Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 10689 ggr
MegN
0

Hemgjord majonnäs

Hittade häromdagen receptet på majonnäs i kokboken, men blev väldigt besviken över resultatet. Inte att det skar sig eller så, det funkade jättebra (både oljan och äggen hade rumstemperatur innan, det kan ha bidragit). Men smaken!? Jag använde olivolja och det gör jag aldrig om! Själva majonnäsen smakade ju bara olivolja? Och jag som inte ens gillar den olivsmaken…

- Ni som har gjort majonnäs hemma, vad har ni använt för olja?

- Jag funderar på att göra "smörolja" ("ghee" kallas det va?) och göra majonnäs på den - är det någon som har testat det? Är det någon som har testat att göra ghee över huvud taget? I en hollandaise-sås är det ju smör istället för olja, men det är ju en varm sås. Kan det vara så stor skillnad? Kan man kanske använda vanligt smält smör i majonnäsen?

Ja, det var ju femtioelva frågor. Och jag vet: enda sättet att ta reda på det är att testa själv…! (Tänkte bara ta en liten genväg och kolla om någon annan hunnit testa??)

Airam1
0

Exakt samma fråga har varit framme tidigare. Att göra majonäs av enbart olivolja är att be om nåt som inte är så tilltalande. Jag gör alltid min majonös av kallpressad rapsolja. Den blir knallgul och riktigt god. Sen får man vara sparsam om man vill vara ordentligt nyttig eftersom ju oljorna inte alls är så bra som vi trott.

Vet inte vad Ghee är (och hinner inte googla precis nu), men jag vet att om man gör sin majonäs på smält/skirat smör, så får man bearnaise/hollandaise och den "majjon" beter sig som smör gör när det svalnar - dvs stelnar. Men det går ju utmärkt att använda som ett kryddsmör om man vill. Det går dock aldrig att värma pga att den då skär sig.

MegN
1

Ghee är koncentrerat smör där man har liksom fått bort den del som inte är fettet. Ska kunna användas som andra oljor. Därför tänkte jag att det kanske går att använda i majonnäs?

Enligt www.svenskasmor.se gör man ghee genom att låta osaltat smör koka sakta i ungefär en halv timme. Sen har man fått 100% fett, precis som en olja. Har längre hållbarhet än vanligt smör (vilket uppskattas i varmare länder), härsknar alltså inte som smör.

Det ska jag testa vid tillfälle, och sen göra majonnäs på den. Och sen lovar jag att meddela resultatet! Om ghee-n har kvar smörsmaken borde det rimligtvis bli en väldigt god majonnäs…!

BigBr
0

Har köpt färdig ghee på en invandraraffär, den hade en svag doft av vanilj.

Gjorde iaf majonäs på den började med kallpressad rapsolja för gheen var ganska fast i kosistensen men tillslut var det 75% ghee. Blev riktigt gott men den är ganska hår i kylen. Nästa gång ska jag ljumma oljan lite så att den blir flytande (har ganska kallt i mitt kök)

Airam1
0

Jag uppfattar i så fall Ghee ungefär som skirat smör. Och då blir konsistensen tillsammans med ägg, hård och oduglig att värma. Men som sagt: kall bearnaise duger mycket väl som aromsmör.

Chocolate
0

Jag gör min majonäs på rapsolja eller smör, det blir kanonbra. Men vill man ha den där riktiga majonässmaken så ska den smaksättas med senap (det är jag inte lika förtjust i)

Margareta
0

Jag har hittat en fantastisk smaksatt fransk dijonsenap som jag använder i allt möjligt.

Numer pensionär i Nynäshamn

svaleng
0

Idag provade jag att göra majonnäs, peppad av alla tips och recept här, men det blev bara blask…

Som vanligt är jag otålig och äggulan (från hemvärpt ankägg) var nog kall, kan det göra hela skillnaden?

Jag avskyr att kokböcker aldrig innehåller svar på varför man ska göra si eller så. 

Att göra créme och lotioner är ingen konst, men lite majonnäs… Skrikandes

Hoppas på lite tips & råd för jag ska göra rödbetssallad till vår motorcykelklubbs julbord i morgon, och har gett mig den på att göra majonnäsen själv. Ingen mera emulgeringsmedel och annat äckligt för min del! Flört

Pasi
0

Hemmagjord majjo har också emulgeringsmedel - äggula!Flört

Brynhilde
0

ingredienserna ska ha samma temperatur, om det är kylskåpskallt eller rumstempererat spelar ingen roll har jag märkt. Det skär sej lättare annars.

Om det blev blaskigt har du kanske hällt i för mycket olja i inledningsstadiet. Hände mej en gång. Då kan man börja om med ny gula och droppa i den blaskiga/skurna majonäsen under kraftig vispning. När man ser att det börjar tjockna kan man öka mängden man häller i.

Tjockleken på majonäsen reglerar man med hur mycket fett man tillsätter. Ju mer fett, desto tjockare majo.

Jag använder dijonsenap, vitpeppar, salt, nån form av vinäger, nypressad citronsaft och cayennepeppar i min majonäs. Speciellt vinägern är jag försiktig med eftersom den är lätt att "överdosera".

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

ullna
0

Repeterar vad jag sagt i andra trådar om majonnäs. Olivolja GÅR inte. Rapsolja är neutral och går bra. Men många gillar inte rapsoljan.

Jag har hittat en ljuvlig macadamiaolja på ausscan. Dom har en neutral som är helt ljuvlig och mild och en med Lemon Myrtle som också borde passa ypperligt till majonnäs. Bättre värden än rapsolja.

Dom har också helt ljuvliga macadamianötter med tre smaker som också är helt ljuvliga, natural, chili och forest pepper

Brynhilde
0

Har du gjort majonäs på macadamiaoljan? i så fall hur blev det?

hemul
0

Dyrt? Räcka ut tungan

ullna
0

Nä, inte än, men det MÅSTE bli bra. Jag gör imorgon och rapporterar

Hittills har jag gjort på rapsolja.

Brynhilde
1

haha, hemul… att det blir dyrt begrep tom jag, min fibromyalgi-dimma till trots. Skrattande

AnnaCathrina
0

Jag har gjort på ghee, egen hemmagjord ghee. Har funkat bra och är gott men det blir hårt i kylen. Om nu det är ett problem Glad

Det är inte speciellt jobbigt att göra ghee.

Med majonäsen så är det som andra skriver samma temperatur på ingredienserna som gäller och att vispa, vispa, vispa.

Pasi
0

Man kan fuska med matberedare eller stavmixer…..mycket enklare.Glad

Brynhilde
0

Jag kör med elvisp. Går alldeles utmärkt. När jag jobbade på restaurang använde vi köksmaskin.

svaleng
0

#9 Tack för tipsen Brynhilde, och ni andra med.

När äggröran med räkor är uppäten ska jag göra ett nytt försök.

I natt hade jag kokböcker som nattlektyr för allra första gången…

svaleng
0

Oooops, vad konstigt mitt meddelande blev….Fundersam

ashe
0

Kocksonen lärde mig; äggulor och vinäger och kryddor i en mixer-kärl, i med mixern. Häll sen försiktigt på oljan utan att flytta mixerstaven. All olja på en gång. Starta mixern. håll den stilla vid botten så att gulorna mixas först. Snart börjar gulvita majonäs-korvar stiga mot ytan - då lyfter du sakta sakta sakta mixerstaven uppåt. Stanna den inte. låt oljan sugas in av sig själv mot mixern. Tar ca 30-60 sekunder! Klart!

Jag brukar blanda ut med lite vatten sedan för att inte få så tjock majjo.

Går supersnabbt och misslyckas bara när jag har olika temp på ägg och olja eller höjer mixern för snabbt.

svaleng
0

Det var ett spännande tips ashe. Måste provas nästa gång.

Wildrat
0

Borde man inte kunna blanda olika sorters oljor? 50/50 ghee och makademia tex… eller 50/50 raps och makademia? Både näringsvärde och kostnad borde ju bli bättre…

mumsan
0

Ghee smör ska silas ex i en ren nylonstrumpa så blir den klar när den är varm.

vanessan
0

änglamarks kallpressade rapsolja är bra. den smakar inte heller nånting. gött me majo, kan man leva utan de?

alla ni där ute! ni är bra!

Mervi
0

Så jobbigt allt låter, glad att jag inte gillar majonnäs. Har aldrig gillat det.

svaleng
0

Tack för tipsen Brynhilde och ashe. Idag blev det en perfekt och mycket uppskattad majonnäs. Skrattande

Brynhilde
0

Kul att tipsen funkade. Och har man bara lyckats en gång brukar det inte kännas krångligt att göra majo fler gånger.

svaleng
0

Ja och nu är jag inte rädd för att prova igen. Räcka ut tungan

svaleng
0

Hur är värdena för druvkärneolja? Den har inte mycket lukt och smak.

Wildrat
0

Druvkärneolja innehåller mycket omega6. Den är jättebra till att smörja benen med om man har åderbråck, äta den är inte riktigt lika bra.

Var har du hittat den och vad kostade den?

svaleng
0

Jag tror det var i en vanlig mataffär, och inte spec. dyr heller.

Jaha, vad återstår då som är nyttigt men inte smakar för mycket. Endast Macadamiolja?

Ulf-S
0

Majonnäs med macadamiaolja är gott, men jag använder lika gärna rapsolja eftersom majonnäs är något jag sällan gör.

ALLT man äter måste ju inte heller vara perfekt balanserat, det viktiga är att balansen i stort blir bra.

hemul
0

Men om man skulle vilja äta majonnäs ofta då? Räcka ut tungan

Jag äter det också sällan, men det är för att jag inte tror att det är så bra. Har blivit väldigt förtjust i det så jag skulla nog kunna äta det varje dag till frukostäggen.

Wildrat
0

#33 Då får du gör den på bättre olja. Ghee eller macademiaolja. Eller så får du kompensera rapsoljan i majonäsen med fiskolja vid sidan av. Du märker ju själv om du mår dåligt av mycket rapsolja, men om du inte har problem med värk och sånt ska det inte ställa till med besvär.

ikna
0

Jag har gjort majonnäs flera gånger på olivolja och vi tycker den är god! Och det är en nyttig olja!

Popruta
0

Vet inte om det är rätt tråd men… jag försökte mig på att göra egen majjo idag, men den tjocknade inte??

2 äggulor och 4 dl olja. Är det för mkt olja? För lite?

Den blev ju bara rinnig som pannkakssmet fast allt var rumptempererat :(

Använde sån handmixer att vispa med.

Lolivia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Halloj! Har inte läst igenom alla svar men vill dock förtälja att jag har gjort majonäs på kallpressad rapsolja från hälsokostbutiken. Det blev sjuuukt gott, den godaste majonäs jag smakat någonsin! Den blev dock inte särskilt tjock men jag förträngde det eftersom jag tycket att den blev så god. Jag brukar dessutom inte ens gilla majonäs! =)

Popruta
0

åh jag som trodde du skulle komma med svaret på hur jag får min majjo tjock, haha :D

Lolivia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 38 Haha! Tyvärr! Men kolla # 20! Det ser ut som att vi har svaret där!

Popruta
0

åh, det ska jag testa!! Tur att ica har extrapris på ägg den här veckan, haha :D

Brynhilde
0

Ju mer olja, desto tjockare majonäs. Dvs upp till en viss gräns. En äggula kan inte absorbera hur mycket olja som helst, men jag har för mig att man kan ha i upp till 80-100g olja/äggula. Har man för mycket olja i skär det sig.

Fettpärlan
0

Jag har märkt att om man använder hela ägget isf för bara äggulan så blir majonäsen fluffigare och tjockare.

Brynhilde
0

Det är inte speciellt bra att äta rå äggvita då den hindrar upptag av biotin.

Detta diskuteras i tex den här tråden.