Sköldkörtelproblem och LCHF?
Hej
Vill gärna fråga här på forumet om någon vet hur man bör förhålla sig till LCHF-kost om man har en underproduktion i skäldkörteln?
Jag har en vän som är kraftigt överviktig. Nu berättade han just att han fått konstaterat en underproduktion i sköldkörten och börjat medicinera för det. Underproduktionen skulle vara en grund till hand övervikt.
Jeg är ju frälst och tror att alla hälsoproblem kan lösas med LCHF, men jag kanske har fel. Vad säger ni alla kunniga här på forumet?

Nu är jag ingen expert då jag bara ätit lchf sedan i våras, men jag har också hypotyreos (under funktion i sköldkörteln) och kraftig övervikt.
För mig har lchf gjort underverk som ingen annan kost lyckats med då jag redan gått ner mer än 10kg sedan starten, så jag kan absolut rekomendera din vän att testa lchf.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Titta bland trådarna i avdelningen "Vi som har autoimmuna sjukdomar".
LCHF är anitinflammatoriskt och därför bra för alla som inte vill bli sjuka och bra för de som redan är sjuka eftersom kroppen inte orkar med att alltid ligga på minus.
Jag har hypotyreos - och är fullständigt övertygad om att det är LCHF som räddat mig från större övervikt än jag har. Väger kanske 8-10 kg mer än önskvärt.. och medicinerar mot underfunktion sedan årsskiftet.
LCHF:at har jag gjort i flera år och i början gick jag ner 10 kg på två månader, för att sen minska ytterligare i långsam takt. Med normalkost vägde jag betydligt mer och vågar inte spekulera i hur mkt jag skulle ha vägt om jag inte ställt om kosten.
Även andra symtom lindrades med kostbytet. Mindre ont i kroppen, bättre sömn och bättre tänk. Mindre hjärtklappning, e t c.. Som MimLan är inne på: LCHF ger kroppen de bästa förutsättningarna - frisk eller sjuk..
En sak till..
Det finns dem som skriver om att LCHF 'botar' underfunktion. Det tror jag inte på. Underfunktion innebär att ett kroppseget oumbärligt hormon saknas, medicin behövs.
#3 Du förutsätter att underfunktionen är permanent. Beror problemet på att kroppen är stressad, då kan man lätt uttrycka sig i form av att LCHF botar om det räcker med att äta en kost som inte motarbetar kroppen. Det finns sådana exempel. Dock är jag skeptisk till att enbart kost räcker i dessa fall, övriga faktorer i hem och liv behöver vara stressfria.
#4 Ok.. Visste inte att det kan uppträda tillfälligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Efter 1,5 år på allt striktare LCHF började jag frysa och det fick mig att söka efter artiklar om sambandet mellan olika dieter och ämnesomsättning. Just nedsatt sköldkörtelfunktion är något som motståndarna till LCHF tar upp. Prova att googla på low carb och thyroid så hittar man mycket läsning. Fast inte bara motståndare till lowcarb varnar för att man kan sänka sin ämnesomsättning. Även Atkins varnade i sin bok (andra utgåvan) att alla kaloribegränsade dieter, även hans egen, påverkar ämnesomsättningen.
Anthony Colpo är en australiensisk tränare som tidigare kört low carb men som numera är mycket kritisk att köra ketogena dieter. En av hans artiklar med rubriken "Is a Low Carb Diet Bad For Your Thyroid" finns här
Min läkare tvärtom rekommenderar LCHF just för att socker är inflammationsframkallande och därför bör undvikas! Hon har själv sköldkörtelproblem och äter LCHF.
//Fat makes Me fit//
LCHF som diet är inte kaloribegränsad. Däremot är det många som äter lite för att de är rädda för att äta för mkt kalorier från fett.
Numer pensionär i Nynäshamn
#8 Precis. Många, inklusive jag själv, kaloribegränsar omedvetet. Det var det som Atkins varnade för och anledningen till att han har en induktionsfas som man inte ska köra för länge.
Jag har haft problem med hypotyreos, mina laboratorievärden låg dock inom referensramen och fick inte hjälp av läkaren.
Mina besvär har dock försvunnit med tiden på LCHF, jag äter ketogent och undviker goitrogener som tex rå vitkål. Kokosfett hjälper.
När jag läste norska Sofie Hexebergs bok Nytt liv med riktig mat, frisk med LCHF, kände jag igen mig i det hon skriver.
Jag tror att insulinresistens spelar också roll, hormonerna verkar inte fullt ut i kroppen. Läs gärna Hexebergs bok.
#9 Induktionsfasen är inte kaloribegränsad om jag förstått det rätt. Däremot kolhydratbegränsad och det är ju en anna sak.
Numer pensionär i Nynäshamn
#11 Jag säger inte heller att den är kaloribegränsad. Jag säger att många omedvetet kaloribegränsar och därmed uppstår risken att ämnesomsättningen blir sämre.
Jag åt själv så lite som 1450 kalorier periodvis helt frivilligt och kände ingen som helst hunger. Det är nästan 1000 kalorier mindre än vad jag ska äta för att bibehålla min vikt eller 60%. Det betyder också att jag äter bara 60% av den mikronäringen (vitaminer och mineraler) mot tidigare och jag tror personligen att det är här kruxet ligger. Man pratar här på KiF att man tar resten av kalorierna man behöver från kroppsfettet men jag ställer mig tveksam till att det innehåller den mikronäring vi behöver. Vi får ett underskott på kalorier och det kan kroppen ta av kroppsfettet men underskottet av mikronäringen måste kompenseras genom att ämnesomsättningen dras ner.
#12 Tycker det verkar som om ditt resonemang haltar.
Har du sån koll på hur mycket du äter kan du ju också äta mer - helt frivilligt. Sen innehåller väl "en kvantitet mat" inte samma mängd mikroämnen oavsett? Det måste väl vara beroende av matens kvalitet? Sen MÅSTE väl inte ett underskott av mikroämnen kompenseras genom att ämnesomsättningen dras ner. Många här rekomenderar ju tillskott av både D och B- vitamin, omega 3, magnesium med mera. Har man en kropslig dysfunktion är det ju viktigt vara extra försiktig.
#13 Jag pratar LCHF-mat och kvalitén var ungefär densamma varje dag. Självklart kan man äta utöver hungern om man är medveten om det men riktigt så är väl inte LCHF-budskapet?
Självklart kan mikroämnena kompenseras genom tillskott men jag anser att man i möjligaste mån ska sträva efter att äta riktig mat av bra kvalité.
Jag har hypotyreos (under funktion i sköldkörteln). Jag mår så mycket bättre när jag äter LCHF :)
#12 Ämnesomsättningen går ner av kaloribegränsningen, inte av mikronäringsämnena. Annars skulle man ju kunna proppa i sig massor med vitamintabletter och inte äta nånting alls och iaf hålla sig frisk. Men så funkar det ju inte…