Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 12380 ggr
AnneN
0

Saknar knäckebrödskänslan & smaken

Jag saknar smaken & känslan av att tugga knäckebröd, typ husmans.

Har letat efter recept men hittar inget som är ens liknande Rynkar på näsan Någon här inne som har bra tips på hur man bakar knäckebröd lchf-style?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aliki
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sett flera recept som ser jättegoda ut i olika trådar, men inte provat.

Själv kostar jag på mig en bit knäcke någon gång ibland (pyramidknäcke), ca.15 gr. kolhydrater beroende på storlek. Då äter jag brödbiten som måltid med tex. flera ägg, smör och majo eller tjockt med smör, ost/skinka, majo och paprika/tomat för att bli rejält mätt och inte få kolhydratsug efter en timme. Det fungerar för mig, värre är det med mjukt bröd eller nötter…då trillar jag lätt dit.

[annalinnea]
0

ostchips är trevligt om man vill ha det knapriga, även om det inte smakar knäckebröd.. Några skivor ost på en plåt in i ugnen tills de är knapriga! :) Går att använda som knäckebröd också om man lägger på pålägg. :)

sussie
0

Frökex är knapriga men de smakar inte knäcke förståss, enstaka finnkrisp kanske?

[Pennylane1]
0

detta blir himla bra inte tjockt som husmans mer som finncrisp. Läs längre ner i tråden, det blir mer och mer mjölfritt, och till slut helt utan när jag experimenterat klart :-)

Kan vara värt att läsa igenom hela tråden, det är bara 34 inlägg så det är inte så mycket.

Man kanske kan baka ut med kokosmjöl. När jag skrev detta "fanns" inte det.

jbson
0

Här kommer ett recept på ett gott knäckebröd enligt LCHF metoden.
LCHF Knäckebröd
Antal: 6 st
Tid: 25 minuter
Ingredienser
1,5 dl skalade sesamfrön
1 dl riven ost
1/2 tsk salt
1 ägg
Gör så här
Blanda – det blir en lite kletig smet. Bred ut tunnt på bakplåtspapper, grädda 15 min 175gr, skåra för bitar och vänd och låt torka på eftervärmen i ugnen.
Variation
I. Byt ut 1/2 dl sesam mot linfrö.
II. Tillsätt 1 – 2 msk olivolja, så blir brödet sprödare.
III. Med lite mer salt samt olivoljan, blir det ett tv-snack man kan äta med nån god dipp!

Själv tycker jag att det är godare utan salt.

Tzatze
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här receptet tycker jag har rätt knäckekänsla, väldigt sprött och gott. Det håller sig dessutom lika bra som vanligt knäckebröd i rumsvärme eftersomdet inte innehåller ägg eller mjölkprodukter.

Lolivia
0

Åh! Vilket bra tråd!!! Bokmärker!

Jag har samma problem som TS!

Inläggen ovan knäcker ju definitivt mitt tips! Har inte provat dessa men ska beställa förr eller senare. =) (Ordvitsen var helt ofrivillig) =)

http://www.lchfbutiken.se/3/knackefromix350g

Hulena
0

Jag gjorde kex idag som man nog kan göra som knäckebröd om man gör lite tjockare.

Blanda

1,5 dl oskalade sesamfrön

1,5 dl linfrön

fyll på med mandelmjöl tills allt väger 350 gram (jag köpte mandelmjöl på Lidl)

1 tsk bakpulver

Lite salt ca 1/2 tsk

Vispa 2 ägg och 1,5 dl vatten och blanda sedan i de torra ingridienserna.

Bre ut smeten tunt på en plåt eller lite tjockare om du vill göra knäckebröd. Grädda i 175 grader i 20 minuter. Skär sedan i bitar och fortsätt torka på 50 grader i en timma i ugnen.

Ojoj oj vad goda dessa är!

Primulan
0

någon som vet…

om man gör knäckebröd med ägg i hur ska de förvaras?

hardy
0

#6 AWESOME !!
SKA TESTA I HELGEN
tackar så mycket

Lolivia
0

Jag passar också på att tacka för allar bra svar men även ett tack till TS!

# 4: Hoppas att jag någon dag kan snelga åt att nå dina nivåer! Du verkar ju vara superduktig på att baka lchf!! (Har sett det i flera andra trådar också) =)

Tzatze
0

Så nu har jag experimenterat lite med knäckereceptet. Det är fortfarande ägg- o mejerifritt, vilket innbär att det är perfekt att ta med sig i handväskan utan risk för att det härsknar.  Det är grymt mycket fibrer i så det är inget bröd man vräker i sig, men oftast är det väl bara nått att lägga pålägget på som man är ute efter. Knäcket är lätt att göra för det krävs inget malande, vispande eller mixande och det blir sprött och gott.

Lolivia
0

# 6

Skulle göra knäckebrödet nu men jag har ingen våg. Vet inte hur mycket t.ex. 50 gr linfrö är i t.ex. dl. Har försökt googla men hittar ej. Måste man införskaffa en våg? Har redan slut pengar på ny a lchf-grejer =)

Lolivia
0

# 6

Vet du ungefär vad detta motsvarar i dl, msk etc?

[Pennylane1]
0

En knapp dl är det! ca 0,9 kanske

[esereth]
0

50g linfrö = 70ml.

50g Sesamfrö 50g = 80ml.

20g Fiberhusk = 37ml.

Här är en annan variant: http://www.lifezone.se/2011/07/17/se/moniques-variant-av-lchf-knackebrod-3395060

Lolivia
0

TACK!! Ber verkligen om ursäkt om jag lät fruktansvärt sur! JAg var sur men inte på er direkt =) Nattåg två nätter i rad, lite sömn, bakar bröd, färgar håret, stressat till musikfetsival plus att jag måste sove en stund =)

[Pennylane1]
0

jag mätte och vägde  innan jag skrev och så lite som 0,7 blev det inte Obestämd

[CarnageCandy]
0

Åh, det här verkar skitbra! Men jag har bara en vanlig ugn - ska prova ikväll, men hur hög temp i ugnen och hur länge tror ni det blir ungefär? Skriver upp en timme och ca 175 grader och provar med det… :)

[Pennylane1]
0

även sesamfrö blev mer än 0,8 snarare 0,95. Jag har en bra elektronisk våg. Tarerade och vägde.

Fast jag tror det blir bra även om man har ungefärliga mått.

JMW
0

Jag har nu gjort två halvsatser. En igår kväll och en idag. Har ju vanlig ugn och sätter in en plåt i taget. Körde 175 grader i 60 minuter. Blev bra.

Tzatze
0

Oj, tänkte inte på att alla inte har våg. Jag satte genast igång och vägde upp och mätte mängden på min våg.Måtten är inte så viktiga, jag rundar alltid av ändå. Kul att ni vill prova. Kram

[esereth]
0

#18 Japp samma här och jag tyckte det såg ut som 0,7

#20 Japp oxå elektronisk våg

Det blir bra med ungefärliga mått, spelar knappt nån roll hur man gör.

Jag har ju solrosfrön och kokosflingor i mina istället för kruskakli (och pinjenötter). Tyvärr blev dom alldeles för goda och ger ingensomhelst mättnad oavsett hur mycket bregott som jag lägger på. Får bli nåt jag bara gör till ostbricka.

Lolivia
0

# 12

Jag dööööööööööööööööööööööööör av glädje!!!!!

The crisp is back!!!!! Detta var på riktit avgörande!!

Tog ca två timmar i min värdelösa ugn plus att jag fick vända dem fast de var supertunna (!). Är sååååååååååååå nöjd!

Plötsligt en annan konsistens äs sås, kött, vatten, sås, sallad, smör, ost, sås!!! Åt just världens godaste osmacka!!!

Ska nu göra en att ta med på festivalen!

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lisabet
0

Jag gjorde efter receptet i #6, trodde jag - men jag råkade ta 50g fiberhusk i stället för 20, och trots att jag spädde med mer vatten, blev det en mycket fast deg.

Jag lyckades kavla ut den i långpanna, och gräddade i 1 tim, men bitarna blev sega i alla fall. Nu har jag torkat dem i svag ugnsvärme i nästan 2 tim, och de är fortfarande sega, men bättre i kanterna. Får väl se hur det blir efter ytterligare tid.

Dessutom ville jag inte ta kruskakli, för det är vete, utan jag tog fibrex istället. Kanske gör sitt till.

[Pennylane1]
0

tror inte kliet är skadligt, det är bara skalen och de lär inte vara digererbara, så något vete får man nog inte i sig, somliga är känsliga mot fibrerna dock, men då gör man nog inte de här iallafall.

Magica1970
0

Mitt tips är att använda starkt kaffe istället för vatten. Det ger en fin smak på knäckebrödet (jag har testat detta med LCHF-butikens knäckefrömix *mums*).

[Pennylane1]
0

vilket bra tips!

gun92884
0

Jag blandar i ett par matskedar appelcidervinager i vatskan nar jag gor frokex (jag har i ett par matskedar chiafron ocksa) … det get nastan surdegssmak …

[Pennylane1]
0

tzatze, jag försöker fatta skillnaden i kh-innehåll mellan receptet i # 6 och de följande? Jag ser öht ingen direkt skillnad förutom brödkryddorna? Och att man lägger till brödkryddor borde väl åtminstone inte sänka kh?

JMW
0

Håller med dig Pennylane. Lite konstigt är det nog.

Jag bakade detta knäckebröd men efter originalreceptet (som bilden kommer från i #6) och då blir det 2 plåtar med 16 bitar på varje och 1,2 g kolhydrat per skiva.

200 g solrosfrö

50 g linfrön

50 g sesamfrön

50 g kruskakli

2 msk fiberhusk

lite salt

5 dl vatten

[Pennylane1]
0

# 24 Lovilia tror du skulle ha nytta av att titta i recepttrådarna där finns sedan lääänge flera sådana här liknande recept (jag själv har ett par stycken) så om du gått och suktat länge kunde det  ha avhjälpts tidigare Flört ett tips är att prova sökfuntktionen när man suktar efter något! Klart att recept blir förfinade och att det dyker upp nya och bättre recept men vad jag menar är att det ju faktiskt finns det mesta redan eller bra mycket åtminstone!

Lolivia
0

# 32

Ska absolut spana i recepttrådarna. Brukar bara tycka att det är lite roligare att kolla i de nya trådarna då det är lite trevligt att folk fortfarande kommenterar i dem och eftersom jag tänker mig att det kan vara extra aktuella och förbättrade recept. När min syster körde lchf för några år sedan var det bästa smörgåstipset att vändsteka ett ägg hårt, kyla av det och sen smöra det och äta med ost = läbbigt!!

Använder sökfunktionen till en massa grejer hela tiden men jag tycker även att interagera lite med folk i nyare trådar.

# 22

Vad snällt att du lade ut recept med "vanliga" måttangivelser! Har satt etiketter på paketen och märkt dem med vad t.ex. 50 gr motsvarar =) Har verkligen inte bakat annat är chokladbollar, kladdkaka etc någonsin så jag kanske ställer lite fåniga frågor ibland. Har många husgeråd som jag måste inhandla och en våg står ganska långt ned på listan. Köpte nyss grytlappar, haha!

Har gjort båda bröden och är jättenöjd med båda två! Tack!! Penslade lite smält smör på de ljusa bröden för mina såg lite trista ut! Det fungerade fint men jag kom på i efterhand att det kanske var dumt med tanke på hållbarheten…

[Pennylane1]
0

Tzatze,  och ni andra som lagt in recept, ni borde göra det i en egen tråd med rätt rubrik, på denna tråd syns det inte att den innehåller recept! Även om den ju faktiskt ligger i brödreceptgruppen!

labbe52
0

#12 tzatze jag vill bara tacka dig av hela mitt hjärta….har ätit det mörka knäckebrödet till middag…. ville inte ha nåt mer till…. knäcke herregud aå underbart….tack snälla …….

Tzatze
0

Tack, vad ni är gulliga SkämsSkämsSkäms

Orginalreceptet heter Nannahs LavKarbo knekkebrød och finns på http://lavkarboliv.blogg.no/oppskrifter.html

[CarnageCandy]
0

Jag har provat detta och blev supernöjd, även om resultatet knappast blev knäckebröd ens efter nästan 2 timmar + tork på svag värme. Är nog svårt utan varmluftsugn. Däremot, när jag nu satt och käkade några bitar (är ju så goda!) med mkt smör och skivat ägg, så slog det mig att smaken påminde ju lite om surdegsbröd. Så ikväll ska jag prova att mixa alla de torra ingredienserna i matberedare (hoppas det går…), och sen som någon tipsade om hälla i lite vinäger också, för den sura smakens skull. Först tänkte jag använda filmjölk, men det är ju så smart att det inte innehåller några produkter som behöver kylförvaring!

Alltså: mixa torra ingredienser + vinäger + vatten, klicka ut och baka tills det blivit fast, segt och inte hårt. Eller om man skulle prova att göra en limpa och skiva tunt i stället? Återkommer! :)

JMW
0

Vad konstigt att det inte blir hårt för dig. Jag har min plåt inne i ca 60 minuter på 175 grader i vanlig ugn. Blir hårt och fint. Nu smetar jag iofs ut det ganska tunt men ändå.

Sindri
0

Men kliet innehåller väl gluten i alla fall?

Vad kan man ta istället om man vill ha en annan smak? Ska prova med vinäger, men gärna lite mer kryddigt, tyvärr gillar ingen i familjen kummin!

[Pennylane1]
0

vanliga brödkryddor, pomerans,  parmesan (torkad, annars liksom jäser det lite och det blir inte riktigt hårt, enl. min erfarenhet) kaffe tipsades om här ovan.

Tzatze
0

Testade med vetegroddsmjöl idag. Också himla gott, men jag rekommenderar att nagga knäcket med en gaffel för det pöste upp som ballonger trots att jag inte hade något jäsmedel i.

[Pennylane1]
0
Sindri
0

Så vetekliet innehåller inte gluten?

[Pennylane1]
0

vetegroddar innehåller gluten och rätt mycket kolisar dock.

Jo kliet innehåller gluten men tveksamt om man tar upp det, är man glutenintolerant bör man undvika det, men annars tror jag det blir så ytterst litet att det inte borde vara någon risk.

Sindri
0

Pennylane om du vet - jag frågar igen för jag vet faktiskt inte - innehåller kruskakli/vetekli gluten?

[Pennylane1]
0

jag svarade ovan men du hann fråga igen innan jag hann skriva klart.

Sindri
0

Tack - hmm, ska kanske fundera på om jag ska använda det eller prova något annat.

jejjja
0

Håller på att göra knäcke nu, får se hur det blir =)

Sindri
0

Provade att byta ut linfröna mot solrosfrön, och kryddade med äppelcidervinäger. Tyvärr blev smaken lite besk. Skulle kanske behållt linfröna och tagit bort sesamfröna?

Jag gör dem som ostkex och funderar på att blanda i lite hackade valnötter för det är ju gott till ost.

Magica1970
0

Mina kaffekex blev succé på jobbet idag. Både hos lchf:are och kolhydratätarna :D

[Pennylane1]
0

# 49 dom höll ihop utan linfröna?

Sindri
0

#51 Ja, det är ju en del fiberhusk i. Tvekade länge om jag skulle ta bort linfröna elelr sesam, och valde fel förstås.

#50 Jag gillar tyvärr inte kaffe, men det låter som en kul idé. Jag vill dock mer ha dem som underlag till ost. De ljusa var jättegoda med getost och paprika på!

Magica1970
0

#52 De smakar inte kaffe utan mer som stenugnsbakade knäckebröd :)

Sindri
0

Hmm…kanske prova med lite, lite nescafé då!

[Pennylane1]
0

jag brukar ju köra min egen variant http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7137beb9cb46221d04f104-lchf-kextunnbrod#4d712529b9cb46214104889e-1

men testade det här receptet (det ljusa) och gjorde dubbel sats för att vi skulle ha gäster men det blev jättekonstigt! Supertunt, men inte riktigt sprött ändå! Lite spetsaktigt och går nästan  inte att bre, kanske gjorde jag för tunt…

Sindri
0

Värt att prova, men tror du man kan göra som i det andra receptet och bre ut och skåra i bitar. väldigt snabbt o enkelt och man bara bryter loss bitarna sedan.

Mina bitar blev supertunna, men OK att bre, tycker jag.

Så linfröna är väsentliga? Jag vill inte äta så mycke sådana, och inte ha i för mycket husk heller, min mage gillar inte det.

[Pennylane1]
0

jag testade det (dvs jag sporrade) men det flöt ihop och jag fick bryta isär oregelbundet, eller det var bara på vissa ställen det lät sig brytas, det var för segt på de flesta, lustigt nog på de tunnaste ställena!

gun92884
1

Husken gor att det tar langre att fa dem krispiga. Jag tar sa liten mangd som mojligt (knappt 2 msk) for att det hela ska halla ihop.

Jag tror att det var ditt val av solroskarnor som gjorde kexen bittra. Jag haller mig till originalet och lagger bara till vinagern for att fa brodsmaken.

Se'n anvander jag ju inte ugn forstas, men micro sa kan halla ogonen pa det hela battre och lagga till tid, sekundvis. Skulle inte klara ugn for ogonblicket, vi har haft omkring +35C i en langre tid och aven med A/C sa blir det for varmt …

[Pennylane1]
0

# 49 nu var det ju 200 gram solroskärnor just i originalreceptet, det som är länkat till i # 36

gun92884
0

Kanske karnorna hade harsknat … det kan ju gora att det smakar illa …

Sindri
0

#59 Jag utgick från recepten i #12.

#60 Jag tror inte det - äter av dem och de smakar OK.

Men jag fortsätter experimentera och prova.

Hulena
0

#9 Det är inga problem att förvara kex som är gjorda med ägg. När de har torkat håller de hur bra som helst. Jag har haft mina i en glasburk och sedan med mig på segelsemester i en plastburk och de har hållt sig i minst tre veckor. Så att ta med i fickan på stan är inga problem alls. I mitt recept kan man byta ut oskalat sesam till skalat eftersom det tydligen innehåller mindre kolhydrater.