Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3380 ggr
Skogstrollet-igen
0

Lista överC-vitamin?

Någonstans såg jag en lista under rubrik "Du får inte skörbjugg av att inte äta frukt" eller något liknande. Den innehöll en massa grönsaker och apelsinen på 46 plats eller nåt. Någon som vet var den fanns? Här eller på LCHF.se.

Tacksam för hjälp!

[Columba]
0

Du kan gå in på fineli.fi och kolla t.ex. 100 näringsämnen med mest c-vitamin.  Kommert också ihåg att frukterna var 44:e eller liknande.

Minorca
0

Hej Jag vet inte vilken lista du menat, men här är en lista http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Om man trycker på C-vitamin då får man ordnad efter innehållet.

Skogstrollet-igen
0

Tack! Har aldrig använt fineli.fi men listan kom därifrån. Broccoli på plats 10 och apelsin på plats 43…

epithet
0

#3 Men det gäller väl rå broccoli. Eller? C-vitamin är ju ganska värmekänsligt.

[Bärnsten]
0

Måste slå ett slag för havtorn!! Ett enda bär innehåller lika mycket C-vitamin son en förädlad apelsin. Förutom de nyttiga fetterna som kärnan innehåller.(krossad eller tuggad)…….

Havtornen mognar om en vecka eller två. Passa på att plocka dom….frys ner till vinterns behov. Några bär om dagen……så behöver man inte bekymra sig för det dagliga intaget av C-vitamin Flört

[Pennylane1]
0

30 gram gul paprika. Där har du dagsbehover av C-vitamin. Nypon är också proppfulla av det, hela 1250 mg. Havtorn har mindre än paprika 165 mot 205… enl. fineli.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pasi
0

Jag tror inte man ska bekymra sig så mycket för C-vitamin - de flesta behöver bara nåt milligram om dagen för god hälsa, något man lätt får från lite persilja, eller kanske till och med från grädden, charkuterierna och köttet man käkar.
Råkar man ha behov av mer C-vitamin (t ex pga högt insulin, vilket driver ut C-vitamin ur kroppen), så äter man bara lite grönsaker, lever (något som alltid bör ingå i en hälsosam kost) eller tallbarrste.Glad

Lista på fineli

#5 Havtorn finns inte i hela vårt land - det är en ganska sällsynt planta (finns bara på vissa lokaler).Glad
Jag tror knappast det finns nyttiga fetter i kärnan… kompositionen är snarare lik andra fröer från kalla trakter (dvs fetter ej anpassade till varmt klimat, som inuti en däggdjurskropp - och fröerna är tänkta att fara hela, rakt igenom ett tarmsystem för att istället kunna gro till ny planta), eller? Flört

[Bärnsten]
0

Skrattande flaggar stort för att man ska plocka det som erbjuds i naturen nu på sommaren.

Sen kan man botanisera i affären när det kniper.

[Pennylane1]
0

välj då nypon som har 6,5 ggr mer och finns överallt!

[Bärnsten]
0

#8 Såklart att det inte finns i hela vårt avlånga land. Tänkte inte på det…..Skäms

Men till de nyttiga fetterna i kärnan, …kommer de inte till godo av att krossas, tuggas eller blötläggas???

Pasi
0

#11 Kroppen tar säkert upp fetterna om fröet krossas, men om innehållet är direkt nyttiga är ju en annan sak. Fruktfröer är ju normalt gjorda för att passera tarmsystem och ge nya plantor - inte tillgodose vår hälsa.Flört

[Bärnsten]
0

#12 Ja, allt i naturen strävar efter fortplantning och spridning av generna. Ett frö gör allt för spridas och slå rot….att bli ätet av ett djur, transporterat och förhoppningsvis deporterat odemolerat i en vänlig miljö, är väl det ultimata. Men, så finns det några ^^ som krossar det skyddande skalet och utnyttjar alla de näringsämnen som egentligen skulle vara till nytta för den nya plantan.

Vad är äpplet, persikan, kantarellen, vattenmelonen, kokosnöten och alla andra frukter och fröer…..jo, näring till den nya plantan.

Alltför "flowerpower" kanske, men helt grundläggande för mig.,

[Bärnsten]
0

#10 Nypon är otroligt näringsrikt och gott….särskilt när det är fullmoget och rött. Det går utmärkt att torka och förvara i månader.

[Pennylane1]
0

tror JAUS brukar rekommendera att frysa dem (torkning har jag för mig förstör C-vitaminet mer)  och sen bara ta ett eller ett par om dagen och tugga, lär räcka så på grund av den otroligt höga halten.

Bybo
0

Kanske rönnbär eller svartavinbär? :))

[stuxen]
0

Angående sjörbjug så har jag förstått att ala skyddar emot det.
Ala finns i rikliga mängdr i kött.

Så vill man inte äta c vitamin eller om man inte kan så skall man se till att få i sig ala.

Men c vitamin behövs troligt vis till citronsyracyckeln med.

[Bärnsten]
0

#15 Jag har en pytteliten frys, så det är helt omöjligt för mig att frysa ner allt som jag skulle vilja. Det är nog därför jag pratar om torkning och inläggning i mina inlägg, tänker så långt näsan räcker……

# 16 Var och plockade svarta vinbär igår, sen gjorde jag en smoothie på bären, yogurt, grädde och lite vanilj………mmmmm, så gott.

Ians
0

Själv kör jag med Nässelpulver som jag rör ut i vatten eller en drink…

Håller magen i trim också!

Men det skall vara nässelpulver av Rawfood kvalité! För mesta näringen.

[Bärnsten]
0

#19 Rawfood = plockat i närmaste hage eller i grannens orensade rabbat Flört

Ians
0

#20…framför allt ger det en liten garanti för hur pulvret blivit behndlat i produktions kedjan….där av att jag väljer det!

Men plockat i närmaste hage eller i grannens orensade rabatt…Är faktiskt Bäst! Flört dvs bättre än köpt pulver oavsett kvalite på detta!

[Bärnsten]
0

#21 Ians, håller med. Skulle bara ge en vink av att man kan plocka de flesta grönsakerna ute i det vilda så här års.

[Bärnsten]
0

#21 Oooooops, där fick jag en läxa i rättstavnig vad gäller rabatt, hahaha

Ians
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#22…absolut! Håller med! Själv plockat o torkat är bäst!

Bybo
0

#16 Lät himlans gott, ska nog göra en liknande nu :))

[Bärnsten]
0

#17 stuxen, blev intresserad och googlade på ala. Men blev inte så klok på det jag fann.

Skulle du kunna vara snäll och länka till kortfattad info, tack.