Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5746 ggr
nicesandra
1

Saltupptag

Kan det vara så att jag saknar något näringsämne för att kunna tillgodose mig saltet jag får i mig när jag äter?

ser jag inte till att få i mig tillräckligt med salt blir jag väldigt kissinödig, vätskan går rakt genom kroppen då det inte finns något som binder det. jag får även kramp, troligen på grund av salt/vätskebrist. för att råda bot på det måste maten smaka salt, då vet jag att jag får i mig tillräckligt.
jag har inte så mycket emot den salta smaken, men det är tröttsamt att hela tiden behöva salta maten, och behöva tänka på det.
För att vi skall kunna tillgodose oss kalcium behöver vi magnesium, kan det vara något liknande i fallet salt?

spirit
0

Tänk att vi människor ska vara så olika! Och tur är väl det.

Salt är ett essentiellt näringsämne som man behöver i tillräcklig mängd, normalt mellan 10-20 gram per dag.

Äter man mer blir man törstig, man kan äta upp till 100 g salt per dag utan att kroppen tar skada.

Äter man för litet salt (mindre än 10 g/dag) så dör man lättare i vattenförgiftning, saltbrist, värmeslag eller cirkulationschock (kärt barn har många namn).

Sedan kommer Livsmedelsverket och begär att man bara ska äta mindre än 6-7 g salt om dagen. Det är ett utmärkt sätt att minska beläggningen på äldreboendet sommartid då det blir varmt.

Varje bra kock vet att salt framhäver smaken (liksom fett), så de saltar maten utan att den ska bvara ettersalt (en smal linje däremellan).

Ät lagom med salt så du känner att du mår bra, de som har diabetes och äter mest salt har lägre insulinresistens än de som äter litet salt, nervsystemet fungerar bättre med tillräckligt med salt i kroppen. Så njut av god mat med tillräckligt med salt.

Brynhilde
0

Ibland blandar jag ut ½-1 tsk salt i ett glas med vatten som jag dricker om jag tror att jag fattas salt.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Wildrat
0

Ta en tesked salt (torrt) och lägg på tungan, skölj ner med ett glas vatten. Upprepa varje morgon så slipper du problem och behöver inte salta extra på maten…

tankgirl
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS: Jag känner igen mig. Tycker det blir lite roligare att salta när jag använder Herbamare örtsalt (olika smaker) eller flingsalt. Flingsaltet är ganska gott att äta något flarn av ibland.

Tänk på att använda salt utan antiklumpmedel, de smakar oftast godare plus att antiklumpmedlet kan ge kramper i vaderna (enligt erfarenhet).

nicesandra
0

#1 tack för infon

#2 det där har jag gjort, det var det värsta jag varit med om. smakade bara havsvatten och jag ville spy. nu saltar jag några skivor gurka istället

#3 tack för tipset!

#4 använder alltid salt utan antiklumpmedel, gärna flingsalt från Maldon också :)

Tack för svaren, det verkar som att jag får forstätta salta då! :)

Elshira
1

På mig yttrar det sig ofta i form av huvudverk - att jag har vättskebrist alltså. Och vet jag med mig att jag druckit som jag ska så är det i sådana fall saltet som saknas.

Jag förstår inte att folk är så rädda för salt. Det är ju en sak om man äter färdigmat var dag och pommes till allt… Men en annan som alltid lagar sin egen mat, jag menar det enda tillsatta saltet jag äter är i form av saltat smör, och möjligen en skvätt soya… Tyst

Pojkvännen ojar sig att man inte ska salta maten för mycket (även om han inte brukar bry sig sådär), men försöker föerklara att man måste äta salt också o.O

Själv tycker jag det är gott att antingen ta några flingor salt, eller ännu hellre en bit havssalt (grovkornigt) att suga på. Fast jag tycker som sagt om smaken av salt, det kanske är svårare för dig Tungan ute Men att blanda ut med vatten låter inte gott (i.af käns det som att man lider mera då xD).

Hakuna matata!