Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3734 ggr
cine11
0

ägg bra?

Jag kör nu bara LCHF men har hög kolesterol och känns fel att äta ägg? de innehåller en del kolhydrater om jag har förståt rätt? några synpunkter tack

www.nettoapoteket.com

parsley
0

Ägg innehåller i princip alla näringsämnen du behöver, med undantag av vitamin C. Kolhydratinnehållet i ägg är lågt (0.4 %)

Det påstås att ägg leder till högt kolestrolvärde och att ett högt kolestrolvärde i sin tur kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar, men det finns en hel del kritik mot det här påståendet. Läkaren Uffe Ravnskov har t ex skrivit en bok som heter "Fett och kolestrol är hälsosamt"

Läkemedelsindustrin påstår att kolestrol är farligt eftersom de kan sälja mediciner som sänker kolestrolhalten i blodet. Det finns även livsmedel t ex lättmargarinet Becel som påstås sänka kolestrolhalten. Att på folk att oroa sig för sin kolestrolhalt och därigenom köpa vissa produkter eller ta en viss medicin är ett sätt att tjäna pengar.

Du kan med gott samvete äta ägg och  du behöver inte oroa dig för hög kolestrolhalt.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott. - Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket. Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod. - Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

CasaRamon
0

Jag skrev till dr. Andeas Eenfeldt (för 2 år sedan) och frågade om det finns någon övre gräns för hur många ägg man kan äta per dag och fick till svar " så många ägg kan du inte få i dej"

Äter ca 6-7 ägg per dag och har numera "normalt"  kolestrol. Innan jag började med LCHF hade jag enl. min läkare, lite för högt kolestrol.