Mensvärk - funderingar
Nästan alla jag känner i min ålder eller yngre har mensvärk. En del mycket, en del mindre, en del jättemycket. Alla knaprar ipren. (Nu har min egen mensvärk upphört med lchf).
Jag diskuterade detta med min mamma och hon kände inte igen detta med mensvärk från sin egen ungdom. Hon tror inte det var så vanligt då som det är idag.
Kan det vara så? Mer mensvärk idag och mindre på 50-60-talen?
Min teori är att det har med graden av inflammation i kroppen att göra.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror mer på att idag är vi så rädda för smärta och kan lätt och billigt mildra den med smärtstillande medel
#1 TS låter rimligare med tanke på att så mycket smärta försvinner för de flesta när de går över till att äta LCHF.
Det är lite annorlunda att kunna gå rakryggad med starka muskler, smärtfri och utan att behöva vara hysterisk över att det skall matas var tredje timme..
Jag tror också det, samt att vi har förstört kropparna med den fettfria kosten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag vet inte vad jag ska tänka om ovanstående, det gick åt en hel del magnecyl för min del, jag hade såna hemska smärtor att jag ibland fick gå hem från jobbet för att kunna ligga på golvet och vrida mig i plågor.
Min dotter har samma/liknande problem och har blivit opererad för PCOS.
Jag hade också en behandling för sammanväxta äggledare, så hemskt att det ännu är svårt att berätta, man tryckte igenom kontrastmedel trots hinder på vägen, det var 5 eller 6 personal som höll i den vrålande jag, detta hände på Lunds lasarett 1967.
Kanske hade man inte trott att det skulle vara så smärtsamt eftersom ingen smärtstillande medicin gavs men det finns fog för andra tankar när så stor personalstyrka fanns på plats.
Rikliga blödningar när det väl krampat färdigt ofta 7-8 dagar men de värsta kramperna slutade efter att jag varit gravid med ett fullgånget foster, dock hade jag mensblödningar ända upp till 58 år.
PCOS anses ju vara ärftligt och är nog vanligare än vi tror, dessutom så tror jag att detta också är något som är/har varit underordnat pga det är en typisk kvinnlig sjukdom och ingår under rubriken
"gnäll och svid kärringsjuka", kan bara hoppas att tillräckligt många gör just det; gnäller högt nog så det kan bli en ändring till det bättre för alla.
Tyvärr, i detta sammanhang så är jag för gammal för att kunna påstå att LCHF har betytt någon förbättring, men jag tror på den möjligheten.