Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7437 ggr
Lolivia
0

Det absolut bästa lchf-tillbehöret ever??

Alltså… Lyckas inte byta typsnitt, haha!

Eh… Nu bytte jag visst typsnitt och tänker "men kom till saken kvinna"!!

Jo, gör en uppföljare på "min" tråd "Godaste lchf-rätten ever??" eftersom jag tycker att jag har fått så rysligt bra och hjälpsamma svar. Vill nu gärna ha tips på de bästa tillbehöven ever! Ett tips per person! Själv kan jag med lätthet erkänna att jag saknar pasta, potatis, ris etc dagligen men jag tror att detta kommer att gå över med hälp av ert tipsande! Tycker att ni verkar kunna så sjukt mycket! /Nybörjarn

Bring it on peeps!

Jetta
0

Blomkålsmos Tungan ute

Koka blomkål tills den är mjuk och häll sedan bort vattnet och ha i grädde,smör och salt och mosa med stavmixer.

Lolivia
0

Tack!! Gjorde blomkålsmos en gång, blev rädd för dess look och frös genast in det i stället för att smaka, haha. Kanske dags att tina upp och testa! Jag får ju lov att skärpa mig som inte vågar smaka min egen mat =) Gjorde samma grej med mina första oopsies, frös inte dem utan att smaka alltså. Inser att jag är lite knäpp. =)

Fettpärlan
1

#2 HAHA! Det var kanske det roligaste jag hört på länge.

Per Wikholms ostbollar är mitt just nu hetaste tips. Det finns dessutom ett moment i receptet där du ska frysa in bollarna och det vet jag nu att du är duktig på.:)

Eva-Cecilia
0

Blomkålsris! Riv blomkål på den grova sidan av rivjärnet och doppa "rivet" i kokande vatten typ 10 sekunder. Man kan även steka rivet i smör, det är oxå gott :)

Popruta
0

Broccollimos! Samma som blomkål men med broccolli. Glad

Lolivia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Hahahahah! Ja! Kan jag inte få ostbollsreceptet så att jag kan frysa in utav bara helvette? Saknar ostkrokar och känner att detta kan leda till något stort!

greensis
0

Coleslaw - både på vitkål och rödkål. Är känt som "maskinsallad" i vår familj där småtrollen gillar att köra matberedaren. Coleslaw är regulbunden föda i vår familj, i alla möjliga inkarnationer. (Dessutom kostade vitkålen i morse 5,90kr/kg på stormarknaden…)

Annars puffar jag gärna för Karin Eldh's Floridasallad: rå (riven) blomkål, stekta baconbitar, majonnäs. 'Nuff said!Tungan ute

Fabricati diem, pvnc!

misty09
0

Gräddstuvad strimlad vitkål är min favvo. Speciellt till stekt fläskGlad Blir bara godare efter ett par dagar i kylen så jag brukar göra dubbel sats när man ändå kokar.

Fettpärlan
0

#6 givetvis skulle du kunna få receptet. Grejen är att jag av någon för mig okänd anledning inte kan klippa, klistra och länka in här på forumet. Då måste jag skriva in alla tecken manuellt och i det receptet är det måååånga tecken. När jag försökte igår blev det dessutom fel. Men jag gör ett ytterligare försök:

http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/7710/LCHF-kokbok-pa-finska-samt-recept-pa-chili-cheese.aspx

Nu gick det jävlaremig. Gör dem idag vet jag! Detta recept går ju dessutom variera och exprimentera med i all oändlighet.

Fettpärlan
0

Har precis avnjutit något som var så gott att jag gjorde en sak som jag inte gjort på länge, jag slickade tallriken. Så här kommer mitt sklicka tallriken-förslag till dig Lolivia: halloumiburgare och vitkålssallad.

Halloumin paneras i kokosmjöl, pofiber och doppas i ett uppvispat ägg. Burgarbrödet är det här:

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=194

Dressing: hemmagjord majonäs på hela ägg och rapsolja, kryddat med svartpeppar, salt och vitlök. Vitkålssalladen kan du ju göra som du brukar. Ett tips är dock att skära vitkålen med osthyvel så får du finskuren vitkål, vilket är galet gott.

PS. Halloumiburgaren bör inte frysas utan ätas färsk direkt efter tillagning.;)

Lolivia
0

# 10

Coolt! Lät sjukt gott! Helt spontant lite för pyssligt för mig eftersom jag inte är en jävlel i köket som du är Tungan ute men någon dag då jag har mycket tålamod och mycket tid så ska jag verkligen sätta tänderna i receptet! Har faktiskt gjort egen majonäs en gång och hamnade i en chock som höll i sig ungefär en vecka p.g.a. hur enkelt det var. Varför köper man majonäs liksom??

Nämen, det lät verkligen gott! Skall provas!

Ska faktiskt börja skriva ut recepten och göra en pärm. Vanligt för många men stort för mig då det aldrig har skett förut. Det ni!!

SandraB
0

Det beror på vad man ska äta till.

Några tips förutom de du redan har fått

- ungnsgratinerad fänkål med parmesan: (lägg tunnskivade fänkål täckt med buljong och lite smörklickkar och riven parmesan- gratineras i ugn)

- grillade auberginer och paprika; sen häll på en dressing med olivolja, vitlök och en massa örter. Har man bara paprika så ska man även ha några sardeller till

- sallad gjorde på majo, dijonsenap, stjälkselleri, valnötter, rädisor, fänkål

- stekt brysselkål (skivad och stekt i smör) med flagade mandel ovanpå

-baba ganousch (googla efter recept eller köp på burk)

-haricotvertes eller sparris, smörstekt med lite vitlök

osv osv

MarieEriksson
0

Broccolimos.
Koka broccoli, mixa med smör och ost, salt och peppar.

[ngupa]
1

När man nu bara fick bidra med ett enda tillbehör så får jag av alla mina goa tillbehör på bloggen välja

Klassisk "potatis"sallad

Margareta
0

Jag kan inte heller hålla mig till ETT förslag:

Rättikagratäng (bättre än potatisgratäng enligt min smak).

Mervis stuvade spenat (smörstekt bladspenat stuvas med ost av philadelphiatyp och lite grädde)

Numer pensionär i Nynäshamn

kråkan
0

Det godaste har inte kommit med: Strimla vitkål gärna med osthyvel och när ni vänder biffen/kotletten under stekningen, lägg på lite extra smör och så mycket av vitkålen som får plats och låt steka med i den goda köttsmaken/saften tills allt blir färdigt på samma gång. Salta och peppra kålen också.

Kålen ska helst ha krymt ihop och blivit ganska brun.

Medlem
0

Det godaste LCHF rätten är stekt kalvfilé med avokadosås. Filén steks som vanligt och såsen gör man så här:

2 skalade avokado

50-100 gram valnötter

3 msk olivolja

3 msk valnötsolja

3 msk äppelvinäger

salt och peppar

Allt kör man i mixern. Det blir den godaste såsen ever.

OneManArmy
0

- Har man ont om tid ELLER gott om tid.. Coleslaw all the way! sjukt enkelt att göra och är brutalt gott.

- Gör man någon större köttbit är blomkåls och broccoli gratänger underbara.

- Ska man käka sig en köttfärsbiff eller köttbullar så slår inget blomkålsmos eller broccolimos beroende på vad man gillar.
farsan min som åt min blomkålsmos senast sa att det var den godaste moset han nånsin ätit och han är inbiten potatisätare!

Svårt att säga ett tillbehör men jag har nästan alltid en sats coleslaw i kylen redo. Perfekt att ta ut och sleva upp bara. Och passar till det mesta

Branneli
0

-Dela en zuccini på längden.

Smör/salt/rosmarin/krossa svartpeppar ovanpå (eller dina favoritkryddor)

En eller två skivor ost med.
In i ugnen & avnjut Tungan ute

-Som pasta….skala en zuccini & ta potatisskalaren för att riva "spaghetti". Lägg ner försiktigt i hett vatten, bara ett snabbdopp.