Fritt fram med te?
har plötsligt börjat gilla te och vill bara kolla med er om ni tror att det är ok med the ur lchf-vinkel…
Vill bara springa till tebutiken och köpa fruktiga teer (stavning i plural på den?) och dricka, varmt som kallt. Det är ju ifs mer kolhydrater i torkad frukt än vanlign men hur "farligt" kan det bli med lite urlakade blad och lite torkad frukt.
Vad tror ni?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Som nån sagt så många gånger på forumet..
"Jaga inte myggorna utan elefanterna"
Sant =)
Och det spelar ju ingen roll vad vi andra anser, det är vad din kropp säger, som du skall lyssna på.
Te är helt ok, problemet brukar vara mjölken eller grädden om man har sånt till… Sen får man naturligtvis inte sockra teet…
Svart te och grönt te innehåller koffein, bara så du vet. Rött te gör inte det. Rött te blir inte beskt heller om det ligger och drar länge men det är hopplöst att ha i tesil, det är så små strån så de lossnar. Bäst är att använda nån slags tepåse av papp eller väldigt finmaskigt nät, kolla med tehandeln vad de har…
# 3
Helt sant, men jag är så nyfiken på vad alla tycker och vad ni vet =)
Förut tyckte ju min kropp att jag skulle äta kladdkaka, princessbakelser och mängder av choklad så jag har väl förbrukat förtroendet för den om man säger så. =)
kokosfett utan smak i te kan var ett alternativ istället för grädde eller mjölk :)
Skall helt klart testas! Ska nog dock ta det lite lugnt med både grädde och kokosfett ett tag så att jag får tillbaka mig aptit! Känner mig oftast lite för omätt.
Håller med om att kokosfett i te är bra, själv använder jag dock en med kokossmak, tycker det är jättegott
Sen är det ju olika hur man känner av te och om du är känslig kanske du ska dricka de som inte innehåller koffein om du är sugen på kvällarna.
Själv blev jag tyvärr stormförälskad i chai-te precis när jag började med LCHF, så det har varit en liten sorg för mig. Men jag gör det ytterst sällan numera och då har jag mjölk eller grädde i och eventuellt sukrin, och kryddor såklart 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Men vaför dricker du inte chai-te?
Mja det ska ju vara mjölk och socker i det! Socker är socker och i mjölk finns också socker, så det är något jag bestämt mig för att bara unna mig ibland
Finns ju kryddade chai-teer att köpa men det är inte samma sak utan mjölken tycker jag, då är det bara te med lite kryddor i.
Men mycket trevligt att du har upptäckt te, får jag säga! 
Kluring om Ryssland
Aha! Jag förstår!
# 4
Jag skulle nog bra ha grädde i mitt te. Jag verkar inte tillhöra skaran vars viknedgång avstannar av mjölkprodukter, men för mkt grädde hela tiden har jag märkt gör så att jag aldrig någonsin blir hungrig och det är ju lite störande. Tror att det kanske blir ca max 2 dl grädde per dag förutom den grädde som jag ev. har i maten…
Jag tycker det är skönt att inte bli hungrig! Hur gör du? ;) Jag blir bara inte sugen på lchf mat ibland.
Jag köpte ett te som hette miss saigon eller något sådant i lösvikt och det var svart te med bitar av någon orange frukt och det är väldigt gott med bara lite mjölk eller grädde i. Smakar lite sött också,. som tutti fruttigodis :) haha
# 12
Jag har samma problem, är som mätt hela tiden fast jag vissa dagar verkligen äter jättelite. Igår var bottennappen, åt tre ostrullar med smör samt lite kaffe med grädda men åt inte middag förrän vid 23.00. Då hade jag dock lyckats bli lite hungrig. Märker att allt är sååå mycket godare när jag lyckas bli lie hungrig innan. Tänkte först att det nog är så att jag inte gillar lchf-maten så mycket men det är nog det faktum att jag är så mätt jämt som är problemet. Har inte fått bukt med det än (har bara hållit på i en månad).
Tack för te-tipset!!! Jag gillar verkligen att jag tycker att osockrat te smakar sött! Känns lyxigt!
Jag använder äggmjölk i mitt te eftersom det blev lite för mycket av den goda grädden. Äggmjölk funkar fint.
Att vara mätt ska väl inte ses som ett problem? Om du mår bra och fortfarande äter (så att du inte börjar inte äta om du förstår vad jag menar) så är det troligt att kroppen anpassar sig. När vi levde för några hundratusen år sedan så åt vi nog inte var tredje eller var fjärde timme heller
Det finns LCHF:are som äter en gång om dagen eller till och med varannan dag, fast det kanske inte är jättevanligt att man gör det konstant. Två-tre gånger om dagen är inget konstigt, huvudsaken du äter bra mat som du mår bra av.
Kluring om Ryssland
# 15
För mig känns det jättemärkligt att på en dag bara äta tre ostrullar med smör, lite kaffe med grädde på morgonen toppat med en oopsie med smör och leverpastej sent på kvällen. När jag äter så extremt lite så känns det för mig som att jag inte äter. Eftersom jag tidigare har varit sjuk i anorexi så börjar dessutom omgivningen undra lite när de ser mig äta dessa minimala mängder och då jag svarar "nämen, det är helt lugnt. Jag är inte det minsta hungrig". Gillar att man kan äta oregelbundet och då man har lust men det är inte så kul att inte ha lust att äta.
Kan köpa att äta 2 eller 3 ggr/dag men inte om dessa måltider bara består av tre ostrullar eller liknande. Kanske att jag får köra på att skippa fika och snacks och i stället bara äta riktiga måltider…
Till min stora glädje blev jag dock hungrig igår. =)
Ah det var lite sånt jag var rädd för, att du skulle hamna i ett mönster av att inte äta alls, att det blivit något knas med hungersignalerna. Men annars borde det vara lugnt
Annika Dahlqvist säger att hon ibland tar några ost- och smörrullar till lunch bara, samt att hon äter yoghurt med fröblandning till frukost. Så hon äter inte så himla mycket heller om man får tro det hon säger.
Förstår att dina anhöriga blir oroliga dock, det hade jag med blivit med tanke på din bakgrund. Skippa snacks är väl en bra idé kanske, men om det är "bra" snacks som ger dig näring så borde det vara lugnt. Förutom mejeriprodukter, hur strikt är du med kolhydrater? Tänkte att om du är lite mer liberal med holhydraterna så kanske du blir mer hungrig, ifall det skulle lugna dig? 
Kluring om Ryssland
Hej igen!!
Jag är, enligt mig själv, ganska strikt med kolhydraterna men jag äten inte fakir eller liknande. Fast jag är verkligen inte lika strikt som många på forumet, dricker standardmjök och grädde t.ex. Kör efter tumregeln med max 5 kolhydrater/100 gram och skippar frukt och "underjordsgrönsaker". När jag har nått målvikten så tänker jag testa att blanda i lite annat och se hur det går. Jag blir inte blir triggad vid lite fusk så det borde gå bra. Det som har ställt till det för mig innan lchf är känsligt blodsocker och oregelbundna måltider, men nu är jag så jämn att det känns som att kroppen inte reagerar så mkt på "fusk". Har ifs bara fuskat med tre potatisar, lite bröd och bär en gång…
Min förhoppning är att senare även kunna äta nötter och de flesta sorters grönsaker och när jag gör det så kan det ju hända att apriten ökar…
Du har rätt om snacksen faktiskt! De flesta lchf-snacks är ju näringsrika =)
Tack för ett fint svar!!
Vissa lösviktstéer innehåller små sockerhjärtan. Dem skulle jag själv inte välja, för det tycker jag verkar onödigt. Dock dricker jag nästan alla sorters té annars. Tant Brun, ett te med chokladsmak, är en favorit.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
i den mån jag ddricker te brukar det bli Yogite, finns många goda smaker som lakrits , sweet chai m.m.
Chokladte!! Jag dör av exaltering nu! Måste köpas och konsumeras snarast!!
Å jisses! Måste tipsa om en te-butik i Bryssel. Jag köpte två påsar när jag var där hösten 2007. Och faktiskt så har jag liiite kvar av choklad-teet fortfarande! De använder vansinnigt bra förvaringspåsar så att det smakar och doftar precis likadant fortfarande. Jag köpte bland annat ett svart chokladte med macadamianötter, kakao och "chocolate chips", samt ett grönt te med jordgubbar och hmm, minns inte riktigt nu för det tog slut för nåt år sedan.
Jag blev överlycklig när jag såg att man kan beställa från deras internetbutik och de fraktar utomlands
Kluring om Ryssland