Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3144 ggr
[GunillaR]
0

Apropå frukosten

Jag har hittills inte strukit min fullkornsskiva på 30 gram på morgonen. Har mycket svårt att slita mig från denna. För övrigt äter jag LCHF kost, men pga denna lilla skiva så kommer jag ju snabbt upp i 20.

Min son har kört med LCHF en tid och berättar att han äter ägg och filmjölk på morgonen, vilket också min bror gjorde.

Nu till frågan:

Om jag äter 4 dl filmjölk eller 30 gr fullkorn ( 20 k), spelar detta någon roll för fettförbränningen?

(Har precis börjat med att minska kolhydrater med samma menyer som jag körde för fem år sedan då jag gick ner 23 kilo på ett år. Då låg jag ungefär på 30 kolh per dag.)

Fiana
0

Ingetdera alternativ är särskilt bra. Den stora fördelen med filen dock (men 4 dl är verkligen en jätteportion, inget vidare att försöka äta sig mätt på magra mejerier) att du slipper gluten och antinutrienter från fullkornet och sådant som är ett hälsomässigt problem mer i sig. Det kan vara värt ibland att tänka på att fullkorn i sig innebär mer av sådant som inte är så bra för oss, i vissa fall kan det vara bättre med icke-fullkorns val snarare. Det är lite svårt att få in genom ganska mycket mördande reklam om det hela. Om du absolut ska äta bröd så ska du försöka se till att det inte är något vetemjöl i alls och att det inte är någon vanlig jäst utan helt jäst med surdeg så hamnar du lite bättre till - tyvärr är detta inte något du särskilt ofta kan köpa i en "vanlig" affär.

För sin hälsas skull är det bra att titta på var ifrån man får sina kolhydrater, och då brukar det viktigaste att ta bort vara spannmål, och därefter saker som är extra fruktosstinna.

Ur ren "bantningssynvinkel" spelar det kanske inte roll på riktigt samma sätt, då får man mer titta på hur de olika alternativen påverkar en i helhelt som individ, vissa saker "står" man sig bättre på än andra och det kan vara ganska individuellt.

Gör ett litet tankexperiment. Tänk in en äggfrukost istället, mät/väg/tänk ut hur mycket grönsaker du kan få för att komma upp i samma kolhydratsmängd som den där brödskivan som innehåller en massa negativt för din kropp. Tänk tvärt om din dag med brödet och utan alla grönsakerna och fundera på vad du skulle må bättre av att äta utslaget över hela dagen.

Undvik att byta ut mot en mejerifrukost istället. Då får du bara något som är "något" bättre hälsomässigt, men inte hela vägen där samtidigt som du inte får brödet som du tycker om - är det verkligen värt det? Om du inte får något annat extra för de kolhydraterna senare under dagen? Vore det kanske inte "värt" det mer med lite potatis bland grönsakerna istället för den där brödskivan? Finns så mycket du kan "få istället" som är bättre för dig för samma mängd kolhydrater.

Det finns ganska gott om recept på olika "fröbröd" - de är inte det bästa valet - men det är oerhört mycket bättre än fullkornsbröd på spannmål. De är i alla fall glutenfria (om man bara stoppar i frön och inte smyger i spannmål). Prova t ex det istället om du inte alls kan tänka dig äggfrukost.

Qamilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Annika Dahlqvist äter filmjölk till frukost så jag förstår inte varför inte du ska kunna göra det samma. Ha gärna lika mycket grädde som filmjölk i (för att få upp fetthalten) samt att du äter ett ägg före. Vill du kan du göra någon nötmüsli och ha i eller ett par mosade bär för smak.

[Pennylane1]
0

har precis en laddning fröknäcke i ugnen. Har inte gräddat klart det än men har utgått från ett annat recept härinne men ändrat lite.

Så här

Ett mått (lite dryg dl, mindre halvan av tupperwares redningsbägare) av vardera linfrö, sesamfrö och pofiber

en förp. solrosfrön (200 gram) en tredjedels mått husk/malda psylliumskal,   salt och brödkryddor blandades med en halv liter vatten. Lät stå. Bredde/tryckte med våta händer ut på papprad plåt, delade i 20 bitar. Gräddar sen i 150grader med varmluft. Vet ej i nuläget hur länge. Tills det är torrt, ev, stänger jag av värmen och låter det stå med fläkten på efter nån timma. Återkommer när det är klart med rapport. Antar man kan grädda kortare för att få ett mjukare bröd, då kanske man kan ta bakpulver i. Kan säkert gräddas i form också.

Botanisera bland recepten, det finns alternativ var väl vad jag ville säga med detta inlägg egentligen! Flört

[GunillaR]
0

Jag ska faktiskt försöka med ägg och filmjölk. Jag tänker INTE äta 4 dl Flört, det var bara ett litet tankeexperiment från min sida.

Jag måste också vara lite försiktig med min mage, för den gillar inte för mycket fett, har gallstenar som jag förmodligen måste op:a bort. Har också lätt för att få magkatarr, annars hade jag med glädje ätit ägg och bacon till frukost.

Brödet jag äter är fullkorn och surdegsbröd. Jag har upptäckt att jag mår bra av att få dessa kolhydrater på morgonen.

Anledningen till att jag vill sänka kolhydraterna är två - viktminskning och en jämnare blodsockernivå.

Jag tackar också för brödrecept Glad

Men nu ska jag i alla fall testa med ägg/filmjölksfrukost och se hur jag mår av detta.

[Pennylane1]
0

brödet blev gott, inte helt torrt dock, lite segt, stängde av värmen efter 40 min. Sen stog det med bara fläkten på i nån timme. Kanske skulle gräddat en timme istället, men det är fullt ätbart ändå.

kråkan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett litet tips.

Sätt på ugnen igen värm upp till 250 grader, sätt in brödbitarna men stäng värmen så att det torkar på eftervärmen.

[Pennylane1]
0

tack!  Jo jag har gjort skorpor mycket i mitt tidigare liv,(saffransskorpor till julen åhhhh) så jag vet hur man torkar dem! Fast lilltösen tyckte de var godare lite mjuka så jag behöll dem som de var. Jag tycker däremot att de vunnit på att gräddas lite till eller med lite högre värme så de blivit lite mer "rostade" liksom.