Kanelkaka
Måste få delge Er alla receptet på en "sockerkaka" på kokosnötmjöl som jag gjorde alldeles nyss. Den blev väldigt, väldigt lyckad och påminner starkt i smak om den oslagbara traditionella kanelkakan med mycket smör, filmjölk och bikarbonat som säkert många av Er som är vana vid att baka traditionellt känner igen.
Alternativ kanelkaka:
- 150 gram smält normalsaltat smör
- 3 ägg
- 1 dl Sukrin
- 1 dl strösöt
- ½ kapsyl flytande suketter (behåller sötman bättre efter gräddning)
Rör och blanda alla ovanstående ingredienser väl, det behöver ej vispas.
- 2 ("luftiga") dl-mått med kokosnötmjöl
- 1 tsk bakpulver
- 1 msk kanel
Blanda kokosnötmjöl med bakpulver samt kanel och rör ner i ägg/smörsmeten.
- 1 dl matyoughurt
- 1 tsk bikarbonat
Blanda ihop i en kopp och låt "jäsa" någon minut innan youghurten röres ner i kaksmeten som nu börjat tjockna. Det blir en relativt tjock smet men det ska vara så. Bred ut i en välsmord och bröad rund alu-sockerkaksform med 20 cm diameter. Blanda ihop 1 msk Sukrin samt lite kanel och strössla överst på kakan innan gräddning. I det traditionella receptet gör man lager av sockerkakssmeten med kanel/sockerbalndning emellan. Här blir det emellertid inte lika mycket smet att varva med, av naturliga skäl. Men det räcker bra med ett lager. Den som vill försöka dela smeten i två delar och få in sukrin/kanelblandningen mellan dem tjänar nog rent estetiskt på det. Men själv brydde jag mig helt enkelt inte om att kladda med det extra momentet.
Så in med kakan, mitt i ugnen, i 200 graders ugnsvärme som därefter sänks till 175 grader direkt. Grädda i 30 minuter, kolla med sticka. Blev en utomordentligt god, ca 4-5 cm hög kaffekaka. Mycket saftig och välsmakande, men inte varken blöt eller kladdig. Funkar mao. utmärkt att hålla i handen till kaffet.
Håll till godo, med en önskan om en fortsatt trevlig sommar till Er alla!
/Kricko.
Mums! Den kan säkert funka som kardemummakaka, kanelkaka känenr jag faktiskt inte till! (om du inte menar mjuk pepparkaka, fast då ingår ju mer än kanel) Men kardemummakaka med hackad mandel (och pärlsocker förvisso) saknar jag nåt hemskt!!
Tror du allt det där sötningsmedlet behövs? Om man gräddar i lägre än 180 grader ska sötman inte förstöras från sukrin. Lite längre tid och lägre värme, jag kör närapå allting i varmluftsugn och 150 grader.
Hej Penny, vad roligt att höra av dig 
Mycket möjligt så kan det räcka med mindre. Jag vill emellertid att en sockerkaka ska smaka just så likt vanlig sockerkaka som möjligt och inte mer av matbröd.
Själv tycker jag inte att den smakar för sött, men alla är vi olika. Prova vetja. Jag har dessutom aldrig provat i varmluftsugn på lägre temperatur så jag vet inte resultatet. Men säger du det, så är det säkert så. Det enda jag vet är att på mina normala gräddningstemperaturer så blir det inte mycket annat kvar än bismak från Sukrinet.
Skulle jag minska något själv så är det lite på Sukrinet, men då tappar man även konsistensen/volymen på smeten ännu mer. Strösöt blir det ju ingen direkt volym av, men den har en godare sötsmak än Sukrin enligt min mening. Sukrinets enda fördel som jag ser det är att det bidrar med något lite av den volym som sckret ger i ett vanligt recept.
MVH!/K.

Ursäkta en lat en, men vet du kolhydrat per 100 i färdig, och jag tror helt underbar kaka!!
Hej Julia, kul att ses igen! Hur har du det?
Men oj vilken svår fråga
Jag brukar inte bry mig så mycket om att räkna på vad det totalt blir i en hel kaka. Huvudsaken att alla ingående ingredienser är sas. "okej".
Men jag kan försöka och om inte annat så får du lite ledtrådar om du är väldigt noga med att räkna. Hela kakan vägde färdiggräddad 500 gram. En normal sockerkaksbit till kaffet för mig väger ungefär 35 gram. Alltså får man ut ungefär 15 ganska rejäla bitar.
Kokosnötmjölet innehåller 4 g kH/100. Jag änvände knappa 2 dl vilket ger 80-90 gram max. Matyoughurten har även den 4 g kH/100 och där använde jag halva burken dvs. 100 gram/1 dl ungefär. Där är vi upp i dryga 7 kH på hela kakan.
Sedan tillkommer förstås de tre äggen (ca. 160 gram) och smöret (150 gram) och de har ju ungefär samma kH-innehåll per 100 gram båda två (ca.0,4), vilket skulle ge ett par kH ytterligare max.
Då återstår kryddorna och sötningsmedlet. Men det sistnämnda räknar inte jag personligen med. Det höjer inte mitt blodsocker och därmed låter jag det vara gott nog. Mao. så bör det bli väldigt lite kH i hela den här kakan, iaf. i mitt tycke.
Jag får det till ungefär (eller tom. lite mindre än) 10 kH i hela kakan på 500 gram. Plus det som kommer från sötningsmedlet!
Rätta mig någon om jag tänker helt fel här. Lite berooende på hur man sedan räknar på sukrinet/strösöt så får man hur som helst ett innehåll som är sas, as good as it gets. Det är så lite att det iaf. för mig är närmast försumbart vg. kH-innehåll. Mtp. hur den smakar så måste jag säga att det nästan är sensation. För jag skulle inte tveka en sekund att bjuda på denna till vem som helst. Alldeles oavsett vad de anser om låg-kH eller inte. Den är helt enkelt urgod, under förutsättning att man tycker om kanel förstås!
MVH!/Kricko.
jo det var inte sötman jag oroade mig över, men jag använder ogärna sötningsmedel, alltså artificiella. Jag ska testa kakan vid tillfälle och då använda enbart sukrin. Det finns de som anser att man ska kombinera sukrin och stevia för att få mer sockerliknande sötma, men jag tycker steviasmaken slår igenom så mycket. Även om jag följt doseringsråden.
Ja det var länge sen Kricko!! Häng här lite mer! 

Hej Kricko 1, här är det helt okey efter att ha halkat lite på semerstern! Halkat in i föredetta livet utan lchf.
Kakan verkar helt oemotsåndligt god, ska testas. Verkar ju inte vara många kolisar alls, tack för hjälpen.
Räknar lite ibland när jag blir osäker på hur jag ligger till.
Tack!!
#5 Penny, ja det där med det artificiella är ju en sak för sig. Jag är väl inte odelat förtjust i det heller. Men då jag är diabetiker så har jag inget val om jag vill att något ska smaka sött.
Man får välja på pest eller kolera och jag bryr mig inte nämnvärt om det där "jagandet" efter tillsatser i allt och inget. Livet ska inte bli alltför besvärligt och jag som tycker om att laga mat och baka använder mao. så mycket naturliga produkter jag kan och med det får det räcka.
Det ska va gött att leva, annars kan det xxxxxx …..(fast inte på allvar förstås
)
Allt gott, kikar in här ibland. Tack för hälsningen, det värmde! /K.
Men alternativ har du väl? Sukrin och stevia? Om man gräddar i lite lägre temp, som jag skrev, förstörs inte sötman!
Först inget alls, sedan dublett när jag väl plitat om alltihop 
Raderar dubbelpostningen!
#6 Julia, jag är inne på min andra kaka sedan jag startade den här tråden så ja kan meddela att receptet tål upprepning alldeles utmärkt.
Plötsligt kom det en hop oväntade kaffegäster så då var det bra att ha något att bjuda på. Slut tog kakan i ett huj och under idel ovationer. Andra gången jag gjorde den så la jag till ett lager Sukrin/kanelblandning mitt i kakan (förutom det ovanpå) och det renderade ett par tre minuter extra i ugnen. Man får vara noga med att kolla med sticka innan man tar ut den ur ugnen. Den ska ha stannat i mitten när man rister på formen lite och bara fastna yttepyttelite "fukt" på stickan. Men man får vara försiktig så det inte blir för "torr".
Jag var nyfiken på att kolla receptet igen och samtidigt ville jag ha emd mig en halva nybakt till min mamma. Hon blev häpen när hon förstod att den var bakad på "mitt socker" (så kallar hon allt sötningsmedel oavsett genes) och förstummad när hon insåg att det inte heller fanns något mjöl i den..
-"MEN, vad ÄR det i den då, när den är så otroligt god?" utbrast hon
Det är inget dåligt betyg för att komma ifrån en 76-åring som bakat allt i kaffebrödsväg i snart sextio år och alltid med den äran.
Allt gott, Julia. Hoppas att du och din familj/son har det bara bra. Skriv några rader och berätta hur det går om du har lust. Kram!/K.
#8 Penny, jag måste erkänna att jag har lite svårt för enbart Sukrin. Det ger både en bismak och en brännande känsla i halsen som jag har lite svårt med, om jag använder det ensamt. Jag provar mig emellertid fram och har hittat en hel del grejer som jag ändå tycker det blir bra till/i. Successivt blir det kanske fler och fler. Men till gäddade bakverk så föredrar jag fortfarande en blandning med strösöt för att kunna hålla ner Sukrinmängden. Mycket möjligt så vill jaj ha mitt bakade sötare än ni andra, men jag vill att det ska smaka så likt traditionell bakning som möjligt är. Inte som någon halvmesyr mitt emellan, då är jag hellre utan.
Sukrin isolerat tycker jag fungerar allra bäst till sådant som ska frysas/serveras kallt. Då blir det dessutom någon vits med den där isande känslan/smakupplevelsen och jag slipper den bismak som uppträder när jag gräddar. Samjt sötsmakförlusten, som iof uppträder både på Sukrin och strösöt.
Jag måste nog försöka testa med lägre ugnstemperaturer. Stevia har jag aldrig smakat. Jag har läst mycket om ännu en än värre bismak än hos Sukrin och efter konstaterandet (och besvikelsen får jag väl erkänna) om hur Sukrin kan smaka så har jag aldrig brytt mig om att söka efter den där Stevian öht. Kanske är det ett misstag inser jag nu. Jag ska kolla om det finns nästa gång jag beställer kokosnötmjöl, men nu har jag precis lagt in en beställning.
Har du provat kokosnötmjölet, Penny? Det var revolutionerande tycker jag. Jämfört med Pofiber och allt möjligt annat jag provat och experimenterat med. Jag har ju tyvärr mandel/nöt/jordnötsallergiska barn och har därför inte gärna använt det annat än i nödfall. Så för mig är det här kokosnötmjölet en total succé 
MVH!/K.
Det bästa tycker vi i familjen och våra vänner som smakar mina bakverk är i runda slängar 2-3 msk sukrin och 1/4 krm stevia. Då får man en perfekt sötma och inga bismaker.
Hej Mariann!
3 msk är cirkus 3/4 dl. Då skulle jag gissa att jag nog har använt i runda slängar 4 msk i min kaka, för det var inget överfullt decilitermått.
Det låter ju alltid lite mindre när man talar om mängden i antal matskedar, än i antal deciliter förstås. I den här kakan så blev det inte heller någon bismak, eller halsbesvär, trots den extra matskeden. Så förmodligen är skillnaden mest "akademisk" på den nivån. Sötman ble så nära perfekt jag kan tänka mig. I betydelsen att den smakade som en vanlig sockerkaka, gjord på traditionellt vis. Men Sukrinet har ju de facto en funktion till förutom att söta och det är att bidra med "textur" till smeten/kakan. Så det är en avvägning för att nå ett gott helhetsresultat, även utseendemässigt.
Men jag har som sagt inte provat Stevia och kan inte uttala mig om dess sötsmak. Sukrin smakar ju inte sött på det sätt som man (iaf. jag) är van oavsett hur man administrerar eller behandlar det. Där kommer strösötvarianterna betydligt närmare i smak enlig min uppfattning. Men då har de sin totala frånvaro av konsistens emot sig, plus delvis otåligheten mot upphettning. Den flytande varianten av "Suketter" smakar också betydligt mer 'konstigt'/konstgjort sött. Men klarar å andra sidan upphettning/ugnsvärme betydligt bättre än de torra varianterna.
Smakar Stevia sött på samma sätt som vanligt socker tycker du?
MVH!/K.
#13 Nä nu räknar du riktigt tokigt. 1 msk är 15 ml , så 3 msk är 45 ml - dvs 0.45 dl - alltså straxt under en halv deciliter. 1 dl motsvarar ca 6.67 msk.
#14 Fiana, men ojojoj var det verkligen så där alldeles förskräckligt tokigt.
Tja, jag tog ju bara helt sonika fram min Sukrinpåse, ett msk-mått och mätte sedan upp tre msk Sukrin i decilitermåttet. Mer matematiskt exakt än så "räknade" iof. inte jag. Men det var ju tokigt så det förslår..
Det blev iaf. väl över halva måttet… "cirkus 3/4" skrev jag. Fast nog kan det iof ha varit cirkus 4/6 också.
Exakt 6,67 matskedar på en deciliter minsann. Ja, så är det säkert 
ja fast det är ju liite skillnad på 0,45 och 0,75 
#15 Hmm om du lyckades mäta 3 msk till att bli bra bit över hälften kanske det är en idé att kika att det faktiskt är ett standard msk mått. Har i några kokböcker med tyskt ursprung stött på att de med msk menar 20 ml istället för 15 ml - så inte helt omöjligt att man på något sätt fått tag på felaktiga matskedsmått. Vilket nog i så fall kan leda till lite oväntade resultat med recept. (om man då alltså inte är så bra på det där med standard enheter så skulle det innebära att matskedsmåttet rymmer 4 tsk istället för normala 3).
i vilket fall som helst blir det nog rejäl skillnad på resultat i smak mellan 2-3 msk (30-45 ml) och "nästan en dl" dvs ungefär dubbla mängden.
Nej inte exakt 6,67 matskedar - utan ca vilket jag skrev. (dividera 100 med 15 ml så får du ut hur många per dl).
Ja, en ryslig skillnad kan ju tyckas *lol*. Nu har jag emellertid gjort om min lilla "matematiska" mätövning och 3/4 dl var nog faktiskt en smula väl tilltaget. 4/6 ligger närmare till hands, eller 3/5 
Nåväl, nu "råkade" det här receptet trots allt bli väldigt bra iaf. för dem som smakat. Tro't eller ej.
Men återkom gärna om och när någon av er eventuellt har bakat hela kakan på två (eller tre) msk Sukrin och meddela om det blev ett optimalt slutresultat. Både vg. konsistens och volymmässigt (dvs. om den får någon nämnvärd höjd och går att skära i bitar som fungerar att hålla i handen som en vanlig sockerkaksbit) samt om smaken upplevs som tillräckligt söt. Är det så då vet jag åtminstone såpass som att mina smakpreferenser förmodligen är oförenliga med er andras. För jag vill ha det sötare än så, iaf. de gånger som det är ämnat att smaka sockerkaka ;-)
Svgott nu allesammans! /K.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad ar strosot for nagot? Jag anvander erythritol (sukrin) och Diabetisweet men vet inte vad det andra ar for nagot.
Stevia ska du inte anvanda ensamt nar du bakar … det ar sa valdigt koncentrerat och dessutom ger det ingen volym alls … och risken for en litet bitter lakritssmak ar stor om du ar kansliga smaklokar.
Du kan ta en knivsudd av det basta Steviapulvret (saljs i sma kvantiteter i medicinburksstorlek) tillsammans med sukrin; en del tycker att det tar bort bismaken pa sukrinet.
Gun, strösöt är antingen av märket "Canderel" eller "Hermesetas"-strösöt. Vet inte om det finns andra märken än dessa i svensk handel. Jag använder Hermesetas fö. tillsammans med Sukrin och det är en bra kombo för mig och mina "lökar" 
Vad "Diabetisweet" är för något känner jag inte till. men kan det möjligen vara något liknande fast i Amerkansk tappning!?
MVH/K.
#18 Vad ska du "lol:a" över? du baserade något på att du räknade/mätte etc. helt fel och fick en skillnad på ungefär det dubbla till att bli "nästan samma". Vilket naturligtvis är en rejäl smakskillnad. Men hela vitsen som hon försökte få fram innan du räknade fel var just kombinationen av sukrin och stevia, stevia är rejält koncentrerat sött så går naturligtvis inte att jämföra med bara mängden sukrin och med den extra tillsatsen stevia.
Har du bakat mycket med Sukrin?
Upplever du då att det är en dramatisk skillnad i sötsmak mellan 2-3 msk och 4-5 msk (cirkus 3/4 dl) sett till en mängd anpassat till en hel kakform?
Det var själva grejen i detta. Du har alldeles rätt i dina matematiska uträkningar, men dessa spelar ingen avgörande roll för smakens skull. Inte i en hel kaka. Det blir relativt osött i vilket fall. Stevians vara, eller inte vara, hade inget med DEN jämförelsen att göra.
"stevia är rejält koncentrerat sött så går naturligtvis inte att jämföra med bara mängden sukrin och med den extra tillsatsen stevia."
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men jag använde annat sötningsmedel (istf. Stevia) som komplement till Sukrinet och det blev ändå inte för sött. Mycket möjligt så ersätter den där fjärdedelns krm Stevia det mesta i sötsmaksväg, jag har som sagt ingen aning. Men man tappar å andra sidan all volym (sånär som på ngn, enstaka msk sukrin) som skulle kommit från "sockerdelen". Det blir bara ägg, lite kokosnötmjöl/kryddor och smöret kvar (plus lite youghurt i mitt recept). Och då blir det en rätt platt kaka.
PS: Sukrinets viktigaste "tekniska" egenskap när man bakar "sötbröd" är (enligt min uppfattning) inte sötsmaken. Den får man enkelt och dessutom godare mha. andra sötningsmedel. Det viktigaste för slutresultatet är den volym som Sukrinet tillför till smeten/degen.
men kricko, om det blir "osött" beror på säkert på att man gräddar det i för hög värme, nu är det tredje gången jag påpekar det! Sen tror jag en halv dl sukrin blir för lite men ca en dl skulle jag kanske ta till din kaka.
Sen kan faktiskt en liten överdosering på nån matsked eller så ha en förödande konsekvens, det kan lätt bli på tok för äckelsött. Men i detta fall tror jag ca en dl skulle krävas. Men följer man ett recept där det står knappt en halv och tar närmare en så kan det mycket väl bli så.
Speciellt med sukrin alltså,. (och Stevia givetvis)
Godmorgon allesammans! Det blev en lång sovmorgon för mig idag, men det var skönt 
Penny, det var ju just en deciliter Sukrin jag använde. Även om jag kompletterade Sukrinet med strösöt istf. Stevia. Så den som eventuellt har lust att prova baka den här kakan efter mitt receptet väljer själv. Eller avstår helt.
Jag känner att det får räcka så här. Om tycke och smak bör man inte diskutera. Receptet står kvar för den som eventuellt vill prova. Den som vill baka efter något annat recept, eller improvisera med detta gör ju förstås det. Kakan är fortfarande, på tredje dagen, lika saftig och fin att skära i hållbara bitar. Men den smakar förstås fortfarande så otroligt likt en traditionell sockerkaka och den som tycker (eller misstänker) att det är äckelsött eller osmakligt på annat sätt bör nog avstå detta recept.
Ha en fortsatt härlig sensommar till Er alla, önskar Kricko som nu ska gå ut och se om det finns kvar några eftersläntarhallon kvar att förgylla fredagsmiddagens avslutning med.
Allt gott!/K.
jo det var dumt att skriva det i samma mening, det var ju marianne som menade att 3 matskedar var tillräckligt, jag personligen skulle välja den mängd du skrev, men att dessutom ta en dl sötningsmedel plus flytande skulle bli alldeles för sött för mig, men då har du andra sidan troligen "förstört" sötman från sukrinet genom för hög temperatur.
Har för mig att det står på någon sida där de säljer sukrin att sötman försvinner vid högre temp än 180 grader.
"men då har du andra sidan troligen "förstört" sötman från sukrinet genom för hög temperatur."
Ja Penny, du har (och har hela tiden haft) alldeles rätt om ugnstemperaturens inverkan på graden av kvarvarande sötma. Men jag som alltid gräddar bakverk på minst 175 grader (hittills iaf. ska försöka lära om
) förstör naturligtvis på samma sätt mycket av sötman från strösötets sockralkoholer, när även de ångar bort i ugnen.
Just därför (samt för smet/kakvolymens skull) och med den vetskapen i bakhuvudet så är mängderna på den nivå som de är i mitt recept! Helt enkelt för att det ska bli kvar tillräcklig mycket sötma för att det jag bakar ska smaka "vanlig/riktig" sockerkaka eller what ever jag nu försöker baka. Inte halvsött eller osött substitut. Min ambition är alltid att det ska smaka så likt traditionell bakning/matlagning som möjligt är.
Det är ingen lätt ambition. Att baka med alternativa produkter kräver ju att man tar många fler och ffa. helt andra aspekter i beaktande än när man bakar som man en gång lärde sig. Det går oftast inte att med ett bibehållet bra slutresultat tro att man "ostraffat" kan förändra en enda parameter isolerat. Det är det knepigaste med att baka på det här sättet tycker jag.
Ha'de bra nu, Penny! /K.
Ja då verkar det som jag behöver förtydliga, jag skrev inte för att rätta någon utan för att endast ge tips till dem som inte kan använda sukrinet i 1 dl mängd.
Jag skulle alltså bara tipsa om att 2-3 msk sukrin och 1/4 krm stevia har jag upptäckt fungerar utmärkt för att få rätt sötma för många, även "sötnosar".
och till din fråga kricko1 i #13
så upplever vi det som att en bra kvalitet av stevia (ej för hög sötma, max 250 gg sötare än socker) smakar som "socker" OM man inte doserar för mkt, det är där krm kommer in och MAX 1/2 krm som mest i en kaka sammanlagt. Och 3 msk sukrin sammanlagt i en kaka.
När man doserar stevian pyttelite och sukrinet lite alltså i dessa mängder jag nämner så får man en sötma som många uppskattar och INGA bismaker eller biverkningar.
jag har skrivit lite om stevia och erythritol på bloggen.
vill också säga att jag bakar så gott soom alltid i 175 grader och det funkar bra.
Jo, med sukrin kan det göra just en oerhörd skillnad med en matsked hit eller dit i slutresultatet även i en hel kaka, tyvärr skulle jag säga för min del för jag tycker sukrin är knepigt att just baka kakor med då det lätt blir en riktigt otrevligt "ettersöt" eftersmak utan att bakverket egentligen är så sött. (t ex man kan söta en smet så att den smakar "lagom" och sen efter sin tur i ugnen är den knappt ätbar pga av en isande "ettersöt" bismak. Haft det hända ett antal gånger, drar man ner bara någon matsked slipper man ofta det (fast då kanske det blir just inte tillräckligt sött om man vill ha det just det - och det är där stevian kommer in i bilden).
Har inte själv använt stevia, inte blivit av att jag skaffat det helt enkelt. Men du kan jämföra t ex med en sukett eller liknande hur mycket de sötar jämfört med sin lilla volym (bör ligga där omkring då deras själva sötande substans ligger i liknande koncentrationer som stevia). Så den lilla extra tillsatsen kan rimligen göra en rejäl skillnad på totala sötman så man "kommer undan" med mycket mindre sukrin och därmed slipper en del av bismaken från den. De två olika bismakerna ska tydligen också neutralisera varandra en del dessutom.
Apråpå om sockeralkoholer och "strösöt" av de varianterna man hittar i affärerna så innehåller inte "strösöt" några sockeralkoholer utan rena kemiska sötningsmedel som blandats med bulkmedel (oftast supersnabba kolhydraten maltodextrin tyvärr). Så då det är inte är alls samma slags sötningsmedel kan man nog inte förutsätta att de reagerar samma på värme som t ex sukrin. Brukar stå på tillverkarnas hemsidor tror jag hur väl(eller snarare inte väl) de tål värme i både temperatur och gräddningstid.
Men man får ju alltid prova sig fram till vad man själv föredrar, men jag tror man ska akta sig att tro att vad som ser ut som en väldigt liten dosförändring inte gör någon större skillnad alls. Kan vara väldigt små mängder som "hjälper" respektive "stjälper" det hela, betydligt mer doseringskänsligt än det är att baka med socker tycker jag.
Just ungsbakade mjuka kakor tycker jag tyvärr oftast blir bismak oavsett sötningsmdel om man försöker "söta upp" dem för mycket. Själv föredrar jag oftast lite mindre sött för att slippa bismakerna och löser det med tillbehören. Har dock inte provat just den kombinationen av sukrin och stevia, får göra det någon gång när jag haft tid att skaffa stevia. Strösötningsmdelen från "vanliga" affären typ canderel och hermesetas tycker jag snarare ofta ger en bitter bismak jag inte heller gillar efter längre tider i ugnen. Så för mig blir det då hellre sukrin vilket har mindre blodsockrepåverkan i och med man slipper maltodextrinet då båda ger bismak.
#29 där satte du "huvudet på spiken" i ditt första stycke. 
För egen del kan man dra ner på sötningen mkt, men om man har gäster som är "sötnosar" behöver man söta upp, därför är stevia och erythritol bästa kombon.
#29 Fiana!
Det skulle vara både intressant och lärorikt att få ta del av det recept på "sockerkaka"/"mjuk kaka" som du själv provat dig fram till eller för den delen ngn. annans recept. Det där du hittat den optimala mängden Sukrin enbart, eller i kombinationen med annat sötningsmedel!
Det skule vara kul om du kunde posta ditt bästa recept i den här tråden, då hittar jag det direkt. Jag ska då omgående och mycket gärna provbaka ditt recept och därefter, dvs. när jag vet hur det smakar, återkomma med mina synpunkter på smak, sötma och proportioner. Samt helhetsresultatet i övrigt som exv. volym och konsistens.
Det är alltid roligt och spännande att få tillfälle att lära sig något nytt och kanske bättre. Hur skulle annars någon utveckling värd namnet kunna ske 
PS: Har du redan ett sådant recept publicerat här någonstans på sajten så vore jag tacksam om du bara kunde lägga in en länk i den här tråden. Jag har aldrig riktigt fått den där rackarns sökfunktionen att fungera på ett tillfredställande sätt ;-)
#31 Tyvärr, är ruskigt dålig på att skriva ner och spara recept. Kan inte heller påstå jag fått till det "optimalt" generellt. Alltid blivit någon "trade off", väljer oftast själv hellre just att undersöta kakan och kanske smaksätta t ex grädden som är på eller till lite extra istället. Eller om det blivit just för ettersött av sukrin bismak dämpa det med rejält med naturell vispgrädde. Ska som sagt försöka mig på att prova sukrin+stevia kombon någon gång när jag skaffat stevia.
Ngupa här ovan har ju mycket sådana recept både här och på sin blogg. Hennes kokoskaka är en riktigt god mjuk kaka, dock kanska "flottig" och tung jämfört med en vanlig sockerkaka. Den är riktigt kanon som tårta dock (med sockerfri jordgubbssylt, rejält med grädde smaksatt med blåbär och så blåbär på toppen).

Gjorde en sockerkaka med mandelmjöl och pofiber en gång som blev ganska ok. Kommer inte ihåg receptet just nu…. men det var väl ägg, sukrin, smör kanhända grädde…samt då mandelmjöl och pofiber…
finns en morotskaka med philly-glasyr nånstans bland rexepten,leta djupt ner eller sök.
#32 Okej, Fiana! Det var ju otur att du varken hade skrivit ner eller sparat ett enda av dina egenhändigt konstruerade/bakade recept.
Nästa gång som du bakar en sockerkaka/mjuk kaka med Sukrin (eller ev. i kombo med annat sötningsmedel) och eventuellt blir nöjd med ditt resultat så återkom gärna med receptet här i tråden. Då ska jag med glädje både provbaka ditt recept och smaka på kakan. Sedan är första förutsättningen avklarad för att jag ska ha en reell möjlighet att komma med konstruktiva synpunkter på smak och konsistens 

Nej, Diabetisweet har inget med Hermesetas att gora … jag satte in en innehallsforteckning fran ett paket forut men har glomt bort i vilken trad … Diabetisweet fungerar som socker bade i sotma och volym och gulorna blir luftiga och fina nar man vispar upp dem med Diabetisweet. Magen kan ta en hit om man ar kanslig for det ar baserat pa sockeralkohol …
om kokoskakan är flottig ( för fet om nu något kan bli det i denna sfär
)
Så misnka smöret med ca 50 g. 
mina kakor har utveckalts väldigt mkt från dessa mina första ganska lyckade experiment som ligger här på KiF.
Den som köper en ev framtida bakbok lär märka det 
#36 Hej Gun!
Tack så mycket för ditt svar. Det är den här högintressanta produkten vi talar om, eller hur!?
http://www.low-carb.com/disusuforbaa.html
Det där medlet låter ju väldigt nära optimalt för mina öron. Fast det låter ju i ärlighetens namn Sukrin också, i all sin egen reklam vill säga.
Tycker du att detta "Diabeti Sweet" smakar och beter sig så likt vanligt socker som de gör gällande i produktinfon/reklamen? Varför väljer du isf. att använda även Sukrin? Passar de vid olika tillfällen/rätter, eller vad är det som gör att du tycker dig behöva bägge sorter?
Tack och VH! /Kricko.
PS: Är det någon som vet om det här finns att köpa i Sverige, eller om det finns något synonympreparat på den svenska/nordiska marknaden? Om inte, vad skulle det isf. kunna bero på?

Jag tycker om DiabetiSweet for att det ger volym.
I de flesta fall anvander jag Sukrin (Erythritol har) eftersom jag inte har na't emot smaken och inte ar kanslig for det 'kalla' som manga klagar pa. Dessutom anvander jag blanding Sukring/kryddmatt Stevia pulver just in case … Denna blandning finns ocksa i affarerna nu (Truvia ar namnet) om man inte vill gora den sjalv.
However … bade DiabetiSweet och Truvia ar dyrare an Sukrin … en av huvudorsakerna till att jag anvander Sukrin mer ofta … jag har ocksa Splenda, bade pulver och flytande; Splenda ar fortfarande det billigaste sotningsmedlet i affarerna men sa ar ju Splendapulver inte lika 'rent' som de andra …
Flytande Splenda ar daremot helt rent men saljs inte under namnet Splenda i Staterna eftersom det av nagon anledning inte far saljas till privatpersoner, bara till matvarufabrikanter.
Det finns en lowcarber i Australien som saljer flytande akta Splenda (tillats forsaljning dar) till medlemmar pa en lowcarblista i Staterna … inte under Splendanamnet forstas, det skulle ju bli olagligt. Jag bryr mig inte om att kopa fran henne eftersom jag har hittat ett bra ersatzmarke som heter FiberFit … inte riktigt lika koncentrerat som flytande Splenda, men sott tillrackligt for mig som inte ar sockerratta