göra på landet.

#4 Ja, det är sommarvärme även i år och många nya som undviker kolhydrater. Tittade på konserverna på Coop häromdagen och det verkar som man slopat smakförstärkare nu för en del produkter eller använder annan beteckning nu, t.ex. buljong, kryddblandning och jästextrakt.

Spansk lufttorkad skinka finns på Lidl för 99 kr kilot. Skinkorna är ungefär 4 kg, och det är klart LCHF-mat. De håller sig i rumstemperatur. I Spanien brukar man hänga dem i taket.
#6 Intressant - är det socker i dem?

#7 Nej, det är inget socker. Det enda utöver skinkan är salt.
finns det hela lufttorkade skinkor på Lidl!? Fyrakilos? Har jag aldrig sett!
http://www.helpwithcooking.com/egg-guide/make-pickled-eggs.html
Kan ta ett tag att göra men men ;)

#9 Kanske de inte finns i alla butiker, men jag har sett dem i Fagersjö och på Magnus Ladulåsgatan på Söder. På etiketten till skinkan står det "kokt", men den är lufttorkad, inte kokt. Det är vanlig "jamón serrano" av hög kvalité, till lägre pris än i Spanien.

Netto har i denna veckas helgerbjudande en pryl jag aldrig hört talas om tidigare: en mat-tork för 199:-
Den kan användas för att torka svamp, frukt, grönsaker, örter, kött m.m. står det.
Någon som har använt en mat-tork?
Sommarens segling till Kosterskärgården och några veckor i torpet utan el eller kylskåp gick förvånansvärt bra. Vi provianterade var fjärde/femte dag så det blev inte särskilt mycket konserver förutom sill. Istället köpte vi fryst fisk och kyckling, som fick fungera som kylklampar för mejerivarorna fram till tillagning. Nylagad kålpudding och köttgrytor/gulash gick att bevara genom att värma upp varje dag. Det blev en hel del vitkål i olika varianter, mest som cole-slaw.
Svårast var att ha beredskap för oplanerade gäster. Till slut blev det våfflor på ägg och våffelmix + färska hallon och svarta vinbär.
Provade några liter Lidls hållbarhetsbehandlade mjölk. Den med 3,5% fett var näst intill oanvändbar med en stark bismak. Riddargrädde visade sig ha samma bismak. Lidls 1,5% hållbarhetsbehandlade mjölk var mycket bättre! Tydligen är det fettet som smakar illa av hållbarhetsbehandlingen.
Menar du en elektrisk? Jag har en sån. Har torkat trattisar, det går asfort, svarta vinbär tar jättelång tid , men de torkar till slut… beror såklart på vätskeinnehållet. Kött har jag funderat lite på hur man skulle göra, känns lite ofrächt om det skulle droppa ner köttsaft i motorn… eller ofräsht är väl inte rätta ordet
nej den är säkert skyddad… har inte kollat ordentligt på konstruktionen…
Den har fyra eller fem våningar liksom, med ållor. Fungerar utmärkt.
#13 Har du den modellen från Netto? Heter Waves och är på 900W. Något att rysa efter?
Jag torkar rätt mycket svamp, och använder varmluften för att "förtorka" och sedan färdigt ovan kyl och frys, men jag kommer mista de utrymmena när jag flyttar.
Kött borde man kunna förtorka i varmluft och sedan sluttorka i torkmaskin. Ingen dum idé.
Kan det vara något att rusa efter?
Tillägg: Haha, det var inget att fundera på -Netto finns ju endats i södra Sverige. Men jag kanske skall börja kolla runt i alla fall efter en tork. Torkade lite jodgubbar av överflödet i somras och det var inte dumt. Törs nog ta någon då och då i vinter.
Svamp torkar jättebra i rumstemperatur, de är ju lite speciella och ska absolut inte torkas i över 30 grader (eller nåt sånt).
När jag hyrde ett lanthus när äldsta dottern var nyfödd hade köket två "långa lådor" i köket. Den ena lådan var bakbord - den andra var en torkolla med nät! Där torkade jag massor av svamp (helst trattisar, som är snabbare att rensa än vanliga kantareller) och använde sen hela vintern.
Har tänkt pröva att torka kött - läste i någon "vildmarks-matlagnings"-bok men har aldrig kommit mig för att pröva. Först måste det förstås finfördelas, antingen som tunna strimlor eller som köttfärs (som måste bredas ut tunt vid torkning). Skälet till att jag ville torka kött var att jag ville pröva att göra pemmikan - dvs torkat kött blandat med fett - som nödproviant!
jo jag har också torkat min svamp på tidningar tidigare, men det är platskrävande och tar flera dagar, nu fick jag torkapparaten (som jag inte tror är från Netto, den heter EVERMAT och min moster har haft den i åratal) och det tar bara några timmar på låg värme.
#15 Varmluftsugn på 45 och luckan på glänt går alldeles utmärkt.
Har man mycket svamp och det är minsta fuktigt kan det gå så långsamt att svampen blir dålig. Jag skulle inte klara att torka bara i ett rum. Vet många som lägger den på värmegolv - det verkar också bra.
fast vår golvvärme sätter inte fart förrän det blir kallt. Min gube hade med gulisar hem från jobbet idag! Tack vare denna tråd kom jag ihåg torkapparaten och på bara två timmar är de nästan genomtorra! Skurna i bitar givetvis, men vanliga kantareller tar ju jätte lång tid, att torka annars. Jag menar då i rumstemp. Tror apparaten är energisnålare än ugnen.
#2 Yvonnel
Här har du en adress där du kan läsa allt om solceller och kylskåp.
http://solarlab.se/solpanel/solceller.html
/Lasse
Thailändska ägg:
Häll vatten i en stor glasburk. Häll på med salt och rör om tills saltet slutar lösa upp sig(tills vattnet blir mättat). Lägg i så många ägg som får plats. Låt stå i 20 dagar. Håller i c:a 3 månader i rumstemperatur. Hårdkoka dem när de ska ätas. Vet ej hur länge de håller efter att de har kokats, men jag tror att det är länge. Äggen smakar salt i o med saltlaken!
Fick receptet av min pojkväns mamma som är från Thailand. Där säljs dessa ägg på marknaderna som finns överallt.
Andra tips är:
surströmming
makrill på burk i tomatsås
ölkorv och annan korv med lång hållbarhet
torkad skinka/bresaola
oliver på burk
grönsaker på burk
majonnäs i tub (håller sig nog en vecka utan kylskåp)
ostar
smör
Lycka till!