Provat Dukan dieten?
Har börjat läsa boken om Dukan dieten nu och han verkar väldigt fettskrämd. Dessutom pratar han om att människan alltid, i alla tider och på alla platser, har ätit minst 50% kolhydrater. Nu undrar jag om någon har provat den rakt av och hur Ni då tyckte att den fungerade? Eller har Ni gjort en egen variant och lagt till fett? Han avråder ju det bestämdaste för allt animaliskt fett.
Jag har provat och maten blir väldigt torr och tråkig när man bara äter smal fisk, smal kyckling och dyl. Nej tacka vet jag feta såser. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1. Men blev du mätt då? Jag blir ju oftast mätt på fettet och om man tar bort det (har ju provat när man varit bortbjuden och inget annat bjuds) så är jag hungrig igen efter ca 1 timme. Gick du ner något i vikt och hur länge höll du på?
Sökfunktionen ger: http://www.google.se/search?hl=sv&&q=Dukan%20site:kolhydrater.ifokus.se
Två veckor, ingen skillnad mått eller vågmässigt. Alla säger ju att protein ska mätta mer och jag åt säkert uppåt 250 gram protein om dagen men jag var ändå hungrig. När jag läser receptbiten så förstår jag iofs varför folk går ner på dukandieten, varje mål är ju typ 200-250 kcal stora så.. inte mycket mer än måltidsersättare egentligen. 

#4. Tack. Jag läste lite till i boken men den verkar inte bygga på den senaste faktan i alla fall. Det pratades om att animaliskt fett i stort sätt var dödande. Man kunde äta hur mycket aspartam som helst för det var HELT ofarligt. Man skulle tom äta det i filen varje morgon för det söta smaken skulle få en att vilja (och orka) fortsätta med dieten. osv.
Så jag tryckte in boken längst in i bokhyllan och insåg att jag inte ens kommer att prova den. Synd, för det hade kanske varit bra om man kunde mixa mellan LCHF och Dukan. Men men….

Tack för länken MimLan.
Jag provade och gick ner. Lite trist äta så fettsnålt, men jag fuskade lite och åt 4% keso och det var jättegott. På två veckor gick jag väl ner 2.6 vilket är jättemycket för att vara mig. Då har jag ändå ätit kolhydratsnålt innan jag provade.
Tyvärr tyckte jag man blev väldigt begränsad i sitt ätande, så jag la av. Det jag tar med mig är att inte äta för mycket fett, det är lätt det blir för mycket av det goda. Till vardags tycker jag det smakar utsökt med en klick keso till köttet/kycklingen etc, man måste inte ha en gräddsås. Även kesella är friskt och gott. I slutändan är det iallfall för min del det jag stoppar i mig som avgör min vikt.

#7. Tack. Åt du även sötningsmedel i obegränsad kvantitet?
Jag har ju ätit fettsnålt och proteinrikt t ex när man varit bortbjuden och det inte funnits något annat men jag upplever att jag blir hungrig direkt. Blev du mätt när du åt så här? När du fuskade, var det bara med typ keso och sånt eller var det även större fusk?
Hej!
Jag har läst lite om dukandieten och bestämde mig för att testa en blandversion av den tillsammans med LCHF-tänk då jag inte gått ner ngt på en månad. Jag bytte bara ut all creme fraiche mot turkisk yoghurt och åt ägg, kyckling och tonfisk i huvudsak. Ibland fläskfile eller oxfile och om jag tog ngn fet sås så tog jag bara ngn tesked. Detta gjorde så att jag blev lagom mätt och gick ner ca 1 kilo i veckan.
Jag har inte varit extrem och ätit enbart protein ens en enda dag. Turkisk yoghurt är ju inte dukan, men det funkar bra för mig. Har även under dessa högproteinperioder kunnat äta mer kolhydrater, tex ett äpple eller några skivor melon utan att det påverkat viktnedgången.
Är normalviktig och har bara trivselkolin att bli av med nu. Har gått ner 8 kilo på LCHF/dukan, bara de sista 3 kilona på min egen blandning av de båda. Enda skillnaden på detta som jag gjort är att jag gått ner snabbare och kommer att fortsätta så tills alla trivselkilon är borta och då kommer jag att äta liberal LCHF för det mår jag som bäst av :)
Kan tillägga att jag inte lästdukan- boken.. och aspartam är jag försiktig med. Den sötning jag använder är sukrin melis som jag blandar med hallon och Turk-yoghurt.
Jag har testat och säger aldrig mer. Den är mycket torr och tråkig.

#9. Det låter ju spännande. Som en Dukan/LCHF light kan man sammanfatta det kanske? Det jag kände var fel, för mig, med Dukan dieten var ju bannlysningen av fett samt alla sötningsmedel som skulle vara i allt. Jag som aldrig ätit något med sötningsmedel i och tycker det smakar illa. Men så som du beskriver det skulle jag kunna göra. Köra halv fett och halv protein, samt lägga till mer grönsaker.
#11. Jag förstår att du känner så för så kände jag bara jag läste boken. 
Qamilla=
Har läst boken och han bannlyser inte fett helt på så vis att det är helt okej att äta alla feta fiskar man vill, som lax, makrill, sardiner mm plus även köttfärs upp till 10 %. Dock är han fettskrämd i övrigt och går på den gamla linjen att mättat fett höjer kolesterolet och att han tror att det skulle vara dåligt. Finns ingen anledning att äta sötningsmedel om man inte känner för det, det kan sabba för många, men det finns även dem som tycker att det hjälper dem att hålla sig "på banan" övriga tiden. Många blir dock mer triggade av att äta sötningsmedel framförallt om man äter det varje dag, för att inte tala om att det kan vara dåligt för hälsan i övrigt. Man får som alltid göra avvägningar om för och nackdelar.
#9 Tycker även att den stilen verkar fungera bäst även för mig vid viktnedgång. Det svåra för min del just nu är mer att inte trilla in i "helg-fällan" och äta mer av litet av varje då och således gå upp det man gick ner under veckan…Körde du samma stil varje dag i veckan eller hade du något litet extra du unnade dig utan att det påverkade viktnedgången? Är det frukten du kanske menar att du unnade dig som nåt extra?

#13. Nej inte helt fettskrämd men fet fisk innehåller ändå väldigt lite fett procentuellt sätt om man jämför med korv eller annat. Sen var det väldigt dåligt att äta ägg, tror det var max två om dagen. Samt att han tyckte att man alltid skulle använda fettfria produkter, som också är fulla med kemikalier. Den dieten bara kändes helt fel.
Jag förstår också att en del vill äta lite sött ibland, däribland jag själv. Men att säga att man kan äta aspartam i obegränsad mängd för att det är helt ofarligt tycker jag känns fel. Det är ju ändå en kemisk produkt.
#13 Jo jag kan hålla med dig om det där med helgfällan! Hade just gått ner ett kilo till och så drack jag öl till helgen och åt godis dagen efter.. tillbaka på samma vikt igen. Men den brukar stabilisera sig igen efter 2-3 dagar för mig och så kan jag gå ner ytterligare. Tycker det är lättare när jag äter mer fettsnålt att "komma tillbaka" efter helgfusk.
Mina helgundantag har mest varit frukt men också öl och godis. Äter jag godis endast en gång i veckan och äter proteinrikt som vanligt nästa dag går jag inte upp alls. Men då är jag normalviktig och ej sockerberoende så detta funkar för mig i varje fall!
En vanlig vardag äter jag ägg till frukost, kycklingsallad till lunch och tonfiskröra till middag. Ev. någon frukt efter middagen.
Åt lite sukrin på kesellan. Inget fuskande men jag åt ofta och gärna ägg och lax vilket ju är ganska fett. Och åt fläskkött också, det tror jag man inte fick. Låg på mellan 1300-1700 kalorier per dag och var mätt.

#16. Nej i boken pratade han kalkon, kyckling och filéer. Absolut inga fetare köttbitar och köttfärsen skulle vara max 10% fet.
Jag håller på med Dukan-metoden sedan ca 10 v. tillbaka. Har tidigare kört lchf ca 2½ år utan att gå ner något alls, snarare upp. Med Dukan tappade några kg. i början men det har stått still de senaste veckorna. Jag behöver aldrig vara hungrig och jag mår prima(mår aldrig illa som jag ibland faktikt gjorde med lchf) men jag håller med om att dukanmaten är mycket tråkigare än lchf-mat. Saknar goda såser men har inget direkt sug. Min tanke var att försöka gå ner några kilon till min önskevikt för att sedan återinföra fettet i kosten. Ang. sötningsmedel så måste man ju inte äta det, inte heller mjölk bara för att det är tillåtet. Tror att det kommer att bli en kompromiss snart med Dukan/lchf för min del. Dvs lite mer fett men ändå ganska mycket protein. Ska nog försöka behålla några rena proteindagar.
#14 Det är väl inte några kemikalier i minimjölk, kvarg, keso, yoghurt?
Du kanske tänker på margariner? Det ingår inte i dukankost.

#18. När det står "berikat" som i minimjölk så har dom i produktionen tagit bort de riktiga vitaminerna och mineralerna och tillsatt dom i slutprodukten. Det tycker jag är kemikalier. De flesta "smala" allternativen har tillsatser för att hålla ihop produkten. Tycker inte heller det är ok när det finns riktiga produkter. Titta t ex på Creme Fraiche den lätta och den vanliga.