Skölja av sill?
Halloj!
Jag gillar verkligen sill men allt snask den ligger i i burkarna i butiken ställer ju till det för en lchf:are…
Kan man inte helt sonika bara ta och skölja av den?? Detta är en helt seriös fråga för jag längtar verkligen sill och jag är inte typen som ställer mig och lägger in den på egen han. Ska sträcka mig till att bara lchf-bröd idag =)
Sköljd sill = mer low carb = ok ??
Varför inte testa saltsill istället? Finns färdigurvattnade inläggningsfiléer, ät med gräddfil, rödlök eller gräslök och kokta ägg 
/Désirée

Nej, tyvärr!
Så trodde jag också att det var, tills jag läste en tråd för inte så länge sedan
Om jag inte minns fel så är läget att socker är vattenlösligt, vilket betyder att (fisk-)köttet kan dra åt sig det från marinaden/ inläggningen.
(Vilket o andra sidan inte hindrar mig från att äta en sillbit eller anjovisfilé ibland….)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Altså hur mycket socker får man i sig om man tar två-tre bitar sill till ägget?
Inget som bekymrar mig iallafall.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp! Du har helt rätt! Vad är det med mig? =)

Åhh…Kom att tänka på Gubbröran!
ett par skedar direkt ur burken när det är bråttom. Uppskattas av sonen som gärna sover en stund extra på morgonen.

Om man gör LCHF till sin livstil, kan man börja med att skilja på att sila mygg och svälja kameler!
Mest tankemöda kan man lägga i affären, där kan man eventuellt kika på om olika sillinläggningar har olika mängd socker.
Och huruvida man lika gärna kan köpa ansjiovis eller inlagd sill.. utländska fabrikat av Ansjovis har ofta inget socker alls, de är väldigt salta.. men det är gott till ägg!
Små pytteburkar riktig ansjovetas är riktigt illsalta men mycket gott till ägg och andra anrättningar.. och varar väldigt länge.
"Små pytteburkar riktig ansjovetas är riktigt illsalta men mycket gott till"
Var hittar man sådan konserv?
Zepp - jag gillar dig, du lyckas alltid formulera dig så himla bra. Vi borde ha en sån där gilla-knapp på detta forum också.
Sardeller är ju också gott till ägg och de är inte alls så söta som svensk inlagd sill 
/Désirée

Något sådant här fick jag tag i senast, dock annat märke!
http://www.zeta.nu/produkter/kapris-och-sardeller/zeta-sardeller-700-g
"Det som säljs på burk under namnet ansjovis i sverige är oftast inte fisken ansjovis utan inlagd och kryddad skarpsill. Den äkta fisken ansjovis säljs under namnet sardell."

Mmm ….ett par sardellfileér, en solmogen tomat, en bit fetaost och några oliver………Perfekt Meze 
"Äkta anjovis" har jag hittat frysta i 500gr. förpackning. Tina väl, torka och vänd i mjöl
( eller kanske inte..) fritera i het olja, salta och njut.
#10 De sardellerna är stapelvara hemma här, de är jättegoda 
/Désirée