Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 3019 ggr
CasaRamon
0

Artikel i UNT idag.

I UNT ( Upsala Nya Tidning ) idag, skriver man en artikel om att katter löper risk ett få diabetes 2 om dom bara äter torrfoder. Friskast är dom katter som äter möss, eftersom mössen innehåller protein, fett samt väldigt lite kolhydrater. Det mår katten bäst av enl. experter. Varför inte skriva att alla mår bäst av det. ….!!

kaisakavat
0

Fast alla mår inte bäst av det. Till exempel inte möss eller kor eller hästar! FlörtSkrattande

Inte alla som kopplar att vi människor är mer lika katten än vi är musen, kossan eller hästen i det här fallet.. eftersom vi under senare år fått rådet att äta mer som dem.. än som vi borde.

Bra för de stackars katterna i alla fall. Att de skriver som de skriver. Glad

[Bärnsten]
0

Jag har ännu inte sett ett torrfoder som är anpassat till våra köttätande vänner. Jag har själv en hund. Det finns några där köttandelen överstiger spannmålen, men då kostar det skjortan…och hängslerna mé. Billigare att köpa kött som är på kampanj i butiken.

Låt katten få käka en mus då och då, och låt hunden få fånga en sork och äta upp den. Men oftast hör man att det är "äckligt"Förvånad eller djurplågeri……men hallå…….våra djur mår inte bra av att äta enligt kostcirkeln, som Pedigree-reklamen vill få oss att tro. Därav alla välfärdssjukdomar hos våra djur.

Margareta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns hyfsat bra torrfoder för katt och hund, men de är betydligt dyrare än de som fylls med billigt spannmål

Carnia Lynx heter det för katt

Carnia Wolf heter det för hund

Vi har både ock och det fungera bra.
Dock ger vi mest blötfoder av sorter utan spannmål.
Bozita på Lantmännen har både katt- och hundmat som blötfoder. Det ersätter gamla VOV som hade helt kolhydratfria alternativ tidigare.

Bozita finns även på andra ställen - så man kan leta lite. Mjau kattmat hör dit.

Vi kompletterar vår djurmat med smör och djurfett som blir över (om det blir över) eftersom vi tror på fettet även för våra fyrbenta vänner.

En av våra kastrerade hankatter blev av med sina långt gångna leverproblem efter att vi bytte foder. En fertil hankatt har vägrat byta foder men när han kissade blod tvingade vi honom. Han ser ut att vara frisk nu. Han älskar plötsligt blötmat, men så köper jag det bästa jag hittat. Feline Porta 21 med höna/tonfisk i. I övrigt äter hen Lynx numer. Han hade kanske abstinens innan :-)

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
0

Vill man ha ett bra blötfoder för hund rekommenderar jag det norska Vom & hundemat som levereras i frysta korvar. Helt kolhydratfritt.

Vi har en kastrerad labradorhanne (ledarhund) som håller vikten bra på det fodret. Han måste vara mätt och kan inte "bantas" om han skall arbeta bra. En hungrig ledarhund blir ofokuserad.

CasaRamon
0

Du har helt rätt. Hade för bråttom, skulle naturligtvis skrivit många mår bäst av det.

Vi har också hund. En Chow-chow som är väldigt kräsen på mat. Han får nu Eukanuba torrfoder. Faktiskt det enda som han verkligen gillar. Men det får han som bas och sedan rester från vår middag. Varje frukost får han dela min baconomelett och den älskar han. Chow-chowen äter bara den mängd den behöver, aldrig mer. Vissa dagar fastar han. En Chow-chow blir aldrig tjock om den är frisk . Vår förra hund blev tvungen att äta kortisontabletter och fick en enorm aptit, vilket ledde till övervikt. Tyvär fick han senare avlivas p.g.a. blödande magsår ( antagligen av all medicinering)

Jojo55
0

"Bozita finns även på andra ställen - så man kan leta lite. Mjau kattmat hör dit.Bozita finns även på andra ställen - så man kan leta lite. Mjau kattmat hör dit." skriver du, vad menar du med det där om mjao? Jag trodde det var skitmat men mina kattungar vill inte ha något annat. Är det rätt okej ändå eller vad menar du med "Mjao hör dit"? Hör till vad? Bra eller dålig kattmat?

Margareta
0

Mjau är bra kattmat om man ser till spannmålsinnehållet :-) dvs det innehåller inte spannmål.

Mjau är samma producent som Bozita menade jag… :-), de finns på samma ställen oftast. Bozita växer - jag såg det på ICA sist.

Margareta
0

PS Alla Bozitasmaker är dessvärre inte spannmålsfria. Man får som vanligt läsa innehållsförteckningar.

Viktigt för katt är Taurin och det har all kattmat, men för den som ger egen mat måste man ha kännedom om det.

Kikkif
0

Min katt har diabetes och han får specialfoder (som köps hos vetrinären) och är tokdyrt! Någon som har tips på enkla saker man kan ge, utan att specialköpa grejer av typen taurin? (Btw, vad är taurin och vad gör det för katten?)

Ska kanske tillägga att det är en inomhuskatt och han är född -02, heter Linus, men vi kallar honom för insuLinus… ;P

----

Äta bör man, annars dör man.

Äta gör man, ändå dör man.

Wildrat
0

#9 Taurin finns mycket av i hjärtan. Enklast är att köpa kycklinghjärtan, kolla om det finns i din affär. Jag vet att det finns i en affär här (Eskilstuna), de styckar fortfarande sitt kött själva. Annars funkar vilket hjärta som helst men kycklinghjärtan är små och går att servera som de är, de andra får man skära i bitar.

Tror det finns i vanligt kött också men inte lika mycket.

Det är samma diskussion hos Kostdoktorn, bland kommentarerna fanns många bra tips på bättre kattmat: http://www.kostdoktorn.se/hur-man-botar-diabetes-hos-katter

MissInAction
0

Ifall någon inte hittat artikeln och vill läsa så finns den här Glad
Trevligt att se att vi är några som har kommenterat artikeln också! *hint* Flört

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

CasaRamon
0

Tack för att du "skrev, klippte in " ( vet inte hur man säger) artikeln. Hade gjort det själv om jag bara kunnat, vet inte hur man gör. Hittade där också en artikel om LCHF. Den fanns inte med i tidningen som jag läser varje dag. Tydligen får man fler "nyheter" på nätet.

MissInAction
0

Ahaa jag förstår Glad Det är enkelt

Kopiera länkadressen (markera, högerklicka och välj kopiera eller tryck Ctrl + C) och sedan klistrar du in adressen där du vill ha den i inlägget (högerklicka och välj klistra in, eller tryck Ctrl + V) 

Om du vill döpa om länken till något eget, tex UNT, så markerar du länken, klickar på symbolen som ser ut som en länk till höger om de numrerade punkterna ovanför inlägget.. klistra in länken i rutan "länkens URL" och skriv sen i titel.

Hoppas jag inte rörde till det för dig Skäms

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

CasaRamon
0

Tack för hjälpen. Jag har skrivit ner det och ska så småningom göra ett försök.