Är råris bättre än vitt ris?
Hej,
jag har en fråga från en vän som inte verkar redo att gå över till LCHF (än), och det är om det är någon poäng i att äta råris snarare än vitt ris? Om man ändå måste äta ris?
Jag tror han tog upp det eftersom jag skrev ett litet blogginlägg där jag hånade "fullkornschips". :)
Jag rådde honom att känna efter vad han tyckte funkade bäst men att råris nog var lite bättre, men, hur är det? Själv känner jag ju så t.ex. just med chips att om jag ändå ska vara så dålig mot mig själv att jag äter chips så ska de åtminstone vara goda, alltså ingen poäng att äta "lightchips" eller liknande.
Gäller samma råd för ris, alltså att ris är såpass dåligt oavsett form så man kan lika gärna äta den man gillar mest? Eller är råris något bättre/mindre dåligt än vitt ris?
Jag vet inte men svarar utifrån vad jag själv mått bäst av.
Så fort jag gick över till en generellt mer fiberrik kost blev min redan sjuka tarm sämre. Om man är frisk, kanske det inte spelar roll, men man vet å andra sidan inte var tidsgränsen är för att man skall bli sjuk.
Jag röstar för det som har minst fibrer och det måste bli vitt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tja, jag äter inget ris, inga sädesslag alls. Om jag skulle fuska tror jag inte det spelar nån roll vad jag fuskar med. Jag skulle få ont i magen vilket som.
Råris innehåller långsamma kolhydrater medan vitt ris är snabba kolhydrater. Blir lite mer som GI metoden. Om man nu måste äta kolhydrater så är det nog bättre med råris för blodsockret skull.

Blodsockermässigt är råris bättre.
Men fibrerna i råris kan irritera tarmen och skaldelarna innehåller med säkerhet antinutrienter (liksom skaldelarna på andra frön), båda sakerna stör näringsupptaget och kan vara en orsak till många autoimmuna sjukdomar.
Pest eller kolera!
Jag tror också mer på råris här, för jag har testat och även om jag inte äter det nu så triggade råris mindre för min del
Min mage tål inte råriset, för mycket skal.
Men råris kan man väl blötlägga något dygn (eller hur lång tid som behövs?)? Och på så sätt neutralisera antinutrienterna? *funderar*
Jag trodde att råris var bättre, men efter att ha kolhydratsflippat pådet, så säger jag bestämt att så är inte fallet…
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
libertine: Du ser, nästan lika många åsikter som inlägg…
Det finns nog inga entydiga svar, man får nog i detta som i så mycket annat prova sig fram. Den slutsats jag dragit är ändå att vi som svarat hellre avstår från ris oavsett sort.
Numer pensionär i Nynäshamn
Man kan ju göra så att man minskar portionerna av sånt där, om man nu inte är helt redo att släppa det… Det kan ju vara ett steg på vägen, kanske… Bara en tanke.

Råris är inte bättre än vitt enligt GI-expertis.
MEN man kan göra vitt ris eller skalat ris mer GI genom att blanda det med annan mat. Tex proteiner och fett av god kvalitet. (får dock vara mindre fett om man ska ha kolisarna)
Tror det är viktigast känna sig fram, och minska ner riset oavsätt vad man väljer.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade