Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4593 ggr
labbe52
0

fettprocent

Hallå allihop!!!

är det någon som vet om fettprocenten i kroppen går nedåt eller visar den högre med LCHF?????

min våg visar 42 procent fett!!!!!! väger 79 kg tycker det är skrämmande!!!!

men ok fett har jag ju på kroppeng anska mycket men jag har hört att det kan visa lite annorlunda när man äter såhär….

någon som har ett svar?????

Wildrat
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De är inte alltid så exakta de där vågarna heller… Det verkar dessutom som att felen ökar när man äter LCHF, kanske för att vi inte lagrar lika mycket vatten som kolhydratätare? Vågen skickar ju ström genom kroppen för att mäta…

labbe52
0

tack ftör svar kanske det är så då att det visar högre fett procent ju mindre vatten man har i kroppen!!!!!

42 % låter ändå väldigt mycket tycker jag!!!!

Wildrat
1

Känner du dig som att du har 42% fett då?

[ErikSvensson]
1

Mäter din våg från både fötter och armar? Om den bara mäter från fötterna eller händerna så räknar den inte ut hela kroppsfettsmassan. Sedan får man räkna på en 10% felmarginal på de där vågarna. Då är nog en bodpod mer tillförlitlig.

labbe52
0

min våg räknar bara från fötterna… menar du felmarginal både upp o ner????

vad är en bodpod förnåt???

kan man köpa???

#3 jag känner ju och ser ju att jag har fett på kroppen men att hälften består av fett är ju inte så kul att se!!!!

kråkan
2

Det låter ju som om du egentligen är ganska smal och snygg i kroppen, vad spelar det då för roll vilken fettprocent din våg tycker att du har.

[ErikSvensson]
2

En som mäter från armarna kollar bara överkroppen medans en från benen bara kollar underkroppen. Ska du ha en riktig bioimpedans ska det vara en som mäter både från fötter och händer (har en sån själv och det funkar sisådär..)

Bodpod:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11756648.ab

MimLan
1

#5 Sluta titta på vågen då? Du är uppenbarligen långt mer upprörd av vågens, högst diskutabla, besked, än vad du var innan.

Är det bra, tycker du?

labbe52
1

VILKEN FETT PROCENT BÖR EN KVINNA HA!!!

20-30 är normalt

30-42 innebär ett överskott

över 40 procent innebär en risk för din hälsa..

så kan man läsa i aftonbladet!!!

jag har alltså 42 procent så jag ligger ju i riskzonen!!!

#6 neej jag är inte smal o snygg…ÖNSKAR jag kunde äta bort fettet som man ju ska kunna på LCHF men efter 1 halvår så är det inte så..

#8 nej det är klart att det inte är bra, men jag vill ju se om det händer nåt….

men kanske jag oroar mig för mycket o stirrar mig blind på vågen!!!

Wildrat
2

#9 Du oroar dig definitivt för mycket och stirrar dig blind på vågen. Du är lite äldre och du är kvinna, alltså är det lite svårare för dig att gå ner i vikt men det kommer nog för dig också. Annars kan du ju glädja dig med att LCHF ger dig hälsofördelar ändå vilket gör att dina 42% kroppsfett (i fötterna) ändå inte är lika hälsofarligt som för kolhydratätare…

LenaK63
3

Intressant det där med fettvågar. För 4 år sedan gick jag med i en fitnessklubb och blev mätt och vägd. Vågen var en som man stod på och höll händerna om något slags handtag. Fettprocent 38.

Efter några månader steg jag in i LCHF-livet. När ett halvår på LCHF hade gått fick jag för mig att mäta fettprocenten på den vågen igen. 41% Förvånad.

Sedan den dagen har jag grubblat över detta. Att förklaringen skulle vara att LCHF-are lagrar mindre vatten i kroppen och eftersom dessa vågar mäter med ström blir det antagligen en felmätning.  Låter väldigt plausibelt för mig.

Tack för denna upplysning #1 Wildrat. You made my day!

Wildrat
1

#11 Nånting måste det ju vara som blir annorlunda. Det finns flera gamla trådar om det här fenomenet och alla har ungefär samma fundering. Det märks särskilt på såna som dig som mätt innan LCHF och sen efter kostomläggning. Särskilt suspekt blir det för de som gått ner en massa i vikt med LCHF, de kan ju inte bli smalare/lättare och fetare på samma gång. I så fall skulle de ha förlorat en massa muskler men de flesta som mäter gör ju det på gym och de har då inte blivit svagare, snarare tvärt om…

MissInAction
3

Det finns en BBC-dokumentär om fett på Youtube. Jag har själv inte sett hela utan bara del 2. I den gör de ett experiment med ett antal deltagare. Om du inte vill titta på hela videon så börja vid 5 minuter.. tex så är det en ung tjej där som har den högsta fettprocenten i gruppen av experimentdeltagare.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

labbe52
0

tack för alla era svar!!

jättetrevligt att ni engagerar er ..

ha en jättehärlig helg alla…