Hur ofta äter ni?
Hur ofta äter ni? En vanlig dag?
Jag har helt "kastat om" mina mattider efter jag började med LCHF för några dagar sedan… Innan Low carb såg mina dagar ut såhär:
typ kl 9: Frukost
Senast 12: lunch
Mellis kl 14-15
Middag: kl 18 (senast!)
Kvällsmål: typ 20-21
Nu ser det ut såhär:
frukost: kl 9
Mellis/lunch… Typ… kl 14?
middag: typ… kl 19-20
Inget kvällsmål.
Känns så skumt att inte äta… Jag vet ju att man blir mättare och så men… igår åt jag inte ens lunch, det blev lite ostskivor bara.
Hur ofta äter ni?

Tja det blir fukost och sen Lunch middagen blir bara ett par ägg, mest för att ha nåt till när jag tar min medecin
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag äter vanligen bara frukost och middag
Vid festliga tillfällen kan det bli ost- och charkbricka och ett glas vin till kvällen.
/Désirée
Jag äter när jag är hungrig. Oftast blir det tre mål mat. Men är jag inte hungrig så väntar jag eller hoppar jag över det målet.
Håller dock med #2 att ibland äter jag lite fast jag inte är riktigt hungrig, just vid sociala tillfällen.
käkar minst 5 mål mat om dagen.. men då tränar jag som en tok också.
7 - Rejäl frukost på typ 3 ägg och ett paket bacon
9 - ett par ägg till mellanmål
12 - Lunch, typ kyckling sallad eller liknande kall matlåda
15 - ett par ägg eller liknande igen
17 - Träning
19-20 - Hemma och äter största målet mat om dagen.
Nu i semestertider blir det oftast bara frukost och middag, kanske något litet mellanmål på eftermiddagen (ost eller nötter). När jag jobbar äter jag frukost, lunch och middag. Mina dagar är betydligt längre när jag jobbar än när jag är ledig så då går det åt mer mat :).
Titta i alla trådar om vad vi har ätit under dagen som finns i avdelningen "Mat - Jag behöver måltidstips". Där finns tusentals inlägg där bland annat frukostintaget står.

Oftast blir det två ggr/dag. Enstaka gånger ett eller tre mål/dag. Jag äter inte förrän jag blir hungrig.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Jag föresatte mig att äta 2 dl mat var 2-3 timme för att få ett kontroll över mitt matintag och överätandet.
Men det blev alldeles för mäktigt med så frekventa lchf-måltider….så nu äter jag var 3-4 timme, och är mer än nöjd med det.
Jag hoppas att jag kommer till den fasen som säger till när jag är mätt och när jag är hungrig……än så länge får schemat styra.
Jag äter ca 4 gånger om dagen, misstänker att jag borde få i mig mer fett i samband med måltiderna och då kunde jag minska ner antalet intag.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På vardagar.. när jag jobbar blir det 2-3 gånger om dagen.. oftast frukost, lunch, middag.
På helger o semester, blir 1-2 gånger, oftast brunch o sen middag.
När jag jobbar äter jag frukost fasten jag inte är hungrig, fast rätt lite, ibland hoppar jag över det med, risken är att det serveras skräpmat på jobbet.
På lediga dagar kan jag gå till 12-14 innan jag äter något alls.. därav brunch och ofta sen midag.. 18-20.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ordentlig frukost med kaffe kl. 9
Kaffe + LCHF-smörgås + 1 kokt ägg kl. 14
Middag + kaffe kl 18
Jag äter oftast som innan fast utan mellanmål, så det blir frukost, lunch middag. Hade inte direkt planerat att sluta med mellanmål men med lchf går det liksom inte eftersom jag inte blir hungrig så snabbt. Gillar att jag med lchf kan vara lite mer oplanerad då det inge gör någon om jag inte äter på exakta tider etc, passar mig utmärkt att bara äta då jag är hungrig.
Varje dag ser olika ut här. Beror på vad jag gör, hur länge jag sover, hur hungrig jag är osv…

Idag blev det frukost, 2 ostskivor med smör till "lunch" och en pizzabit som var mindre än ett vykort till middag…. Mer kommer jag inte kunna få i mig… Känns lite småskumt men är man inte hungrig så är man ju inte… 

Två gånger om dagen, dvs omkring lunch samt på kvällen vid 19-20 tiden.
När jag jobbar tvingas jag äta vid 12 eftersom det är då jag har min lunch men jag är aldrig speciellt jättehungrig då.
När jag är ledig och inte har något speciellt för mig blir klockan oftast runt halv två innan jag äter.
Oftast tre gånger. Idag tex. frukost vid nio; kaffe med grädde och två rostade Nystartsbröd med ost. Lunchen var kantarell- och sparrisomelett med blomkålsmos vid 14-tiden kanske, och nu kvällsmat: sallad med ägg räkor riven ost majo.
# 14
Du är ju ännu värre än mig! Frågade just i en annan tråd vad folk ansåg om mitt, enligt mig, minimala matintag. Blir det sådär lite varje dag??

#17 Jag har bara kört en vecka nu typ, men dom senaste 2-3 dagarna har det varit så… Både igår och idag åt jag ungefär samma. Men jag är verkligen inte hungrig!
Jag tänker att jag borde äta mer, men när jag tänker på att äta så säger kroppen typ "nej"… Det får liksom inte plats mer… :D
Tog 2-3 ostrullar nu ikväll med men det var snarare sug än hunger för nu känner jag mig lite övermätt. :-/
Jag har gnatat på om detta i en annan tråd där jag beklagade mig över dålig aptit (vilket är väldigt ovant för mig). Flera sade att det kan vara så i början och att det är övergående, men jag förstår det även som att portionerna verkligen kan minska och att det inte gör något eftersom maten är så näringstät. ÄR dock fortfarande lite förvirrad…
Håller med dig om att det känns skumt att äta så otroligt lite.

Mängden mat minskar radikalt, då fett är himla energirikt helt enkelt.
Men det finns tecken man bör vara uppmärksam på och det är att hungerkänslorna känns helt annorlunda utan svajigt blodsocker.
Blir man lite illamående och får en svag huvudvärk tyder det på att man ätit för lite.. försvinner det eftter lite mat så var det sålunda hunger!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
De första 3 åren åt jag frukost ägg och bacon , och två lagade mål. (gick ner halva övervikten på ett halv år med denna kosthållning). Efter en platå på 2½år kollade jag med minmat och blev det ganska mycket mat.
Så nu har jag minskat min matmängd så det sista halvåret har jag oftast äter jag två riktiga mål per dag, lagad mat. Samt en par "mellan mål" Te med cocosfett och lite grädde och 2 ostskivor.
När jag jobbar börjar jag dagen med Te med cocosfett och lite grädde, vid 10 te med ca 1cl mjölk och en par- tre ostskivor . Halv tolv lunch med kött/fisk och grönsaker tex spenat/brocolli och lite sås tex CF eller smör samt te med cocosfett och lite grädde.
Sedan blir det middag någon gång mellan 17.30-20.00 som lunchen.
När jag är ledig äter Frukost/brunch med ägg/omelett med ost och bacon/skinka/makrill eller smörstekta champinjoner och te med cocosfett och lite grädde.
Vid ett- två tiden blir det ofta te med cocosfett och lite grädde och en par ost skivor/ en liten bit briost.
Sedan blir det middag med kött/fisk och grönsaker tex spenat/brocolli och lite sås tex CF eller smör
Sedan kan det bli te med cocosfett och lite grädde på kvällen.

Är det bara jag som är hungrig? När jag jobbar är jag konstant hungrig… fast jag äter för lite… Jag äter ungefär samma portioner som förut - skillnaden är att jag har ökat proteinet (åt för lite innan) och fett. Jag har även börjat äta grönsaker för att fylla buken. Kanske är det därför jag är hungrig?
När jag är ledig så äter jag lite mer sällan, men kvällarna är en hungerplåga.
Jag klarar inte av att äta vad som helst och då begränsas utbudet en hel del och det leder till att jag ibland kväljs av det som finns att välja på. Då är det svårt att få i sig tillräckligt av det som mättar… Jag skulle önska att man kunde leva utan mat och bara äta när man hade lust.
Någon som vet vad som händer om man blandar lite fiberhusk i vatten och dricker det? Nej, jag har inte provat. Inte än. Kom just på det. Om man t ex blandar 1 kryddmått med vatten och dricker det före mat så kanske mat är mätt längre? Någon som vet? Eller kanske bara har en teori?
jag kör tidvis med husk i vatten, inte för att bli mätt men det blir man väl, fast knappast av ett kryddmått! Jag tar en matsked i ett glas, det blir väldans slimigt om man inte dricker snabbt. Anledningen till att jag tar det är hård mage. Det fixar till maggen på direkten nästan. Det ska även fixa till lös mage då det verkar tarmnormaliserande.

Ok! Då ska jag prova det för mättnad.
Hoppas inte den gör med min mage som med din, bara…
Då blir det jobbigt då min mage är precis motsatsen till din…
jo men som sagt, den lär normalisera så det ska inte vara några problem!
om jag inte dricker te med cocosfett och lite grädde, då blir jag också hungrig efter 3-4 timmar efter jag ätit.

#23-25: Uj Uj, läs boken "Fiber menace" så får du reda på vad fibrerna ställer till med i förlängningen
jag tror inte det gäller husk faktiskt, det löser ju upp sig fullständigt till en gel och river garanterat inte

Det finns ju både lösliga och olösliga fibrer. Som jag förstått det är det dom olösliga som fördärvar mag/tarmsystemet.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
När ni säger "husk" menar ni "fiberhusk" då eller är det två olika saker??

Lite tveksam där, är det inte så att fibrerna bildar gele men fibrerna finns fortfarande kvar? det står ju i reklamen: "FiberHusk är, på grund av sitt rika fiberinnehåll, också ett mycket bra fibertillskott."
Dessutom finns det en undersökning som indikerar att en viss sorts fibrer ger ökad benägenhet till tjocktarmscancer och dom kommer från ett frö som tillhör samma familj som Psylliumfrö som ju fiberhusk består av
Samma här. För mig del (och säkert många andras) tror jag det har att göra med att man inte längre direkt njuter av maten, det är mest att man äter för energins skull. Det är definitivt tristare att äta nu.
Men kroppen vill ha vad den vill ha :)
fiberhusk och husk är (i princip) samma sak ja. Även Psyllium från FInax är det samma. Skal (husks på engelska) från psylliumfrö.
Tack Pennylane!!