Halv-OT Hårtvätt
Jag brukar tvätta håret med billigt siliconfritt balsam (10-20 kr för 500 ml) och tycker att det fungerar bra.
Den senaste tiden (vinterveckorna) har jag fått problem med klåda i hårbotten. Jag tror inte det är kostrelaterat (då jag äter som jag ska), utan att det snarare beror på vinter, yllemössa och lite för flitigt duschande. Frisörskan trodde det var psoriasis.
Någon som har koll på alternativa metoder för hårtvätt, som t ex ägg, vinäger, bikorbonat eller något annat användbart?
ett alternativ är ju att tvätta med bara balsam. Sök på balsammetoden.
Bikarbonat är väldigt effektivt för att få bort klåda. Håret blir rent men det blir stelt. Bra om man brukar använda hårstylingprodukter (behövs nästan inte) inte så bra annars. Det tar också bort färgen från färgat hår.
Jag blandar bikarbonat med honung och vatten, då är det lättare att fördela pulvret…
Bikarbonattvätt är ju bra på vissa sätt, men är det inte väldigt uttorkande? Både hårbotten och händer blev alldeles konstiga när jag körde den metoden. Så beroende på vad problemet är, kan bikarbonattvätt hjälpa eller stjälpa. 
Det går ju att prova och se vad som händer. Du kunde ha fått mitt lilla restlager om vi bott nära varann. Har kvar äppelcidervinäger också. Stor flaska.. för sköljningen tänker jag. 
Vidare..
Har du provat att helt enkelt byta till annan balsamsort??
Jag byter i perioder, mellan två olika:
Naturelle (olika "parfymeringar") finns åtminstone på coop, ica och willys - vita normalstora flaskor, med svart kork och färgglad etikett Tyvärr har de just höjt priser med flera kronor, förut var det sk*tbilligt.. nu kostar en flaska 17 spänn.
Apoliva care Milt balssam (lätt parfymerat).. är dyrt över 40 spänn för en tub, men det är drygare än Naturelle och har en annan, lite mer "vårdande" effekt - känns det som.
Tja, jag har ganska fet hårbotten (med infernalisk klåda som inget hjälper på, utom bikarbonat som hjälper marginellt) så det kanske var därför det funkade bra på mig.
Håret och händerna blir sträva och lite knastriga i duschen men när håret torkat så är det inga problem, märkte inga problem med händerna heller. Har man dessutom honung till så mjukar det upp litegrann.
Jag testade balsammetoden innan men det hjälpte inte mina problem. Jag har dock en anings problem när jag väljer balsam eftersom jag inte tål parfym särskilt bra. Kanske hade det funkat bättre med andra balsam.
Bikarbonat är billigt och finns på alla livsmedelsaffärer, på Willys finns större förpackningar. Det är alltså ingen stor kostnad att testa. Honung är mycket dyrare men inget som man måste ha…
OBS! Riv inte för mycket i hårbotten med bikarbonatet (även om det är skönt). Man får rispor i huden som SVIDER (bikarbonat är ett salt)!

Luften inomhus är ofta torr p.g.a. elementvärme. Jag känner det i näsan, på händerna, fötterna och hårbotten. För mig hjälper det att dra ner värmen en aning och ta på mig varmt istället samt att dricka mycket (vatten och te).
Jag tvättar håret med vanligt schampo och sköljer sedan med utspädd äppelcidervinäger (1 del ÄCV 9 delar vatten). Det är det enda som hjälpt mot min kliande och såriga hårbotten. Bikarbonat blev för torrt för mig med, tyvärr. Och jag är för slö för att hålla på med havregryn och ägg och allt vad det är. Om du vill ha tips kan du gå in på Lady Dahmers blogg, hon har en massa tips under rubriken no poo (tror jag det är).
Förresten: Jag sköljer inte ur ÄVC:n utan låter den sitta i. Håret blir lent och mjukt, lätt att borsta osv. Luktar INTE ÄCV efter att det torkat. Och det är faktiskt det enda som hjälpt mig (jag har testat det mesta, från svindyra frisörschampon + balsam, apotekets grejer etc till olivolja och ÄCV).
Lycka till!

Jag använder balsammetoden och tål inte parfym. De flesta oparfymerade balsam är helt kassa, men Neutral funkar bra. Kan vara värt att testa kanske?
parsley - Hoppas du får ut nåt vettigt av det vi skriver..
Den här tråden ger mig idéer, så tack för den! 
Jag gillade hur håret blev av bikarbonattvätten, men som sagt.. för uttorkande på sikt. Men kanske bra som emellanåt återkommande tvärtom-inpackning.
Utpackning, hehe..
Är ju väldigt nöjd med balsammetoden, ett lyft i jämförelse med schampotvätt. Men just nu - i mösstider - så känns det som om hår och hårbotten skulle behöva en "urtvätt".. tillfälligt bort med all balsameffekt och istället ett "uppåttjack" åt det uttorkande hållet.
Jag ska naturligtvis köra "bikarbonat-utpackning" med vinägerskölj - och sen återgå till balsam! 
Jag använder bikarbonat när jag tvättar håret, har gjort det i ungefär 1 år, och jag tycker det är jättebra.
Enda gången jag har haft problem var när jag hade för mycket bikarbonat i förhållande till vattnet, då kändes håret alldeles torrt och strävt men det gick över nästa gång jag tvättade.
Annars tycker jag håret känns mycket mjukare nu än förut.
Ni som har problem med bikarbonaten är ni säkra på att ni inte använder för mycket bikarbonat, man behöver bara använda lite. Jag brukar blanda lite knappt 2 msk bikarbonat i ½ l vatten och sen häller jag upp allt i en plastflaska (och det brukar räcka ganska länge).
Ibland, kanske var 3:e, 4:e, 5:e tvätt eller när jag kommer ihåg så sköljer jag med äppelcidervinäger som jag brukar låta sitta i ett tag och sen skölja ur.
Angelfish: Aaah, jamen det måste jag testa! Har nog använt på tok för mkt jag då.
Måste dock understryka ÄCV:ens gudomlighet igen - särskilt vid trasig hårbotten.
Jag använde ett par teskedar bikarbonat i ca 1msk honung och sen i med vatten så det blev lättrinnande (till varje dusch). Skrubbade hårbotten (försiktigt) och drog ut det sen lite mot topparna, sköljde ur och sen var det inga problem. Perfekt att peela ansiktet med också (också försiktigt).
Har aldrig testat använda äcvinäger då jag tycker det luktar förskräckligt. Vill inte må dåligt under tiden det torkar. Men jag får väl ge med mig och testa, hjälper det mot klådan så kan det kanske vara värt obehaget.
Anv ngt schampo & balsam med Aloe Vera?
Googla på: aloe vera schampo
Ett par ex ur högen:
http://www.mabrapostorder.se/se/art/schampo-250-ml-urtekram.php
http://www.mabrapostorder.se/se/grp/balsam.php
/L
Wildrat jag tror du använder för mycket bikarbonat. Försök minska ner det lite i taget tills du inte får problem med det längre men håret fortfarande blir rent.
Sen tror jag det är bättre att blanda ut det i vatten och sen hälla lite av blandningen i håret och massera hårbotten ordentligt, kanske låta det sitta i nån minut och sen skölja ur det.
Men använd inte mer än 1 msk per 2,5 dl vatten. Det kanske t.o.m. kan räcka med ½ msk per 2,5 dl vatten. Man får prova sig fram.
Men om håret känns strävt och torrt efteråt då har man nog använt för mycket bikarbonat.
När det gäller äppelcidervinäger så är jag inte heller så förtjust i doften men jag låter det bara sitta i nån minut och sen sköljer jag ur det igen.

# 12 Aloe Vera är jättebra mot klåda. Det står på reservlistan om jag inte lyckas med mina "kemiska experiment" i hårbotten. 
#13 Mitt hår känns bara torrt och strävt i duschen, efteråt är det hur bra som helst. Men det blir inte lika mjukt som när man använder schampo och balsam. För min del så gillar jag volymen som blir men alla kanske inte uppskattar samma sak.
Och som jag skrev i #11 så använder jag inte särskilt mycket…
Håret blir annorlunda mot vad man kan vara van vid med schampo och sånt och det tycker jag kan vara bra att veta.
Wildrat - Jag har samma erfarenhet som du, håret strävt som blött, mjukt och luftigt som torrt.
Håret blir jättebra, men jag tyckte det blev endel slitage i längden. Jag har jättetunna sköra hårstrån, ett och ett syns de knappt. Kanske därför det slits lätt..
Ett skäl till att jag slutade, förutom att det var lite för uttorkande, var att jag tyckte det var lite omständigt med allt pytsande och blandande och dessutom vinägerskölj.
Förresten.. Det sägs att vinägern är viktig, nåt med ph-värdet som ska återställas.
#17 Det gick bra utan vinäger också men det hjälpte inte (heller) mot mitt problem så jag gick vidare och testar annat i hopp om att hitta nåt som funkar.
Hår mår bäst av pH-neutralt eller surt och bikarbonat är basiskt, det är därför vinägern rekommenderas.
Jag har också problem med klåda i hårbotten och ibland får jag sårskorpor som flagar nästan som mjäll (det är det inte - allt började för många år sen som ett resultat av att jag använt elakt mjällschampo typ Head & Shoulders, då det var det enda som fanns hemma). Jag har i alla fall funderat på att testa det här. Kanske kan vara nåt? Har nån här inne provat det eller nåt annat av Urtekrams schampon? Innehållsförteckningarna ser onekligen väldigt snälla ut.

Men vad har vinäger för funktion i håret?
#19 Jag använder den som heter No Perfume. Jag tycker den fungerar jättebra, löddrar lagom mycket och är mild och skön. Men jag har aldrig haft några egentliga problem med hårbotten, bytte mest för att innehållsförteckningen såg så mycket trevligare ut än på de flesta andra schampon (man blir miljöskadad av LCHF, numera läser jag innehållsförteckningen på ALLT!).
Men de var dyra på den sajten. Jag köper mitt Urtekram på Ica. Det brukar kosta strax över 40:- och då är det ju inte heller någon fraktavgift som tillkommer.
**Surface of Velvet
**Core of Steel

Jag har en kompis som har otroliga problem med klåda i hårbotten på vintern. Jag gav henne rådet att blanda i några droppar av ren eterisk olja av Tea Tree och Lavendel (ca 10 dr TT och 5 dr L) till varje "portion" balsam. Sen låta det sitta i i ca 10 minuter innan hon sköljde ur det. Det hjälpte henne nästan omgående. Dessa oljor är väldigt läkande samt är bra även mot myggbettskli. De är så milda att man kan ha dom på huden direkt.

Massvis av goda råd,samlad kunskap och intressanta erfarenheter i den här tråden. 
Provade att tvätta (?) håret med uppvispat ägg häromdagen och inbillar mig att hårbotten blivit bättre. Jag tog och vispade upp ett ägg och masserade in det i hår och hårbotten och lät det sitta ca 15 minuter innan jag sköljde ur ägget ur håret med äppelcidervinäger och kallt vatten. Resultat så här långt:
*håret är stelare och har mer volym än vanligt
* ingen har sagt något om jag ser konstig ut
Egentligen ska man nog ha honung i håret också men jag avstod av flera skäl. Jag hade ingen honung hemma. Honung i håret fick mig att börja tänka onaturliga tankar om myrinvasioner. "Hon har ägg och honung i sitt hår", låter som någon fånig schlagerrefräng. Slutsats: det verkar som om man kan "behandla" håret med ägg med gott resultat.
har inte läst alla kommentarer, men tips på silikonfritt balsam? :) mitt hår är väldigt torrt och blir inte bättre hur mycket inpackningar jag än har
Vi är glada balsam-användare numera. Upplever att mycket blivit bättre :)
#24 De jag skrev om i # 3 är siliconfria.
Fructis har också en sort, det står sillicon free på framsidan i ett smalt gult fält tror jag..
Men det finns fler.

Det finns en lista på forumet på lockig.se , jag orkar inte leta fram den just nu men den är lång!
#19 Jag har provat Grön gåvas schampon och balsam och dom funkar jättebra på mig. Väldigt bra också med innehållsförteckning som man faktiskt förstår.

# 24 Kolla på de billigaste sorterna av balsam. De brukar vara siliconfria. Apotekets Apoliva är också siliconfri (om de inte har ändrat sen jag köpte senast). Om man vill så kan man tvätta håret med ett billigt balsam och ta i ett lite dyrare i handdukstorrt hår och låta det sitta kvar i håret för att ge det extra volym. Biltema, Eldorado, Coops blåvita är tre exempel på billiga "tvättbalsam".
Tea tea oil kombinerat med balsam låter som en bra tips mot klåda i hårbotten.

Uppdatering:
Äggtvätten fick klådan att försvinna ur hårbotten. 
Bikarbonat + vinäger ger styvt glansigt hår med volym utan att man behöver använda stylingprodukter. Styvheten sitter i flera dagar. Jag ser yngre ut än vad jag är. Underkylt regn påverkar inte frisyren nämnvärt. Lite tveksam till flitig användning pga att jag tror att bikarbonaten torkar ut hårbotten. 
Åh, tack för rapport! 
Så bra att hårbotten blev bra!
Är du nöjd med experimentens utfall?
Jag var häromdagen på en underbar fotvård och blev där introducerad till ett för mig nytt helsvenskt hudvårdsmärke: Dermanord Maria Åkerberg www.dermanord.se
Jag vill gärna dela med mig av den kunskapen för att det pratas här på tråden om ämnnen ni eller håret inte tål. Dermanord framhåller mkt tydligt all som inte ingår i deras produkter men som tydligen är vanligt förekommande bi många andra produkter. Även Myrra för naglar och flera olika preparat för håret.
# 22 Min man, som är läkare, säger att Tea tree-oil är bland det mest allergiframkallande man känner till! :-O
Vi använder båda "balsammetoden", jag för att mitt hår är mkt torrt och därmed lätt blir frizzigt (har lockigt hår) och han därför att hans hårbotten annars blir torr och fjällar.
Jag tvättar med Franck Provost repair balsam blandat med Coops. Han tvättar håret med Natusan top to toe (som vi båda använder till händerna och kroppen).
Fick ett tips från en kompis när jag sa att jag har torr hud, hon sa till mig att bada i en blandning med helst havssalt (jag hade bara grovsalt hemma) och äppel cider vinäger. Jag har på senaste 4-6 månaderna fått väldigt torr hud och verkligen försökt med olivolja eller kokosfett i badvattnet, men det har inte hjälpt. Och sen strax före jul ficka jag dessutom klådig och sårig hårbotten…
Jag testade hennes råd härom dagen och passade även på att skölja håret i badvattnet. Duschade sedan och tvättade mig som vanligt. Min hud var mjuk och smidig och håret klådfritt!!! Kan det då ha varit äcv:n?

Även ifråga om hårtvätt traskar jag efter Aniara som en trogen lärjunge och balsamtvättar med Neutral balsam. Även jag har haft oerhört mycket problem med klåda i hårbotten p.g.a. torrhet och för det tick jag god hjälp av Head & Shoulders schampo och balsam dry scalp care. Med hjälp av den slapp jag klåda i många år och klådan har inte kommit tillbaka nu när jag tvättar med balsam. Rosmarin är ett tredje tips. Det hjälper många med kliande hårbotten. Det finns mycket råd och tips om kliande hårbotten på lockig.se. Lycka till!

#35 Haha, vad jobbigt det blir för mig om det hela slutar med att du blir jättetjock, får hjärtinfarkt och får hår som ett troll! 
Mina hårbottenproblem har lugnat ner sig nu när jag tvättar med schampo och sköljer med äppelcidervinäger. Äcv gör håret mjuk och läggkammat och man slipper att håret blir flygigt och elektriskt som mitt blir av balsam.
Jag tog nyss reda på det där med Floating - att ligga i jättesalt vattentank- det salt som används där är Epsomsalt som tydligen har en smörjande förmåga. Epsomsalt finns nog att köpa till eget badkar.
Jag har precis som du, psoriasis i hårbotten. Tvättar med balsam och applicerar Bio+ tonic/lotion i hårbotten. Det enda som hjälper mig.

#35 Alltså, jag kan ju faktiskt tänka själv, det är bara det att du oftast har tänkt det före mig, jag är inte så snabb i vändningarna bara. Jag lovar att jag inte har någon särskild bevakning på vad du tar dig för för att veta vad jag själv ska göra! 
Jag har bestallt hem TIGI Bedhead Moisture Maniac Conditioner utan silikoner och Superstar sulfatfritt shampoo.
Silikonerna staller verkligen till det. Mitt har blir inte rent och det kliar och det bildas avlagringar pa harstrana och i harbotten. Hoppas att en dos sulfatfritt + silikonfritt ska hjalpa.
Ser fram emot att fa lyxa till det i duschen!

Jag har slutat med shampo helt. Bara sköljer håret med varmt vatten. Kanonbra för tunnt flygit hår.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Där finns det mängder av schampon/balsam (och mycket annat) som bara innehåller naturliga extrakt. Har handlat därifrån i över ett år och är mycket nöjd med resultatet. Dessutom slipper du diverse kemikalier som kan störa kroppen och huden.

#43 Och din inblandning i företaget är … ?
#44 Kund kallas det.
Eftersom jag är väldigt miljöintresserad så vill jag lyfta fram företag som jobbar kring detta. Måste man ha en del i ett företag för att göra reklam för det om man nu gillar det?

#45 Nyfiken eftersom jag inte uppfattade dig som aktiv på forumet i övrigt. Och av den anledning luktade det spam … Men jag hade fel. Eller rätt ;)
#46 Ja är ganska ny på forumet så det är väl därför du inte sett mig. :) Men mina intentioner var att lyfta fram hemsidan som hjälp till trådskaparen.
Med risk att verka tjatig, Dermanord av Maria Åkerberg www.dermanord.se
där får man läsa allt som inte förekommer i produkterna + allt som gör det och varför, mycket intressanta upplysningar.

Jag testade bikarbonat igår -. man jag blandade det med lite vanligt schampoo sör att få ut det bättre. Sedan skölde jag av håret med vatten och avslutade med äppelcidervinäger-vatten. Bikarbonaten verkar ha fungerat - kan inte känna att det kliar i hår botten men vinägern vet jag inte om jag är så imponerad av. Läset i tidigare inlägg att håret skulle bli så mjukt … nje, det tycker jag inte. Inte för att det blivit strävt iheller men jag tycker nog att mitt hår blir mjukare och bättre av balsam.
Ska ädå testa en gång till innan jag bestämmer mig helt.
Jag gick till en hårolog när jag hade klåda och fick där tipset att köpa ett preparat med nässla i. Det funkade jättebra och jag slutade att tappa så mycket hår.
Bikarbonat har jag aldrig provat till håret men som skrubb till kroppen och ansiktet har jag haft det och till tänderna förstås. Mycket användbart med andra ord.
#49 Mitt hår blir lika mjukt med äcv som av balsam men inte lika elektriskt. Jag tycker det funkar bra förutom att det luktar kräks…
Bikarbonat gör däremot håret strävt så det kan vara det som tog bort effekten av äcvn…

#51 hum kanske det. Jag ska prova var och en för sig oxå.
Bikarbonat gör inte mitt hår strävt så allas hår är nog olika. (Förutom en gång när jag tog för mycket bikarbonat.)
Mitt hår blir mjukt av bikarbonat. Men får ändå stadga liksom.. blir inte mjäkigt mjukt som ibland med balsam. Gillar det verkligen.
Ett tips jag fick av en frissa: om du vill ha stadga i håret så kan du blanda ½+½ vatten och vodka i sprayflaska eller salt+vatten 1dl salt 1 l vatten och spraya med den ena eller andra blandningen och låt torka. Håller lika bra som sk.hårspray.
#55 Funkar nog för att ge stadga, men blir det inte väldigt uttorkande? Särskilt om man sprayar i och låter sitta kvar.. 
Har bara provat saltsprayen och det ska ju inte komma ner i hårbotten, men jag tror faktiskt inte att salt torkar ur,snarare tvärtom, det kändes som olja på kroppen när jag nyss prövade att bada enligt "floating"metoden. Men det var ju supersalt, förstås.
Sprit är nog en annan femma.

Köpte för flera årsedan en spray hos frissan… typ saltspray
rådet jag fick var att spraya in och sedan krama håret, ju mer man krama ju bättre volym gav det. 
Samma effekt får man efter havsbad… - Fast känslan jag hade var att håret kändes skitigt!
Men till torr kliande hårbotten skulle jag rekommendera kamomillte, de lugnar.

#55 Luktar man inte vodka om man sprayar det i håret?
Aktuell favorit: Uppvispat ägg (hela ägget och inte bara gulan) masseras in i hår och hårbotten. Skölj ur ägget med 1-2 dl vinäger blandat med 1 liter svalt vatten.
vodka har jag för mig ska vara den sprit som inte luktar, åtminstone när man dricker det, jag menar det lär inte kännas på andedräkten.
Vodka är ju 'känt' för att varken lämna fläckar eller lukt efter sig.. Men jag vet inte om det är helt sant, eller önsketänkande av dem som brukar.. 
T ex jag själv.. 
Pling!
Har inte läst alla inlägg, men ska. Vill bara delge/tala om, att jag bara tvättar håret en gång i veckan. Skulle tom, kunna dra ner på det. ( mina kompisar brukar få lukta på mitt hår, heheh, de är alltid ärliga)
Har dock ibland haft som en hårotten som aldrig torkar och därav (tror jag kli) men, detta med alkoholen tar jag till mig hahaha
Handlar inte om hår, men om naturlig hygien.. är det någon har som har erfarenhet av sk Oil Cleansing Method? Då man istället för att använda alla möjliga sorters tvålar och krämer i ansiktet tvättar med en blandning av ricinolja och någon annan kallpressad olja?
Jag har balsamtvättat håret länge och steget är inte långt till naturlig hudvård.. tänkte testa så fort jag har möjlighet att ta mig till affär/apotek. vore kul att höra era tankar om hudvård?

Jag läste om OCM häromdan på Räkans blogg. Det låter intressant och jag tänkte prova.
OCM används till håret också. Det finns en massa klipp på youtube om hur man gör.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Kom på att jag kanske ska nämna här.. Kan vara relevant för andra med samma hår-hälsa-historia.
Resumé: Har haft 'konstigt hår' i en massa år. Har inte hittat schampoo som funkat, håret har varit platt, livlöst, tråkigt, statiskt. Har åxå tappat määääängder av hår i åratal. Gick över till bikarbonatmetod, och sen till balsammetoden. Båda dessa funkade bättre än schampoo men den förra metoden tyckte jag var väl så uttorkande.
Alltså balsammetoden i över ett år.
Nytt: För drygt ett halvår sen började jag äta Levaxin mot möjlig underfunktion i sköldkörtel (och har fortsatt - för det visade sig verkligen vara 'rätt medicin'). Slutade (nästan) tappa hår och på något vis känns håret friskare.. svårt att förklara - det som nu hunnit växa ut.
För några veckor sen blev jag nyfiken nog att prova tvätta med schampoo igen. Det jag hade hemma var Fructis sillicon free.. nånting, som jag tidigare använde som 'avsiliconiseringsschampoo' så det var vad jag tog. Gick hur bra som helst!!!
Funkar sedan dess superbra med schampoo. Håret är fluffigt, tämligen lockigt och lätthanterat. Aldrig statiskt. Ibland sticker jag mellan med en balsamtvätt. Kanske var fjärde tvätt. Funkar alltså även jättebra att kombinera, men inte samtidigt. Gäller att tvätta med antingen eller..
Alltså.. vad jag vill ha sagt: Konstigt hår beror på nåt - i mitt fall tydligen på sköldkörtelproblem.