Mandelmjöl/Hasselmjöl/MJÖÖÖÖÖL!
Jo, har spanat efter dett i min stad men jag går bet…
Innehåller t.ex. mandelmjöl bara mandel? Varför köper man isf mandelmjöl? Varför inte bara hacka järnet i matberedaren? Borde inte det bli samma grej?
Till mandelmjöl, vad är det för mandel man ska ha? Sötmandel? Bittermandel? Ska man skålla dem och ta bort skalet? Phu!
Har faktiskt hittat kokosmjöl! Hurra för det i alla fall =)
Vet att man kan beställa på nätet med jag är otålig och hatar att vänta…
Jag vet inte om det blir mjöl om man använder matberedaren men visst är det samma grej.
Jag köper sötmandel och mal själv i mandelkvarn. Utan att skålla och skala. Mal den precis som den är och tycker det går alldeles utmärkt.
Det blir ganska dyrt att köpa färdigt mandelmjöl.
Jag köper sötmandel och hasselnötter och låter matberedaren gå varm………….
Först kör jag lite och så silar jag ner det finaste i en bunke via en sil. Det grövre hacket lägger jag i en annan bunke, blandar med hackad pecannöt och kokos och vips har jag nötmusli. Skall dock intas i små doser, men det är skönt när det krasar när man äter yoghurten.
Jag gör även lite solrosfrön ibland, bara för att "spetsa" mina nötbröd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh! Bra tips!! Har testat lite med matberedaren och enligt mig blir det väldigt finmalt! =)
#1 visst är mandelkvarnen den bästa teknologiska landvinningen någonsin?:) Som sagt alla borde ha en sådan. Även du Lolivia. Då behöver du inte tänka på sådant som var man kan köpa hasselnötsmjöl och mandelmjöl. För lite mindre kollisar så kan man ju även fixa eget paranötsmjöl. FAN, vad jag tjatar om det i alla trådar. Men nu har du ju TS tom ställt frågan. Därför skriver jag det igen.
Det som är bra med att köpa nötmjöl är att det blir lika finmalet som vanligt vetemjöl och det kan behövas i vissa recept. Men knappat i bröd.
Haha! Du har ju helt rätt! Klart värt om det blir i princip samma grej om man maler mjölet själv och det blir lika bra. Om det bara är mandel i mandelmjäl så är det väl bara att mala på till max =) Man får väl mala det och mortla det sen eller nåt. Min matberedare visade sig vara ett monster! Tog typ 30 sek för totalkross =) Får den mala i fem min så måste det bara bli mjöl.
Gillar paranötter! Will try!
För övrigt så bör man tjata om bra grejer! =)
Som vi ofta säger på min fackförening: "tjat är revolutionens moder" och jag är nog tjatigast i södra Sverige. Därför är det bra att ha mig aktiv på både forum och inom facket.
Den här tycker jag du ska köpa:http//www.biltema.se/sv/Hem/kok/Tillbehor/Mandelkvarn/
Köper du den har vi likadan.

ja var på loppis idag och hittade en mandelkvarn för 40 kr
så nu ska det malas hehe
Fantastiskt! Glöm inte bort att du kan riva lång och snygg ost i den också. Går också bra att mala chockladströssel i den om man nu är lagd åt det hållet.:)

ost vad bra. mitt riv i matberedaren har ju pajjat så nu har jag stått o rivit ost med ett gammalt hederligt rivjärn.. som både är jobbigt och tar tid.
tackar för tipset
jag skållar och skalar mandeln som jag maler i kvarn, gör man mandelmassa är det godast utan skal tycker jag.
Hur gör du mandelmassa? går det med sukrin?
Mandelmjöl har jag hittills köpt från USA, det är billigare än att köpa bara mandel härhemma.
Har du något recept på mandelmassa? Skulle vara väldigt fint att göra det enligt LCHF nämligen.
Jag köper sötmandel på Ö&B i 500 gramspåse för 29:90.
Kolla rivtrumman om ni köper ny mandelkvarn. Den kan vara av för klen plåt för att klara av många riv med mandel.
På Tradera kan man få tag i en gammal hederlig rejäl mandelkvarn.
Jag använder sukrin och stevia i min egna kombo.
#12 och #11
Lägger ut ett sådant recept på bloggen här framöver. 

På Lidl har dom mald mandel, 200g, för 20 kr. 200 g omald på ICA eller Konsum ligger på ca 25 kr…
Fast 500 g på Ö&B för 29kr (hel mandel) är ju klart billigast.