Vaniljpulver!!!!
Jag tycker väldigt mycket om vaniljsmaken. Dock tycker jag inte att vaniljpulvret smakar så mycket. Hur ska man få ut så mycket smak som möjligt ur denna lilla dyrgrip (som jag förstår är billigare än vaniljstång)? När jag tillsätter pulvret i min äggmjölk tycker jag bara att "de svarta vaniljprickarna" blir kvar i muggen. Har jag använt pulvret i onödan eller har de lämnat smak och är nu "uttjänta"?
Hej, jag använder vaniljpulver och i början tyckte jag att det var ganska smaklöst - kanske för att mina smaklökar helt enkelt var bedövade av väldigt stark konstgjord vaniljsmak - nu när jag tillsätter vaniljpulver så känner jag en mjuk god vaniljsmak - men det gjorde jag inte i början… kanske är det likadant för dig att du om ett tag upplever olika smaker på olika sätt..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Kan även vara en idé att låta det stå och dra in ett tag för att få bästa smak.
Är ju som med så mycket annat, tex matrester, där kryddsmaken framträder mer dagen efter tillagning.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
kornen släpper smaken i äggmjölken, vet att flera anser att det blir dåligt med smak men jag har aldrig haft problem att känna den och inte dem jag bjudit på något med vaniljpulver i heller så jag begriper det inte helt enkelt!

Det kan ju vara så att det handlar om mängden man använder också.
Smakar det för lite - prova mer nästa gång?
Vi är många som tycker vniljpulver är värdelöst. Jag använder vaniljstång när jag vill ha vanilj, helt enkelt.

Har en burk vaniljpulver stående, och en vaniljstång också faktiskt, dom köptes för att användas till vaniljglass men sen började jag göra Irish cream glass och den är så god att vaniljen bara blivit stående, hur är det med hållbarheten på vanilj, tappar den smak med tiden?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag använder vaniljpulver och har två knep för att få den att smaka mer:
1) låta det dra, tex i creme fraiche som kall vaniljsås. type en 20-30 minuter
2) värma det, kanske till och med koka upp.
Jag instämmer med att vaniljstång är starkare i smaken (godare?) men är pilligare att använda när det är stök i kök.
Fabricati diem, pvnc!
Tack alla för tips och idéer!!!!!
Jag har ju rätt nyss börjat med lchf så jag hoppas att smaklökarna anpassar sig snart. Och jag kan ju faktiskt ha varit för snål med pulvret. Kassan är rätt skral
och kanske därav jag är "lite försiktig" med mängden. Jag ska prova att både låta det dra och värma upp det.
Matlagningsbiten är inte min starka sida så jag är verkligen glad att ni gav mig tips. Glass älskar jag och det lät väldigt spännande med Irish cream glass så receptet på det mottages tacksamt.
vaniljstång är en lyx som förstås smakar mer men är det värt till vardags? Det kostar väl typ femtio gånger mer, En stång för ca 20 eller något och den lilla burken kostar 37 och varar väldigt länge, jag tar ca en halv tsk till en stor äggmjölk och pulvret är hårt packat i burken. Tycker det smakar rejält utan att dra.
glass så som jag gör den
Blanda i en bunke:
3 äggulor, 3 msk sukrin,1 tsk vaniljpulver - vispa med elvisp några minuter. Vänd ner 200 gram Philadelphiaost naturell - vispa runt 1 minut så osten finfördelas.
(jag tillsätter oxå rivet skal av 1 citron - jättefrisk smak)
Näta bunke:
3 dl grädde - vispas hårt
Nästa bunke:
3 äggvitor som vispas hårt
Blanda ihop alltsammans försiktigt med en slev - pytta upp i portionsskålar eller pajform - ställ ifrysen. Glassen behöver stå framme 10-15 min innan den serveras. Som dekoration kan man ha riven mörk choklad eller bär.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃