Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1885 ggr
Brynhilde
0

Brynhildes Biksemad...

Jag är ett fruntimmer på snart femtio vintrar. Skåning av födsel och ohejdad vana. Lever ensam med min byracka Ganesha sedan sonen flyttat till eget hus.

När jag jobbade var det som kock på restaurang. Jag har varit sjukskriven sedan '95 med påföljande förtidspensionering pga Fibro Myalgi, Kroniskt Trötthetssyndrom och IBS.

Det blev en varningssignal för mej när jag hamnade inom pre-diabetes gränsen. Jag drog öronen åt mej och började kolla upp vad jag kunde göra för att om möjligt slippa få diabetes. Tycker liksom att det räcker med dom åkommorna jag redan dras med utan att jag ska bygga på med fler om det går att förhindra.

Fet är jag också så det både räcker och blir över. Jag släpar väl runt på en extra människa ungefär. Så kan det bli när man som jag är en sockerberoende, överätande matmissbrukare. Men skam den som ger sej… med LCHf har jag hittat en livsstil som jag hoppas ska hjälpa mej att bli av med en del av det lekamliga överflödet… och hoppet sägs ju vara det sista som överger en…

Så med start på det lokala biblioteket via Internet, via GI, via Litsfeldt, Skaldeman, dr Dahlqvist m fl har jag hamnat här på KIF.

Mitt äldsta fritidsintresse är böcker, både fakta och fiktion. Jag är svag för fantasy. Annars gillar jag att lyssna på musik. Heavy Metal ligger närmast hjärtat, men jag lyssnar på mycket annat också. Frank Zappa är en absolut favorit som följt med mej sedan jag var elva år gammal. Bara jag slipper dansband, experimentell jazz och Helmut Lotti…

Det var lite om mej… äntligen har jag kommit mej för att skriva en riktig presentation. Det står samma harang på Min sida numer också.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

aussiemia
0

Hej Brynhilde!

Kul att du också hittat hit! Jag är ganska ny, har bara ätit så här sedan mitten av januari.  Den här gången. Av någon outgrundlig anledning så la jag av under flera år, FAST jag mådde sketabra…*skakar sakta på huvudet*

//mia

aswedishsmorgasbord.com

Brynhilde
0

Jag gjorde likadant. Har ätit så här sen oktober i fjol, men större delen av 2006 höll jag mej till startfasen på GI, vilket i min tolkning var i stort sett det samma som LCHF. Jag mådde förträffligt och tappade 22 kg då, men jag halkade till på bröd, tappade fotfästet helt och smackade rätt ner i kolhydratträsket så det bara stänkte om det. *suck*

Det tog flera månader för mej innan jag tog mej upp igen. Givetvis glömde jag ju hur bra jag mått utan kolhydrater. Det enda positiva med detta monumentala snedsteg var att jag bara gick upp hälften av dom kilona jag tappat, i stället för att öka ännu mer i vikt än vad jag gått ner. Jag är gammal jo-jo-bantare och det här var väl första gången det hände, att jag inte ökade på toppnoteringen med ännu ett snäpp.

Men nu är jag på banan igen och jag har hållt mej där utan några större problem hittills.

Brynhilde
0

Idag har jag hittat (kommit ihåg) min gamla tråd. Det blev inte mycket skrivet i den, nej… så jag fortsätter väl här.

Jag är Drottningen av Monumentala Återfall!!!SkrattandeSkrikandesGråterSkäms

Det senaste återfallet började vintern 2008 och höll på tills mars 2011. Jag har försökt att kravla mig upp på banan ett flertal gånger under den här tiden men jag har inte lyckats med någon reda förrän nu, då.

Hypotyreos (låg ämnesomsättning) har en massa skumma symtom, och jag har råkat ut för en hel del av dom. Nu medicinerar jag med Levaxin och mår bättre.

Ännu bättre mådde (och mår) jag när jag nystartade med LCHF. På bara en halv vecka var jag mycket bättre både fysiskt och psykiskt.

Än så länge har jag bra flyt och jag hoppas att det varar länge (helst i evighet).

bjørnegutt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hei Brynhilde. Min eks har hatt samme plager som deg med operasjon av skjolbukskjertelen og hun spiser også levaksin. mer om henne lenger ned.Tungan ute

For 2,5 år siden ble jeg veldig syk med min diabetes og trodde at jeg skulle dø. Heldighvis oppdaget jeg SSS på nettet og kjøpte boken "Spis deg ned i vekt" Fra den dagen har jeg blitt friskere og friskere . Min datter og hennes familie startet en uke etter meg med LCHF og alle mår bra. Til og med hunden"Basso" mår bra med rå kjøttfars og rå egg.

Min datter ble veldig glad for at vi alle ble friskere og fortalte sin mor(min eks) om vår vektnedgang og frisknad. Hun har nå levet et LCHF liv i 2 år og har ikke vært så frisk på mange år. Hun har også gått ned ca 30 kg. Mine barnebarn lever også på LCHF kost sedan 2.5 år og er fornøyd og ikke sukkerberoande als. Stå på! hilsen Bjørn

[Pennylane1]
0

Biksemad, vad betyder det? *nyfiken*

Brynhilde
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för lyckönskningen björnegutt. Glad

Vad trevligt att ni hittat lavkarbo och förbättrat hälsan.

Jag har hållt en helt carnivorisk diet sen 28 mars i år. Hittills har jag tappat 16 kg. Jag känner mig också friskare än på länge.

Ny hund har jag fått sen jag skrev min presentation. Ganesha är saligen avliden (förlamning i bakbenen) och min nya hund heter Ronja. Eller ny och ny, jag har haft henne i 2½ år.

Brynhilde
0

#5, #7 Inte direkt lågkolhydrat… men… sk*t i potatisen, tärna och stek diverse köttrester, bacon och lök och servera med stekt ägg… och vips, så blir det biksemad a la LCHF.

#7 tack för länken.