40% grädde
En vän till mig sa att 40% grädde är konstgjort framställt o att det således är nyttigare att äta grädde som är 36% (tror jag det var som hon sa tt var den normala fettmängden)
vet nån om detta stämmer? Dels att den 40% skulle vara extra behandlad och dels att detta skulle inverka något på "nyttigheten"?
nej det är fel, 40% är den naturligaste grädden den med 36% har för det mesta karragenan tillsatt för at den ska uppföra sig likadant som riktig grädde!
Karragenan är väl bara tillsatt för hållbarheten? Vanlig grädde håller c:a en vecka och den med karragenan håller c:a 1 månad.
den tillsätts även för att den ska gå att vispa har jag läst iaf
Det finns gott om grädde som har karragenan och som har helt vanlig hållbarhet
http://www.shenet.se/ravaror/karragen.html
Sedärja, trodde bara det var för hållbarheten. Varför i hela friden behöver man det i grädde då? Vanlig grädde eller CF funkar ju finfint. Finns ingen anledning att förtjocka det med alger. 
här framgår att karragenan är förtjocknings och stabiliseringsmedel, varför det sedan kopplas till lång hållbahet vet jag inte, detta är första gången jag hör om det, det är väl snarare någon sorts värmebehandling som gör det?
jo när de späder med vatten för att få en lättare (och billigare att framställa) produkt så behövs det som sagt för att det ska gå att vispa.
Du har nog rätt. Tror jag rört ihop det..
Det är säkert värmebehandlat, har sett sådan mjölk som har hållbarhet på någon månad och det skiljer inget ingrediensmässigt. Kommer dock inte ihåg om det står att den är värmebehandlad på flaskan (36%-grädden..) Kollade arlas hemsida nu och kan inte se något förutom karragenan och 28 dagar hållbarhet.

ÄR dessa karragener farliga på nått vis? Bara nyfiken…
Men då kan jag alltså lungt fortsätta och köpa min 40% och hälsa henne att hon har fel.
läs i länken i # 3
Så här svarar Arla om varför man använder karragenan i sin 36% grädde (med vanlig hållbarhet)
Karragenan är inte förknippat med hållbarhet i sig, men den förekommer i gräddförpackningar med lång hållbarhet, helt enkelt för den blir i princip omöjlig att vispa efter den starka värmebehandlingen utan. Då har producenterna också passat på att sänka fetthalten (smörfett är dyrt och låter man grädden ha mindre blir det mer till att använda till smör och sälja) då de ändå måste tillsätta detta pga värmebehandlingen… de kan alltså "passa på" lite. Speciellt då många konsumenter gått på det hela om att det är bra med mindre fett.
Vem vet din vän kanske har rätt någonstans att fetthalten på grädden från någon viss sorts ko hamnar där (men det beror ju helt på hur man skummar mjölken också!). *MEN* du hittar verkligen inget som är naturligt eller bra med den fetthalten i vanliga affärer, de med lägre fetthalt är de som är rejält manipulerade. Den färska 40% grädden med ca 1 veckas hållbarhet är det bästa naturligaste valet du hittar i en vanlig mataffär.
I England, där vi har varit i sommar, har grädden 47% fetthalt…
ja deras kossor kanske har fetare mjölk?
glömde ju klistra in Arlas svar om karragenan
"Vad kul att du har uppmärksammat vår Arla Köket® vispgrädde 36% ! Karragenan behövs för att motverka gräddsättning, då den fetare gräddråvaran flyter upp till ytan och lämnar tunnare mjölkråvara i botten. Gräddsättningen kan förstöra vispgräddens vispbarhet varpå karragenan är viktigt.
För Arla Ko® Vispgrädde 40% är fetthalten tillräckligt hög för att gräddsättningen inte ska påverka vispbarheten och den är därför fri från karragenan."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det svaret är ju väldigt tillrättalagt, men det var väl väntat. Av livsmedelsindustrin som helhet får man väl ta alla deras svar på våra kritiska förfrågningar med en stor nypa salt.
Det kunde vara lika bra med steriliserat vatten som ½ mängden till ½fet grädde, för faktum är att det går att vispa lättmjölk till hållbart skum, men det tar ju tid förstås.
Vi borde inte behöva att själva upptäcka att industrin gör oss förgiftade/allergiska med sina hemlighetsfulla tillsatser. Även om det deklarerats som innehåll med ett tillsatsnummer så måste man själv ta reda på effekterna, och detta på ämnen som inte har i produkten att göra.
Det var ju fantastiskt, hur förpackas den grädden? Med tanke på Arlas svar så skulle det kanske ligga 53% av något annat under en klump av fett i asken/flaskan/burken.
I burkar liknande creme fraiche och vad jag förstod så var det äkta vara.
Faktiskt 47,5 % för att vara noga.
Karragen är inte på något sätt farligt….Alg börje säljer pulver som man skall koka o ta som en kur för utrensning i kroppen…DET smakar inte gott vill jag lova ….men hi mindre mängder som i grädden smakar det väll inte lika dant…
Här är deras info om karragen….
Rödalgen Carrageen (Chondrus-crispus) består av cirka 80 procent geléartad substans, vilket utvinns genom kokning i vatten. Liksom alla alger tar även carrageen upp alla mineraler, vitaminer och hela skalan av spårämnen ur havet. Carrageen är efter att den tillagats den mest lättsmälta av havets näringsrika alger. Rödalgen carrageen med sina fantastiska egenskaper (som även bekräftats av forskare på senare år), har varit ett viktigt tillskott för oss människor under flera hundra år.
Så egentligen är inte grädde med Carrageen farligt…saken är väll den att man blandar en massa saker i maten som inte naturligt finns där.
Och att man skall vara upp märksam på det och vad det är för något.
Så vill man ha en grädde som håller länge så torde detta inte vara ett problem, rent hälsomässigt…..är väll det svar jag vill tillägga till diskussionen 
ja om man väljer att ta infon för en (uppenbarligen) reklamsite för karragenan (som det heter på svenska) så… läs i länken ovan i # 3 matfusket så ges en annan bild.
Jag tog infon där för att den stämmer med det jag läst ang Karragen innan….
Men vi har ju alla olika uppfattningar om saker….För min del anser jag att det är ok att äta karragen….
Men jag vill kanske inte ha den i grädden…för att Arla skall få tjäna mer på att blanda ut grädden
Men karragen är inte farligt det var det jag ville belysa.
Och är man medveten om det …och av någon orsak vill ha grädde som håller längre så kan det ju vara bra att veta att det inte är farligt iaf.
Det var meningen med mitt svar!
Jag vet att flera här är anti mot vegetariska aspekter och varianter på mat…och därmed litar blint på de som förespråkar en icke vegitarisk kost. tom är riktigt anti….men det är inte jag och det står jag för….
beror på vem som säger det,
"Karragenan är ett ämne som förutom cancer misstänks kunna orsaka besvär som magsår, fosterskador, försenad tillväxt och tarminflammation."
(ur länken jag hänvisade till ovan)
tycker man det låter ofarligt så visst.
Jo men vad säger att just den länken är det enda salig görande?
enligt vegetariskt sätt att se på Karragen så har den exakt mot satt effekt…
jag tycker båda behövs för att kunna fatta ett rättvist beslut ang. om man vill äta det… jag sa inte att det ena är rättare än det andra
blotta misstanken att det kan stämma gör åtminstone mig rätt obenägen att chansa…

Vare sig det är farligt eller ofarligt, så vill jag inte äta karragenan. Jag är så trött på alla dessa manipulationer med mat. Köper jag grädde vill jag ha just det och inte billiga utfyllnadsmedel.
Jag kommer ihåg när den 36% grädden lanserades. De slog på stora trumman för den nya, praktiska förpackningen med skruvkork. Lägre fetthalt och karragenan var det tyst om.
Lite wikipediainfo om grädde.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag har på senare år fått uppleva allergiska reaktioner på - ja, vaddå? ingen vet eller ibland tror mig inte trots att det har inneburit akuta sjukhusbesök flera ggr med igensvullen hals och utslag över hela kroppen t.o.m. hjärtstopp.
Så hur som helst, det borde i varje fall vara vårt eget absoluta val om vi ska ha alla dessa konstiga och onödiga tillsatser, vegetariska eller ej. Alltså anser jag att det ska finnas rena livsmedel av alla sorter att i första hand välja av utan att behöva vara detektiv för att hitta dem i hyllorna.
När det gäller just grädde så köpte jag de 2 sista paketen 40% som fanns när jag handlade på Netto i torsdags, men det fanns synligt ca 50-60 paket med den 36%. Så det är väl bara en tidsfråga tills industrin inser att vi inte vill ha den där skiten.

Jag tror framförallt man skall skilja på pulver av irländsk mossa och ytterligare en art som användts i Kina samt industriellt framställd karragenan av diverse olika sorters rödalger och med olika industriella kemiska metoder!
Att industrin har en förmåga att kunna förstöra den bästa råvara till oigenkänlighet finns hur många exempel på som helst!
Sen så innehåller antagligen algpulver mer näring än ren karagenan?
http://matsaker.wordpress.com/2010/10/09/stabilisatorer-karragenan-e407-e407a/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag kan inte uttala mig så mycket om karagen i grädden, men vet att vi behandlat hästar med alger med gott resultat. Att det skulle vara cancerframkallande beror väll isf snarare på gifterna i havet, inte själva algen. Angående grädde så anvönder man sig faktiskt av 36% grädde innom bageriet efter som det ger en bättre vispad grädde. De brukar dock köpa 40% oxh blanda ut med mjölk till 36%. Så att det ska vara 36% kommer sannolikt därifrån.
Hakuna matata!
ändå påstår dom (se arlas svar ovan) att det behövs karragenan för att kunna vipa 36% grädde…
jag har också tidigare blandat ut grädde med lite mjölk (för att få ner fetthalten och även göra det billigare) så jag vet att det fungerar utmärkt.
Jag vet att alger som skrapas ihop på stranden, kan inte slängas hur som helst. Det räknas som miljöfarligt avfall. Det bildas tydligen gifter vid förruttnelse och nedbrytning.

Släng de i rabbaten, de bryts ner till prima gödning!
Men det gör det mesta som får ruttna!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Vill för sakenskull säga vad jag kom att tänka på…
Jo den karragen som man äter som hälsokost är inte kemiskt manipulerad och behandlad..utan i sin naturliga form….. den smakar gansk distinkt salt och hav…
Har svårt att tro att det inte gjorts något med den karragen man har som tillsats medel..tror ingen skulle vilja äta den grädden med den smaken…
Kan hända de renar den på ngt kemiskt sätt för att få bort den naturliga lukten och smaken….och det gör att den inte är bra som föda sedan.
vilket fall som helst förordar jag inte tillsatser i mat…och tänker inte själv köpa den med karragen i.
Men om man av någon anledning vill ha grädde som håller längre..så är ju inte karragen det farligaste tillsats ämnet OM det varit i sin naturliga form!..det var det jag ut gick från i mitt första inlägg.
Tänkte inte på att de naturligtvis gjort något med den…för att få den aptitlig …sorry
Så I rest my case…när det gäller manipulerade råvaror!
Kommer inte helt ihåg var jag läste det, möjligen någon bok av han "hemliga kocken" att karragenan är känt allergiframkallande, att de valde mellan denna som de visste var allergiframkallande, men det var en billigare lösning än det andra alternativet (vilket jag inte heller kommer ihåg vad det var just nu!).