Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2720 ggr
julia61
0

4 kilo upp!!

Känner mig extremt dum just nu, gått upp 4 kilo på 4 dagar för att jag lät mig bli påverkad av en släkting……

ville inte ha skäll av henne för att jag åt lchf, så jag lät mig själv äta "normalt" under de dagar vi var där.l..

Dum i huvudet va! Gick upp 4 kilo och känner att jag är hel och hållet den som ska ha skäll!!

Rotfrukter, frukt (en om dagen) bröd….det räckte för uppgång….

Nu måste jag försöka komma igång igen och komma ihåg att inte gå på "fett är dåligt" snacket nästa gång.

Men jag är skräckslagen!!! Hur går jag ned nu då, kommer jag att kunna det!! Hoppas att jag inte går upp mer!!!

Rädd är jag…men jag ser ju också vad som händer om jag släpper taget!!!

Hjälp!

titanyah
0

Det du gått upp är mestadels vatten, återgå till bra naturlig kost igen så rinner det snart ur dig! =)

julia61
0

Ja, bacon och ägg i morse, kaffe senare sedan väntar jag tills hungern kommer då jag tänker ta något proteinrikt och fett till!

Funderar över grönsaker eller inte???

OneManArmy
0

Kör superstrikt i några dagar så tappar du vattnet och pluffligheten går över :)

Yrja
0

Du behöver inte känna dig ensam om att vara dum heller!
:-)
Jag orkade inte med att hela tiden tjafsa med folk denna vår och försommar som innehållit mycket socialt umgänge (bröllop, fester, barn och barnbarn på besök och semester) så nu har jag gått upp 9 kilo.

Men jag har lärt mig att det inte går att ha dåligt samveete - du kan ju inte ändra på det som hänt - utan känn dig duktig över vad du gör IDAG - du äter LCHF igen!

Är du bara strikt så försvinner kilona snabt och när man mår så där bra som man gör på LCHF så förhoppningsvis dröjer det innan du gör om det. (Jag har haft kortare perioder då jag stått stilla, men detta var mitt största avfall på 3½ år och jag mår verkligen fysiskt dåligt igen)

Önskar dig lycka till - och jag fortsätter med fakir några veckor framöver.

Vi är duktiga!!

Maia
0

Vi har alla varit där! Och som de andra säger så är det mesta vatten. Största faran är att man ger upp, helt enkelt. Så gå vidare, heja på!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Carinha40
0

Hej!

Om du bara fortsätter med din LCHF-kost nu så kommer du automatiskt tappa dina nyatillkommna kilon igen.

För en del tar det 3-4 dagar att tappa vätskevikten, som det uppenbarligen är, för man kan inte gå upp 4 kilo fett på några dagar ( 1 kg fett =7000 kalorier och då åt nog inte 28000 kalorier utöver vad du behöver på bara 4 dagar.

Jag vet hur det känns. Har själv haft 3 sådana kraftiga uppgångar efter bara 1-2 kolhydratdagar. Hade inte alls ätit så mycket mer rent kalorimässigt, utan bara ätit potatis och kaffebröd.

För mig tar det längre än 3-4 dagar. Det har hänt att det tar både 1 vecka och 10 dagar innan vätsskan släpper och man återgår till ursprunglig vikt och mått.

Desperat kan man bli, särskilt som många andra blir av med vätskan så mycket snabbare.

Just därför vill jag skriva här med nu, ifall du är en sådan som jag. Tappa inte sugen….du kommer tillbaka genom LCHF…lite tid och tålamod…stor vinst :-)

Poppikock
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Trist det där med folk som ska lägga sig i vad och hur man äter. Jag är stenhård - jag äter som jag gör för MIN skull, inte för någon annans skull. Därför skiter jag i om folk blir sura, jag tänker inte äta som andra vill bara för att de ska må bra. Aldrig.

Ta ett djupt andetag nästa gång och säg som det är, bestäm innan du åker iväg att nu är det så här jag vill ha det! Jag äter lchf för MIN skull! Och det tänker jag fortsätta med oavsett vad släkt å vänner säger.

Heja dig! Kilona är snart borta!Glad

julia61
0

Tack alla snälla!

Jag har tappat ett kilo och magen kanske kommer igång igen den här veckan som kommer. Stenhård!!! Isch!

Jag tänker inte gå på samma miss igen, får göra som du sa Poppikock, bestämma mig INNAN att jag faktiskt mår bra av lchf och inte av kolhydrater i mass.

Underligt vad rädd jag blev när jag gått upp, borde väl ha fattat det. Men så är det.

Har börjat promenera en gång per dag ca 2 kilometer i skogen, känns bra. Får ta lite i tageet.

Äter lchf igen och känner mig bättre men otroligt trött….

Kanske en omställning igenGlad

Ja, man är ju inte ensam att falla ibland. Har ätit lchf i snart två och ett halvt år eller mer och det här var den första riktiga längre avsteget som jag gjort. Kanske måste man se att det är lchf som är rätt med ett fall som det här…

Ska bli bättre på att stå på mig, folk som känner mig vill mig väl. Kussen min är fruktansvärt fetträdd och jag började inbilla mig att jag mådde dåligt av lchf en stund. Men det är ju tvärt om.

Kramar till er alla som ställer upp!!!Glad

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Altså, sånt där är en del av ditt framtida liv, inse det!

Och som tidigare sagts, man lägger inte på sig 4 kilo fett på fyra dagar.

Sen så finns det gränser för allt, även hur halsstarrig och egen man kan vara mot vänner och bekanta, du får äta prexis hur du vill, men man kan inte alltid begära att andra skall anpassa sig helt till en sjäv.

Man får utarbeta lite olika strategier och sen alltid göra det bästa av alla situationer.

Själv befinner jag mig nu i ett regnigt Österlen, bor på olika B and B.

Inte alltid så LCHF om man säger så, man får ta ägg o sill, och breda massvis med smör på en skiva rågbröd, samt ett rejält lass med ost o skinka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sase
0

Jag känner spontant att det kanske är din släkting där som ska känna sig "dumi  huvudet" - som kan få dig att känna det som att du inte kan äta det du gör. Varför i hela friden ska en annan människa skälla på nån för vad de äter? Det förstår jag i n t e.

Jag skulle aldrig någonsin vika mig från öchf kosten bara för att nån annan skulle skälla på mig. Skulle de skälla skulle jag be dem att dra dit pepparn växer o skita i hur jag lever mitt liv ….!

;)

julia61
0

Hm, jag åt våfflor på min resa….utan grädde och socker men jag åt rotsaker också…men inte så mycket annat. Vin…och nu kommer jag ihåg chips, säkert ett hundra gram och några gelehallon….vill nog inte minnas det…

Men jag promenerade mycket, min kusin springer maraton, cyklar, orienterar och så vidare. Går med hundar ca 2 timmar per dag om inte mer.

Ja, hon är jättesmal men tycker hon är fet.

Lchf är nog bättre för jag har inte tid att göra så mycket som hon, men på något sätt är hon så rädd att jag ska bli dålig på lchf.

Nja, jag hoppas de tre kilona som blev pålagdaGladförsvinner de med och mer. Jag ska läsa här så mycket jag kan för det stärker mig o påminner mig om att det är en livstilsvförändring ingen diet!

Yrja
0

Kan bara hålla med #7.
Man måste komma i ett läge där man bestämt sig att man äter LCHF för sin egen skull, mår bäst av det och sen strunta i vad andra tycker. 

Och visst är det sant att ett rejält fall kan hjälpa en att förstå vad som är bäst och ge motivation till att fortsatta äta rätt.

Lycka till!

julia61
0

Ja, tack igen alla.

Jag har gått ned 2 kilo nu och känner allvarligt att jag är på rätt spår. Har till och med fattat att lchf efterrätter inte kan ätas var och varannan dag.

Mår mycket bättre nu och känner mig inte svullen längre och konstigt nog så var det bra att falla ordentligt. Det gjorde min motivation bra!