Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 12850 ggr
[Rebeqa]
0

Delifresh Low Carb-mål (MAX hamburgare)

Jag undrar hur ni gör som käkar Low Carb-målet på MAX Hamburgerresturang. Läste nämligen här att vissa beställer dubbla burgare och bacon. Jag har testat Low Carb-målet själv (grönsallad istället för bönsallad) och tyckte att det var gott men saknade också bacon. Ni som lägger till dubbla burgare och/eller bacon, får ni betala extra då och om, hur mycket extra? Kan man byta ut tillbehöret mot en extra burgare och bacon kanske?

Undrar vad kassörskan/kassören tänker när man säger dubbla burgare och bacon därtill. Skäms

yvonnel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom har ju blandat ut köttfärsen med potatis och sojabönor!

Tur att jag kollade in på deras innehållsdeklaration.

Annars tycker jag att konceptet är en bra idé, med pannbiffen i salladsblad istf. dåligt bröd.

Jag har aldrig smakat Maxburgare vi har nog ingen här i Göteborg.

Får nog ta och kolla vad som finns i McDonalds och den andra ………..

Förstår absolut inte varför man blandar ut köttfärsen, jag brukar forma i plastpåse och platta ut 1 biff /port och frysa, det funkar fint med bara färsen och går att steka i pannan direkt utan att tina först om värmen inte är för hög.

[ngupa]
0

MAX finns vid Nya gamla Ullevi.

Vi tar alltid 1 extra kött

och beställer sedan extra majonäs, bacon och ost.

De börjar vänja sig….Skrattande

Vi vet att köttet inte är super, men vi äter ju inte MAX jämt, ett par gånger i halvåret MAX Flört

Poppikock
1

Jag är ju en sucker för Burger King jag!Tungan ute Nu har jag inte ätit där på ett halvår säkert men NÄR jag gör det så väljer jag en Big King XXL, tar en sallad till med nån dressing och bubbelvatten eller nån lightläsk om jag vill ha. Ber att få en kniv och gaffel och äter sedan burgaren utan bröd, med sallad och dryck till. Det är två hamburgare i en XXL och för att slippa "krångla" (mest jag som känner så) så beställer jag den komplett med bröd å kastar det sen, får ändå garanterat betala för brödet och best går fortare om jag inte ändrar den. Sen kan man ju extrabeställa bacon eller mer ost i burgaren om man vill. På BK:s hemsida kan man in i minsta detalj läsa om fetthalt, kolhydratshalt och annat i maten.Glad

Miyu
0

Aha, visste inte att Max kött är så dåligt?

Brukar äta Low Carb burgaren ibland. Kom ihåg att be dem sköja den ordentligt bara, har alltid hittat små djur bland salladsbladen ;)

kaisakavat
0

Jag brukar nobba Max för de har i glutamat i hamburgarna. *tvi, spott, fräs* Glad

Mår inte bra på det! Rynkar på näsan

Det andra de blandar i kan man kanske 'ta' någon enstaka gång, men inte glutamaten..

Beate
0

Det kostar inte så mycket extra att välja extra kött och/eller extra bacon.

Dock undviker jag Max för att de har så mycket skit i köttet och osten och allt… Får bli i nödfall om jag skulle vara på resande fot och inget annat alternativ finns.

Matgiken
0

MAX vs. McDonalds verkar vara en strid som  blossar upp titt som tätt här inne. Och varför skulle folk tycka lika i den här frågan, när smaken är som baken gällande allt annat?

För egen del har jag vansinnigt mycket emot McDonalds, framför allt sett ur ett kött/djurperspektiv, men jag kommer inte heller överens med smaken.

Ja, McDonalds innehåller rent kött, men vilket kött då? Det är frågan jag ställer mig, utan att för den delen glorifiera den svenska köttindustrin som också den lämnar mycket övrigt att önska.

Kollade just upp MAX-burgarens innehållsförteckning och den låter som ett industri-anpassat klassiskt köttbullsrecept (köttfärs, ströbröd, ägg & mjölk) – och något natriumglutamat kan inte jag skymta:

Svenskt nötkött, vatten, potatis, ägg, torrmjölk, koksalt, potatismjöl, potatisfibrer, köttfond (vatten, nötben, koksalt), potatisstärkelse.

Ett low-carb-mål får följande energivärde:

Protein 18,6 g

Fett 32,7 g

Kolhydrater 6,6 g

Kcal 389

Med inte mer än 6,6 g kolhydrater bör kötthalten vara väldigt hög, och det fullt godkänt för mig när jag någon gång måste fuska och äta burgare.

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Beate
0

Sen tillkommer ju "osten" i low carb-burgaren också som innehåller följande:

Ost, vatten, smör, komjölksprotein, Smältsalter(E331,E339,E452), torrmjölk, Vasslepulver, Salt, syra regulator (E270), Färg (E160a, E160e), Klumpförebyggande medel (E322)

Caywin
0

Av egen erfarenhet från både Burger King och McDonalds, som skyltar med 100% kött, så är deras kött väldigt torrt och smaklöst (visserligen kryddningen men). Max hamburgare innehåller tillsatser, men köttet blir godare och ska man ändå äta ute ibland så tycker jag inte att det spelar någon större roll.

Beate
0

Och dressingen:

Vegetabilisk olja, tomatpuré, gurka, socker, senapsfrö, äggula, blomkål, morot, lök, ättika, salt, kryddor, modifierad stärkelse, surhetsreglerande medel (citronsyra), vinäger, paprika, konserveringsmedel (kaliumsorbat och natriumbensoat), arom

Beate
0

Oh no, nu kollade jag upp Chilicheese också! (Händer att jag beställer det när jag köper lowcarb-burgaren)

Ost (34%) (Ost, vatten helmjölksprotein, vasslepulver, emulgeringsämnen: dinatriumdifosfat, monokalciumfosfat, mononatriumfosfat, salt, färgämne: blandade karotener), paprika. Panering: (vatten, vetemjöl, vetestärkelse, majsmjöl, salt, bakpulver: alginsyra, natriumkarbonat, skummjölk, dextros, emulgeringsmedel: hydroipropylmetylcellulosa, färg: paprikaextrakt, vegetabilisk olja (raps), Jalapeno paprika (3%). Skorpa, (vetemjöl, salt, bakpulver: ammoniumkarbonat, solrosolja,).

Brynhilde
0

Såg på Max hemsida att de lanserar en ny burgare:

Grand de Luxe med Umami-dressing. Betyder det då att de har stoppat glutamat i den??? Blev nyfiken på det men de har ingen innehållsdeklaration på hemsidan än.

Jag anser att en hamburgare ska vara gjord på nötkött + kryddor och inget annat. Gör sådana själv ibland.

Är inte så förtjust i nån av hamburgerkedjorna, men mellan dom hade jag valt Burger King.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

DesK
0

Umami är en japansk smakförstärkare Obestämd För övrigt instämmer jag med Brynhilde

/Désirée

Brynhilde
0

Hittade denna artikeln om umami skriven 2008. Resten finns att läsa i länken nedan.

Umami är den minst kända av våra grundsmaker, och det kanske förvånar att den beskrevs vetenskapligt redan för 100 år sedan. Inte oväntat var det en japansk forskare som låg bakom, kemiprofessorn Kikunae Ikeda, som då var verksam vid Kejserliga universitetet i Tokyo. Han lyckades utvinna kristaller ur så kallad dashibuljong som har konbu (en snabbväxande tångart) som ursprung. Dessa kristaller visade sig bestå av natriumglutamat, en saltform av aminosyran glutaminsyra. Han kallade smaken “god smak”, på japanska umami (bild 5).

Glutamat är den aminosyra som hos männi­skor ger upphov till umami­smak, men de två ämnena guanosinmonofosfat och inosinmonofos­fat är viktiga som för­stärkare av uma­mi­­smaken.Den först­nämnda finns i vegetabilier, särskilt svamp, medan den andra är vanligare i kött. Och i fisk och skaldjur finns en tredje umamiförstärkare.

För att på konstgjord väg få fram utpräglad umamismak används natriumglutamat, som på engelska innehållsförteckningar betecknas MSG (monosodium glutamate) (bild 4). Denna tillsats har gett upphov till något som kallas kinamatssyndromet. Under en period var det populärt på kinesiska restauranger, framför allt i USA, att berika maten med stora mängder MSG och människor drabbades då av överkänslighetsreaktioner.

http://www.fof.se/tidning/2008/7/umami-far-det-att-vattnas-i-munnen

[Rebeqa]
0

Men shit! Nu äcklas ju jag av det jag åt. Jag som tänkte det kunde fungera i nödfall… Jag vet att det är potatis i hamburgaren men det är inte det som skrämmer mig (potatis är inte giftigt även om jag helst hade sett 100 % kött). Däremot glutamat låter inte trevligt. Jag visste att det var en del tillsatser i dippsåserna men ändå…

Är Burger King verkligen bättre? Jag trodde verkligen inte att det skiljde direkt i kvalité mellan hamburgerresturangerna. Däremot har ju inte McDonald's eller Burger King något specifikt Low Carb-mål vad jag vet.

McDonald's är inte bättre sett till tillsatser (kikat på hemsidan) men ska undersöka Burger King om de nu verkligen är så mycket bättre som ni påstår.

[Rebeqa]
3

Angående McDonald's så blir man ju rätt äcklad när man ser sånt här:
http://www.youtube.com/watch?v=4IGtDPG4UfI

[Rebeqa]
0

Jag är inne på Burger Kings hemsida och tittar under Big King XXL där det står att köttet innehåller 0 g kolhydrater dvs. då måste det verkligen vara 100 % kött?

Men var hittar man innehållsförteckning? Hittar bara näringsvärden och allergiinformation…

[Rebeqa]
0

#4 Det var det äckligaste jag har hört! Är det djur i salladsbladet för de inte sköljer ordentligt? Skrikandes Jag som har småkrypsfobi!!!

Beate
0

Tror jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag ätit på McDonalds och Burger King sen jag lästa Fast Food Nation av Eric Schlosser för massa år sen.. Läs den om ni inte gjort det redan.

http://www.bokus.com/bok/9789173249720/snabbmatslandet/

MimLan
0

Som nämnts i ganska många trådar är det en mindre bra idé att beställa Low carb-burgaren eftersom den är dyr, och inte bra komponerad.

Man väljer en vanlig hamburgare med bacon, ost och mer kött, och ber att få den utan bröd.

[Rebeqa]
0

#19 Tack för boktipset! Är ingen boklus men har redan fler matböcker jag tänkt låna.

#20 Jag har inte sett dessa trådar, men ni kan väl inte rekommendera MAXs andra hamburgare om ni dissar Low Carb-målet? Såg att både Burger King och McDonald's erbjuder 100 % nötkött. På MAXs hemsida ser jag att så inte är fallet där. Tänka sig att jag valde den sämsta… Haha!

Övriga ingredienser på McDonald's är inte så smickrande dock… Ska försöka få fram Burger Kings ingredienser. För isåfall ska jag testa Big King XXL nästa gång och ta bort bröd och gurka (gillar inte sån gurka), byta ut King Sauce till majonnäs samt lägga till bacon.

kaisakavat
1

Fast jag undrar..

Kanske att när de skriver 100 % nötkött inte betyder 'bara kött' - utan att det inte är nåt annat sorts KÖTT i..? Eller?

Alltså: De blandar i saker, men ingen annan köttsort än nöt..

Men jag vet inte. Obestämd

[stuxen]
0

Fick kyckling med fettfri dressing förra gången jag köppte delifresh Low carb på max. sista gången jag äter där då jag kan få utan bröd på MC donnalds.

Miyu
0

#18 Japp!

Kanske ännu en anledning att undvika low carb målet på max :(

Matgiken
0

Kanske är det läge att i sammanhanget skilja på natriumglutamat (E621) och på umami. Umami är helt enkelt en femte smak som vi människor kan uppfatta, men den är svårdefinierad (ibland säger man att det är smaken av protein) och fungerar främst genom att förstärka andra smaker.

Det finns många livsmedel som naturligt innehåller umami-smaken. Några exempel är sardeller, svamp, parmesan, torkade räkor (används mycket i asiatisk matlagning etc.

Medvetenheten om umami har ökat stort de senaste åren och förmodligen är det därför som MAX kommit på idén med sin umamidressing. Idag finns den femte smaken till och med att köpa på tub. Det finns bland annat en som logiskt nog heter just "Taste no 5" och innehåller tomatpure, vitlök, ansjovispaste (ansjovis, salt och solrosolja), svarta oliver, balsamvinäger, Karl-Johansvamp, parmesan, olivolja, vinäger, socker och salt alltså en hel hoper naturligt umamirika livsmedel.

Tyvärr har man i västvärlden tagit fasta på vår positiva uppfattning av umamirik mat, och proppat våra livsmedel fulla med det syntetiskt framställda natriumglutamatet för att få oss att tycka att industrimat med undermåliga ingredienser smakar gott. Och det är natriumglutamatet (E621) som är det "farliga" i sammanhanget. Dels för sina biverkningar, men också tråkigt i och med att det används för att få skitmat att smaka "gott".

Med andra ord, umami som smak betraktat är en underbar tillgång för den mat(lagnings)intresserade, men E621 undviker vi gärna! Flört

Och det ska bli intressant att se vad MAX umamidressing kommer att innehålla – naturlig umami eller glutamat. Det senare vore riktigt korkat!

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Brynhilde
0

#25 Precis! Det var det jag funderade över, om Max stoppar E621 i dressingen. Tycker också det är korkat om dom gör det.

Immeliten
0

Vet att de blandar i en del mindre önskvärda saker i både hamburgaren,  dressingen och smältosten men ibland längtar jag ändå efter att äta på MAX…

Gillar ändå smakerna helt enkelt motför McDonalds torra tråkburgare.

Jag tycker oxå att lowcarb-burgaren är gode usel, de verkar ju dessutom helt oförmögna att lägga på pålägget på själva burgaren utan det ligger alltid huller om buller ibland salldsbladen.

Jag brukar istället köpa Max De Luxe-burgaren eller målet och plocka bort brödet. Max De Luxe är dubbla burgare med dubbla ostskivor,bacon,dressing,sallad,lök och tomat.

Beställer man målet kan man ju dessutom ta en grönsallad till. Ibland när jag känner att det är ok med litet bröd så beställer jag med GI-brödet och slänger locket och äter så mycket som jag känner för av botten.

Max De Luxe är hursomhelst ett betydligt bättre val än low carb-burgaren som mer känns som en fis i rymden när man är hungrig…Flört

Kikkif
0

Tips:

Beställ alltid deras laktosfria burgare när du vill ha något på Max. Då vet du att det är "bara" rent nötkött i din hamburgare. Byt också ut deras dressing mot majonäs så blir det "klockrent"! ;)

----

Äta bör man, annars dör man.

Äta gör man, ändå dör man.

Miyu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alltså, går man till en snabbmatsrestaurang är det lite löjligt att gräva i ingredienser och noja över smakförstärkare.

Vad tror man att man ska få? Skräpmat är skräpmat hur man än vänder och vrider på det.

Mkt bättre att göra egen low carb burgare :)

Miyu
0

BLÄ! Vill bara lägga till, köpte denna low carb burgare idag på samma ställe som vanligt och åt bara halva för upptäckte äckliga ljusa geleaktiga klumpar i köttet (de har gjort biffen större numera och höjt priset dessutom).

EW! Nu skiter jag i denna burgaren längre.  Dressingen är förresten söt.