Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 14008 ggr
AnneN
1

Vad äta vid magsjuka?

Inte alls kul just nu då jag har min första ordentliga magsjuka på över 10 år! Rynkar på näsan

Har svårt att få behålla något alls, varken fast föda eller vatten.

Förr vid magsjuka så kunde jag alltid dricka apelsin MER och fick alltid behålla det trots att jag inte ens kunde dricka kranvatten.

Men nu så tycker jag mer smakar så sött att jag har svårt att ens svälja en klunk då det bara smakar socker. Rynkar på näsan

Så jag skulle uppskatta tips på vad som eventuellt kan hjälpa mot magsjuka utan att det är så där äcksligt sliskigt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

raphanus
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har vid de två tillfällen detta inträffat ställt LCHF åt sidan. Första gången körde jag med knäckebröd, äppeljuice och ramlösa och andra gången med vätskeersättning av vatten, socker och salt. Båda gångerna blev jag frisk, och sjukmaten jag intog fick jag behålla.

[Bärnsten]
0

Jag tror att magsjuka är ett sätt för kroppen att göra sig av med det "dåliga" som den har fått i sig…..man kräks och skiter ut det ovälkomna. Ungefär som feber vid olika sjukdomar, det är kroppens sätt att kurera sig. Så försök att stå ut ett dygn (brukar inte vara längre)….med mineralvatten skedvis med jämna mellanrum. Utan kolsyra. Varar det längre, ring sjukvårdsupplysningen!!

[Bärnsten]
0

Ett tillägg……..tycker hemskt synd om dig, magsjuka är så fruktansvärt!!

Man tror att världens ände är kommen…..kroppen skakar och kallsvettas, krampar och försöker vränga sig själv, man ligger i badrummet (nära till toa och dusch) och hoppas att det tar slut snart…

Krya på dig

raphanus
0

#2 - Just det, tack Bärnsten, jag menar förstås Ramlösa med bortvispade bubblor!

[Bärnsten]
0

#4 Exakt. Ramlösa innehåller mineraler och salter som kroppen skriker efter när magsjukan dränerar allt. Kolsyran är dock upprörande och endast till för att tillfredställa en flärd av lyx….mycket välkommen vid andra trevligare tilfällen, hahaha

AnneN
0

Knäckebröd river i halsen + att jag är glutenintollerant (är öm i halsen efter att ha kräkts).

Men det där med vätskeersättning ska jag testa, tack för tipset.

#2 Jo något olämpligt har jag på något sätt fått in i kroppen, vet bara inte genom vad Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne

Minorca
0

När jag hade magsjuk för ett drygt årsedan, jag har inte varit så sjuk på kanske 15 år, då drack jag lite blåbärssoppa utan socker och naturell yogurt. Det var det enda jag fick i mej de första dygnen + lite coca light att skölja munen med.

Sedan började jag med lite TY när jag efter 2 dygn blev lite bättre.

[Bärnsten]
0

#6 Det gör inget om du inte får i dig fast föda ett par dygn, det viktigaste är att få i sig vätska.

raphanus
0

#6 - För mig var det första gången sannolikt ett för högt intag av sötsaker i samband med jul och andra gången var det fråga om en katarr till följd av kaffefrosseri. Det kan vara till synes rätt harmlösa saker som ställer till det.

Vårdguiden om vätskeersättning

AnneN
0

#7 var är TY?

_**/Mvh Anne

jejjja
0

# 10

måste väl vara turkisk yogurt =)

[Pennylane1]
0

jo  liksom CF är Creme Fraiche, en annan vedertagen förkortning (härinne iaf Flört )

spirit
0

Vid maginfluensa bör man dricka teskedsvis med vatten, gärna saltat och kolsyrat med 1 kryddmått salt per 2 dL. Försök att få i dig minst ½ dL vätska per timme, mer behövs oftast inte om man inte har stora diarréer. 1 tesked var femte minut, går det bra räcker det med en matsked varje kvart.

Ha gärna kvar kolsyran eftersom den öppnar nedre magmunnen och minskar magsäckens innehåll och därmed kräkningarna. (Det är därför som vi karlar gärna bjuder söta flickor på champagne, alkoholen kommer fortare upp till hjärnan.)

I stället för knäckebröd går det lika bra med chips (glutenfritt) för att få i sig salt, fett och fibrer för att i detta fall förlångsamma tarmpassagen.

Sedan gäller vanlig mat, börja med små portioner (matsked) var kvart och går det bra öka portionsstorleken och minska frekvensen.

Går man för fort fram så är det bara att backa tillbaka och vänta ngon timme, men försök att någorlunda snabbt komma upp till vanlig mat.

willas
2

Vid svår magsjuka, då jag kräkts t.o.m. vatten jag druckt, har jag lyckats behålla starkt te som intages skedvis.

Jag föreställer mig att det starka teet "bedövar" magen.

Då får jag åtminstone vätska.

tistelflikkan
0

nu såg jag att du är glutenintollerant men mitt tips hade annars varit att blöta upp skorpor med kokande vatten och sockra dem. ätes med sked. kanske det kan hjälpa någon annan vid ett annat tillfälle. hoppas du snart blir bra!

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

AnneN
0

Tidigare idag mådde jag sämre än igår så ringde till vårdcentralen, fick då stränga order av sköterskan Kalle att göra vätskeersättning och skeda i mig.

Vätskeersättningen är vidrigt sliskig, men peppar peppar så verkar det hjälpa för redan efter 2 matskedar så mår jag bättre, inga kräkningar hittills under dagen, mindre illamående och lite mindre slö.

Så nu har jag skickat sambon för att handla sådant jag verkligen är jätte sugen på så det blir glass, c-vitamin brus, apelsin mer och bacon för det är vad min kropp just för stunden talar om att den vill ha och då lyssnar jag på den.

_**/Mvh Anne