Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 4881 ggr
tistelflikkan
0

tistelflikkan tänker

Jag tänkte att det är lika bra att göra som flera andra, starta en tråd där jag skriver ner, svart på vitt, att nu minsann är det jag som ska starta mitt nya liv! Det är ju så lätt att "glömma" det om jag bara tänker det tyst för mig själv ;)

Jag är 25+ och har pendlat en massa i vikt sedan jag va 19 och gick in i väggen. Har testat att äta på mindre tallrikar för att få i mig mindre, käka nutrilett etc och träna som fasen i omgångar, och visst går jag ner. Men nog fasen går jag upp allt och lite till igen. Och ingen kan ju käka nutrilett hela livet… Det behövs således något som gör att jag kan äta mig mätt och samtidigt må bra - på alla sätt. Så nu tänkte jag testa LCHF och det känns rätt bra. Under våren gör jag praktik 45+ mil från min sambo och vad kan vara bättre än att påbörja en ny livsstil under tiden jag bor själv? Förhoppningsvis har jag kommit in i tänket när jag flyttar hem igen i juni. Nu har jag även skrivit det så nu är det ingen idé att jag ändrar mig..!

Min tanke är att fasa ut den kolhydratrika mat jag har hemma i skåpen genom att inte köpa mer, men för att få en mjukstart så äter jag av den så den tar slut. Fattig student vill inte och har inte råd att slänga mat… Och kanske kan det göra att jag får färre övergångsproblem?

Jag tror inte att jag kommer få sockerabstinens eftersom jag inte brukar va nåt sugen på söta saker, mackor i mängder är mer min melodi…

Jag har ingen våg här i min andrahandslya men väl hemma hos sambon så kan jag väga mig, och gjorde så i söndags (tror jag det va). Vikten låg på stadiga 92 kg, till mina 167 cm. Känns bra att det inte blir vägning så ofta. Jag har anammat tipset i en annan tråd om att ta ett presentsnöre och mäta midjan, och gjorde så i onsdags, ritade ett streck och skrev datum på snöret.

Denna tråden kommer jag nog använda till lite allt möjligt… Skriva vad jag äter, om jag märker nån skillnad, om jag behöver pepp etc… Så… Nu börjar det!

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

tiptoe
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jätteroligt att få ta del av din egen resa, jag ska med glädje följa dig på vägen och heja på här från mitt hörn! Jag tycker att din LCHF-start med att fasa ut kolhydraterna i den takt du vill och behöver låter väldigt vettigt. Själv gjorde jag tvärtom och tvärslutade - alla kan hitta sitt eget sätt att leva med LCHF som tur är :)

Stort lycka till!

nobban7
0

Jag önskar dig lycka till Glad

Beate
0

Lycka till!

tistelflikkan
0

tack! ja, jag har dock inte så mkt i mina skåp eftersom jag bara bott här sen i mitten av januari och skåpen är väldigt små jämfört med vad jag är van vid så det tar nog inte så lång tid att fasa ut kolhydraterna :)

missade att skriva att jag är en tröstätare, och chips och liknande är något jag kan sluka innan jag ens köpt dem typ… dock inte varit sugen de senaste dagarna och det bådar ju gott. köpt lite nötter och mörk choklad till ikväll dock.

sen tänker jag att jag ska träna också, hinner inte så ofta tyvärr pga inte så mycket tid men nån gång i veckan borde jag klara! sen när solen står på mer och isen smält helt så blir det även lättare att ta raska promenader på kvällen exempelvis :) måste således ta med mina promenadskor nästa gång jag är hemma en vända!

så… matintaget idag, hittills:

* frukost: smörstekt omelett på två ägg och en skvätt vispgrädde och en skvätt vatten. smörstekta och gräddstuvade färska champinjoner på. mums!

* lunch: tonfiskröra med majjo och rödlök.

* middag: har tänkt göra fläskfärsbiffar med fetaost, champinjoner med vitlökssmör i ugn och tomat.

ska hem till kusinen i kväll och fick sms att en kompis till dem bakat kaka. kan hända att jag smakar en liten bit, därav inte några direkta kolisbomber ur skåpen idag.

ni får gärna skriva vad ni tror om mina måltider.

sen så måste jag berätta :) va med på möte med praktiken igår, åt en halv macka eftersom de beställt extra till mig… suck. men de visste ju inte att jag så smått börjat med lchf typ dagen innan. åt allt pålägget dock. var knappt ens sugen på mackan eftersom jag ätit en smördrypande bacon och äggröra till frukost. (för mycket smör tror jag. men då vet jag det till nästa gång.) såg att en av de andra bara åt upp själva pålägget. tänkte att "hm, ja, kanske jag inte är ensam..?" när det va dags för lunch så visade det sig att hon ätit enligt lchf sen jul. helt plötsligt kändes det alls inte konstigt att beställa sallad i stället för pommes till lunchen. toppen!

tistelflikkan

Aniara4
0

Välkommen! Du verkar ha koll på läget, och en LCHF:are på praktiken kan inte vara fel. Var beredd på att du kan få "socker"abstinens efter mackorna när du tar bort dem helt bara! Det är bara att bita ihop och äta bra saker tills det går över.

Lycka till!

tistelflikkan
0

tack! skönt att höra att det ser bra ut. jag har, sedan jag flyttade från sambon, knappt haft bröd hemma eftersom jag vet att jag äter upp det direkt så jag hoppas att jag slipper abstinensen :)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

jag åt en liten bit av den mjuka äppelkakan kusinens vän bakat. den va god men inte så att jag behövde mer, skönt. några glas rött, några nötter, några stänger gurka/squash med lite dip (stärkelse) och en bit mörk choklad som va alldeles för besk för mig. för mig, som brukar äta på löpande band om det finns nåt gott så funkade det rätt bra igår. just det, drack även en torr cider, hrm… det är ju så gott! nån som vet hur innehållet ser ut på ett ungefär när det gäller torr cider?

idag har jag bara ätit typ "brunch" - keso med vispad grädde. är inte hungrig men blir det nog om nån timme och då blir det antagligen kött med bea. kanske nån bit tomat också.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

aaah. känner mig helt snurrig just nu. inte hungrig dock och blev det inte på hela dagen. blev således inget kött med bea… men jag har ätit en del ost för att i alla fall få i mig något. ganska mycket ost blev det… hrm. men som sagt, inte hungrig. kanske omställningen som gör att jag känner mig snurrig? torr i munnen också. båda känner jag igen sen jag gått pulverdieter så det är nog bara kroppen som håller på att vänja sig.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

har precis ätit frukost. äggröra med bacon stekt i smör och sen äggen direkt på med baconflott och allt. så jäkla gott! det hade jag aldrig vågat äta två gånger på så kort tid tidigare… (åt det i fredags också). mums!

annars har jag märkt att jag har myror i benen när jag ska sova. det är inget ovanligt för mig iofs, då jag har så i perioder annars också. men jag svettas mycket mer än jag brukar. kan det ha nåt samband med omlagd kost?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

idag har jag typ som växtvärk i högra smalbenet. skumt. kan det ha något med kostomläggningen att göra?

för övrigt blir det inte så mycket utfasande ur skåpen, känner inte att jag behöver pastan etc. dock använder jag buljongtärningar och annat med kolhydrater i för att ge smak. tänker att det ändå blir lite kolhydrater utslaget på det hela. hur tänker ni andra kring det? finns det buljong med lågt kolhydratvärde?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

sådärja. ida har jag (äntligen) mätt mig :) 2-3 cm ner i midjan. känns bra!

köpte magnesiumtabletter igår, tyckte smalbenet slutade pirra typ direkt men det va nog önsketänk ;) men bättre känns det i alla fall!

ytterligare en person på praktiken har visat sig använt lchf tidigare, skönt. jag tycker det blir lättare att säga att jag äter enligt lchf om de runtomkring redan vet lite vad det är. känns mer accepterat då. häromdagen kände jag mig stolt, först tackade jag nej till choklad, sen köpte jag fikabröd eftersom min lärare var och hälsade på men smakade inte en smula och sen va de en sak som skulle firas med glass som jag också tackade nej till. när jag sa att jag försöker äta mindre kalorier (för det är svårt att tacka nej utan att den som bjuder trugar lite extra, då e de ju bra med en förklaring) så accepterades det direkt. skönt!

tistelflikkan

Beate
0

Bra att du skriver ner hur det går för dig och det verkar ju rulla på bra! Duktigt att stå emot frestelser sådär, jag tycker såna situationer kan vara jättesvåra.

Vad skönt att det är flera på din praktik som äter lchf!

tistelflikkan
0

haha, jag skrev visst kalorier i mitt förra inlägg… kolhydrater skulle det såklart stå ;p

ja, det kan va svårt… idag va de betald lunch, som tur va buffé så jag kunde välja själv vad jag lassade upp. inte så mkt fett under dagen dock så jag får äta lite extra nu…

tistelflikkan

Cessy
0

Heja tistelflikkan. Du ska se att det går lättare o lättare för varje vecka o efterhand som man införskaffat mer rätt livsmedel så flyter det på betydligt lättare utan att man tänker så mycket på det. Glad

tistelflikkan
0

tack! :)

den där växtvärken har kommit tillbaka, eller den höll sig bara borta typ en kväll. läste i en annan tråd att fler har haft det. ska försöka komma ihåg att köpa även kalciumtillskott. hoppas det försvinner snart. i två dagar har jag även haft ont i vadmuskeln. det känns lite som att jag har en infektion om jag ska beskriva det - i hela smalbenet/vaden alltså. det syns inget på benet eller så så jag tänker att jag ger det några dagar. speciellt när jag går i trappor gör det ont. det gör dock inte ont när jag sover eller på morgonen utan mer när jag "är på språng" under dagen.

va på konferens idag, vi fick betald lunch… tre olika sallader med pasta. de va ju lätt att plocka bort pastan. ost&skink sallad, räksallad och grekisk med fetaost. försökte lite diskret plocka på så mkt protein som möjligt. hehe.

dagens mat:

* makrill i tomatsås med majjo till frukost.

* sallad till lunch.

* ett gäng nötter på tåget eftersom jag blev så himla sen hem…

* kokt  ägg med majjo och rom till middag/kvällsmat. gott! men äggulorna blev helt sega när jag kokade dem… nån som vet vad det kan bero på?

* blåbär… jag har varit lite stressad det sista och kände att jag behövde något mer. gott.

köpte förresten ett pakt babybel igår när det också blev lååång tid mellan lunch och middag. gott att smälla i sig nån när det kniper och ser inte så jäkla konstigt ut tycker jag, när man sitter på bussen eller så :)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

okej, den här veckan har varit lite si och så, med tanke på att jag käkat ute/betald lunch 3 dagar… men jag har i alla fall valt bort de uppenbara kolhydraterna så jag är ändå nöjd.

idag är det våffeldagen :) jag har inget våffeljärn så jaqg gjorde pannkakor enligt detta receptet http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714087b9cb462233056a69-pannkaksdieten och åt typ hälften (jag fick till 4 halvstora och 2 halvsmå) av pankisarna med vispad grädde och jordgubbar. gott om än lite fler kolhydrater i jordgubbarna än jag trodde (kollade inte förrän jag kom hem till datorn).

har märkt att mina tänder känns renare, som att det inte är någon sockrig beläggning på dem eller i alla fall inte lika mkt längre. det märker man väl först när den är borta tänker jag för jag har inte tänkt på att där va en beläggning tidigare ;p känns i alla fall fräscht.

tycker också att jag har färre finnar, inte för att jag har många men när jag gick upp i vikt så började jag få finnar mer regelbundet - förut hade jag väldigt sällan finnar.

vaden/smalbenet känns bättre idag. har ätit ipren igårkväll och imorse ifall att det va en inflammation. så nu vet jag ju inte om det är magnesiumet eller iprenen eller att kroppen vänjer sig som har hjälpt… men har idag även köp kalciumpiller. hoppas på att det inte kommer tillbaka.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

tänkte bara lägga till att jag även märkt att jag är mindre gasig, vilket är en väldigt positiv effekt :)

idag blir det smörstekt halloumi till middag, mums!

till frukost blev det Mat-Tinas äggröra med myyyyycket smör som jag hittade i en tråd här och rökt lax. jag älskar rökt lax, mums filibabba!

tistelflikkan

tistelflikkan
0

glömde skriva igår att jag drömde att jag åt jättemycket chips och godis natten till lördagen och när jag vaknade fick jag panik för jag trodde det va på riktigt. men det va väldigt skönt när jag upptäckte att det bara va en dröm!!

idag har jag ätit två kokta ägg med majjo och caviar (rom) - mums! det brukar vi ha på jul, påsk etc… ägghalvor med klick på av majjo och rom och det känns lyxigt att äta det till frukost.

till middag tror jag att det blir fläskfilé med champinjonsås på grädde. kanske jag gratinerar i ugnen. vi får se, jag ska på möte senare så vet inte om jag blir hungrig innan och om inte om jag orkar laga det när jag kommer hem. men annars så har jag lite blandat enklare i kylen.

fick mens igår, kanske därför jag kände mig extra hungrig i torsdags och fredags… tänker att det är viktigt att äta lite extra under dessa perioderna om det behövs..? skumt att den kom igår dock, jag har alltid varit väldigt regelbunden, ända från start så att säga. går också på p-piller, den borde ha kommit idag eller imorrn. men jag läste att det är fler som fått lite oregelbunden mens efter att ha börjat med lchf så jag får väl vänta och se.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

igår gick jag på upptäcksfärd… hittade mandelmjöl och vaniljpulver. tänkte jag ska försöka baka lite i helgen, när jag ändå är hemma i gbg där alla bakgrejjer finns. spännande!

hur gör ni andra när ni bakar med mandelmjöl? behövs det läggas till något för att degen ska hålla ihop? psylliummjöl kanske funkar… eller kan jag byta ut rätt och slätt mot mandel?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

mätte mig idag, ytterligare ca 2 cm har försvunnit :) ska hem till gbg ikväll och va där över helgen. får se om jag kommer ihåg att väga mig..

tistelflikkan

Beate
0

Grattis till minskade centimetrar!

tistelflikkan
0

Tack! :) Idag köpte jag en sallad för att ha med på tåget. Det fanns edamamebönor i, som jag tycker e jättegott. Åt inte så många för jag har för mig att jag läst att sojabönor har rätt mkt kolhydrater… Kan inte hitta just näringsinnehåll på edamame nånstans men hittade att torkade sojabönor har typ 19% kolisar så antar att det är nåt liknande. Nu e jag glad att jag inte åt så många, dessutom va de inte så goda som jag hade för mig ;p

tistelflikkan

Cessy
0

Grattis till försvunna cmGlad

Ja man får förändrad smak efter ett tag o det är ju en sak hur man minns att någonting smakar o en helt annan sak vad de faktiskt smakar numeraFlört

tistelflikkan
0

Tack :) Ja, jag blev lite förvånad… Har ju inte ätit lchf så himla länge ändå.

Idag har jag vägt mig, -3 kg= 89 kg.

Ikväll ska jag ut och käka med sambon, har inte kollat om de har riktigt smör i sina grejer och så men det får bli som det blir. De serverar ordentliga köttbitar så jag tänker kött och sås :) Kanske jag kan få nåt kryddsmör också. Mums.

tistelflikkan

Cessy
0

Grattis till viktminskningenGlad

Jag hade nog skippat såsen om den kan vara redd med mjöl, men det där beror ju på sort. Kryddsmör låter däremot hur mumsigt som helstTungan ute

tistelflikkan
0

tack :)

ja, det blev ryggbiff med grillade grönsaker, rödvinssås (tror jag) massa kryddsmör (riktigt smör), bea OCH tzatsiki. stort plus över att servitrisen inte visade med en min att min beställning blev lite rolig :)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

igår hjälpte jag min sambo med deras klubb och vi fick käk på stället. kycklingburgare med aioli och rostad potatis… jag smakade på nån potaits och åt det undra brödet av hamburgerbrödet. tyckte inte direkt att varken potatisen eller brödet gjorde så himla mycket till. kunde lika gärna skippat att äta det. får väl se om det stannar upp midjemåttet lite.

har experimenterat med lchf-croissanter idag. första plåten är ute ur ugnen. det ser INTE ut som croissanter… vi får väl se hur de smakar… ;p

tistelflikkan

tistelflikkan
0

hahaha, de där croissanterna var riktigt äckliga, jag citerar min sambo "det smakar typ som kartong". men han va så himla söt och sa först att de va goda… när jag sa att jag inte ville äta upp och dessutom spottade ut det jag hade i munnen så kunde han med att han inte heller gillade dem. så de åkte i bingen direkt. ett dyrt experimenterande men nu lär jag inte va sugen på det på ett tag ;p

nu är jag tillbaka i Sthlm, det blev sallad på tåget igen, sån där man får välja innehåll i själv. väldigt käckt. köpte till en extra dressing, är dock lite misstänksam över att den inte innehöll speciellt mkt fett tyvärr.

väl hemma insåg jag att jag måste handla lite imorrn.. tror jag. men jag har en hel del ägg så några rejäla frukostar lär det räcka till i alla fall.

frukosten idag bestod av äggröra på ½ pkt baconkuber, frästa i smör och sen på med lite grädde som fick koka in och sen rörde jag i två ägg och gjorde äggröra av det hela. hade nog behövt lite salt i också, annars va de gott.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

mmm, har precis avnjutit en skål grekisk youghurt (lidl style) med grädde och kanel. vad mjukt och lent det blev mot gomen! gott :)

resterande dagens intag av mat har varit:

frukost - äggröra av 2 ägg och smör.

lunch - matlåda, fläskfilégryta med champinjoner, vitlök och grädde.

håller på att läsa Skaldemans "ät dig smal" eller vad den heter. bra lektyr att ha på buss och tunnelbaka.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

har precis mätt mig och har minskat ytterligare drygt 2 cm. yayy!! trots att jag smakade både sojabönor, potatis och bröd förra veckan. undrar i mitt stilla sinne om jag hade minskat mer om jag inte smakat..? nu har jag minskat ungefär 6-7 cm på tre veckor. hoppas det håller i sig.

kommer inte ihåg om jag skrivit att mitt ben-ont kom tillbaka efter att jag inte tog fler ipren? det va typ som att det gjorde ont i skelettet och i vaden. nu är det dock inte lika frekvent ont längre, hoppas det är på väg bort.

när jag va i gbg i helgen så hade jag inte med mina vitaminer och tillskott och jag fick typ "myror i benen" (smalben/vad), då smörjde jag in med tigerbalsam innan jag gick och la mig, först va de inte så jäkla skönt för det blir ju kallt. men jag somnade i alla fall och efter det har inte benen kännts sådär. ett tips kanske?

tistelflikkan

Beate
0

6-7 cm! Jättebra, grattis! Har du vägt dig nåt mer också?

tistelflikkan
0

tack :) känns bra! nepp, har ingen våg här (sthlm) utan den finns hemma (gbg) så jag väger mig när jag är där. vägde mig i förra veckan och då hade jag gått ner 3 kg på två veckor. ska till gbg igen nästa helg så får se om jag kommer ihåg att väga mig då. känns inte som att det är så viktigt att väga mig dock, eftersom jag ändå märker skillnad utan våg :)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

som jag skrivit i en annan tråd så har jag utslag som kliiiiiiiiiar(!!) på flera ställen i kroppen och de sprider sig. aaah! men om det nu är kroppen som rensar ut sånt som den inte vill ha kvar så får jag väl helt enkelt stå ut. kanske blir att jag köper en tub hydrokortison så kliandet dämpas lite dock.

nu till det positiva: jag har tidigare haft torra fläckar på vissa delar av kroppen och de har nu nästan helt försvunnit. visst smörjer jag in varje dag, men det har jag gjort så länge utan att de försvunnit att jag ändå tror att det är pga kosten. (dock så har jag fått utslagen på typ sammas tälle som de torra fläckarna va förut… kanske det är extra känslig hud där just nu?)

igår knackade det på dörren innan jag gått upp. jag låg och läste "ät dig ner i vikt" och hoppa snabbt upp ur sängen. drog på mig ett par såna där haremsbyxor med bred elastisk "mudd" upptill och drog upp mudden över bysten så det blir som en byxdress. ohlala! jag kände mig mycket snyggare i dem än tidigare! magen putade inte alls ut lika mycket tyckte jag :) vem som knackade på? Jehovas Vittnen… ett tecken?!

tistelflikkan

tistelflikkan
0

har precis mätt mig och denna veckan står det på noll cm ner. är det de där sojabönorna, potatisen och brödbiten i början av månaden som spökar? har även en teori om att jag senaste veckan ätit för stor proportion protein och för lite fett. får väl testa att ändra det och se vad som händer.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

okej… nu vägde jag mig imorse och jag står kvar på 89 kg. lite nedslående såklart men samtidigt har jag inte varit så värst strikt det sista kanske. så det är bara att fortsätta kämpa antar jag..

tistelflikkan

Beate
0

Ja, fortsätt kämpa så börjar det nog krypa neråt igen!

tistelflikkan
0

tack för peppen :)

jag har anmält mig till en "träff" som jag varit på några gånger tidigare… man bor på hotell och därför skulle man skriva om man hade några speciella preferenser vad gällde kosten. jag skrev att jag äter LCHF. haha! så nu "måste" jag äta lchf till oktober :) inte för att jag inte tänkte göra det ändå, det går ju så lätt lixom, men det känns rätt häftigt att ha ett datum så långt fram som jag redan har spikat kosten till.

tistelflikkan

Cessy
0

Oj skrev du LCHF - jag tänkte att det vet de nog inte vad det är för något, så jag tänkte jag får väl plocka sådant som är mer tillåtet. Kanske borde maila sedan då när jag betalt o se om hotellet faktiskt kan fixa LCHF-mat.

tistelflikkan
0

ja, jag funderade en stund men sen kom jag fram till att jag betalar ju faktiskt för maten så då ska jag kunna äta den också. men jag skrev att om det är buffé, som förra året, så funkar det antagligen så länge den finns feta såser och dylikt att ta till. sen får vi kanske va lite mindre restriktiva än hemma ändå… :) jag funderade faktiskt över om du skrev något om det :)

tistelflikkan

Cessy
0

Tja när man lagt till restriktioner förr (som ej fisk, lever, lamm) så har det ju inte funkatObestämd så jag kände mig ganska uppgiven o tänkte - ja, ja i fjol kunde man ju plocka själv o ta av det man ville ha, så då borde det funka ändå - förhoppningsvis i alla fall.

Jag lägger nog till det här med maten när jag mailar dem sedan o säger att jag har betalt o säger då till om LCHF-kost så får vi väl helt enkelt se om det där med matönskemål fungerar bättre i år än det gjort de andra åren, men jag är nog ärligt talat pessimistisk på den punkten, men hoppas som sagt var på att de har buffe så att man i alla fall lättare kan minimera kolhydratintaget ändå. Ska i alla fall bli jättekul med pärlträffenSkrattande

tistelflikkan
0

jag har aldrig lagt till restriktioner tidigare så det kände jag inte till. men men, får väl se vad de säger då…

sålänge det är buffé så funkar det nog rätt bra - får kanske ta om det är redda såser… äta lite mer fritt helt enkelt :)

förresten… vad tror du om smör?! tror du de använder riktigt smör?! Tyst

tistelflikkan

Cessy
0

Jag tänker ta med mig brödbullar (bakade efter Penny Lanes recept) o ha i väskan, så att man inte sticker ut otroligt på morgonen o hoppas på att de ha små smörpack - annars får smöret helt enkelt va för margarin har jag inte ätit på många år (brukade köra mackorna helt utan något smör/margarin). Fast å andra sidan så har de ju skinka, ost, ägg o bacon så frukosten reder ju sig ändå. Tyvärr kommer jag alltså inte ihåg om de hade äkta smör eller inte eftersom jag aldrig använde det förr. Fast det har ju blivit mer o mer vanligt att hotellen dels har småpaket av både margarin o av smör så man kan ju hålla tummarna o hoppas att de har det.

(Eller så sparar jag brödbullarna o ta av det andra till frukost o har en bulle att ta till kvällsfikat - beror på hur frukosten ser ut helt enkelt.)

tistelflikkan
0

ja, vi får väl utforska de olika matbufféerna och hitta det gottigaste :D

ta med egna bullar är rätt smart. vet inte om jag känner att det är värt det när jag åker från gbg dock. sen tänker jag att det är nog mest vi själva som tror att vi ska avvika… vet inte om nån annan tänker på vad vi har på tallriken ;)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

har mätt mig idag, det blev -1 cm. det går alltså åt rätt håll!

jag tycker dock det börjar bli svårt att veta om jag mäter på samma ställe varje gång och om jag drar i bandet lika mycket varje gång… försöker att inte dra alls, men det är ju inte så himla lätt - känns som att det skär in lite nånstans ändå men det kanske det har gjort ända från början. så har börjat göra så (de sista tre gångerna) att jag mäter flera gånger efter varandra, och kollar så det blir på ungefär samma ställe på bandet. lite lurigt dock, för det kan också skilja flera cm per gång om man råkar ha bandet lite ovanför/nedanför midjan :p det gäller nog att vara ganska noga med att ha det på det absolut smalaste stället i midjan varje gång, annars kan man nog bli ledsen och tro att man ökat (när man inte har det)…

tistelflikkan

Cessy
0

Jag mäter bara ca va 6-8 vecka just för att jag inte är säker på att jag mäter vid samma punkt. Fick dock mäta i måndags då det verkligen var dax för att köpa nya jeans o då visade den totala midjeminskningen 12 cm *Jippy* Lite uppmuntrande då den totala veckominskningen bara var 200grSkrattande

Jag har de senaste 8 veckorna visat upp minskning två veckor - står stilla en vecka o så i regel upp 200 gr. veckan efter mens o sedan går det lite neråt igen i två veckor o så uprepas cykeln. Lite lätt jobbigt att det är så, men hormonerna o vätskeansamlingen kring detta spelar tydligen för mig större roll numera än det t.ex. gjorde då för många år sedan med viktväktarkosten.

Så för mig är det så att den här viktresan kommer ta tiiiiid o det blir ingen quick fix på något sätt. Nu är jag ju dessutom i den åldern som kvinnor har som absolut svårast o gå ner i, men du är ju ett antal år yngre tistelflikkan, så håll ut o träla på - det kommer ge resultat!Glad

tistelflikkan
0

härligt att ha gått ner så mycket Cessy! grattis! :)

nu är påsken över och jag har ätit godis för första gången på drygt en månad med lchf. långfredag va det, jag va sugen och bestämde mig för ett avsteg. först åt jag två tunna skivor formbröd på min och sambons picknick med goda ostar, salami och lufttorkad skinka. ärligt talat så va det godare utan brödet, det gjorde lixom inget till… drack citronlemonad till, inte så farligt med kh faktiskt, 9%. sen köpte vi påskgodis. jag köpte inte så himla stor påse, runt 30 godisar skulle jag gissa. och påskmust. efter brödet så blev jag dålig i magen. stor suck. efter godiset, som va gott, så fick jag världens magknip och blev illamående ända till morgonen dagen därpå. inte riktigt värt det känner jag.

resten av helgen har varit lchf förutom torsdagen då vi var på ost- och vinprovning och jag åt nåt kex och drack sött vin. det var där vi fick tag på de underbara ostarna till picknicken. Gamla Amsterdam heter ostbutiken, ligger på Hornsgatan i Sthlm. köpte bla en fantastisk hårdost av getmjölk. vi köpte ost för 222 spänn… hehe.

har läst i en av de andra trådarna att man inte alltid måste lägga till fett om man använder feta köttdelar odyl samt steker i smör typ. tycker iofs inte att jag använt alldeles för mkt fett tidigare men det blir ju en del. om jag inte går ner i vikt på ett tag får jag kanske testa att dra ner på det "extra" fettet och se om det har någon effekt.

tistelflikkan

Cessy
0

Nu har du inte ätit LCHF speciellt länge o man brukar säga att omställningsbesvär o att kroppen ska fatta galoppen kan ta allt mellan 2 veckor till 3 månader. En del rasar ju i vikt från början andra får inte igång sina kroppar förrän efter en tid. Själv förlorade jag lite i början (ingen stor viktminskning) o sedan gick det allt trögare o trögare. Fast jag var dock tacksam av att det åtminstone rörde sig nedåt om än med pyttesmå steg. Så plötsligt efter 9 veckor så kom hungern tillbaka som jag hade de första veckorna o det var ganska påtagligt att någonting hände o sedan dessa har jag alltså en form av konstig cykel som helt klart följer mina hormonella svängningar o därför är det eg. bara 1 - 2 av 4 veckor som jag verkligen går ner, men det är väl så här min kropp vill ha det. Så ge din kropp lite tid Linda så kommer nog kroppen ge respons på LCHF på ditt sätt. Håller tummarna för att du står ut o du har ju i alla fall fått erfara att du mår bättre utan allt för mycket kolhydrater än då mår med kolhydraterna.Flört Lycka till.Glad

tistelflikkan
0

ja, vi får väl se - jag fortsätter som vanligt :) mätte mig igår och tyvärr inget minus men men, det kommer väl förhoppningsvis.

idag har jag bakat på praktiken. ska anordna en loppis på tisdag och ville ha hembakt att sälja där också. mördegskakor (schackrutor och hallongrottor), kolakakor och muffins (en sort med bär och en sort med choklad). Smakade av muffinssmeten liiite och åt nån smula mördeg. men är ändå glad att det inte blev mer :) gott va det!

nu är vi tre som äter lchf på stället där jag praktiserar. och det känns som att det är några som är intresserade… får väl se hur det slutar! kanske äter tillslut alla lchf… fast där är en del vegetarianer och tyvärr är det ju svårt att få ihop en varierad vegetarisk lchf-kost.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

Nu är det ett tag sen jag skrev… Jag mätte mig i onsdags och fortf ingen förändring. Dock vägde jag mig i fredags och vågen visade -1 kg. Ligger nu alltså på 88 kg = 4 kg minus från start. Nu ska jag dock på bröllop idag och jag tänker äta det som bjuds och som jag vill ha. Igår åt jag ocså en del kolhydrater. Det får bli en helg utan primär lchf så att säga. Men de känns rätt lugnt. På måndag kör jag igen! Och sen behöver jag ju inte överdosera kh ;) Utslagen är fortf kvar och kliar förjävla mkt men de är nog påväg bort.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

idag har jag jobbat hemifrån och precis som oftast på helgen har jag då klarat mig på två mål mat. funderar på att testa att inte äta frukost och se hur jag klarar det imorrn och på fredag. eller kanske inte imorgon eftersom jag har ett möte på morgonen och för säkerhetens skull kan det vara bra att inte vara hungrig… jag är van vid att bli illamående på bussen om jag inte ätit en ordentlig frukost, men jag vet inte om jag nu med lchf är så hungrig på morgonen egentligen eller om det är något jag bara tror.

mätte mig idag, min vana trogen och har inte minskat något. men med tanke på min helg så var jag beredd på det ;p

tistelflikkan

Cessy
0

Om du behöver något mot åksjukan, så kanske det räcker med ett kokt ägg till frukost? Att det inte behöver vara mer till frukost än så om du eg. inte är hungrig.

Själv har jag inte ätit frukost på de senaste 32 åren (sedan jag o min sambo flyttade ihop) o det var en lättnad då jag hittade LCHF o insåg att den vanan behövde jag inte ändra på, utan att det var helt ok o hoppa över frukosten såvida man inte är hungrig då o behöver den.

tistelflikkan
0

bra idé! jag ska testa utan frukost och funkar det inte så testar jag med ett kokt ägg :)

tistelflikkan

tistelflikkan
0

okej, testat utan frukost idag. illamåendet kom smygande. det är konstigt, för jag är nästan aldrig åksjuk annars.. får testa med ett kokt ägg till frukost i nästa vecka.

mina utslag har blivit värre igen, kanske för att jag frossade i helgen? jag ska försöka låta bli de stora kh-bomberna nu tills utslagen är borta… de kliiiiiiar!

tistelflikkan

Cessy
0

Isch din stackare (både åksjukan o utslagen) Hoppas att ett kokt ägg fixar åksjukan o att utslagen försvinner snart. Jag har ju haft tur (peppar peppar….) o hitentills bara fått några få utslag i början, så jag har tyvärr ingen aning vad man kan göra åt dem. Hoppas att båda "problemen" löser sig snart.

[linda-pinda]
0

Hej tistelflikkan (och Cessy)!
Jag titttade nu in på iFokus för första gången på många månader och såg din tråd; ville bara önska lycka till! Du är duktig! Själv mår jag bättre nu än på länge, men har fortfarande inte energi nog att hänga på forumen här, eller att än en gång ta steget och äta LCHF även om det är det jag borde göra, det vet jag, för min stackars kropps skull. Men sockermonstret har med ivrig hjälp av jobbstress, livsstress och annan stress slagit klorna djupt, djupt i mig och alla mina ansträngningar slutar med bottenlöst mörker inombords och chipssmulor runt munnen. Men jag tar långsamma, försiktiga steg mot en bättre tillvaro och ser för första gången på länge framtiden an med tillförsikt. Mina trettio extrakilo sitter där de sitter för tillfället medan jag siktar på att må bättre på insidan. Och under tiden är det alltid uppmuntrande att läsa om vänner som det går bra för! *peppar dig till vidare framgångar!!*
Vi ses i oktober om inte förr! :-) (ja, och på fb förstås *ler*)
Kram
Linda-Pinda

tistelflikkan
0

hej Linda! kul att du tittar in och skriver lite :) har ju förstått att du kört lchf eftersom du tog mitt skaldeman-citat så snabbt på fb ;) jag håller tummarna för att allt blir bättre för dig och skickar en kram! kanske kan vi ha en pärlkväll när jag flyttat hem till gbg igen :) tack både till dig och till Cessy för pepp!! :)

när det gäller åksjukan så testade jag idag att äta en avocado till frukost, det funkade bra. kanske kör jag på ägg en annan dag. det är nog bara att jag behöver ha nåt litet i magen innan. sen klarar jag mig fram till lunch utan problem, härligt!

utslagen kliar värre och värre, men jag försöker hålla ut… lite hydrokortison på dem när de är som värst… exempelvis innan jag går och lägger mig - annars kliar jag nåt förbaskat på natten!

jag har tänkt att jag ska börja träna mer, det där gymkortet jag köpte i januari har blivit jäkla dyrt per gång har jag kommit fram till. inte bra, men jag skyller på att jag inte haft tiden. lite ändring vill jag dock ha, måste hinna träna nån mer gång innan det går ut. tycker dock att jag är väldigt tung i benen på den här kosten, inte alls som tidigare. inte så mycket flåset utan mer kroppen som är problemet.. men det kanske också går över med tiden?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

det är ju många här som skriver om "candida" och jag har själv haft svamp i underlivet måååååååånga gånger. så kom jag igår att tänka på att den här klådan jag har känns lite som den svampen så nu googlade jag och hittade:

"På huden kan candida ge ett rött utslag, exempelvis under brösten, mellan skinkorna, i ljumskarna och i hudveck."

Ha! Jävla svamp… Jag antar att det är det jag har, att kroppen reagerar på kostomläggningen med denna "varning". Får bli ett besök till apoteket senare idag för att se om det finns något receptfritt läkemedel mot svampinfektioner på huden…

tistelflikkan

Cessy
0

Isch det låter inte roligt med dessa utslag som du misstänker är svampRynkar på näsan Hoppas att du får tag i ett bra medel som hjälper, så att du slipper klådan o att svampinfektionen läker ut.

Bra att du hittat något på morgonen som känns lagom o äta o som hjälper mot åksjukan.

Har insett att eftersom jag inte äter frukost i vanliga fall så blir det ju bättre att bara ta ett ägg o lite bacon till frukost på PUSS än att asa med sig brödbullar bara för att man ska se "vanlig" ut (d.v.s. se ut som brödätare) Däremot ska jag nog ha med mig ett par bullar på tåget upp o så då ett par bullar som jag brer på sön. morgonen o har på tåget hem, för när jag väl kommer hem (vid 23-tiden) är det  ändå alldeles för sent att ställa sig o laga något eller värma något från frysen.

Undrar om kylskåpet på hotellrummet har frysavdelning överst i skåpet, för då går det ju att ta allt i en liten minikylväska med sig upp o sedan transportera hem det o ha bullarna i någorlunda skick framåt kvällen på tåget o undrar om de har små smörpaket i frukostbuffén? Skinka o Ost har de garanterat men smör kommer jag inte ihåg om jag har sett där?

Cessy
0

Glömde skriva en sak - stumheten i benen går över. Den kom för mig efter ett par veckor o sedan höll den sig fast i ett antal veckor men kommer tyvärr inte ihåg hur länge, men numera efter 17 veckor är den helt borta o har varit det i rätt många veckor, så håll ut tistelflikkan. Det blir bättre! Glad

tistelflikkan
0

skönt att höra att benen blir bättre och kroppen lättare ;) och jag komer inte heller ihåg om de hade riktigt smör på PUSS… men det kanske kan va på sin plats att maila arrangörerna och höra efter om de kan kolla med hotellet så det är riktigt smör i all mat och inte margarin samt om man kan få det på buffén..? vad tror du? jag tänker att det kanske är bättre om frågan kommer från dem än från oss deltagare?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

ps. jag har nu köpt grädde och har det i kaffet på jobbet i stället för mjölk… inte så gott tycker jag men det funkar.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

apotekaren såg lite skeptiskt på mig så jag va tvungen att erkänna att det här med svamp på huden var en självdiagnos… hon tyckte såklart jag skulle gå till vårdcentralen först… men efter att jag visat henne utslagen mellan bysten så höll hon dock med om att det såg ut som svamp så hon rekommenderade Canesten (fast "bara mellan oss två för jag får egentligen inte göra så här"), exakt samma som den man har mot svamp i underlivet. OBS att alla krämerna ligger på fothyllan, eftersom det inte verkar finnas någon specifik kräm för svamp på huden utan det är fotsvampskräm som gäller. (eller underlivskräm uppenbarligen). hon menade på att om detta inte hjälpte så kunde jag prova med Funeril som är ett schampoo mot mjäll men man kan även ta det på kroppen. Och att tvätta bh-arna i 60* för att få bort alla sporer. bra tips eftersom jag aldrig tvättar något i över 40* vanligtvis. hon menade även att man inte ska duscha för ofta och för varmt och använda skonsamma duschkrämer. nu hoppas jag att detta hjälper.

mätte mig idag, -1 cm i midjan. det går åt rätt håll! :)

tistelflikkan

Cessy
0

Jo när jag betalade PUSS så skrev jag ju att jag ville ha LCHF mat o det innebär bl.a. att grytor o såser inte får vara mjölredda o likaså att man använder smör o att man inte äter potatis, pasta, ris eller bröd. Men det är nog jättebra om även du pratar med PUSS-tjejerna, för jag tror också det är mycket bättre om sådana saker kommer från dem än från oss deltagare när vi väl är på plats.

Det här med grädde i kaffet var jag inte heller alls förtjust i i början. Jag har ju haft lättmjölk i kaffet i massor av år, så det var inte helt lätt o vänja sig. Fast numera älskar jag grädden i kaffet o tycker att kaffet bara blir så gott med grädde i, så man vänjer sig redan efter några veckor. Grädden ger en lite sötma till kaffet som inte mjölken gör. Råkade häromveckan av gammal vana slänga i lättmjölk i kaffet o jisses vilket blaskigt kaffe det blev av detObestämd Drack inte ens upp den koppen.

Har dock funderat prova äggmjölk i kaffet istället för grädden - för viktnedgångens skull men det stannar vid funderande för jag har lite svårt o övertyga mig själv om att äggmjölk kan bli gott i kaffet. Blir ärligt talat lite lätt illamående bara av tanken. Fast det blev jag från början av tanken på grädde i kaffet också, så det är väl bara det att komma över hindert o testa o sedan testa flera gånger under några veckor så kanske det också går alldeles utmärkt precis som grädden till slut gjordeOskyldig

Håller tummarna för att canasten o 60 gradig tvätt av behåar hjälper dig mot svampen, så att du får bukt med den. Läste även härinne på KiF att någon rekommendera cocosolja som man skulle smörja på svamputslagen. Kan ju vara något att testa om canastenen inte hjälper dig.

Grattis till minskningen av midjemåttet o visst är det kul när man märker att någonting händer.Glad

tistelflikkan
0

ps. fungoral hette mjällschampoot. inte funeril. hrm… köpte en paket idag, tänkte att om det här är svamp så ska den fasen i mig dööööööö.

ja, jag läste också om cocosolja. har ingen hemma dock och typ inga pengar mer att lägga på svampdöd för tillfället ;p får vänta till sommarstudiemedlet kommer. till dess borde jag även se om det blivit nån skillnad med krämen och schampoot och det kan nog vara bra.

jag skrev ju redan vid anmälan till PUSS att jag äter lchf men jag tänkte att en påminnelse kanske inte är fel.. och lite mer ingående beskrivning av vad som är lchf. vad tror du om det?

tistelflikkan

tistelflikkan
0

jahaja… igår blev det trerätters middag med bästa mamman :) trotsade lchf och käkade bröd till soppan, pizza och sen tiramisu. det var ljuvligt! att det ska va så svårt att hålla sig när man är i sällskap med andra! jag försöker stå emot men så ändrar jag mig i sista sekunden lixom. men ahja, jag står mitt kast. tror iofs inte på att bli alltför fanatisk, utan att det kan vara bra att göra avsteg ibland men det har varit lite för ofta det sista. och nu e de ju svampen jag vill åt också, så vi får se vad den säger om det här. känns som att nacken är värst för tillfället, men också som att den är mindre aggressiv vid bysten än innan jag började med svampmedlet så jag håller tummarna!

tistelflikkan

Cessy
0

Angående PUSS: Jo jag försökte bara ge en hint (ej pasta, ris, potatis, bröd o mjöl o att såser o gryter inte får vara mjölredda) men det var nog allt, så bra om det upprepas o fylls på för att bli lite mer tydligt.Glad

Håller tummarna för att svampen ger sig nu efterhand så att du blir av med svedan o klådan, för det måste vara attans så jobbigt o ha det så. *tröstkram*

tistelflikkan
0

Vägde mig i Göteborg imorse, -1 kg! 87 kg nu alltså och har därmed gått ner 5 kg. Det går inte fort men det går i alla fall åt rätt håll alltså. Mätte mig igår morse eftersom jag inte skulle va hemma (Sthlm) imorse, onsdag är ju min vägdag… Ingen större skillnad på snöret. Men det där kilot ner känns mycket bra :)

Köpt cortimyk för nacken nu, en blandning av hydrokortison och svampdödade. vill slippa klådan. Vid bysten verkar det gå bort med canesten och det kliar knappt längre men i nacken är det fortf mer aggressivt.

tistelflikkan

Cessy
0

Grattis till det förlorade kg o 5 kg totalt är ju jättebra!Glad

Håller tummarna för att du får bukt med svampen/klädan i nacken också o att när den sedan lugnat ner sig, att den då håller sig borta sedan också.

tistelflikkan
0

jag har inte varit inne och skrivit här på några dagar nu… anledningen är att mitt liv är helt upp och ner, jag och min sambo har en kris och det har tagit slut och det har helt enkelt varit jävligt jobbigt. den senaste veckan har jag ätit ganska mycket kolhydrater, chips, pasta etc… men jag har inte dåligt samvete för det - jag har lixom behövt att inte bry mig och bara äta vad jag vill. tröstätning är mitt stora problem och jag inser att det är det jag hållt på med men som sagt… orka lixom. sedan igår äter jag lchf igen, dock är jag fortfarande sugen… mätte mig idag och det verkar inte ha gett någon större effekt på måttbandet, jag hade varken vidgat eller minskat sedan sist något hände där.

tistelflikkan

Cessy
0

Försök tänka att i förlängningen kommer du i så fall må ännu sämre om du ger efter för suget nu o kolhydratfrossar. Visst tröstar det nu, men man får betala så himla surt för den tröstenObestämd

Samtidigt förstår jag att allt är himla jobbigt för dig just nu o kan inte mer än skicka en stor styrke- o tröstkram till dig

tistelflikkan
0

ja, alltså, inte skulle jag säga att jag frossat direkt. jag har försökt äta lchf så långt det gått men nån middag har blivit med pasta, nån med lite ris och nån med några kroketter. sen har det blivit chips o bröd o så men ändå inte i frossarnivåer mer än nån enstaka dag. och med tanke på hur dåligt jag mått är jag ändå rätt nöjd med att det inte blivit värre.

jag vägde mig idag har och gått ner ytterligare ett kg, 86 kg nu alltså. måttet stod på samma som tidigare.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

har bestämt mig för att sluta med p-piller… tänker att det kanske kan göra det lättare att gå ner? dessutom kan det vara bra att va utan alla hormoner kanske… men jag är lite tveksam eftersom jag verkligen tycker om att ha kontroll på mensen… men men, ska se om det gör nån skillnad. när passar bäst att sluta om inte när man precis brutit upp (med en man)?!

tistelflikkan

tistelflikkan
0

yay!! idag när jag vägde mig visade vågen -2 kg. gött! och måttbandet visade -1 cm typ (inte minskat nåt på en månad). härligt.

tistelflikkan

Beate
0

Grattis!

Cessy
0

Grattis Glad

tistelflikkan
0

tack! :)

dock är jag förvånad att jag gått ner alls… har verkligen inte hållit mig så mkt till lchf som jag vill den senaste tiden. jag skrev ju för ett tag sen nu att jag och min sambo gjort slut och att jag åt "det jag ville". jag tror att jag behövde att inte behöva tänka på vad jag åt just då. problemet är att nu har jag flyttat hem till göteborg igen (bor således ihop med sambon igen, varsit sovrum) och jag har skitsvårt att komma tillbaka till lchf. kanske för att det hela tiden finns "vanlig" mat hemma. kanske för att jag fortfarande inte mår helt bra över situationen. kanske för att jag fick mersmak efter den där veckan. blääää!!!!!!! jag klarar det några dagar, typ vardagar, och sen så kommer helgen och då äter jag typ chips och godis. skitirriterande! nu är sambon i roskilde, skönt tänkte jag, då kan jag rivstarta igen! men icke, drog på mig en knallförkylning med jätteont i halsen och dricker därför sötat the och äter halstabletter för att lindra halsen. sen så har jag skitdålig ekonomi för tillfället och måste verkligen snåla med pengarna… (det har varit en jäkla dyr vår i stockholm…) så det blir till att äta det som finns i skåpen, och… ja… där finns inte så himla mycket "bra" för tillfället. önskar jag hade mer självdisciplin. blir så besviken på mig själv. nu förstår jag det där som vissa andra beskriver, att det kan vara svårt att ändra diet. för mig var det så jäkla enkelt när jag startade med lchf. men nu är det helt annorlunda.

tistelflikkan

Cessy
0

Tror mycket hur enkelt eller svårt något är är mycket avhängigt med hur man mår o när man är i obalans är det mycket svårare att få något nytt o mer ovant o funka + att man är mer sockerdriven då man inte mår så bra. Att kroppen mer "kräver" socker då man har det jobbigt.

Försök så gott du kan leda in dig mot LCHF igen o se det som ett projekt över några veckor som kommer bättra sig efterhand som du handlat hem lite bättre grejor o försök hålla emot att köpa "fel" när du väl är o handlar. Hoppas att du snart är på banan igen o att dikeskörningen inte blir allt för långvarig o att livet blir lite lättare för dig igen att orka med. *kram*

tistelflikkan
0

tack för peppen, det behövdes verkligen!

vägde mig idag, gått upp de två kg från förra veckan.. inte så konstigt kanske. men känns ju ändå trist :p

jag försöker verkligen. tänker att det kan va bra att äta lite mer fett nu i "början" kanske, så jag inte blir hungrig/sugen på kolhudrater. och kanske äta tre måltider igen i stället för två.

tistelflikkan

tistelflikkan
0

väg och mät igår: -2,5 kg typ. -0,5 cm. :)

tistelflikkan

shamani
0

Grattis! Glad Att det visar minus brukar vara en bra motivation och pepp!

tistelflikkan
0

ja, eller hur! på nåt sätt känner man sig mycket snyggare och så känns det mer värt det då. känns bra att gått ner de två kilona jag gick upp under "break up'et" också. nu har jag och sambon dessutom blivit ihop igen, om än på andra premisser än tidigare, så nu ska jag försöka ta tag i det här ordentligt igen.

tistelflikkan

shamani
0

Ja, varför inte fortsätta på positiva banan när det går bra? Glad

Själv gjorte jag ett undantag och klev på vågen igår då jag skulle till dietisten för kontroll. Det går ju så där… Oavsett så visade vågen hemma -0,6 sen i måndags och lite glad blir man ju… Flört Och hos henne (efter lunch) så visade vågen -0,2 kg (på tre veckor). Obestämd Fast den där fettmanicken sa att jag hade tappat 0,4 kg fett och det hade försvunnit en och annan cm här och var. Det är pepp nog för mig. Glad

tistelflikkan
0

nån cm här och där är ju toppen! jag har helt klart märkt mer med måttbandet än vågen. det känns skönt när måtten minskar om inte vågen gör det. då vet man att man är på väg :)

tistelflikkan

shamani
0

Det märkliga är att mitt navelmått (där jag är störst) visar inte så stor skillnad som jag märker på byxorna. Jag får dra upp byxorna i ett kör och det är ju ett tecken på att jag minskar i omfång - tycker bara att det är konstigt att det inte syns på måttbandet. Obestämd

Nåja, förr eller senare försvinner det.

tistelflikkan
0

jag tänker att byxorna rör sig en del när man rör på kroppen också, kanske därför de åker ner? eller så har ditt höftmått minskat mer än midjemåttet kanske :)

vägde mig idag och har gått ner ytterligare 0,5 kg. väger nu 83 kg. ett kilo till så har jag gått ner 10 kg!!! :) när jag passerat den gränsen ska jag unna mig nåt, en ny klänning eller bikini kanske.

måttet har inte ändrats sedan förra veckan.

tistelflikkan

Beate
0

Ohoj, nästan 10 kg! Grattis!

shamani
0

Vad roligt!!

sjunger:

"Oh, ah, just a little bit, oh, ah, little bit more!"

Är det inte en låt som går typ så? Passar in bra här och nu i alla fall. Glad

Grattis!

tistelflikkan
0

tack! ja, det känns sjukt bra :)

upptäckte för någon dag sedan något jag inte tänkt på… nämligen att de "plottror" jag typ alltid haft på mina överarmar är nästan borta! känns väldigt skönt!! har alltid tyckt att de varit jobbiga. har sett ut lite som inflammerade hårsäckar.

dock har jag fått tillbaka mina kliande utslag… såååååååå irriterande!! har kommit på att tigerbalsam hjälper över natten så jag inte kliar så fruktansvärt och smörjer under dagarna med kokosfett. hoppas det hjälper för jag har inte råd att köpa svampkräm och undrar om det verkligen är candidas med tanke på hur mkt krämer jag köpt och att det inte hjälpt ordentligt…

tistelflikkan

Lolivia
0

En vild chansning! (Har ej heller läst hela tråden) Har du tänkt på om kliandet och utslagen kan ha något med temperaturskillnader att göra?? Båda jag, min syster och min pappa har olika former av köldallergi och man kan även få köldallergi då man svettas eftersom kroppen upplever det som att den blir avkyld. På mig brukar det alltid börja klia då jag är ute och springer t.ex, och för pappa (när han var ung) så var det så att han, om han stod med ena halvan av kroppen i skugga och den andra i sol så fick han kli och utslag på ena sidan, syrran har ibland fått kliande utslag på händerna under varma och svettiga sommardager. Jätteknäppt!! Som sagt, detta är bara en tanke och jag kan ju vara heeelt fel ute…

Hoppas det blir bättre!!

Cessy
0

Åh jättekul att du är så på banan igen o grattis till 10 kg! KanonbraGlad

Själv står jag sedan några veckor helt stilla o det känns inte speciellt kul, för jag fuskar inte o gör som jag gjort hela tiden o ändå händer ingenting. Trist är bara förnamnet *suck* men försöker hålla ut o inte bry mig. Fast jag hoppas ju att min sakta lunknedgång snart kommer igång igen.

tistelflikkan
0

Tack Cessy, jag hade dock inte gått ner 10 kg än tidigare (va på 9 kg och såg fram emot 10)… Men IDAG när jag ställde mig på vågen….. *trumvirvel* så hade jag gått ner 2 kg!! så nu har jag totalt gått ner 11 kg :) och 2 cm borta i midjan, har mätt en himla massa ggr men det verkar va sant. så ungefär 13 cm ned i midjan hittills! :) känns gött.

utslagen har jag dock än och tigerbalsamet som skänkte mig klifri sömn tidigare har tagit slut. då jag är helt pank och inväntar måndagens lönedag med spänning så har jag börjat använda aco alsolssprit mot djurbett, klåda och eksem och det funkar rätt bra. inte lika länge som tigerbalsamet men ändå. har även klippt naglarna så jag kan inte längre riva sönder mig.

Lolivia, tack för tanken men jag tror inte det kan vara något slags sol/värmeeksem eftersom jag aldrig haft det förut och detta kom i april om jag inte missminner mig, har försvunnit och nu kommit tillbaka. tror mer det är att min kropp reagerar på att kolhydrattillgången stryps till.

tistelflikkan

shamani
0

Kan tipsa om rakvatten på kliande myggbett. Flört Har du ingen karl hemma med rakvatten så kanske du har någon i din närhet som kan förbarma sig?

Cessy
0

Woow Kanonbra o Grattis till de 11 kg.Glad

Här gick jag upp 0,5 mensveckan o ytterligare 0,6 veckan efter o veckan efter det så rann inte all vätska av mig som det brukar o jag hade bara gått ner 0,1 o trodde att nu är det klippt o jag har hamnat på en platå. Jag har ju aldrig gått ner mycket med någon hastighet o kommer tyvärr inte tappa min övervikt speciellt fort, men då jag motvilligt vägde mig i måndags så hade jag plötsligt gått ner 2 kg. Min total är nu -14,1 o med din takt nu Tistelflikkan så kommer du snart rusat förbi denFlört

Jag har ju en jätteunderlig trend att varannan månad (4 v.-period) går jag ner ca 0,5-0,6 kg o varannan månad så blir det 2-3 kg o det beror inte på att jag fuskar, för de enda ggr. jag fuskat var min födelsedag o midsommar. Annars har jag följt LCHF väldigt strikt o ändå får jag detta sega resultatObestämd Så för min del gäller det helt enkelt att ha en attans seg uthållighet o inte ge upp, men fort kommer inte min resa gå. Håller dock tummarna för dig att din resa kommer gå fortareGlad

Lolivia
0

Vad duktiga ni är!!!!!!!! Nästan så att jag får dåligt samvete över att det inte går så segt för mig med vikten. Har dock andra grejer som jag tampas med och som jag hoppas att lchf kan underlätta och det verkar iaf gå segt och en grej har tillfälligt förvärrats dessutom! Tålamod är INTE min starka sida så jag är full av beundran!!

tistelflikkan
0

Cessy, det verkar jobbigt att ha den konstiga cykeln, förstår att det känns jobbigt att dessutom gå upp. men hoppas det vänder snart!

Lolivia, tycker inte du ska ha dåligt samvete :p dock är jag avundsjuk på dem som går ner snabbt… men jag gör en hel del avsteg så jag får väl skylla mig själv ;p

Shamani, tack för tipset, men det är tyvärr inte myggbett. skulle kunna testa iofs men sålänge det funkar med alsolspriten så kör jag nog med det.

tistelflikkan

shamani
0

Jag tror att det som gör att rakvattnet funkar är nog kanske just spriten i den. Flört Vet inte om det funkasr på annan klåda - har inte provat.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.