Torra kliande utslag
Det här är kanske off topic, men det finns säkert någon som kan hjälpa till :)
Min sambo har ända sedan vi träffades för två år sedan haft utslag på armarna, ryggen och lite på låren. Det är som torra mörkare fläckar med tjockare hud. Han kliar sig väldigt mycket, det är som att det inte ger sig… Om jag inte stoppar honom så kliar han sönder huden så att det blöder vilket ju inte främjar läkningsprocessen :( Samma "fläck" kan han ha under månader. Jag har inte fått några problem så det är inte smittsamt.
Han har ganska torr hud allänt och jag tjatar om att han ska smörja in sig. Så han smörjer med lotion efter duschen (inte varje gång dock) och en gång duttade jag kokosfett på utslagen och då slutade det klia!
Jag har tyvärr ingen bild. Finns det någon som känner igen detta? Kan det vara candida? Han äter inte LCHF (tyvärr!).
Låter mer som psoriasis fast de utslagen brukar väl inte vara mörka..?
Men om koksfett funkade så kan ni väl fortsätta smörja med det?
Det ser inte ut som någon psoriasis jag sett förr iaf. De här utslagen flagnar inte.
Jag ska tvinga mig på honom med mer kokosfett! ;)
Undrar vad det kommer av? Någon med allergier som känner igen sig?
Han kanske skulle ta sig till en läkare? Det finns en hel massa konstiga hudsjukdomar och en del kan man få medicin för. Om inte annat så brukar det vara bättre med en diagnos.

Joo.. jag känner igen det där, har/får själv sådana utan vidare, speciellt på vintern.
Det som fungerar bäst är att smörja med Decubal.
Har han som jag tunn lättfnasad hud så handlar det om vanliga exem, när man kliar uppstår revor i huden där bakterier får fäste varvid kroppen utsöndrar histamin.
Det försvinner som regel av sig självt vid sommar och solsken.
Försvinner det inte ens på sommaren och med hydrokortison kan det vara annat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack!
Nja, det blir lite bättre på sommaren men försvinner inte helt. Hydrokortison har han inte använt någon längre period då vi båda är lite rädda för det…
Han får bege sig till vårdcentralen, det är dock inte det lättaste att mota iväg denna man dit ;)
Läs candida vår tids folksjukdom
av peter wilhelmsson. Där står allt om candida.
Min sambo kämpar på och smörjer in sig frivilligt med lotion, yes! Det har blivit lite bättre tycker han :)
Jag funderar ändå på orsaken såklart (sånt här är på något sätt intressant…). Han dricker ganska mycket mjölk, det blir nog ungefär 1 liter om dagen, och ibland äter han utöver det 1 liter fil eller yoghurt också.
Så jag undrar, finns det någon här med mjölkproteinallergi som har haft liknande eksem?
Jag plockar upp min gamla tråd!
Sambon provade att utesluta mjölkprodukter (på grund av mjölkproteinet) och i samma veva tog han ett allergitest som visade olika allergier, bla katt och björk. Så då började han ta allergitabletter (cetirizin actavis) och mådde bra av det. De mystiska utslagen har blivit mycket bättre och kliar inte längre! Under en period började det klia igen men det var efter en slarvperiod då vi käkat glass och andra mjölkprodukter.
Så det är någon typ av allergi som orsakar utslagen. Sen om det är tabletterna eller uteslutandet av mjölk som gjort honom bättre är för tidigt att svara på :)