Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 16390 ggr
[Sias]
15

Råd om bröd till diabetiker?

En dam i 80-årsåldern fick nyligen av sin läkare beskedet; "Sockret lite högt, snudd på diabetes" - och att om hon ville kunde han skriva ut medicin, men OK att avvakta till nästa besök. Vilket hon valde att göra.

Hon är väldigt förtjust i att baka och äta kaffebröd. Men när hon nu fick det här beskedet vill hon sluta med sött kaffebröd och t ex på pensionärsträffar och liknande ta en smörgås istället, som är vad som serveras diabetiker på dessa träffar (tyvärr verkar det oftast vara frallamackor)

Jag har vid tiillfälle berättat att jag håller mig till en speciell kost - LCHF - mycket p g a att jag är sockerkänslig och att jag därför tar med mig eget till träffar med fika.  Nu kom hon att tänka på det och undrade vad hon skulle kunna ta med sig, istället för att äta det söta kaffebrödet,  Jag föreslog ostrullar med smör och skinka. Men det kunde hon inte tänka sig och undrade; -Jag kanske kan ta några osötade smörgåsrån? -Neej! tyckte jag - och försökte förklara att bara för att de inte är SOCKRADE påverkar de ändå blodsockret negativt,

-"Men - VAD ska jag då kunna äta till kaffet?  Finns det inte NÅGOT matbröd som inte höjer sockret?"

För hennes frågor vidare och hoppas få många svar, tips & råd!  Och RECEPT på lämpligt matbröd - och gärna recept på lämpligt kaffebröd, om det finns!

TACK PÅ FÖRHAND!

raphanus
0

Det kanske inte faller i god jord, men du kan ju även försöka rekommendera henne ett helt brödlöst alternativ. Din bekant ligger ju på gränsen till diabetes och verkar medveten om att hon både borde och kan göra något för att mildra effekten av det, alltså att hon hur hon än gör måste göra vissa saker annorlunda än tidigare. Hon kan ju fortfarande unna sig många pålägg (alltså utan "underlägg") utan vidare problem.

Just tanken på att avstå bröd verkar utgöra det största hindret för människor att vilja anamma LCHF. Det är så djupt rotat i många av oss att bröd är en så oumbärlig del i födan för oss människor. När jag satte eget bo 2006, innan jag gick över till LCHF, var två av de första sakerna jag köpte ett brödskrin och en brödrost, för jag tänkte att det måste man ju bara ha i ett hem. Båda sakerna står oanvända sedan länge.

MissInAction
1

Jag är lite på språng just för tillfället men det som slår mig främst om hon verkligen vill baka, är att kika in på den här sidan, där finns mycket recept och tips! Där finns också länkar till andra sidor med recept Glad

Marianns LCHF mat & bak

Du kanske kan skriva ut lite grejer till henne, eller låna ut någon bok om du har. Så att hon får förståelse för att alla kolhydrater och inte bara rent socker påverkar blodsockret. Och om hon inte har något sockerberoende så är det väl jättebra att hon får veta att hon kan baka LCHF-vänligt och jättegott också! Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MimLan
0

Är man van vid både gott bröd och kaffebröd, är det läge att fundera på att välja sina tillfällen. Tar hon bort de stora källorna och byltar på med pålägget när hon väl äter bröd, så tror jag att det går bra.

Det finns tyvärr inget LCHF-aktigt som kan ersätta gott bröd. Efterrätter går det dock att välja en annan typ där fokus inte är på mjöl och massor med socker.

Shawy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Speciellt för en dam på 80 år så tror jag det är fruktansvärt svårt att bryta en sån inrotad vana som "fika". Jag tror inte på att bryta tvärt för den damen utan ta det lite pö om pö.

Finn Crisp med mycket riktigt smör och pålägg. Om det inte går så tycker jag hon ska välja ett bröd med så lite socker som möjligt och ta en halv skiva och använda mycket äkta smör och ost. När man får riktigt fett pålägg så blir hon ju garanterad nöjd på mindre bröd också.

Sen kan hon ju gå vidare med att plocka bort mjöl i mat och använda grädde och kanske nöja sig med en liten potatis i så fall etc.

Annika Dahlqvist har skrivit om mat till äldre här

Ians
0

#4 …en bra länk!

Skriv ut den och ge till damen…Sias…

Kanske landar det inte idag men ´med lite eftertanke så kanske….

[Sias]
0

TACK för svar!

#1 Helt brödlöst alternativ tror jag inte är något alternativ - inte minst med tanke på hur mycket fikastunderna med gott hembakat kaffebröd - tillsammans i goda vänners lag - betyder för henne, kenske lite speciellt för att hon ofta står för kaffebrödet, bakar. Att på alla dessa träffar totalt ändra vanorna - vara helt annorlunda än alla de andra - det tror jag blir för svårt. 

#2 Tack för tipset om Marianns sida. Där finns många bra recept. Tror jag ska överraska med en "Sockervänlig" Receptbok.  Fast jag blev lite fundersam till

"Och om hon inte har något sockerberoende så är det väl jättebra att hon får veta att hon kan baka LCHF-vänligt och jättegott också!" 

Varför skulle den som är diabetiker kunna baka - äta - detta och inte den som är sockerberoende ?

Jag skulle gärna vilja veta vilka av LCHF-bröd-bak-ingredienserna som är OK = INTE påverkar blodsockret negativt. Om t ex detta är OK. Pofiber, husk, kokos, kokosmjöl, mandel, nötter, sukrin, etc ? Och vad av detta som den som är sockerberoende bör - SKA - undvika. Någon skillnad ?

#3 Jag tror att det bara finns ett alternativ och det är att lära sig avstå från s k vanligt bröd, sånt som påverkar blodsockret negativ - inte försöka med några halvdåliga genvägar  - som t ex byta ut det söta kaffebrödet till frallamacka, som så ofta görs till diabetiker på pensionärsträffar. Lära sig hitta det bästa tänkbara alternativet, lära sig avstå allt från säd, sånt som får sockret att skjuta i höjden.

"Det finns tyvärr inget LCHF-aktigt som kan ersätta gott bröd". Jo, det tror jag att det gör - gäller bara att hitta sin favorit. Undan för undan kommer det allt fler och bättre ingredienser till gott bröd, som t ex kokosmjöl (har inte provat men påstås ge mycket gott bröd, som inte smakar kokos)

MimLan
0

#6 Hm. Okej. Men tänk på att vad du tror är inte det som är allmänrådande eller det som passar bäst för den aktuella damen.

Det kan mycket väl räcka så långt som det behövs att justera på fördelningen i måltiderna och välja tillfällena när man äter bröd för att det skall vara alldeles finemang för henne. Det är inte svart eller vitt för de flesta. Och behöver definitvt inte vara det.

Det är en rejäl skillnad att äta bröd med pyttelite smör och att bre rejält med smör  på en halv bit och ta några feta ostskivor på det.

[Sias]
0

#4, #5  Ja, det var en bra länk. Ska skriva ut den och skicka.

#7 "…. tänk på att vad du tror är inte det som är allmänrådande eller vad som passar bäst för den aktuella damen". Jag önskar bara så innerligt att det verkligen vore allmänrådande  att människor som får beskedet av läkare att de är på gränsen till diabetes, får order om - ORDINERAS - att sluta äta sånt med mycke kolhydrater, stärkelserikt, sluta äta vanligt bröd, pasta, ris, potatis. Och besked om VAD det ska ersättas med. SÅ KOLHYDRATSNÅLT SOM MÖJLIGT! En förteckning över sådant! Istället för att bara erbjuda mediciner! 

"….välja tillfällena när man äter bröd för att det skall vara alldeles finemang för henne"  Ja, om det var enstaka gånger det gällde så vore det enkelt  (då hade jag inte tagit upp frågan här) - men för den här damen är det fikastunder i stort sett varje dag och ofta flera gånger om dan, med vetebröd, flera sorters småkakor, mjuka kakor - eller smörgås av mjukt bröd.

Hoppas få fler tips & råd om bröd lämpligt för diabetiker, kaffebröd & matbröd.

MissInAction
0

Jo sockerberoende kanske kan baka och äta allt gott LCHF-vänligt. Men jag tror att det är väldigt få av oss som kan göra det utan att det triggar igång begäret och så är man tillbaka i eländet igen. Och gäller det en beroende så är det svårt att säga vad som är okej och inte, det är väldigt individuellt vad man triggar på, alltifrån tomater till olika nötter och sötningsmedel. Så man får prova sig fram!
Men det kanske är så i den här damens fall, att hon "bara" är oerhört van vid och förtjust i att fika och att hon inte har beroendet Glad Och då är det väl inga som helst problem att baka Glad

En diabetiker behöver ju inte vara beroende och kan alltså "tåla" sånt som inte en beroende tål. 
Blev det något klarare vad jag menade? Oskyldig

Kluring om Ryssland

Cowboy
0

Själv tar jag gärna "Finn Crisp" med ordentligt med ost på. Att dra ned på fikabröd är ju ett steg i rätt riktning, det behöver ju inte vara så strikt LCHF för att det ska vara en förbättring. Även att ersätta kaffebrödet med en bit knäckebröd med smör är bra.

Tisdag
0

Mjukt bröd från carbzone (Nystart) skulle hon kunna äta. Färre kolhydrater än finncrisp, finns ljust och mörkt, ser ut som riktigt bröd och är gott. Tyvärr finns produkten inte i hela Sverige så det är bäst att fråga på sin affär.

Henkez
0

Om man jämför t.ex bakelser, godis eller glass med bröd, är de egentligen onyttigare och höjer blodsockret mer, t.ex hårt bröd som folk tror är så hälsosamt innehåller mer kolhydrater än glass och munkar. Jag tycker bröd bara är torrt och smaklöst och skulle mycket hellre äta bakelser eller glass till frukost istället för bröd om jag var tvungen att välja, de smakar iallafall gott och man blir säkert mer mätt på de också.

Knaster
0

Vore inte sesambröd ett väldigt gott och bra alternativ?
Själv så tyckte jag att det blev lite för "tuggigt" med bara hela sesamfrön så jag mixade en dl sesamfrön till mjöl och ersatte dessutom en halv dl med krossat linfrö, men det är ju en smaksak. 

Ingredienser:
1 msk fiberhusk
2 dl skalade sesamfrön
1 tsk bakpulver
2 dl riven ost
3 ägg

Gör så här
Blanda alla torra ingredienser plus ost. Tillsätt äggen och rör ihop till en jämn massa. Häll massan på en bakpappersklädd plåt. Bred ut massan ganska tunt.
Grädda i 225 grader i 8 min.
Låt svalna och skär i lagom stora bitar.

[Sias]
0

#9 TACK! för bra förklaring.

#12 Att hårt bröd, ja till och med ljusa frallamackor är bättre än kaffebröd, den uppfattningen tycks många ha.

Jag tror att det bästa - när det gäller val av bröd - för den som fått diagnos "högt blodsocker" -  är att sträva efter MAX 5 gram kolhydrater per 100 gram, och att utesluta allt som innehåller något från säd, stärkelserikt. Då faller både Fin crips, flatbröd och Wasa-bröd bort.

När det gäller den här damen är min uppfattning att det skulle vara jätteroligt för henna att kunna fortsätta baka, kunna baka gott hälsosamt fika- och matbröd - bröd som inte får blodsockret att skjuta i höjden. Veta att det ÄR hälsosamt! ("Köpebröd är inget för mig", brukar hon säga).

Jag har bakat en sorts brödkusar (en variant av Pennylines Brödbullar, utan ost) - men det var rätt länge sen, för efter dryga 3 år med LCHF hade jag  inte längre något brödbehov. Ingredienserna är; Pofiber, Husk, ägg, vatten (eller vatten/vispgrädde), smör, bakpulver. Kan det brödet vara ett bra alternativ?

Tar gärna emot recept! Både på kaffebröd och matbröd!

MissInAction
0

De här är ju rätt goda kanske :D Har för mig att tanter brukar gilla mjuka pepparkakor? Oskyldig
Mjuk pepparkakspones

Kluring om Ryssland

hardy
0

jamen… ? pones då??!!

Tzatze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skorpor kan man smyga ner i handväskan och ha med på kafferepet. Dessa är utan ägg och annat som kan bli dåligt i rumsvärme. De ser dessutom väldigt nyttiga och goda ut så hon kanske inte får ha dem ifred.

Beate
0

Kokostoppar och Nöttoppar är ju klassiska kakor som hon säkert bakat tidigare. Kan ju halvera sockermängden i receptet (brukar jag göra) eller ersätta med stevia eller nåt.

lelli
0

dessa frökex har jag fått ge ut receptet till x antal personer himla gott.

Frökex

Ingredienser:
2 dl linfrön
1,5 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor, rostade
Salt

Gör så här
Häll alla frön i en bunke, täck med vatten och låt stå i kylen i minst sex timmar. Förslagvis över natten, eller över dagen. Fröna suger åt sig vätskan och linfröna bidrar till att det blir "kletigt".

Bred ut smeten på bakplåtspapper i en ugnsform, försök få det så jämnt som möjligt. Strö över salt efter behag.

Grädda i 125°c i en timme med stängd ugnslucka.
Sänk därefter värmen till 100°c och grädda ytterligare en timme och öppna ugnsluckan lite då och då (ungefär varje kvart) för att släppa ut fukten.

Stäng av ugnen, låt plåten stå kvar i ugnen och ha ugnsluckan öppen lite grann (bara en glipa) och låt stå där tills ugnen svalnat.

Ta ut och bryt i valfria stora bitar.

OBS! Det ska bli krispigt och torrt! Om smeten fortfarande är mjuk efter den andra timmen, låt grädda en liten stund till och känn av med jämna mellanrum.
Det är bra om det mesta av smeten är torr och krispig då man stänger av ugnen.

Ät med smör/Bregott och ost!

lelli
0

har ett brödrecept oxå, mycket gott bör dock förvaras i kyl.

bröd lchf utan mjöl

mycket gott och med riktig brödkänsla:)

200 g linfrö
50 g sesamfrö (jag tog skalade)
50 g hasselnötter
50 g mandel
50 g krustakli
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

mixa allt till mjöl
tänk på att ta lite i taget annars kan det vara svårt att mixa.

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. jag tog även lite solrosfrön som jag strödde uppe på brödet. Gräddade mitt i ugnen i 70-80 min i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt svalna. Skär tunna skivor och njut:)

1 skiva = ca 1,1g kolhydrater

[Marja-Liisa]
1

Jag bakar ngn gång mandelbröd, lätt

2 ägg

2 dl mandelmjöl

2 dl riven ost

lite bakpulver

blanda, skeda 6 "bullar" på bakplåt, grädda i 225 grader tills bullarna är ljusbruna, ca 10 minuter. Jag kan blanda tex torkade nässlor eller dyl. i degen.

[Sias]
0

TACK för alla recept! Glad

Seglarina
0

En annan tråd som jag hittade tidigare i kväll

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713f43b9cb462221055f4d-brodbullar

Vet inte om länken funkar men rubriken är: Brödbullar

Verkar jättegoda

Tzatze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mera knäcke…