Illaluktande nötkött
Hej!
Jag har nu vid 3 tillfällen köpt kött från gräsbetande djur från sydamerika. Vid två av dessa tillfällen har köttet luktat och, vid åtminstone ett, smakat fruktansvärt illa/märkligt. Lite pinsamt när jag skulle bjuda på detta kött igår. Tydligen var det för en del av gästerna ätbart, men jag tyckte det smakade som en hund som badat i sumpvatten. Det har varit lång tid kvar till sista förbrukningsdagen och legat kallt hela tiden så jag tror inte att det handlar om det.
Är det någon mer som har denna erfarenhet och vad kan det handla om?
Tacksam för svar!
Mvh. Jenny

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det räcker med en microskopiskt hål i påsen så kan syre ta sig in och köttet blir dåligt. Jag har råkat ut för det två gånger och har då gått tillbaka och det har aldrig varit något problem att få pengar eller nytt kött tillbaka.
Det kan vara så att det finns något litet "hål" eller skada på förpackningen som inte syns. Då har det kommit in luft och köttet är dåligt. Man ska gå tillbaka till affären och visa detta. På Ica Maxi får man dubbla summan tillbaka om man fått dålig mat. Jag fick det när jag hade köpt Entrecote från Tyskland som var jätteseg. Det visade sej vara högrev . Den ansvarige i köttdisken visste att man i Tyskland ibland sålde högrev som entrecote.
Det var inget hål i påsen. Då borde vakummet ha försvunnit.
Det måste va någon annan anldning till den dåliga lukten/smaken.
Jenny
Gå tillbaka med påsen ( ifall du inte har en bit kött kvar) och påpeka detta. Jag skulle inte våga äta kött som luktar illa. Dessutom under rötmånaden. Riskfyllt. Man vill ju inte bli magsjuk.

Ät aldrig kött som luktar dåligt. Många gånger har jag gått tillbaka med kött som inte varit bra. Öppnar numer alltid vacumpackat kött så fort jag kommer hem från butik, så jag vet att det är ok. Man ska heller inte frysa kött i vacumpack, blir nämligen ofta dåligt när köttet tinas eller är dåligt vid infrysning. Öppna köttet, torka av och frys in i ny påse ( om köttet nu inte ska tilllagas direkt).
#5, på vilket sätt menar du att köttet blir dåligt när det tinas om det är kvar i sin vakuumförpackning? Är det kvar i sin ursprungliga förpackning minimerar man risken att det blir bakterietillväxt när det tinas.
#0, det kan vara utfälld vätska och och mjölksyra som du tycker luktar konstigt. Vakuumförpackat kött luktar ofta syrligt men det fixar man lätt genom att skölja av det i rinnande vatten och sedan torka av med papper.
En annan tanke: Nu vet jag inte hur van du är vid naturbeteskött, men det har ju ganska mycket kraftigare smak, något som man kanske kan uppfatta som "fel" om man är van vid omörat smaklöst spannmålskött.

Vet av erfarenhet att kött kan lukta och smaka vidrigt om det hanterats fel vid "hängningen", alltså tiden mellan slakt och styckning. Hängs det då på ett ställe där det luktar mindre trevligt av någon anledning så tar köttet åt sig den lukten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag köper inte längre brasiliansk kött

#6, Vet faktiskt inte varför köttet inte mår bra av att tinas i sin vacumförpackning. Men de gånger jag har fryst köttet i sin orginalförpackning och sedan tinat det, har vi fått slänga köttet. Om det har med blodet som köttet ligger i, en gissning, kanske inte tål upptinigen?
Att köttet luktar friskt och lite syrligt är helt naturligt när man öppnar plasten det försvinner när köttet får ligga framme en stund.
#8, urk. Som vanligt, om något verkar för bra för att vara sant så är det också det :(
#9, Underligt, det har aldrig hänt mig. Jag tinar alltid i kylskåp, hur gör du?

#10, Verligen märkligt! Jag tinar såklart oxå alltid köttet i kylskåp! Kanske jag har haft en extrem otur.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Jag har som sagt var bara köpt "naturkött" vid tre tillfällen och ätit det vid två då jag första gången slängde det direkt för att det luktade skämt. Andra gången jag köpte det luktade det bra och smakade fantastiskt efter en sväng på grillen. Sista (betoningen på sista) gången luktade det fruktansvärt trots latt jag sköljde hela köttbiten länge, skivade köttet och sköljde skivorna länge och dessutom marinerade köttet med förhoppningen att stanken skulle ge med sig. Men allt förgäves.
Efter en tugga slängde jag alltihop. Ganska många pengar i sophinken!!
Tack för alla svar!
//Jenny
de försöker kränga en del amerikanskt på vårt ICA, sirloin, texasbiff och allt det står på förpackningarna, men allt ligger vakumförpackat i blod och jag skulle inte våga köpa det, det ser mycket skumt ut. Sen tycker jag det är vansinne att transportera kött över halva jordklotet också.

Hur är det med kött som man köper i frigolitförpackning med plastfolie runt, kan man frysa dom som dom är? Slängde in några paket i panik eftersom dom gick ut samma kväll. Vågar man äta det eller ska jag slänga allt?
jag har fryst sådana förpackningar, men det kan vara bra att sätta en fryspåse runt tror plastfolien är väl tunn och skyddar inte mot frysskador, men det tar ju ett tag innan det blir sådana så ska du ha det fryst länge så kan du lägga in det i en sådan.

Jag skrev härom dagen om illaluktande fläskkött och nu kan jag läsa om illaluktande nötkött. För mig blir det bara kyckling eller fisk i fortsättningen!
det finns säkert exempel på illaluktande kyckling och fisk också! Vegetariskt?
Men nu i rötmånaden ruttnar även sallad snabbt…
#8 Köper inte något utländskt kött. Bara svenskt! Vi är ju inga änglar här heller men jag inbillar mig att det är lite bättre djurhållning i Sverige. Hemskt att se suggor som ligger fastkedjade på sidan hela livet och diar smågrisarna. Man vill bara gråta.

#14, kött som inte är vacumpackat ex på frigolit med plast runt, som du köpt, lägger jag in i frysen som den är. Har aldrig råkat ut för att köttet varit dåligt sen när jag tinat det.
Just vacumpackat (nöt)kött kan lukta "riktigt pyton" när man öppnar paketet, ett tips är, som #6 sa, att skölja i lite kallt vatten, torka sen av med papper och låt ligga öppet och "lufta" på en tallrik eller liknande i kylen.
Fläsk kött kan lukta gris piss (ursäkta) om det kommer från "slarvigt"/sent kastrerade hanar…
Konsten är att "lukta skillnad" på dåligt och dåligt…
#16 Kyckling eller fisk som blir dålig är ju större risk att faktiskt bli sjuk av innan det går att känna någon dålig lukt direkt…
#17 Hade ett salladshuvud som ruttnat innifrån härom veckan syntes inte förräns jag skar i det… blä!