Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3026 ggr
Lolivia
0

Namnbyte på äggmjölk!

Har stött på otaliga trådar om den älskade äggmjölken, så många översvallande omdömen att jag var tvungen att prova. Det blev tämligen motbjudande p.g.a. saltat smör men jag ska tappert prova igen när jag har repat nytt mod. Men nu till saken: Det kan ju bara inte heta "Äggmjölk"! Folk ryggar ju tillbaka bara de hör namnet. Det läbbiga namnet kan ju bara inte vara bra pr för lchf =)

Baserat på denna iakttagelse så förestlår jag ett namnbyte! Jag spånade i ca tre minuter och kom fram till "Noggy"

Sug på t.ex: Sommarnoggy, hallonnoggy, vaniljnoggy, höstnoggy, kanelnoggy eller varför inte lyxnoggy? Det är ju nästan så att man blir sugen! =)

Vad tror ni? Äggmjölk låter ju bara inte okej! =)

Alexandraea
0

Jag gillar Noggy. :) Håller med om att namnet äggmjölk låter riktigt vidrigt. Har aldrig ens varit sugen på att testa äggmjölk, Noggy däremot kanske jag kan tänka mig att prova på. ;)

[ErikSvensson]
0

Folk dricker ju äggtoddy så varför inte äggmjölk? Skrattande

shamani
0

Det är ju ingen mjölk i äggmjölken….Obestämd

Fast finns det någon "toddy" i äggtoddy? Och vad är "toddy"? Bara undrar.. Flört

Noggy låter ju inte så illa som äggmjölk (vem kom på det namnet, förresten??).

raphanus
0

#3 - Det finns ingen mjölk i kokosmjölk heller.

shamani
0

Nej, det är sant, MEN det SER i alla fall ut som mjölk. Jag kan inte med min vildaste fantasi få äggmjölk att ens påminna om mjölk. Men det är jag, det. Flört

Lolivia
0

# 3 Jag kom på Noggy! Kanske aningen fånigt men just "äggmjölk"låter så läbbigt enligt mig… Är det INGEN mer än jag som får… eh… vissa associationer av ordet "äggmjölk" =) =)

Sen blir det ju så tradigt: Äggmjölk med choklad är ju t.ex. tristare är "Chokladnoggy".

Jaja, detta är bara ett förslag. Jag kommer iaf att börja kalla det för noggy! Hoppas även att jag gör en godare noggy nästa gång jag provar. =)

Sweli
0

Jätte bra förslag, jag ska också kalla det för Noggy när jag provar det.

Har nämligen inte testat äggmjölk, det lätt inte så appetittlig Obestämd

Men som äggtoddy är god kan jag tänka mig testa Noggy Skrattande

OneManArmy
0

Aldrig provat äggmjölk just pga att det låter skitäckligt… Men Noggy ska jag allt prova ;)

kaisakavat
0

Gillar dina förslag! Glad

Håller verkligen med om att namnet låter urk. Och alla man nämner det till rynkar på näsan och glor skeptisk på en.. Hehe..

[ErikSvensson]
0

Varför inte något franskt? Det mesta låter gott på franska.

Äggmjölk = œufs le lait Skrattande

Lolivia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 10

Isf skulle ju vi lchf:are få ännu mer snorkigt rykte, om vi började svänga svansen på franska alltså =) Den första bokstäven känns det även som jag måste lägga år av tangentbordsforskning på Tungan ute

I övrigt är franska såååååååå fint!!! Kan bara så pas mycket att jag förstår banala Piaf texter men jag gillar det!

Nä, fram för "Noggy" tycker jag   Flört

raphanus
0

#6 - Det enda jag associerar till är "mjölkersättning tillverkad av ägg".

#10 - Lait d'œufs i så fall. Bestämningen hamnar efteråt på franska.

Eva-Cecilia
0

Noggy var väl ett lysande förslag! Kommer härmed att användas Glad. Kanske man till och med lyckas "lura" i barnen detta om man inte nämner ägg det första man gör…

Lolivia
0

# 12 Det är uppenbarligen bara jag som är lite halvsnuskig i associationerna här på forumet. "Äggmjölk" - får genast en solklar association Tungan ute

veran
0

Hej!

Har nu provat "äggmjölk" och är faktiskt lite kär. Nu kan jag ju dricka varm choklad. Jag tycker att "mjölken" smakar lite som grädde vilket måste bero på att smöret (OSALTAT) är gjort på grädde.

Jag tycker att noggy är ett jättebra namn på denna dryck. Tack Lolivia som myntade detta. Och vad gäller namnet äggmjölk så måste det väl betyda "mjölk gjord på ägg" så som havre/ris/soyamjölk betyder "mjölk gjord på havre/ris/soya" och ovan nämnda kokosmjölk.

Jag håller på att experimentera med olika mycket vatten och ägg till 50 g osaltat smör i min noggy. Är det föresten (hur stavar man detta ord??) någon som bakat på denna dryck??

Lolivia
0

Jag ska verkligen göra ett nytt försök med noggyn! Det är ju så många som älskar den verkligen. Blev så besviken när jag provade men jag ska inte ge upp. Det får bli att inhandla osaltat smör!

gun92884
0

#3 Toddy ar bland annat ett gammalt skotskt namn for whisky och ocksa namn pa en indisk alkohol gjord pa sav. Det narmaste pa svenska ar val grogg … och den ska vara varm.

[ngupa]
0

Noggy låter kanon tycker jag! Taget!

jag gjorde min alltid på osaltat smör och lite kokosfett och just kakao

Chokladnoggy det är gott det.

shamani
0

#17 Jaha! Vad kul att få en förklaring på det! Glad

Jag hoppar nog på "noggy-tåget", det låter sååå mycket smakligare. Glad

hallonlove
0

Jag tycker noggy låter läbbigare, ingen aning vad det är då ;)

Effie
0

#12 Lä dö - nej det låter inte särskilt bra på franska.

När vi haft den här diskussionen förut (för det är väl ingen som gillat ordet äggmjölk) har någon kommit på idén att översätta till italienska, och det låter inte så dumt: ovo latte.  Men det har aldrig slagit igenom.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

hallonlove
0

ovo latte lät bättre!

brukar inte säga äggmjölk rakt ut, folk tycker jag äter konstigt redan så varför skrämma dem mer ;)

korseett
0

noggy låter kort och enkelt-ligger rätt i mun

Sindri
0

Noggy var ett jättebra namn, kort och bra, det måste bara under en övergångsperiod stå både och så att folk hittar recept och tips på äggmjölk när man söker på sajten.

Eller någon gör en tråd som heter Noggy och lägger upp grundrecept och samlade erfarenheter och tips?
Snart nog har den gamla äggmjölken fallit i glömska.

Lolivia
0

Vad kul att så många verkar gilla mitt förslag!! Jag kom på det efter en misslyckad sats äggmjölk! Försökte hitta motivition till att testa göra om denna otäcka dryck en gång till och insåg att ett namnbyte vad nödvändigt för att få tillbaka inspirationen!!

Ska försöka mig på Noggy snart igen!! =)

[ErikSvensson]
0

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=noggy

Kanske inte lämpar sig att använda utanför sverige dock? Flört

Lolivia
0

Hahahahahahahahahahahaha!!!! Så sjukt bra! Jag är fortfarande för! =)

Hur som haver så yrkar jag på ett namnbyte =)

kråkan
0

1. Tänk vad det kan bli kul om man kollar upp ordens betydelser/likheter. Ganska ofta kan man få liknande funderingar på namn som också kan tydas olika/ha betydelse på olika språk.
  2.  Men så var det tillbaka till äggmjölken, egentligen är det väl en äggtoddy även om det är utan socer och ev. sprit. Med tanke på utomstående belackare emot LCHF så kan det vara bra att ha ett vedertaget gammaldags namn.
kaisakavat
0

Rolig tråd - tycker noggy funkar bra, men läser nyfiket alla förslag..

Tack Lolivia! Skrattande

Lolivia
0

Hej igen!! Jag tycker att vi kör på "Noggy" eller "Noggie"!

Noggy = vad gör det om det är amerikansk slang för kvinnans genitalier?? Det är ju en mkt cool kroppsdel som bör uppvärderas!

Noggie = Jaja, vi kanske tycker att det är lite väl sådät halvmärkligt med ett namn som är slang för mus så då tar vi den aldernativa stavningen och accepterar i stället att detta är slang för "norrman".

Betänk att "fika" på svenska betyder "fitta" på italienska! =)

Många förvånade italienare som har fått frågan: Do you want some fika? hehe och nu har ju vi chansen att toppa det med: Do you want some noggy! =)

Vad tror ni?

Sindri
0

#26 Vilken underbar sajt!!!!

[Pennylane1]
0

nää vi kan ju inte helt pltsligt byta namn på något som 1000-tals har kallat för äggmjölk i åratal Tungan ute Finns tom en facebokgrupp som heter äggmjölkens vänenr…

För mig kommer äggmjölk alltid att heta äggmjölk…

shamani
0

#32 Många saker har ju synonymer så det kan ju bli en synonym. FlörtGlad

Sweli
0

ägg = uovo på italienska

Det blir uovo de latte

Fortfarande tycker jag om Noggy

willas
0

Jag gillar också benämningen noggy.

När jag kollade in den där urbandictionary-sajten, så verkar den vara sådan att vem som helst får skriva vad som helst där.

Vanlig googling gav ju en sorts chokladkonfekt samt en drink med eggnog som bas.

Dessutom hittade jag ordboken

http://www.bookrags.com/tandf/noggy-tf/

som endast gav synonymen "drunk".

Jag tycker noggy är ett bra namn!

Lolivia
0

Helt sant!! Om noggy verkligen är slang för det kvinnliga känsorganet så kan det inte direkt vara världens vanligaste uttryck. Har under den tid som jag jobbat i USA, eller vid andra tider då jag bott eller pluggat med amerikaner, aldrig stött på uttrycket…

Jag håller fast vid förslagen Noggy eller Noggie =)

Lolivia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Noggy verkar ju vara någon form av godis (se bild) så varför inte slå till på Noggie??

MarieEriksson
0

Har läst mkt om äggmjölk och tyckt det låter osmakligt.
Började läsa den här tråden om Noggy igår och redan då kände jag ett sug efter att prova Noggy. Galet man funkar, haha.
Har precis avnjutit en mugg Noggy med kakao.
Min son fick en skvätt grädde i sin, och det som blev kvar i matberedare. Jag vill oxå ha påtår, haha…

Nu ångrar jag lite att jag inte vågat göra det här förut. Att det kan va så gott med ägg.

Namnbyte eller inte. I mitt hem heter det från och med igår Noggy!

Stort TACK lolivia  Skrattande

Beate
0

Jag associerar "Noggy" med nougat och GB-glassen "Nogger" så det kanske inte känns helt rätt att döpa om äggmjölk till noggy. Men ett namnbyte är jag för, "äggmjölk" låter ganska äckligt ju!

Lolivia
0

# 39

Sammma här men eftersom jag gillar Nogger så gillar jag associationen… Det är nog därför jag tycker att det låter frestande att ta sig en chokladnoggie!! =)

[Bärnsten]
0

Varför inte Eggie, då blir det verkligen fritt fram för associationer, både hos lchf-are och de som ännu inte hört talas om det.Oskyldig

[Bärnsten]
0

#26 Kollade Eggie i din länk…..och måste säga att det verkar positivt :)

totten
0

Jag ska testa äggmjölk=Noggy har inte vågat innan!

Lolivia
0

# 41

Personligen är det själva själva ägg-grejen jag vill komma fort ifrån!!

Ägg börjar stå mig upp i halsen och då är jag inte ens en sån som äter ägg och bacon till frukost varje dag… Om jag nu lyckas hitta nåton som inte smakar järnet med ägg trots att det innehåller ägg så vill jag försöka lura mig själv lite! Möjligen störtlöjligt men sån är jag =)

[Bärnsten]
0

Men det finns säkert massor av människor som gillar ägg Glad ……….

[Pennylane1]
0

man får väl kalla saker vad man vill, men att tro att man kan få alla som använder äggmjölk att byta namn bara för att ett fåtal inte gillar ägg är nog rätt naivt faktiskt… det är ju inte bara folk som läser denna tråd som använder äggmjölk Cool

Då och då uppstår aktioner för att byta namn på detta forum också men även det rinner ut i sanden. Det är nog omöjligt att genomdriva sådana här saker om man inte är diktator och har makt att tvinga folk Flört

Maja2
0

Hahhahahahaha… jag skrattar så jag nästan ramlar omkull …  Det här var en kul tråd :)

Jag kommer hädanefter att kalla äggmjölk för Noggy :)

Jag har helt slutat med grädde i kaffet… kör nu bara med Noggy :)

Lolivia
0

#46 Jag tror inte att jag kan få exakt alla att börja kalla äggmjölk för noggy! Det var bara ett förslag eftersom det låter så mycket godare enligt mig! Klart att alla får kalla det vad de vill. Var bara lite less på ägg (som jag egentligen gillar) för det blir lätt lite overload på ägg på lchf, särskilt i början innan man lärt sig allt annat gott som går att få till : )

Siggebus
0

Ha ha ha  - håller med! "Äggmjölk" låter skitäckligt och det har jag tyckt hela tiden…… så till den milda grad att jag aldrig velat prova Glad

Lolivia
0

Skönt att höra att det inte bara är jag som toppar fjantligan! Oopsie är ju också ett gulligt ord! - "Vad äter du?" - "inget speciellt, fikar lite Noggy med Oopsie bara." : )

Håbe
0

Skulle sitta fint med ett recept på Noggy nu efter den här tråden. Inte utan att man blivit lite sugen och jag har sett massor av olika varianter. Vad blir godast?

Maja2
0

Jag tar 1 ägg plus en äggula, ca 30 gr smör, en nypa vaniljsocker och 2 dl kokande vatten. DET är Noggy för mig :)

Seglarina
0

Tack för denna ubnderbara tråd Lolivia och alla andra som bidragit.

Tack Effie för svaret på min fråga om uttalet på franska, håller med om att "lä dö" gör sig bättre i skrift än i tal.

Har aldrig provat äggmjölk jag heller, för att jag inte tror att jag ska tycka om det och då äter jag kokta ägg så jag tror jag ska börja värpa.

Men jag vill gärna ha receptet på Noggy!

[Pennylane1]
0

tjaaaa… nu kommer vi att få en uppsjö av förfrågningar om vad egentligen noggy är för något och så börjar folk begära recept och så blir det miljoner trådar all over again… det finns ju såååå många recept redan om folk vet var de ska leta…

Många är urusla på att använda sökfunktionen, som ju faktiskt finns, i vanliga fall och om saker och ting byter namn hux flux blir de gamla trådarnai princip obrukbara…

Jag vet att jag låter grinig men jag har tålmodigt skrivit in recept på äggmjölk säkert mer än  tio gånger när folk frågar men nu ids jag verkligen inte mer!!

Maja2
0

#54, men det finns ju andra som ids :) :)

#53, jag skrev det i #52  :) :)

Seglarina
0

#54 Vet inte ifall det var min kommentar du menade, men för min del var det faktiskt på skoj. Det är väl INGEN på denna site som behöver göra något mot sin vilja.Skrikandes

#55 Tack det var vänligt, ska prova att göra Noggy i helgen. Det verkar som om det ska vara osaltat smör ,Obestämd ska köpa det i morgon.

Nu blir det många smilies här för säkerhetsskull. SkämsGlad

Seglarina
0

#54 Dessutom var det inte äggmjölk jag ville ha recept på utan på Noggy.Oskyldig

totten
0

Nu har jag gjort Äggmjölk/Noggy…

Provade ett litet recept för att inte kasta bort mycket om jag inte gillade det :-)

1 ägg

3 msk koksfett (utan smak)

vanilj

Mixade detta med ca 2 dl kokande vatten

La till ca 1 dl kallt vatten.

hmm det smakade ok… kan jag äta/dricka detta kallt till frukost?

Håbe
0

Även om jag drar ner det till bara ett ägg så blir det alldeles för stor portion för mig. Det ska ju gärna få plats en hyfsat stor dos kaffe också. Går det att spara? Värmer man upp den igen då eller äter man den kall?

parsley
0

Noggy får mig att tänka på glassen Nogger.

Maja2
0

#59  ja, du spar det i kylen.   Jag brukar värma en skvätt i kaffekoppen innan jag slår på kaffet, annars skär det sig lätt och det ser inte så aptitligt ut :)

Monnis
0

Tog mig över ett år på lchf att våga prova äggmjölk, pga det läskiga namnet enbart. Jag kallar det gärna Noggy, kopplingen till nougat och glass funkar för mig. Jag brukar göra på 1-2 ägg, 1-2 äggulor (har jag två hela ägg tar jag en äggula till, har jag ett helt ägg tar jag två gulor), häller i lite vaniljpulver, halv tsk snabbkaffepulver, 1-2 msk kakao, sen mikrar jag smör och kokosfett, totalt kanske 60-75 gram, i en stor mugg, sen häller jag på kokande vatten ca 3-4 dl under mixning med mixerstav. Ibland häller jag i en skvätt grädde efteråt för att få dricktemperatur.

kråkan
0

Jag har bara smakat på det en enda gång och det blir nog tyvärr inte fler heller.

Popruta
0

Jag dricker Noggy kallt. Är det inte kylskåpskallt får jag inte ner det ;-)

shamani
0

Jag klarar inte att dricka det när äggen skiljer sig från resten… blir som att dricka rått ägg (ryser av obehag!), kan man köra mixern dagen efter för att slippa den råa känslan och smaken?