Low carb ute i USA?
Enligt den "förträffliga" boken Bantningsbluffen (som jag recenserat i en egen länk) så är low-carb ute i USA. Undrar vad de äter istället och om påståendet stämmer?
LCHF kanske. 
Sysftet kanske är att vända trenden.
Det har blivit för många low-carbare. Kanske är de rädda för att vi blir flera, bäst att vända på treden… Bara en tanke….

Jag tycker att Sverige i alla fall går åt low carbhållet. I alla tidningar och bantningstips så står det att man ska vakta på kollisarna men man förordar fortfrande massor av grönsaker och frukt…fattar inte hur det ska funka då?
Vi kommer väl lite efter USA. Hoppas denna sista inte kommer hit… .
Att rekommendera frukt och grönt är ju sund. De vågar inte gå ut och säga att skippa frukten…. . Men LCHF funkar inte med massa frukt.

Nu ska man äta var tredje timme i USA, har jag läst mig till och förmodligen snart i Sverige också eftersom en svensk dietist skrivit en bok i ämnet (se Aftonbladet eller Expressens på nätet) . Dessutom ska man vara försiktig med socker. Så ska man vara trendriktig ska man undvika att äta socker var tredje timme.
Jamen - hon i Aftonbladet, menar hon allvar eller?? "Jag VET att den här metoden funkar" - för vem då?? Inte för kolhydratkänsliga/insulinresistenta - och hur många överviktiga finns det som INTE har en obalanserad insulinnivå i kroppen?? Kanske funkar för att plocka av 2 semesterkilon från en annars smal kropp, men inte för att beta av 20-40 kilo som suttit på plats i 20-40 år… *muttrar*
Äta var tredje timme ska man väl redan? Man rekommenderar ju 3 mål och minst 2 mellanmål och då blir det ju ungefär så eller t.o.m oftare.

Det är väl inte lo-carb så mycket som Atkins. Atkins vart ju störttrendigt ett tag och då kom det ju ut massor med produkter som lo-carb bröd, pasta, godis, bakmixer och energybars. Problemet var ju att de smakar gammal dojja och jag för en fick sockersug av allt det där och lade av Atkins ganska kvickt. Det var det nog vad de flesta andra gjorde också. Trodde jag inte klarade av lo-carb heller.
Att helt ge upp saker som bröd ris och potatis är ju ganska radikala ideer för de flesta och när substituten inte hjälper utan stjälper så gav många upp.
Det här är annorluda, man äter ju naturliga födoämnen kött, smör och lite grönsaker. Dessa kan ju inte marknadsföras på samma sätt. Jag går glatt förbi 90 procent av varorna i affären och sånt vill ju inte matproducenterna att folk ska hålla på med….
Det är inte bara människorna som ordineras massor med fibrer och kolisar. Var på en "hunföredragskväll"! Det handlade mycket om överviktiga hundar och om foder till dem. Tänk om alla vovvar skulle få riktiga märgben och äta kött från början när de ska växa upp. Att deras mamma/tik visar dem hur man äter. Visserligen sägs fodret vara bra som rekommenderades… men…inget LCHF precis, det varnades för fett och att hundarna kunde få ledbesvär och skulle i så fall äta glukosamin osv.
Hur långt har det egentligen gått! Jag tänkte på att varför har man inte föreläsningar för oss människor i denna omfattningen och hur man uppfostrar sina barn och vad man ger dem att äta på en gratis helkväll. Nej men med hundar går det bra. Jag älskar hundar, men tyckte att det bästa av kvällen var när Barbro Börjesson pratade och agerade framför oss hur man uppfostrar hundar. Väldigt roligt och bra.

Jaa… Att fett i maten = fett på kroppen är en föreställning som verkligen är cementerad i folks medvetande. Och gäller det för människor måste det ju även gälla för alla andra djurarter också.
Jag blir så trött.
Vad har hänt med gammaldags bondvett?!
För övrigt måste jag hålla med dig Bookie, att äta "ersättningsprodukter" som är mer eller mindre (ofta mer) konstgjorda gör ingen glad. Det smakar inte som vanligt och håller dessutom suget vid liv. Man måste förändra sina vanor från grunden helt enkelt!